Ophangbeugels CV afvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mg.domingo
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-04 16:14
Vorig jaar en vorige week ben ik er tijdens onderhoud aan de CV-ketel op gewezen dat het sinds 2023 verplicht is om de afvoer van de CV ketel met beugels vast te zetten.

Op zich prima, maar als ik dat door hun laat doen kost het ca. 100,-, terwijl ik denk dat het relatief eenvoudig is en ik het best zelf kan … echter zoek ik dan advies op welke plek precies de beugel en eventueel een link naar goed beugel die ik kan bestellen.

Onderstaand foto van de cv-ketel, gaat om een klein stukje maar (vindt het ook enigzins overdreven), waar zou ik de beugels moeten toepassen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQoYXf41SvBmoxQwVoZtzEdFxpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TsCrc7zvjKb3Q6UYuEcfNqPo.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor de hulp !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 15:41
Gemakkelijkste is de fabrikant van je rookgas afvoer op te zoeken en daar op de site de technische instructies + eventueel de hulplijn te gebruiken. Dan doe je het conform voorschrift fabrikant en kan je eigenlijk niet mis zitten. Tevens denken die vaak graag mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Kijk hier even, ik denk dat je zonder beugels wel weg komt.
Je zit denk ik nog binnen de 25 cm. Dus dan heb je geen beugels nodig.
De uitzondering van de regels. Op de site kan je een bijlage downloaden.
Daar staat precies beschreven wanneer en waar er gebeugeld moet worden.
https://www.rogafa.nl/roo...teem/het-nieuwe-beugelen/

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 1004743 op 30-01-2025 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:32

lytjepole

Schier?

Ik neem aan dat je voor deze werkzaamheden ook gecertificeerd bent?

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:14
lytjepole schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:06:
Dat is niet nodig, enkel voor onderhoud aan de ketel moet je gecertificeerd zijn.

Engineering

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:50
lytjepole schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:06:
Om een muurbeugel te monteren. Alsjeblieft zeg. Wat striktere regelgeving op CV ketels is goed, maar resulteert regelmatig ook in vreemde situaties die ver af staan van de praktijk.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:48

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Stuk draadeind in de muur en daar de beugels op monteren.
edit: zoals hier: https://www.reddit.com/r/...u/beugelen_rookgasafvoer/

[ Voor 45% gewijzigd door DukeBox op 30-01-2025 22:19 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:32

lytjepole

Schier?

Tupolev schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:07:
[...]

Dat is niet nodig, enkel voor onderhoud aan de ketel moet je gecertificeerd zijn.
Is officieel wel nodig. Zoek maar eens op...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:42

AlphaRomeo

FP PowerMod
lytjepole schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:54:
[...]
"Wie stelt bewijst" is de regel die we hier hanteren.

Zelfs al zou dat zo zijn, wat is dan onveiliger?
A. De boel ongebeugeld blijven gebruiken?
B. Zelf volgens voorschriften beugels aanbrengen?

Waarbij ik me afvraag of beugels in dit geval überhaupt verplicht zijn, maar ik ben ook geen CV monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:53

silverball

De wagen voor moderne mensen

lytjepole schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:54:
[...]

Ja de installatiesector heeft het goed voor elkaar, hele strikte wetgeving doordrukken zogenaamd voor een handjevol doden per jaar.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:42

AlphaRomeo

FP PowerMod
AlphaRomeo schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:17:
Waarbij ik me afvraag of beugels in dit geval überhaupt verplicht zijn, maar ik ben ook geen CV monteur.
Omdat ik toch wel benieuwd was heb ik even gezocht en kwam op dit document.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjuwxvFOtNGN5N3qmhootD3gjBI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/l6Qsc9QFzEPyVNjASKNTT838.png?f=user_large
Zo lang je je daar aan houdt kan het er alleen maar veiliger van worden lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Deze beugel kun je gebruiken, i.c.m. een stuk draadeind in de muur vastgezet.
Op deze site staan trouwens ook voorschriften daarvoor:

https://www.ubbink.com/nl...ugel-80-100-click-pp-wit/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Hier een vergelijkbare ervaring. Na onderhoud werd mij geadviseerd om bevestigingsbeugels te laten plaatsen. Daarna ontving ik een offerte voor twee beugels van 17 euro per stuk, plus 35 euro montage en voorbereidingskosten en er kwamen nog voorrijkosten erbij.

