Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennike
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-04 09:53
Hoi,
na stroomonderbreking door werken van electriciteitsmaatschappij (België dus Fluvius), merktte ik schade aan 1) inductie kookplaat. Display werkt maar initieel werd geen contact gemaakt wanneer je kookpot op vuur zet (maw kookpot werd niet herkend). Een uurtje later werkt dit wel weer, maar trager dan normaal. Zowel linker als rechterkant. Dus toch blijvende schade? Een 10-tal ipv 3-tal seconden

2) zonnepannelen zijn uitgevallen. Volgens Fluvius dien ik hiervoor de installateur hiervan te contacteren, en dan kosten ofwel door hen of door brandverzekering gedekt. Mogelijks geen schade maar ok, dient nagecheckt te worden. Dus hopelijk dat iemand het vergoed.

Welke andere zaken dienen in zulk geval zeker gecontroleerd te worden. Verder lijkt op eerste zicht alles in orde. Maar gezien kookplaat eerst niet werkte, nu wel, durf ik niet te garanderen dat andere toestellen, etc. ook 'licht' getroffen zijn hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:11
Een omvormer kan wat hebben mits van een degelijk merk. panelen zullen hier geen last van hebben gehad, zowel, dan is dat goed meetbaar. In de app van de omvormer kun je goed nagaan wat de string voltage is in normale omstandigheden voor de stroomstoring. Dat kun je eenvoudig vergelijken met het voltage wat je ziet na de storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennike
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 06-04 09:53
Dank Robert voor de info. Jammer genoeg is mijn omvormer te oud (of was het omdat er nog analoge teller was) en niet compatibel voor een app vd omvormer te krijgen. Ondertussen sinds paar weken digitale teller. Deel van de installatie digitale teller is reeds gebeurd, deels nog niet (wegens 2 verschillende onderaannemers). Dit in kader van netspanningswijzigigen die in België worden ingevoerd. Hier in de buurt al 3x stroomonderbreking afgelopen maand (ik weet het relatief gezien laag, tov plaatsen waar dit dagelijks is), maar toch vermoed dat het systeem (aansluiting straat) daardoor mogelijks niet volledig is en daardoor mogelijks de schade werd opgelopen. Of ligt aan iets anders. Sowieso gevolg van de stroomonderbreking daar zowel zonnepannelen uitvielen (nooit gehad zelfs bij hete dagen) en kookplaat nu semi werkt. Hoop gewoon niet dat andere toestellen 'onzichtbare' schade hebben geleden en binnenkort volledig stuk gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Bennike op 30-01-2025 21:04 ]