Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon03
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-02 11:18
Hoi,

Recent hebben wij een ouder, alleenstaand huis gekocht en zijn zoals vele mensen begonnen aan onze renovatie projecten. We hebben geïnvesteerd in een hybride warmtesysteem (warmtepomp + gas ketel), er liggen (oude) combi panelen op het dak, lampen worden vervangen door LED, etc...

Nu tijdens de koudere wintermaanden hebben we echter een enorme gas en elektriciteit rekening gekregen. Via de ENGIE app hebben we op één maand tijd 1836 kWh elektriciteit en 6627 kWh gas verbruikt. Met ons huidige contract komt dit neer op een dikke €1000 per maand 8)7

Ik zou dus graag meer inzicht krijgen in ons verbruik en voornamelijk sluipverbruik.
Vermoedelijk verbruikt de warmtepomp zeer veel elektriciteit en hebben we de verwarming al enkele graden naar beneden gehaald (niet echt meer aangenaam wonen zo marja) maar de zonnepanelen lijken ook niet veel op te brengen.

Ik heb al dingen gelezen over Smappee, Niko home app, Home Wizard, ... maar kom er niet veel wijzer uit.

Zijn er hier ervaringsdeskundige die willen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-05 15:43
ik denk dat de meterstanden niet goed doorgegeven zijn. Heb je dat al gecheckt?
Zelf in je P1 meter een Homewizard ding prikken en checken.

[ Voor 27% gewijzigd door Moriaty op 30-01-2025 13:28 ]

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon03
Het is een digitale gas en elektriciteit meter dus ik neem aan dat dit wel correct is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06:38

Tazzios

..

Je eenheid bij gas klopt niet, dan vraag ik mij af: kloppen de cijfers die je opgeeft dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
Xeon03 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:29:
Het is een digitale gas en elektriciteit meter dus ik neem aan dat dit wel correct is?
dat zegt helemaal niks als je niet de begin standen weet dan kan er van alles aan de hand zijn.

even een correctie?
"1836 kWh elektriciteit en 6627 kWh gas"
elektriciteit je dat is in kWh, maar gas dat is in m3.
te minste ik neem aan dat je m3 niet hebt omgerekend naar kWh (België?). ;)

voor gas is het heel handig om een account op mindergas aan te maken
http://www.mindergas.nl
dat helpt met logging en grafiekjes die meer duidelijk maken.
gewoon handmatig 1x per maand de stand daar invullen dan is het gratis.
voorbeeldje van mijn huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoVFrvwY5VVTu1_9wrADkl8pY8c=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hHrBKs2i5yII7h9BIPwTg7St.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 30-01-2025 13:40 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:08
Xeon03 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:29:
Ook die kan kapot en als die meter automatisch uitgelezen wordt zoals bij de meeste thuis, dan denk ik dat in dit geval die van jou ook echt stuk is. Of een foutje bij de provider, heb je al even gebeld? Of je warmtepomp staat lekker allemaal dingen te doen in de achtergrond ofzo?

Verder 6627kWh gas, is dit België ofzo?

edit: @migjes @Tazzios In Belgie dus niet: https://www.creg.be/nl/a-z-index/omzetting-m3-gas-naar-kwh ;)

Heeft te maken met omrekenen van hoog / laag calorisch gas en de daarbij behorende kosten. Volgens mij doen we daar in Nederland niks mee.

[ Voor 19% gewijzigd door dehardstyler op 30-01-2025 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon03
@Tazzios @dehardstyler @migjes Het betreft hier inderdaad Belgie.

De kWh bij gas zijn de eenheden van de ENGIE app (zie foto)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL707HQEI4gfwH_iY-SSODSGMxA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vc4SWWLgQWEgroT2XRVFpCy2.png?f=fotoalbum_large

Ik kan wel eens ten rade gaan bij de provider. De warmtepomp deed in het begin zeer raar maar nu is die redelijk stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zijn die waardes wel uitgelezen? Er staat daar overal 'ingeschat' bij :?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Laatst online: 00:08
Glashelder schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:13:
Zijn die waardes wel uitgelezen? Er staat daar overal 'ingeschat' bij :?
Er staan 2 waardes. De ingeschatte en de daadwerkelijke. Voor de eerste was 1251 kWh verwacht, maar die zit dus voor januari al op 1674 kWh. Dit doet ongeveer elke energie app, die van mij van Budget en Greenchoice ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Xeon03 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:25:
Ik heb al dingen gelezen over Smappee, Niko home app, Home Wizard, ... maar kom er niet veel wijzer uit.
Ik heb allehande spullen van HomeWizard (19 sockets, P1 meter, KWh meter en watermeter) en kan je daar een klein beetje mee op weg helpen.

