Aardlekschakelaar valt uit bij aanpassen mecha ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel_78
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:44
Sinds enige tijd klapt een van onze aardlekschakelaars eruit. Ik vermoed dat het te maken heeft met de mechanische ventilatie schakelaar (3-standen schakelaar) in de keuken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ewjHvYdV8WAqrYSv49UM2hCwuM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tz3pOc34MqIF6sQdqdiXF3tl.png?f=user_large

Van de binnenkant ziet hij er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzuZAiKjMsfxeqXeiSN9vori3EE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0rRhuj7UJpwTiss0S9XiwdzI.jpg?f=fotoalbum_large

Drie draden: Midden bruin, daarbuiten 2 zwarte draden.

Bij het draaien van deze standenknop van 1 naar 2 of van 1 naar 3 klapt de aardlekschakelaar er meestal uit, maar niet altijd. En klapt de aardlekschakelaar ook spontaan, als we niet aan de schakelaar hebben gedraaid.

Ik heb de volgende tests gedaan:

- Als ik de perilex-stekker van de MV-unit eruit haal, kan het bij het draaien van de standenknop nog steeds zijn dat de aardlek eruit knalt, dus ik vermoed dat het probleem in de standenschakelaar, elektra-kabels, of perilex-contactdoos zit.

- Als de 3-standenschakelaar in de keuken gewoon op 1 staat, en ik zet de MV in verschillende met draadloze afstandsbediening op de badkamer, dan doet de MV dat keurig en valt de aardlek niet uit; dus ik denk niet dat het aan de MV-unit zelf ligt. Kan het dan nog aan het perilex-stopcontact liggen??

- Als ik de standenknop van 1 naar 2 is, en de aardlekschakelaar klapt uit, en ik laat de stand op 2 staan en wacht 1 minuutje en schakel de aardlekschakelaar dan weer in, dan blijft ie gewoon in geschakeld; ik vermoed dat het meer waarschijnlijk is dat de fout in de 3-standenschakelaar zit, dan in de elektra-kabels... (omdat het bij het fysiek draaien van de standenschakelaar misgaat).

Nu hebben we vandaag monteur van de MV gehad, maar die kon het probleem niet vinden:
- hij heeft de 3-standenschakelaar doorgemeten en volgens hem is hij goed.
- hij heeft de MV-unit gecheckt en daar ook geen problemen gevonden.
Hij denkt dus dat het aan de elektra-kabels ligt, en adviseert er een elektricien bij te halen.

Wat denken jullie, elektricien erbij? Of zal ik toch eigenwijs eerst die 3-standenschakelaar vervangen door een nieuwe?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:23
Ik zou de aardlek schakelaar vervangen. Deze hebben niet het ewige leven.
Probleem kan naast de aardlek schakelaar ook in ander achterliggende groepen zitten welke allemaal een kleine lekstroom hebben. (bv de wasmachine)

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:33

Fe2O3

Ja das roest

Als het goed is gaat die schakelaar naar de unit, en de unit naar de muur?

"- Als ik de perilex-stekker van de MV-unit eruit haal, kan het bij het draaien van de standenknop nog steeds zijn dat de aardlek eruit knalt, dus ik vermoed dat het probleem in de standenschakelaar, elektra-kabels, of perilex-contactdoos zit."

Zit er nog meer aan die schakelaar?

ff naar de lokale bouwtoko met 4 a 5 tientjes en een nieuwe schakelaar halen en je weet nog voor morgen ochtend of die het probleem was overigens ...

Dum de dum