Dezelfde beugels (zelfde merk en type) zijn echter voor ongeveer 5 euro per stuk verkrijgbaar, exclusief eventuele verzendkosten. Het is een klik systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:51
Deze beugels zijn heel fijn. Ze passen zowel om de pijp als om de manchetten. Makkelijk te monteren. Inclusief muurpen. Langere pennen eventueel zijn bij Hornbach voor een prikkie te koop.
O.a. hier verkrijgbaar voor aantrekkelijke prijs.

[ Voor 68% gewijzigd door Masimo op 31-01-2025 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Volgens mij heb je geen beugels nodig. Je zit binnen de 0.25 meter.
Mijn rookgas afvoer had er wel eentje nodig. Ik had een lengte van ongeveer 0.4 meter.
Even langs de cv winkel gegaan, kosten beugel zijn ongeveer €5 en een stukje extra draadeind.
Montage was 15 minuten. Dat was het dan.
Monteur was helemaal gelukkig bij de jaarlijkse onderhouds beurt van de installatie.
Monteer een beugel voor sier, de kosten zijn het niet. Iedereen gelukkig.
Deze discussie heeft meer gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Anoniem: 1004743 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 08:54:
Volgens mij heb je geen beugels nodig. Je zit binnen de 0.25 meter.
Volgens de post net hierboven dus wel, het 2e element na die 1e bocht van de afvoer zou iig gebeugeld moeten worden volgens die post:
AlphaRomeo in "Ophangbeugels CV afvoer"

Wat logisch is, want die zou eventueel naar onderen toe uit de aansluiting kunnen komen.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 01-02-2025 10:37 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 29-04 05:51
Vandaag is mijn cv rookafvowr door de installateur geïnstalleerd. Voor de zekerheid een aantal vragen:
1) beugels zijn niet op de mof geplaats. Goed zo?
2) buis onder het plafond van 4m lang heeft in totaal 5cm afschot. Voldoende?
3)buis boven de cv is 21cm met een beugel van kunststof. Goed?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJwGA8L2ZUqxG7JwmxMsw9_0J54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXUxR2x0WS1Xnf0uffCCJ6dz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxaRo7robo4lc3Mq8wslJHqmUT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YUoavyX8aUEZjvhlNW755Dv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5T81AfEo_lUB_iZA3sMYVBlNVeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgQxvCSBGrV7NCffH32FkFrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
@Biron

1) Dat mag soms wel, soms niet. Hangt af van de positie van de beugel. De beugels zijn wél geschikt om op mof of buis te klemmen. Zie "Het nieuwe beugelen".

2) De rookgasafvoer (RGA) moet in horizontale delen een afschot van drie graden hebben.
Dat is grofweg 5 cm per meter buis!! Vaak wordt onterecht een hellingsgraad van 1 graad toegepast. Maar dat is het afschot voor binnenriolering.

3) Nee, je mag niet twee verschillen materialen met elkaar combineren.

En nog een vraag / puntje: Zo te zien een Intergas CV ketel. Is die rookgasafvoer van aluminium? Zo ja, dat mag niet volgens Intergas. De installatiehandleiding zegt: "Alleen roestvaststaal of kunststof (PP T120) rookgasafvoermateriaal is toegestaan."

Dat heeft te maken met de zuurgraad van het condenswater. Aluminium wordt door de zure bestanddelen in het condenswater aangetast en leid op de lange duur onherroepelijk tot lekkages in de RGA.

[ Voor 66% gewijzigd door Masimo op 10-03-2025 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
Bedankt voor je reactie. k heb inderdaad een intergas Extreme en afvoer is nu van aluminium...
Moet ik dus afkeuren?
En afschot van 5cm/m is noodzakelijk? Had ik ook gemeld bij de installateur maar was goed zo volgens hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
Wat betreft het aluminium een no-go inderdaad. Het afschot valt wellicht nog over te debatteren, maar volgens mij is het te weinig. De 'haakse' bochten voor RGA zijn namelijk ook niet 90 graden maar 87 graden, precies om die reden.