In de basis geldt dat de apparatuur werkt op 2.4 GHz Wifi en je hebt hun (gratis) app nodig om de producten aan je wifi te koppelen. Eens dat gedaan is krijg je in de app de grafieken te zien, per dag, week, maand en jaar en de 'nu' grafiek voor het huidige gebruik. Die laatste werkt alleen niet voor gas aangezien de updatefrequentie tussen je gasmeter en je elektrameter te traag is.

Om te beginnen zou ik een P1 meter nemen, die heeft een RJ11 plug die je zo in je digitale meter prikt. Het maakt dan niet uit of je een één-fase of drie-fase meter hebt en of je al dan niet zonnepanelen op je dak hebt. Wat je meter rapporteert krijg jij in de app te zien. Ook de waarden van de gasmeter (als die gekoppeld is met de elektra-meter) worden meegenomen. Je meet op die manier enkel de totalen van wat er van of naar het net gaat.

Wil je individule en vast-aangesloten apparaten meten, dan kun je daar de enkelfasige of driefase kWh-meter voor gebruiken. Ook nu zie je (desnoods per fase) wat er in en uit gaat. Die meters kun je dus gebruiken voor bijvoorbeeld een warmtepomp, elektrische kookplaat of zonnepanelen.

Voor apparaten met een stekker kun je hun smart-sockets gebruiken. Let wel dat deze ook kunnen schakelen en (volgens de richtlijnen) altijd uitschakelen als de stroom even weggevallen is. Dat schakelgedrag kun je met het schakelslot ook tegen gaan, dan is de socket altijd aan. Ook als een stroomonderbreking hersteld wordt schakelt de socket meteen in.

Last not least, hebben ze ook nog een meter die je op je watermeter klikt zodat je ook je waterverbruik in de gaten kunt houden.

Ze zijn niet de goedkoopste, maar wel kwalitatief erg goed. En een bijkomend voordeel vind ik dat ze een lokale en open API op hun producten hebben. Hun apparaten worden ook meteen door bijvoorbeeld Home Assistant gevonden en gebruikt. Dat werkt stukken beter dan alle op Tuya gebaseerde varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-05 17:23
tja mijn ervaring met (vul in energieleverancier) app, dat het vrijwel allemaal bagger is.
leuk voor een nitwit, maar ik heb er niks aan.
(veel te vaak zie je dat dingen fout gaan, schattingen die wel werken bij normale mensen, maar ik ben niet normaal.)

net zo als @RiDo78 gebruik ik home assistent voor de loging.
en diverse zigbee modules om te meten (+ een module voor de P1 poort van de "slimme"meter).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_1Xda285uqXlSPxFQhWopcsGB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlLfq5r0lc8BRd3l3JXvcBhm.jpg?f=fotoalbum_large
dan zie je dat ik al snel een 700kWh in de wintermaanden gebruik, maar mijn huis is anders als jouw huis.
dus jouw getallen kunnen best normaal zijn, of anders gezegd trek er de conclusie niet uit dat je te veel gebruikt.

heb je al met engie gesproken?
(die kennen de app beter en kunnen soms meer verklaren.
uit eindelijk zou ik niet naar de app kijken, maar op hun inlog site, daar vind je wat betere info.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon03
RiDo78 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:50:
[...]

Ik heb allehande spullen van HomeWizard (19 sockets, P1 meter, KWh meter en watermeter) en kan je daar een klein beetje mee op weg helpen.

In de basis geldt dat de apparatuur werkt op 2.4 GHz Wifi en je hebt hun (gratis) app nodig om de producten aan je wifi te koppelen. Eens dat gedaan is krijg je in de app de grafieken te zien, per dag, week, maand en jaar en de 'nu' grafiek voor het huidige gebruik. Die laatste werkt alleen niet voor gas aangezien de updatefrequentie tussen je gasmeter en je elektrameter te traag is.

