NUC/Debian - Willekeurige poweroff; Wanhopig op zoek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:13
Hallo allen,

Sinds enkele dagen begint mijn thuis server, Intel NUC11 i5 met 16gb aan geheugen en een m2 ssd, (schijnbaar) willekeurig uit te gaan. Het kan 3 uur duren of 8 uur of 1 uur voordat het gebeurt, maar wanneer het gebeurt zie ik in de logs dat de 'power button' schijnbaar ingedrukt is. Nou heb ik uitgesloten dat dit fysiek gebeurt en heb ik in het OS de actie van de power knop gemasked zodat het niet iets moet doen.

In de logs zie ik dan dat er meerdere malen 'gedrukt' wordt (en dat het OS door de mask de power off tegen houdt) en dan houdt de log op want server is dan aan het herstarten. Soms boot hij dan gelijk weer op en is ie online, maar soms kan de boot ook niet afgemaakt worden en herstart hij meerdere keren. Dit kan soms 10 minuten duren. Een enkele keer komt hij gewoon terecht in een bios boot menu waarbij ik kan kiezen uit normal boot, bios setup, bios recovery etc.

Wat ik heb gedaan:
- Andere power supply (van mijn andere NUC die al 2 jaar probleemloos werkt)
- NUC open gehad, geheugen en ssd er uit door geblazen met lucht en weer er in, gekeken of power knop niet goed vast zat oid
- Temperatuur sensors gemonitored: Geen overheat, wordt amper warm. de afgelopen 2 dagen de server ook minimaal laten draaien waardoor er eigenlijk geen inspanning vereist is.
- Logs nagekeken op drive of memory issues, niks te vinden
- BIOS aangepast dat na power loss het apparaat uit blijft: om te kijken of hij uit gaat door stroomgebrek, maar hij blijft dus niet 'uit' maar herstart

Ding staat op een bureau en wordt nooit aangeraakt, maakt geen gebruik van wifi, bluetooth, monitor of USB apparaten. is enkel aangesloten op stroom en ethernet kabel.

Op dit moment heb ik geen idee meer waar te kijken, als de powerknop niks hoort te doen, waarom herstart het apparaat? En nog gekker, wat kan er voor zorgen dat hij soms wel weer 'op komt' en soms in BIOS boot menu terecht komt.

Logs:
De log van boot rond 8 uur 's avonds tot dat hij 'uit' ging tegen middernacht.
https://pastebin.com/fwf7vjNq

De log van de boot die 3 minuten later daar op volgde (en schijnbaar niet is afgemaakt):
https://pastebin.com/heDDbhB0

vanmorgen vond ik de server in bootmenu (heb een monitor aangesloten in de hoop meer te kunnen zien):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sNql5UZtLsBbZ7yi7ggfovPfrMQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/f6JExg7R42Z7e3tcnDMkB5Wh.png?f=user_large

Ik hoop dat iemand wat inzichten/tips voor mij heeft om dit verder te onderzoeken. Ik zou graag de power button helemaal willen verwijderen (om uit te sluiten dat deze af en toe zo veel kortsluitinkjes geeft dat het apparaat reset) maar deze zit vast op het moederbord.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
Ik zou denk ik eerst kijken of het aan de hardware of software ligt, door - als dat een optie is - een dagje te draaien met een live-image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:28
Gare button? Soldeer deze even los.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Als er verder niks komt ga ik dat zeker doen, maar voordat ik de soldeer bout er bij pak vraag ik me wel af hoe het kan dat die power button dan het apparaat laat herstarten. Ik heb zostraks ook even getest wat er gebeurt als ik 20 seconden lang die powerknop herhaaldelijk zo snel mogelijk blijf indrukken, gebeurt niks behalve dat het in de log vermeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
vanaalten schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:00:
Ik zou denk ik eerst kijken of het aan de hardware of software ligt, door - als dat een optie is - een dagje te draaien met een live-image.
Dat ga ik vanavond even aanzetten voordat ik naar bed ga. Afgelopen paar dagen is ie elke nacht wel gaan rebooten/uit gaan, dan zie ik in de ochtend wel even wat de status is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:28
thezs schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:01:
[...]

