We hebben een serre laten plaatsen met hr++ glas in een stalen constructie. In de winter is het ijskoud en in de zomer heet. Ik vrees dat dit door het staal komt. Zou het staal met iets behandeld kunnen worden waardoor het een soort van isolatie laag krijgt? Of zijn er andere mogelijkheden? Een nieuwe serre is geen optie. Alvast bedankt voor het meedenken/adviseren.
Is de serre geisoleerd op de bodem? of staat deze koud op de stenen? Verder weet ik niet hoeveel glas de serre heeft maar zonder zonnescherm word het sowieso erg warm in de zomer want de isolatie in het glas houd veel tegen, maar die glazen panelen werken op een gegeven moment ook als radiator of in de winter ook als koude panelen. Het staal draagt hier natuurlijk niet aan bij als deze als extra koude brug fungeren. Hoe word de serre nu verwarmd?
Ik ben overigens geen expert op gebied van bouwkundige zaken of isolatie maar dit is mijn persoonlijke ervaring.
Ik ben overigens geen expert op gebied van bouwkundige zaken of isolatie maar dit is mijn persoonlijke ervaring.
Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"
Koud komt door het ontbreken vn verwarming (in dit geval de zon)
Warm komt door veel zoninval in de zomer, serres zijn met name voor de tussen seizoenen. nu zit daar wel wat rek in, maar dan heb je met name verwarming en zonwering nodig.isoleren van een paar profielen helpt wel (een heel klein beetje) om de verwarmingskosten te drukken, maar zal in de zomer niets merkbaars doen.
Warm komt door veel zoninval in de zomer, serres zijn met name voor de tussen seizoenen. nu zit daar wel wat rek in, maar dan heb je met name verwarming en zonwering nodig.isoleren van een paar profielen helpt wel (een heel klein beetje) om de verwarmingskosten te drukken, maar zal in de zomer niets merkbaars doen.
[ Voor 22% gewijzigd door twain4me op 30-01-2025 10:41 ]
Het is een beetje ingewikkeld omdat bij glas met de U-waarde wordt gerekend en bij muren en daken met RC waarde. Bij de U-waarde is lager=beter, bij de RC-waarde is hoger=beter.
Van U waarde naar RC waarde omrekenen doe je met U=1:RC
HR++ glas heeft een U-waarde van ongeveer 1,1 ( RC waarde van 0,9)

https://www.glas.nl/woordenboek/hr-classificaties
Een redelijk geïsoleerde spouwmuur heeft een RC van 2,5 (U waarde van 0,4)

https://slimster.nl/spouw...waarde-spouwmuurisolatie/
Kortom, ondanks dat HR++ glas heel mooi klinkt, als je er een volledige serre mee bouwt heb je nog steeds een muur en dak welke half zo goed geïsoleerd is vergeleken met een geïsoleerde spouwmuur. Die stalen balken zullen misschien een koudebrug zijn, maar zal in het niet vallen vergeleken met het oppervlakte van al dat glas.
In de zomer werkt een serre die in de zon staat als broeikas, onafhankelijk van het type glas. Het enige wat daarbij werkt is zonwering aan de buitenkant van het glas om de stralingswarmte buiten te houden.
Van U waarde naar RC waarde omrekenen doe je met U=1:RC
HR++ glas heeft een U-waarde van ongeveer 1,1 ( RC waarde van 0,9)

https://www.glas.nl/woordenboek/hr-classificaties
Een redelijk geïsoleerde spouwmuur heeft een RC van 2,5 (U waarde van 0,4)

https://slimster.nl/spouw...waarde-spouwmuurisolatie/
Kortom, ondanks dat HR++ glas heel mooi klinkt, als je er een volledige serre mee bouwt heb je nog steeds een muur en dak welke half zo goed geïsoleerd is vergeleken met een geïsoleerde spouwmuur. Die stalen balken zullen misschien een koudebrug zijn, maar zal in het niet vallen vergeleken met het oppervlakte van al dat glas.
In de zomer werkt een serre die in de zon staat als broeikas, onafhankelijk van het type glas. Het enige wat daarbij werkt is zonwering aan de buitenkant van het glas om de stralingswarmte buiten te houden.
Heb je misschien foto's van de serre tijdens de uitvoering? Mogelijk is de kou in de winter een resultaat van koudebruggen en/of slechte isolatie.
Ik heb reeds nog een nieuw gebouwde uitbouw gezien die uitgevoerd was met een ongeïsoleerde betonnen ringbalk. Hierdoor werd de kou door de vloer de woning in ''getrokken''.
Ik heb reeds nog een nieuw gebouwde uitbouw gezien die uitgevoerd was met een ongeïsoleerde betonnen ringbalk. Hierdoor werd de kou door de vloer de woning in ''getrokken''.
foto en info over verwarming en zonwering graag. Als je geen zonwering aan de buitenkant van je serre hebt kun je sowieso in de zomer verwachten dat het tropisch wordt en denken aan een avocado's kwekerij. Dus vooor je probleem zomers is staal niet het ding maar glas en zon.
Pagina: 1