Wij hebben recent een huis gekocht uit 1982 die vanaf de bouw al vloerverwarming heeft. Hier lees ik dat dat veelal geplaatst is met Tyleen buizen en er word dan ook vaak aangeraden om de vloerverwarming te vervangen. Echter heb ik de oude documenten van de vloerverwarming (wonderbaarlijk genoeg!) en daarin staat dat er polybutheen slangen zijn gebruikt. Volgens het boekje is dat veel beter dan Polyetheen en kan het hogere temperaturen aan. Nou is mijn vraag, gezien de buizen niet van Tyleen zijn maar van polybutheen en de vloerverwarming nog goed werkt, zijn er risico’s met het behouden van de vloerverwarming of is het aan te raden om het alsnog te vervangen? Ik vind niet veel informatie over polybutheen slangen.
Vloerverwarmingsbuizen hebben gemiddeld een standtijd van 50 jaar. 2024-1982= 42 jaar.
Zo ook PB buizen (zie hier bijvoorbeeld)
Dus is je wens om langer in de woning te blijven wonen en je gaat toch verbouwen. Doe het dan gelijk goed, neem ook de isolatie van de vloer mee, extra (loze) leidingen enz.
Zo ook PB buizen (zie hier bijvoorbeeld)
Dus is je wens om langer in de woning te blijven wonen en je gaat toch verbouwen. Doe het dan gelijk goed, neem ook de isolatie van de vloer mee, extra (loze) leidingen enz.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Je zit inderdaad zoals hierboven aangeeft tegen de maximale theoretische levensduur aan te hikken.
Dat wil niet zeggen dat het stipt in 2032 begint te lekken als een gek, maar het risico komt steeds dichterbij.
Als dit een moment is dat je toch iets wilt aanpassen aan de woning dan zou ik dit sowieso meenemen.
Ook het feit dat er in 1982 niet gebouwd werd voor LTV toepassen is dit ook mooi meegenomen.
Het is alleen wel een vrij ingrijpende verbouwing om ook de vloer inclusief vloerverwarming aan te pakken.
Denk namelijk ook na over isolatie van de vloer, die zal ook niet optimaal zijn nu.
Dat wil niet zeggen dat het stipt in 2032 begint te lekken als een gek, maar het risico komt steeds dichterbij.
Als dit een moment is dat je toch iets wilt aanpassen aan de woning dan zou ik dit sowieso meenemen.
Ook het feit dat er in 1982 niet gebouwd werd voor LTV toepassen is dit ook mooi meegenomen.
Het is alleen wel een vrij ingrijpende verbouwing om ook de vloer inclusief vloerverwarming aan te pakken.
Denk namelijk ook na over isolatie van de vloer, die zal ook niet optimaal zijn nu.
Ik ben geen chemicus, maar deel wel de mening van @BlueKeenan dat de theoretische levensduur er bijna op zit. Ik zou dit nu aanpakken. De vervanging zit er de komende 10 jaar wel aan te komen en dan is het plotseling een lastige klus tijdens bewoning.
In 1982 zat er standaard ook geen isolatie onder die vloer, zeker niet als de vergunning voor de bouw al uit 1981 is.
Wat is de HOH afstand van de huidige vvw? En heb je naast deze vvw ook radiatoren in dezelfde ruimte?
Dergelijke oud meuk kun je meestal beter weghalen en het moderniseren zodat het weer 50 jaar meekan inclusief goede isolatie.
Wat is de HOH afstand van de huidige vvw? En heb je naast deze vvw ook radiatoren in dezelfde ruimte?
Dergelijke oud meuk kun je meestal beter weghalen en het moderniseren zodat het weer 50 jaar meekan inclusief goede isolatie.
Veroordeel niet, verwonder u slechts