Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3LL4
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-05 09:38
Hoi

Ik zit momenteel in een dilemma en zou graag jullie advies willen vragen. Ik heb al 3 jaar een Sony A7 III (tweedehands gekocht), maar sinds een halfjaar heeft deze twee laser burn spots. Gelukkig zijn deze in post te fixen, maar het blijft irritant. Toch overweeg ik om een nieuw systeem aan te schaffen.

Qua lenzen bezit ik het volgende:
  • Sigma 35mm 1.4 DG DN Art: Mijn absolute favoriet, gebruik ik het meeste en wil ik altijd een equivalent van hebben, ongeacht het systeem.
  • Viltrox 16mm 1.8: Gebruik ik af en toe voor video of groepsfoto’s in krappe ruimtes. Een 1.8-diafragma is voor mij wel een must.
  • Tamron 28-70mm 2.8 (1e gen): Bijna nooit gebruikt, tweedehands gekocht met wat schade aan de filterdraad, maar verder prima.
  • Sony 85mm 1.8: Leuke lens, geeft mooie resultaten.
Daarnaast heb ik een Godox V1-flitser voor Sony.

Nu overweeg ik ook om over te stappen naar een ander merk. Vroeger lang geschoten met Canon (APS-C) en dat beviel enorm goed, maar de laatste tijd trekt Lumix me enorm aan, vooral vanwege hun color science en hoe affordable het camera's zijn (op de lenzen na).

Mijn opties:
  • Canon R6 II (€1.900 nieuw)
  • Sony A7 IV (€1.869 nieuw)
  • Lumix S5 II (€1.649) / S9 (€1.274)
Het probleem? Als ik overstap, moet ik ook al m’n lenzen verkopen/verruilen. Qua specs lijkt de Sony A7 IV het minst interessant voor z’n prijs, maar blijven bij Sony zou wel betekenen dat ik m’n huidige glas kan houden. Andere systemen lijken interessanter maar kan misschien kostelijk worden door alles te proberen verkopen of ruilen.

Mijn gebruikssituatie:
Voorheen schoot ik veel op feesten/fuiven, maar sinds ik fulltime werk is dat afgenomen. Tegenwoordig gebruik ik m’n camera vooral op reis en af en toe betaalde shoots. In de toekomst wil ik mogelijk weer meer focussen op shoots, maar dan liever overdag i.p.v. ’s nachts (minder sustainable, haha). Wil ook zelf meer zaken gaan documenteren op video omdat dit toch meer en meer de nieuwe fotografie aan het worden is, beeld kan veel meer zeggen :p

Twijfels:

Is het de moeite waard om nú over te stappen, of wacht ik beter op een eventuele Sony A7 V (waar nog weinig over bekend is)?
Zijn er (tweedehands)ruilopties om kosten te drukken bij een systeemswitch?
Heeft iemand ervaring met Lumix voor fotografie? Hoe bevalt de kleurweergave en lensaanbod t.o.v. Sony/Canon?

Elk advies is welkom – vooral van mensen die een vergelijkbare switch hebben gemaakt. Bedankt alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3LL4
Perongeluk geplaatst onder foute categorie, kan een moderator dit aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:32

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Natuurlijk, bij deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lila
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:01
Ik zit min of meer met hetzelfde dilemma (overstap van Canon 5DIV en twijfel over dezelfde camera's, waarbij ik bij de Canon mijn objectieven mee zou kunnen nemen met een adapter), dus ik kan je niet helpen.
Maar ik vraag me wel af waar je deze prijzen gezien hebt?
De Sony en Canon zie ik nieuw voor ca. €2400, de Lumix voor €1700/€1500.

Zowel Canon als Sony zou dit kwartaal met een opvolger moeten komen. Geen idee of die het wachten waard zijn, maar in ieder geval zullen de prijzen van de huidige modellen dan hopelijk wat zakken (en er meer tweedehands camera's beschikbaar komen).

Als je naar Canon overstapt is het goed om er rekening mee te houden dat Canon tot voor kort geen autofocus third party lenzen toestond voor hun RF-mount. Die objectieven zullen er langzaamaan wel komen, maar vooralsnog is het aanbod vrij beperkt. Maar daar staat tegenover dat Canon's EF-lenzen met een adapter erg goed schijnen te werken.

Mag ik vragen waarom je de specs van de Sony A7IV minder interessant vindt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:31
Ik denk dat jullie beiden vooral eens in de spiegel moeten kijken en jezelf eerlijk vragen of je last hebt van G.A.S ;-)

Want in jullie situatie is het gewoon het meest logische om bij je merk te blijven. Objectieven zijn belangrijker dan body's. En Sony en Canon staan aan de top qua autofocus dus waarom overstappen?