Om te beginnen zou ik een P1 meter nemen, die heeft een RJ11 plug die je zo in je digitale meter prikt. Het maakt dan niet uit of je een één-fase of drie-fase meter hebt en of je al dan niet zonnepanelen op je dak hebt. Wat je meter rapporteert krijg jij in de app te zien. Ook de waarden van de gasmeter (als die gekoppeld is met de elektra-meter) worden meegenomen. Je meet op die manier enkel de totalen van wat er van of naar het net gaat.

Wil je individule en vast-aangesloten apparaten meten, dan kun je daar de enkelfasige of driefase kWh-meter voor gebruiken. Ook nu zie je (desnoods per fase) wat er in en uit gaat. Die meters kun je dus gebruiken voor bijvoorbeeld een warmtepomp, elektrische kookplaat of zonnepanelen.

Voor apparaten met een stekker kun je hun smart-sockets gebruiken. Let wel dat deze ook kunnen schakelen en (volgens de richtlijnen) altijd uitschakelen als de stroom even weggevallen is. Dat schakelgedrag kun je met het schakelslot ook tegen gaan, dan is de socket altijd aan. Ook als een stroomonderbreking hersteld wordt schakelt de socket meteen in.

Last not least, hebben ze ook nog een meter die je op je watermeter klikt zodat je ook je waterverbruik in de gaten kunt houden.

Ze zijn niet de goedkoopste, maar wel kwalitatief erg goed. En een bijkomend voordeel vind ik dat ze een lokale en open API op hun producten hebben. Hun apparaten worden ook meteen door bijvoorbeeld Home Assistant gevonden en gebruikt. Dat werkt stukken beter dan alle op Tuya gebaseerde varianten.
Wow, super bedankt.
Ondertussen heb ik dus zo een P1 meter gekocht en ben nu het verbruik aan het opvolgen. Momenteel toch al een sluipverbruik van 800W :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Xeon03 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:50:
[...]

Wow, super bedankt.
Ondertussen heb ik dus zo een P1 meter gekocht en ben nu het verbruik aan het opvolgen. Momenteel toch al een sluipverbruik van 800W :?
Die sluipverbruik/standby-grafiek van HW moet je met een korreltje zout nemen maar 800W is best veel. Weet je zeker dat het niet 800Wh (0,8 kWh) moet zijn?

Anyway, die berekening is niet heel erg nauwkeurig. Het was iets van het minimale verbruik in de periode tussen 0:00 en 6:00 wat hij uittrekt over 24 uur. Dus bij mij is dat vorige nacht 137W en dat komt neer op 3.3 kWh aan standby-verbruik over een hele dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:27
RiDo78 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:53:
[...]

Die sluipverbruik/standby-grafiek van HW moet je met een korreltje zout nemen maar 800W is best veel. Weet je zeker dat het niet 800Wh (0,8 kWh) moet zijn?

Anyway, die berekening is niet heel erg nauwkeurig. Het was iets van het minimale verbruik in de periode tussen 0:00 en 6:00 wat hij uittrekt over 24 uur. Dus bij mij is dat vorige nacht 137W en dat komt neer op 3.3 kWh aan standby-verbruik over een hele dag.
Het kan toch prima zo zijn dat er nu 800W door de meter vloeit. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:57:
[...]

Het kan toch prima zo zijn dat er nu 800W door de meter vloeit. :?
Tuurlijk kan dat, maar de standby / sluipverbruik grafiek neemt het minimale waarde in de nachtelijke uren. Dus:
- Je lampen staan uit
- Je apparaten staan uit of op standby
- Je koelkast/vriezer kunnen wel stroom trekken, maar doen dat af en toe en zullen zeker weten meer dan eens in de nacht praktisch niets vragen
- Je wasmachine, wasdroger en vaatwasser draaien niet de hele nacht.

