SSD met OS boot niet maar wordt wel herkend

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prototype87
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11-02 23:37
Beste allen,

Ik kom naar jullie met een raar probleem. Ik ben zeker geen kenner dus ben eens benieuwd wat jullie hier van denken.

Ik heb onlangs een oude PC op de kop getikt.
- MB Asustek P6T SE (BIOS laatste update)
- CPU i7 920
- GPU GTX 970
- Geheugen: (C:) SSD 256 GB met OS Windows 10 64bit en (D:) HDD 1TB

Ik heb de PC enkele dagen zonder probleem gebruikt, alles werkte naar behoren.

Ik had hier nog een SSD liggen en dacht, ik sluit deze even bij aan. SATA en voeding erin en heropgestart.
Bij de heropstart kreeg ik het typische blauwe scherm met sippe emoticon :-( met de melding dat er iets is fout gelopen en dat het systeem ging heropstarten.

Bij nieuwe heropstart kreeg ik de melding "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".

Ik ben vervolgens in BIOS gegaan.Alle harde schijven werden herkend. De SSD met OS er op stond aangeduid als 1e bootable disk. Echter bleef ik bij heropstart telkens dezelfde melding krijgen.

Ik heb voor de lol in BIOS eens aangeduid dat hij moest booten vanaf de HDD.Voor de duidelijkheid, op deze HDD staat helemaal niks, betreft een geformatteerde 1TB.

Tot mijn verbazing werd Windows opgestart zoals voorheen. In schijfbeheer waren mijn schijven duidelijk te zien en werkten correct.

Ik heb de SSD ook eens aangesloten in mijn eigen PC en via BIOS geprobeerd om via de SSD te booten. Ik kreeg echter dezelfde melding "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key".

Dus kort gezegd: Mijn SSD met enkel windows 10 op wordt herkend in BIOS en in Schijfbeheer maar kan niet booten. Mijn lege HDD wordt eveneens herkend in BIOS en Schijfbeheer en boot in Windows (terwijl deze dus leeg is :) ).

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd en kijk uit naar jullie antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Ik weet het niet zeker maar denk dat op de HDD nog een boot partitie staat.
Wat als het opstart zonder de HDD.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

r44 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:35:
Dat lijkt me inderdaad ook de meest logische verklaring.
Het gebeurde nog wel eens met legacy boot systemen dat tijdens de Windows installatie hij je HDD pakte voor de bootsector. Niemand die weet waarom….
Daarom haalde ik alle schijven altijd los voordat ik ging installeren, behalve de boot schijf :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prototype87
r44 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:35:
Met alleen de SSD krijg ik gewoon het zwarte scherm met de melding "reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device and press a key". Zonder de HDD kan ik dus,niets met de PC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prototype87
nelizmastr schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:37:
[...]

Dat lijkt me inderdaad ook de meest logische verklaring.
Het gebeurde nog wel eens met legacy boot systemen dat tijdens de Windows installatie hij je HDD pakte voor de bootsector. Niemand die weet waarom….
Daarom haalde ik alle schijven altijd los voordat ik ging installeren, behalve de boot schijf :)
En wat zou een oplossing zijn? Partities verwijderen, schijven formatteren en Windows opnieuw installeren? Dit keer enkel met de SSD aangesloten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

Prototype87 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:18:
[...]

En wat zou een oplossing zijn? Partities verwijderen, schijven formatteren en Windows opnieuw installeren? Dit keer enkel met de SSD aangesloten ;)
Ja dat is dan de oplossing ja. Alle schijven eruit, alleen de SSD erin. Formatteren en installeren.

Daarna de andere schijven er weer in en die ook leeghalen door de partities te verwijderen. Diskpart werkt daarvoor perfect.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Het hangt er ook vanaf of je in UEFI of CMS/MBR/Legacy mode of beide opstart?
Controleer dus eens hoe je schijven zijn ingedeeld/gepatitioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prototype87
Schijven allemaal geformatteerd, partities verwijderd en Windows opnieuw geïnstalleerd op schijf die als enige was aangesloten. Alles werkt terug zoals voorheen, bedankt iedereen!
Pagina: 1