Het is uiteindelijk de bedoeling dat het condenswater in de RGA terug naar de ketel stroomt om zo afgevoerd te worden. Met te weinig afschot blijft er geheid water in de buis staan. En aangezien die van aluminium is en we weten dat het zure condenswater het aluminium langzaam opvreet, laat ik de conclusie aan jezelf over.

[ Voor 10% gewijzigd door Masimo op 10-03-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Was eigenlijk wel nieuw voor me dat beugels nu verplicht zijn maar ik vroeg mij zo af hoe dat hier bij onze CV ketel zit. Maar ik realiseerde mij dat die afstand een stuk korter is dan 25 cm en die uitvoer naar buiten direct boven de ketel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Roel1966 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:08:
Was eigenlijk wel nieuw voor me dat beugels nu verplicht zijn maar ik vroeg mij zo af hoe dat hier bij onze CV ketel zit. Maar ik realiseerde mij dat die afstand een stuk korter is dan 25 cm en die uitvoer naar buiten direct boven de ketel zit.
Zolang je iig 1 beugel hebt is het dan ok volgens deze aangehaalde regels:

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 10-03-2025 23:14 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:14:
[...]

Zolang je iig 1 beugel hebt is het dan ok volgens deze aangehaalde regels:
Voor zover ik weet zit er geen beugel voor wat ik mij zo voor de geest kan halen ( kijk niet zo vaak naar de CV ketel :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De Xtreme in het bijzonder mag geen aluminium afvoer. Het langzaam wegvreten door zuur condenswater is op zichzelf geen probleem, met voldoende afschot duurt het 20 jaar voordat je door de pijp heen bent, maar dat condenswater loopt terug de ketel in en neemt dan aluminiumoxide mee. Dat hoopt op in de tweede wisselaar van de Xtreme en daardoor raken ze verstopt, die wisselaar kan je nml niet of heel moeilijk schoonmaken.

Had je installateur niet een smoes over "storingsgevoeliger" toen je om een Xtreme vroeg? Dit is nml waarom...

Edit: over 4 meter aluminium leiding met minimaal afschot kan je heel wat corrosie maken wat uiteindelijk een keer terugloopt de ketel in.

[ Voor 11% gewijzigd door _JGC_ op 11-03-2025 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:55
_JGC_ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 00:54:
De Xtreme in het bijzonder mag geen aluminium afvoer. Het langzaam wegvreten door zuur condenswater is op zichzelf geen probleem, met voldoende afschot duurt het 20 jaar voordat je door de pijp heen bent, maar dat condenswater loopt terug de ketel in en neemt dan aluminiumoxide mee. Dat hoopt op in de tweede wisselaar van de Xtreme en daardoor raken ze verstopt, die wisselaar kan je nml niet of heel moeilijk schoonmaken.

Had je installateur niet een smoes over "storingsgevoeliger" toen je om een Xtreme vroeg? Dit is nml waarom...

Edit: over 4 meter aluminium leiding met minimaal afschot kan je heel wat corrosie maken wat uiteindelijk een keer terugloopt de ketel in.
en, als het dan toch door je ketel weet weg te stromen kan het, zoals bij ons na 15 jaar, ook ophopen in de (door de vorige bewoners) aangelegde asmatische waterafvoer van 32mm. Deze raakte verstopt en het water kwam vervolgens in de kamer eronder langs de muren sijpelen.

Toen dat bij ons gebeurde bleek dat het daarvoor ook al een aantal keer gebeurd moet zijn.
Goed, lang verhaal kort, PP buizen all the way helpt bij het voorkomen van dit soort gezeik.

Edit; wij hebben ook de xtreme hangen, fijne ketel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
tcw82 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:21:
[...]

en, als het dan toch door je ketel weet weg te stromen kan het, zoals bij ons na 15 jaar, ook ophopen in de (door de vorige bewoners) aangelegde asmatische waterafvoer van 32mm. Deze raakte verstopt en het water kwam vervolgens in de kamer eronder langs de muren sijpelen.