Canon doet lastig qua third party, maar inmiddels hebben ze ook zelf meer betaalbare lichtsterke objectieven (16-28 f2.8 en 28-70 f2.8) op de markt gebracht. En je wil je objectieven toch niet in een keer allemaal vervangen? Dus een tijdje met adapter en je huidige glas schieten, geeft je mooi de tijd om te sparen en langzaamaan over te stappen op RF.

Sony heeft zo'n enorm assortiment beschikbare lenzen en body's, ik zie niet in waarom je een overstap naar een ander systeem overweegt. Color science maakt alleen uit bij jpg's, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22
Radicaal idee: overstappen naar een aps-c systeem?

Waarom? Je wilt reizen fotograferen, en overdag. Aps-c is goedkoper, kleiner en lichter en goed genoeg voor overdag...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:51
Let even op het bedieningsconcept. Dat moet bij je passen anders zul je er nauwelijks plezier aan beleven. Dit qua camera en je meest gebruikte objectieven.

Mocht je huidige apparatuur niet lekker passen dan heb je een valide argument om bij de buren te gluren, zo niet is het misschien handig binnen je bubbel te blijven.

Qua techniek maakt het weinig uit is mijn ervaring, vandaag is dit systeem een tikkeltje beter en morgen de buurman. Na versie 1 komt 2 komt 3… iedere keer proberen ze ons wijs te maken dat het oude niks is en het nieuwe voor de eeuwigheid, ook al duurt die maar een jaartje of zo.

Ook het argument van al die mooie en superieure objectieven en spullen is beperkt, laten dat namelijk de spullen die jij niet gaat kopen of gebruiken.

Laat je niet gek maken, koop desnoods een 2e hands voor weinig.
Het belangrijkste staat namelijk achter de camera en dat ben jij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-07 15:31
Wachten tot de 7 V uitkomt om die dan aan te schaffen als de specs je aanstaan of dan een goedkope A7 IV 2de hands aanschaffen.

De 4 zal na de lunch van de 5 sowieso zakken qua nieuw en 2dehands prijs.

Dan kan je je lenzen hergebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3LL4
@lila Je kunt via sommige webshops betere prijzen krijgen. Check webtronic.nl/be, het was nu vorige week nog cashback, maar heb geen zin in dat gedoe, en webtronic is geen cashback shop dus heb de finale prijs gevraagd bij een ander waar het 1800 was en heb een prijs van 1869 gekregen.
De Canon r6 ii is daar ook 1900. Tweakers neemt de prijzen niet op van webtronic.
DIe 5D IV is wel een goei ding, maar snap de drang over te schakelen naar een systeem camera, voor mij was de biggest drawback bij Canon die lensprijzen en je vast hangt aan hun, waardoor ik 3 jaar geleden naar Sony ben gegaan. Nu die Canon lenzen die je nu hebt zijn ook compatibel met de Lumix met adapter. Nu als je volledig capaciteit wilt van RF systeem moet je alles wel gaan verkopen wat ook gedoe is.

De Sony a7 IV heeft de minste uitsprekende specs en features van de 3, R6ii heeft no crap 60fps, veel snellere burstshoot, betere grip, ...
De lumix heeft open gate video kwaliteit dat enorm stevig is. Heb gevoel dat hun log profile ook het sterkste is van de 3.

Nu van Canon naar Sony voor overstappen zou voor mij de laatste optie zijn met de gear die jij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBurger
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-07 12:18
Overstappen van eco systeem is altijd duur. (Tenzij je de oude lenzen nog kan gebruiken; zo kan je EF lenzen nog (redelijk) gebruiken op een sony body)
Je hebt nu een vijftal lenzen, een flits en misschien nog enkele reserve accus. Reken maar uit. Maar dat vervangen zal je zowiezo geld gaan kosten.
Verder gebruik je al enige tijd je sony a7iii. Loop je met die camera al tegen beperkingen aan die met een van deze drie cameras worden verholpen? Loop je tegen de limiet aan van je burstrate? 40 fps klinkt wel veel, maar het is wel met de e-shutter; en die is niet altijd aan te raden bij deze cameras. (overigens heeft de A7IV dan weer meer megepixels.) Ik denk dat in praktijk de sony en canon elkaar niet of nauwlijks zullen ontlopen.
Wat je natuurlijk ook kan doen is de verschillende cameras eens een keer huren om te kijken wat je er zelf van vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:01

Barrycade

Through the...

Klinkt als dat je een nieuwe auto wil omdat je banden versleten zijn. Super leuk, maar wellicht economisch niet zo verstandig.

Saaiste optie in dat geval zou zijn; koop een 2e hands III of IV en je kan weer door.

Tenzij je nu een vrachtwagen rijdt en dus kleiner wil omdat je geen transportbedrijf meer hebt. En dus eventueel een klein 2 zittertje nodig hebt.

Dan is het wellicht te overwegen. Maar de aankoopprijs van je vrachtwagen ga je niet meer krijgen.
Pagina: 1