Dus waar moet een continu verbruik van 800W 's nachts dan vandaan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Geen idee, als je 1800kWh in de maand verbruikt lijkt mij 800W in de nacht nogal laag. :P Daarnaast is @Xeon03 niet heel duidelijk of het over de door Homewizard genereerde/geïnterpreteerde data over sluipverbruik gaat of dat er nu op dit moment bij het openen van de app 800W in beeld staat bij het huidige verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon03
jadjong schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:28:
Geen idee, als je 1800kWh in de maand verbruikt lijkt mij 800W in de nacht nogal laag. :P Daarnaast is @Xeon03 niet heel duidelijk of het over de door Homewizard genereerde/geïnterpreteerde data over sluipverbruik gaat of dat er nu op dit moment bij het openen van de app 800W in beeld staat bij het huidige verbruik.
Excuses als het niet heel duidelijk was.

Als ik de app van HomeWizard open en de grafiek per dag bekijk en dan "visueel" het gemiddelde neem van 0:00 tot 5:00 (alles staat uit want we slapen), dan zie ik 800W verbruik. Dit is in mijn ogen ook zeer veel en ik ga eens op zoek gaan naar waar dit verbruik gaat. Het sluipverbruik kan je maar zien als je dat energy+ abonnement hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo_EaEDUh_VhzjUTvlrHOKo5Kgc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZOX7MGo4W2GSmZDEA3IK7Dei.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Dat is niet veel voor een vrijstaand huis met electrische(WP) verwarming. Zoals je ziet zakt het verbruik in de middag als de zon een beetje naar binnen schijnt en heb je rond etenstijd alle frituurpannen tegelijk aangezet. :P
32kWh per dag is niet vreemd, als daar ook nog een flink gasverbruik bij komt is het wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Xeon03 Op de een of andere manier past de voorspelling van stroom en gas absoluut niet bij de gerealiseerde verbruiken.

Januari 2025
Gas voorspelling 3773 kWh vs. 6450 kWh (ca. 356 m³ vs. 608 m³ @10,6 kWh/m³) +71%!?
Stroom voorspelling 1251 kWh vs. 1674 kWh + 34%

Met een hybride wp gaat het stroomverbruik natuurlijk omhoog (ook te zien aan de 800W in de nacht)
MAAR dat tegelijkertijd het gasverbruik zo exorbitant stijgt is ongekend.

Ik zou toch maar vooral het verwarmingssysteem en het stookgedrag onder het vergrootglas leggen.
En indien mogelijk met historische verbruiken vergelijken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Dat zou voor mij een reden zijn om te kijken wat er gebeurd als ik de verwarming 's nachts een paar graden lager zet. Kost het dan meer of minder wanneer de verwarming even flink aan de bak moet om het huis op te warmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon03
doordat de warmtepomp redelijk recent is en we enkele problemen hebben gehad met de stooklijn, mengkranen die verkeerd waren aangesloten, leidingen die verkeerd zijn aangesloten en noem maar op... heb ik dus geen goed beeld van wat "normaal" is.

Ik heb zelf wat met de settings liggen spelen en deze staan voorlopig zo ingesteld dat de gas ketel instaat voor SWW en bijkomend de verwarming als het buiten <5 graden is. De Warmtepomp staat in voor de verwarming als het meer dan 5 graden is maar nooit voor SWW.
De verwarming lager zetten doen we al maar 35 graden water maken met een gascondensatie ketel is ook geen optimaal gebruik van de ketel. Jammer genoeg is de hardware installatie dusdanig geconfigureerd dat ik dit niet kan opsplitsen in:
- Warmtepomp --> vloerverwarming
- gas ketel --> SWW + radiatoren.

Die voorspellingen van de ENGIE app kloppen voor geen meter maar het actuele verbruik wel aangezien we hierop belast worden. Vandaar dat ik de P1 meter heb aangeschaft omdat ik reëel wil kunnen opvolgen ipv 3 dagen met vertraging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-05 20:06
Dit sluipverbruik geeft al 800kWh per maand.
Kun je eens de groepen 1 voor 1 uitzetten en kijken wanneer je verbruik naar (onder) 100 Watt gaat?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Xeon03 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:59:
doordat de warmtepomp redelijk recent is en we enkele problemen hebben gehad met de stooklijn, mengkranen die verkeerd waren aangesloten, leidingen die verkeerd zijn aangesloten en noem maar op... heb ik dus geen goed beeld van wat "normaal" is.