Toen dat bij ons gebeurde bleek dat het daarvoor ook al een aantal keer gebeurd moet zijn.
Goed, lang verhaal kort, PP buizen all the way helpt bij het voorkomen van dit soort gezeik.

Edit; wij hebben ook de xtreme hangen, fijne ketel!
Dat boeit niet, want de grote warmtewisselaar is bij Intergas van aluminium en die maakt zelf een heleboel aluminium oxide. Dat spoelt door de opvangbak in de sifon en daar zou het moeten blijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
_JGC_ schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:00:
[...]

Dat boeit niet, want de grote warmtewisselaar is bij Intergas van aluminium en die maakt zelf een heleboel aluminium oxide. Dat spoelt door de opvangbak in de sifon en daar zou het moeten blijven liggen.
Ok het boeit niet hoor ik net. Verstopping was overigens niet met de xtreme, die hangt er pas sinds de verstoppingen zijn aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
vervelend gesprek met de schoosteen installatie vanochtend gehad. Volgens hun is 1cm/m1 afschoot voldoende en aluminium prima "we doen niks anders in Amsterdam"

Hij wil nu de afschoot aanpassen en een condensafvoer in de CV-afvoer boven de CV-ketel (Intergas Extreem) plaatsen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMvUDk5d7oMJKc4tQdAWGygsvvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRBvalKXsDceCwtZXLaUL8gE.jpg?f=fotoalbum_large

Zou ik akkoord geven?
Voor een RVS afvoer wil hij een nieuwe offerte maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Biron Ik heb een broertje dood aan "zo doen we het altijd".

De handleiding van de Xtreme is duidelijk:

Rookgasafvoer Ø80 mm Volgens tabel 3,4, 5 en 6 van NPR3378-46 (C- categorie toestellen)
NPR3378-47 (B-categorie toestellen)
Alleen RVS of PP T120.

Verder in diezelfde handleiding:
Houd een afschot van 3 graden (50 mm/m)
aan naar het toestel voor een correcte
afvoer van condenswater

Vervangen door PP volgens voorschrift. Niks extra betalen, hij heeft het op te leveren zoals het hoort. Dit gepruts moet je afstraffen. Met een aluminium rookgasafvoer, ook met zo'n condensafvoer (kost je rendement trouwens) heb je 0,0 garantie van Intergas als er iets met die ketel gebeurt.

Edit:
verder fixerend beugelen op de mof. Bij meer dan 1 meter ruimte tussen 2 beugels/moffen op een horizontale buis moet er een niet-fixerende beugel op de buis worden aangebracht (tegen doorhangen).

[ Voor 19% gewijzigd door _JGC_ op 11-03-2025 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
Dank!

Buis gaat 4m horizontaal (dus 3% afschot) en 6m vertikaal op de buiten gevel.
Kan het met PP?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-WeeGZfeF4WmHfAMzLtkSRoAQ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UlXYzQ4Ayk8Xvk6iykidv3V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XAakw_mZM_AYcSXqD12E9RUgZq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZlOAcji9MmJSPtPUFhzIj0O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTub6ugFifEwLgICj6xyT3_O6e8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qjQNRuDGv42CoRhyYWLRgC1m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcw82
Gaan die zelf geboorde gaatjes geen gedoe opleveren met regen-ingslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Biron Dat is wel ehm... creatief.
Iets zegt mij dat dit hele zooitje helemaal niet aan de CO-wetgeving voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
en ze doen vier installatie per dag! Goedkoop wat dit ook niet.
Hoe moet de doorvoer door de muur? Ik had voor hun een gat van 127mm met 3% afschot laten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
Mooi voorbeeld van hoe dingen tegenwoordig gaan bij sommige bedrijven. Er mogen wettelijk gezien alleen gecertificeerde professionals een installatie aanleggen en/of onderhouden. Die hebben daarvoor een training + examen gedaan om alle nieuwe regels te kunnen toepassen. Daarnaast moet e.e.a. ingeregeld en gemeten worden bij ingebruikname. En vervolgens gaan ze op de oude voet door, want "zo hebben we dat altijd gedaan".