Als er verder niks komt ga ik dat zeker doen, maar voordat ik de soldeer bout er bij pak vraag ik me wel af hoe het kan dat die power button dan het apparaat laat herstarten. Ik heb zostraks ook even getest wat er gebeurt als ik 20 seconden lang die powerknop herhaaldelijk zo snel mogelijk blijf indrukken, gebeurt niks behalve dat het in de log vermeld wordt.
Als je de power button 5sec indrukt zal het wel uitgaan, ongeacht of je deze tegenhoudt in het OS. Dus kan goed zijn dat de button float en net af en toe een paar seconde te lang contact maakt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kijk eens of je de hardware uit de behuizing kan halen. De power knop wordt overduidelijk ingedrukt en het is mogelijk dat de knop net iets scheef zit en achter de behuizing blijft hangen. Je hebt dan ook de mogelijkheid de boel daar schoon te maken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Hero of Time schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:00:
Kijk eens of je de hardware uit de behuizing kan halen. De power knop wordt overduidelijk ingedrukt en het is mogelijk dat de knop net iets scheef zit en achter de behuizing blijft hangen. Je hebt dan ook de mogelijkheid de boel daar schoon te maken.
Heb het er gisteren uit gehad, vooral focus gehad op het knopje of het niet ergens vast kon blijven haken oid. Vandaag nog eens het knopje 53 keer heel snel achter elkaar ingedrukt (wilde testen of dat er voor kon zorgen dat het apparaat ging restarten, antwoord is nee haha) maar sindsdien draait ie nog steeds (inmiddels 13 uur) dus het zou best goed kunnen dat ik daarmee het knopje toch weer 'goed' heb gedrukt. Alsnog vreemd dat dit willekeurige eens in de zoveel uur c.a. 10 keer ging indrukken en buiten die momenten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zo gek is het niet. Kan net de temperatuur zijn waardoor de boel echt net die ene micron meer uitzet en contact maakt. Ik heb al regelmatig gehad dat m'n deurbel spontaan afging omdat het knopje bij het laatste gebruik heel lichtjes schuin vast zat. Kon zomaar een paar uur later zijn dat opeens de deurbel af ging en niemand te zien (en dat weet ik 100% zeker want stond bij het raam met zicht op de voortuin).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
Hero of Time schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 20:54:
Zo gek is het niet. Kan net de temperatuur zijn waardoor de boel echt net die ene micron meer uitzet en contact maakt. Ik heb al regelmatig gehad dat m'n deurbel spontaan afging omdat het knopje bij het laatste gebruik heel lichtjes schuin vast zat. Kon zomaar een paar uur later zijn dat opeens de deurbel af ging en niemand te zien (en dat weet ik 100% zeker want stond bij het raam met zicht op de voortuin).
Ik had een voorzichtige hoop dat het gefixt was, 15 uur gedraaid zonder problemen tot ergens midden in de nacht: 3 keer opnieuw geboot, daarna 3 uur gedraaid en vond em vanmorgen uit.

Kreeg em eerst ook niet meer aan (zag wel dat de power led binnenin de case brand dus er zat wel stroom aan), na paar keer lang ingedrukt houden ging ie wel even aan en knipperde de power knop zo’n 20 keer en ging daarna weer uit.

Op magische wijze is ie net weer aangegaan maar inmiddels ook weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03
thezs schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 08:54:
[...]

Ik had een voorzichtige hoop dat het gefixt was, 15 uur gedraaid zonder problemen tot ergens midden in de nacht: 3 keer opnieuw geboot, daarna 3 uur gedraaid en vond em vanmorgen uit.

Kreeg em eerst ook niet meer aan (zag wel dat de power led binnenin de case brand dus er zat wel stroom aan), na paar keer lang ingedrukt houden ging ie wel even aan en knipperde de power knop zo’n 20 keer en ging daarna weer uit.

Op magische wijze is ie net weer aangegaan maar inmiddels ook weer uit.
Is dat met, zoals je van plan was, met een Linux 'live' image?

Al gok ik gezien je omschrijving dat dat niet heel zinnig meer is. Dit lijkt aan alle kanten een hardwareprobleem, dus power-knop losmaken als volgende optie, denk ik. Daarna houdt het wel een beetje op met mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thezs
vanaalten schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:10:
[...]

Is dat met, zoals je van plan was, met een Linux 'live' image?

Al gok ik gezien je omschrijving dat dat niet heel zinnig meer is. Dit lijkt aan alle kanten een hardwareprobleem, dus power-knop losmaken als volgende optie, denk ik. Daarna houdt het wel een beetje op met mogelijkheden.
Niet met de live image, toen ik richting bed ging draaide hij al 13 uur prima dus had een stille hoop.

Ga morgen het uit elkaar halen en de knop er af solderen. Vervolgens twee draadjes aan de connectoren solderen om hem aan te kunnen zetten door de draadjes even aan elkaar te houden. Ben benieuwd!
Pagina: 1