Ik heb zelf wat met de settings liggen spelen en deze staan voorlopig zo ingesteld dat de gas ketel instaat voor SWW en bijkomend de verwarming als het buiten <5 graden is. De Warmtepomp staat in voor de verwarming als het meer dan 5 graden is maar nooit voor SWW.
De verwarming lager zetten doen we al maar 35 graden water maken met een gascondensatie ketel is ook geen optimaal gebruik van de ketel. Jammer genoeg is de hardware installatie dusdanig geconfigureerd dat ik dit niet kan opsplitsen in:
- Warmtepomp --> vloerverwarming
- gas ketel --> SWW + radiatoren.

Die voorspellingen van de ENGIE app kloppen voor geen meter maar het actuele verbruik wel aangezien we hierop belast worden. Vandaar dat ik de P1 meter heb aangeschaft omdat ik reëel wil kunnen opvolgen ipv 3 dagen met vertraging.
Ook kloppen de voorspellingen van de ENGIE app voor geen (smart)meter,
de 608 m³ hoogcalorisch gas in januari kan ik zonder context niet plaatsen.
Hoeveel m²/ m³ worden verwarmd en op welke temperaturen?
Met een passende hybride warmtepomp verwacht ik wel een significante reductie van het gasverbruik
voor cv tussen de 70% en 90% per stookseizoen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon03
dunklefaser schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 15:08:
[...]

Ook kloppen de voorspellingen van de ENGIE app voor geen (smart)meter,
de 608 m³ hoogcalorisch gas in januari kan ik zonder context niet plaatsen.
Hoeveel m²/ m³ worden verwarmd en op welke temperaturen?
Met een passende hybride warmtepomp verwacht ik wel een significante reductie van het gasverbruik
voor cv tussen de 70% en 90% per stookseizoen.
6460 kWh gas omgerekend is ongeveer 560 m3 gas (volgens een calculator website toch).
De oppervlakte van de vloerverwarming is ongeveer 300 m2 op 20 graden.
De radiatoren beneden worden enkel in de avond opgewarmd tot 20 graden en is in oppervlakte een 100m2.
De radiatoren boven staan op 16 graden. Deze zijn verkeerd aangesloten waardoor het water in de omgekeerde richting loopt dus deze radiatoren staan voorlopig allemaal dichtgedraaid.

Indien de radiatoren dicht staan maar de temperatuur onder de 16 graden zakt, zal de ketel dan aanslaan om dit circuit proberen op te warmen?
Geen idee of ik een circuit kan uitschakelen in de instellingen van Bulex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Xeon03 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 16:11:
[...]

6460 kWh gas omgerekend is ongeveer 560 m3 gas (volgens een calculator website toch).
De oppervlakte van de vloerverwarming is ongeveer 300 m2 op 20 graden.
De radiatoren beneden worden enkel in de avond opgewarmd tot 20 graden en is in oppervlakte een 100m2.
De radiatoren boven staan op 16 graden. Deze zijn verkeerd aangesloten waardoor het water in de omgekeerde richting loopt dus deze radiatoren staan voorlopig allemaal dichtgedraaid.

Indien de radiatoren dicht staan maar de temperatuur onder de 16 graden zakt, zal de ketel dan aanslaan om dit circuit proberen op te warmen?
Geen idee of ik een circuit kan uitschakelen in de instellingen van Bulex.
11,54 kWh/m³ - dat is wel echt hoogcalorisch gas - veel beter krijg je het niet.
Onafhankelijk daarvan - het verbruik relativeert zich met de 300 m² vloerverwarming
en de extra oppervlakte van 100 m² met radiatoren = totaal 400 m² verwarmt?.
Dus de 6460 kWh aan warmte in januari zijn dan waarschijnlijk relatief normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon03
De woning van mijn schoonouders is ongeveer even groot maar zij hebben maar de helft van de kosten.
Ze verwarmen wel met stookolie wat natuurlijk wel goedkoper is denk ik dan gas/elektriciteit.

Het zal nu wat afhangen van het sluipverbruik op te volgen en proberen te minimaliseren.
Pagina: 1