Onzin!!!
Eisen dat het volgens de nu geldende wettelijke regels wordt aangesloten en afgeregeld, met de materialen die de fabrikant voorschrijft. In het onvoorziene geval dat er iets gebeurd of kapot gaat, gaan je verzekering of Intergas moeilijk doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Masimo op 11-03-2025 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:22
Mijn cv monteur moet tegenwoordig alles documenteren, foto’s maken etc en in een systeem zetten bij alles wat hij doet en vervangt.
Dacht dat dit juist was om dit gerommel te voorkomen? En voor de verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
@Biron Zou je eens willen opzoeken of het betreffende bedrijf voorkomt in dit register: https://register.tlokb.nl/co/certificaathouder

Want dit oogt enigszins malafide, als ze zich zo slecht aan de regels houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Waarschijnlijk had die constructie met RVS wel gekund met deze ketel. Dingetje is die muurdoorvoer met gaatjes. Intergas heeft voorschriften mbt doorvoeren die voldoen aan de eisen, een metalen afdekplaat met wat gaten erin geboord is niet gecertificeerd en voldoet dus niet aan de eisen. Het zal waarschijnlijk wel werken, maar je krijgt dit niet rechtgeluld. Intergas schrijft een losse aanvoer met een rooster voor in deze situatie. Je hebt nu niet de garantie dat de ketel op elk vermogen genoeg lucht krijgt voor een volledige verbranding.

Dat in combinatie met het foute beugelen binnen maakt dat elk gecertificeerde monteur dit zou moeten afkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
BlueKeenan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:51:
@Biron Zou je eens willen opzoeken of het betreffende bedrijf voorkomt in dit register: https://register.tlokb.nl/co/certificaathouder

Want dit oogt enigszins malafide, als ze zich zo slecht aan de regels houden.
Ik zie ook dat wij een sticker hebben van Co-keur.nl hebben. Weet niet of dit weer een andere partij is? En waarom er dan weer verschillende zijn? Maar je kan daar eventueel ook eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Niet online
Passie-m schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:31:
[...]

Ik zie ook dat wij een sticker hebben van Co-keur.nl hebben. Weet niet of dit weer een andere partij is? En waarom er dan weer verschillende zijn? Maar je kan daar eventueel ook eens kijken.
Er zijn een aantal certificerende instellingen of branche partijen die je kunnen certificeren of juist het geheel uit handen kunnen nemen voor je. co-keur.nl is een van de alternatieven.

Volgens mij is het weer een gevalletje onnodige complexiteit voor de consument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
BlueKeenan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Er zijn een aantal certificerende instellingen of branche partijen die je kunnen certificeren of juist het geheel uit handen kunnen nemen voor je. co-keur.nl is een van de alternatieven.

Volgens mij is het weer een gevalletje onnodige complexiteit voor de consument.
Thanks voor de toelichting! En zeker handig..(not) nu kun je dus nog niet centraal zoeken of een bedrijf gecertificeerd is…?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
@BlueKeenan Mijn installateur uit amsterdam heeft een certificaat in dit overzicht.
https://register.tlokb.nl/co/certificaathouder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
Welke muurdoorvoer is bij mij nodig voor 2x 80mm binnen en 1x 80mm RVS met een 87gr bocht naar het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
Ik ben nu zelf aan het opzoeken wat eigenlijk nodig is. Ik kom uit op "Burgerhout rookgasafvoerpijp Ø80/125 L=1000 mm PP/RVS".
Dit is toch het beste?

Kan ik binnen overgaan naar "Burgerhout Twinsafe Concentrisch Buis 80/125 PP". Binnen buis is namelijk ook van PP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Biron Ik zou eens een belletje of mailtje naar Burgerhout doen, kijken wat die als fabrikant van rookgasmateriaal vinden van deze hobby-bob oplossing.

In jouw geval was het logischer geweest om met 2x80 naarbuiten te gaan ipv concentrisch. Dan had er gewoon een gekeurd invoerrooster geplaatst kunnen worden en kon die buis verlengd worden tot voldoende hoog boven het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biron
Burgerhout gebeld en hun advies is concentrisch: PP/RVS en binnen PP/Alu. Van 2x80mm heb je geen geveldoorvoer RVS waar je van horizontaal naar verticaal kan.
Pagina: 1