Stootvoegen open maken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 16-04 07:10
Hallo,

Ik heb veel over dit onderwerp gelezen maar ben toch niet helemaal overtuigd en ben zoekende wat nu dus wijsheid is. De situatie is als volgt.

Foto 1, de buitenkant.
Foto 2, de binnenkant.

Onze berging heeft geen open stootvoegen. Verder:

Er is een kleine spouw, als volgt opgebouwd (van buiten naar binnen): buitenmuur, 2 a 3 cm spouw, (gas)betonblokken die zijn gestucced. De berging heeft twee van deze buiten muren, de overige twee muren grenzen aan het huis en de garage.

Het plafond is ook geheel gestucced. De spouw kan dus in principe niet ventileren, stilstaande lucht.

In de berging staat een warmtepompdroger en een wasmachine. De berging zelf is niet verwarmd.
Als de wasmachine en/of droger samen aanstaan is de luchtvochtigheid in de berging boven de 80 ondanks dat het raam openstaat. Vandaag was het gemiddeld zo'n 10 a 11 graden in de berging, zonder te verwarmen.

Als de warmtepompdroger en wasmachine uitstaan is de luchtvochtigheid nog steeds tussen de 70 en de 80. Het ruikt er niet echt muf maar het lijkt mij ook niet bevorderlijk.

Nu vraag ik mij af; moet ik aan de buitenmuren open stootvoegen maken zodat de spouw kan ventileren? De buitenmuren liggen op het zuiden/zuid-westen en de regen slaat erop neer. Dat is ook wel te zien. Waarschijnlijk nemen deze muren aardig wat vocht op. Kan dat mogelijk een oorzaak zijn van de luchtvochtigheid in de berging? En stel ik breng open stootvoegen aan, slaat de regen dan niet via die open stootvoegen de spouw in? Of, laat ik alles voor wat het is en breng ik enkel een verwarmingselement in de berging aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ff0zRl9Ds5BbTBmVw5xwtnlcc_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gD5WRQNFPHszCXDyhclkWEv4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AItXPPRryI7CwXVPuZvz4cGcdoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qf8P5cY3ZdZwH8kJDdUypEbM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wat is de luchtvochtigheid in de rest van je huis?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
@No Hands Rond de 63. Vooral in de woonkamer is die prima.

[ Voor 11% gewijzigd door kroesek93 op 30-01-2025 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:03

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Je kunt een aantal maatregelen nemen. 1. De warmtepompdroger vervangen door een droger met afvoer. Een warmtepompdroger is leuk en zuinig maar zorgt voor meer vocht in de ruimte. 2. Een warmtebron (radiator) in de ruimte. 3. De spouw isoleren (bijv. Aminotherm) Gevolg is een warmere binnenmuur waardoor minder vocht kan neerslaan op de muur. 4. Meer of beter ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zie hier open stootvoegen niet direct als een oplossing.

Ik zou de ruimte beter ventileren.

- Raam op een kiertje en deur op een kier zodat er trek ontstaat.
- Op lange termijn ooit type D WTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:48
Hoge vochtigheid en kou gaan niet veranderen door wat stootvoegen.
Isoleren en vooral ook verwarmen zal de vochtigheid naar beneden brengen. En ventileren blijft altijd belangrijk.

Dan moet je die spouw dus openbreken van binnen, isoleren, en opnieuw opbouwen.
En dan dus ook gaan verwarmen, anders zal er nog steeds niet super veel veranderen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02:03
kroesek93 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:27:
@No Hands Rond de 63. Vooral in de woonkamer is die prima.
63 vind ik aan de hoge kant als je het mij vraagt. Vooral voor de status in de winterperiode. Dit moet normaal gewoon prima onder de 60 kunnen als je ventileerd en verwarmd.

[ Voor 12% gewijzigd door Draakje5 op 30-01-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroesek93
Dank alleen voor de reacties. Qua verwarmen zou het dan met een elektrische wandradiator moeten.

Dan de andere vraag, moeten er überhaupt stootvoegen in of mag de spouw afgesloten blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-07 20:26
Als je spouw nu vochtig is , dan is het handig die meer te ventileren. Een spouw kan vochtig worden als water vanaf het buitenblad doorslaat naar binnen; vanaf binnenuit 'naar buiten' trekt; of als je een lekkage hebt :)
Vooral dat eerste kan aan de hand zijn, ligt aan het type steen en aaneengesloten periodes van regen.
Als je hier al enkele jaren woont en verder geen vochtplekken opmerkt dan is er niks aan de hand lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:48
kroesek93 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:31:
Dank alleen voor de reacties. Qua verwarmen zou het dan met een elektrische wandradiator moeten.

Dan de andere vraag, moeten er überhaupt stootvoegen in of mag de spouw afgesloten blijven?
Je kunt de gevel ook impregneren. Dat is in ieder geval goed voor de levensduur van het voegwerk en de gevel. Is eenvoudig zelf te doen.
De gevel kan dan ook geen water opnemen, stootvoegen zijn dan ook niet meer noodzakelijk.

Als isoleren lastig is zonder afbreken (ik zie dat je de ruimte al een het afbreken bent) kun je nog eens overwegen om het na te laten isoleren dmv inblazen EPS parels via de voegen.

Verwarmen gaat in ieder geval zorgen voor lagere RV. Elektrische verwarming is erg duur en zou niet mijn 1e keus zijn.
Heb je geen optie om andere verwarming aan te leggen? Je had hier imo beter over na kunnen denken voordat je de ruimte ging afwerken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-07 14:49
In NL verwacht ik in een onverwarmde ruimte altijd rond de 70-80% luchtvochtigheid.
NL is nu eenmaal een nat / vochtig klimaat.
Ventileren hebt tegen vochtopbouw en schimmel, maar verwarmen (of ontvochtigen) is eigenlijk de enige manier om de luchtvochtigheid structureel omlaag te krijgen.

Overigens denk ik dat de luchtvochtigheid niet echt een probleem hoeft te zijn voor je machines.
Alleen, een warmtepomp droger en een condens droger condenseren de lucht in de droger naar water en worden minder effectief indien de lucht buiten de machine erg vochtig is.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1