Bankstel wel of geen garantie meer na 3,5 jaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-05 12:14
Lang verhaal, sorry daarvoor.

Ons bankstel is na 3 jaar af. De pocketveren zijn door de banden gekomen en drukken nu de bekleding op die plekken omhoog. Als je daarop gaat zitten verneem je dat de veren er door komen. Dit begon bij de 2,5 zits bank en inmiddels begint ook de 2 zits. Het is puur slijtage.
Wij hebben bij aanschaf van het bankstel extra betaald voor de luxere uitvoering waarbij het zitvlak extra comfortabel zou zijn en waardoor we langer plezier zouden hebben van het bankstel...

De winkel wijst ons verzoek om kosteloos herstel af. Eerste melding hebben we gedaan half december. Daarop hoorden we dat we maar 2 jaar garantie hebben volgens de voorwaarden van CBW en daar valt verder niet over te onderhandelen. Mijn reactie daarop hebben ze genegeerd en afgelopen week mailde ik ze met een voorbeeldbrief van Consuwijzer. Daarin heb ik aangegeven dat ik, wegens hun standpunt om niet zonder kosten te willen herstellen, eventueel de koop ongedaan wil maken.

Gisteren kreeg ik opeens telefoon van ze. De dame wilde nogmaals bevestigen dat ik slechts 2 jaar garantie had en dat ik maar blij moet wezen dat ze willen herstellen tegen een aangepast tarief. Uiteraard heb ik ook telefonisch aangegeven dat ik niet eens ben met hun standpunt. Ze gaat nogmaals intern overleggen (zal wel weer een poos duren) en komt er dan op terug.

De bank kostte destijds 1749 euro en is nu 3,5 jaar oud. Volledig herstel van beide banken zal dus ongeveer 280 euro kosten. Heb ik geen recht op een product wat langer mee gaat voor dit geld?
Ik wil graag hun besluit aanvechten maar wil dan wel graag zeker weten dat ik kans maak om dit te winnen en zonder te veel kosten te doen.

tldr: Bankstel geleverd (zelf afgehaald) in week 33 van 2021. Prijs 1749 euro (bijbetaald voor verbeterde zittingen op advies verkoopster). Defect zittingen onstaan door slijtage in december 2024. Winkel weigert kosteloos herstel omdat CBW voorwaarden zeggen garantie is 2 jaar.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-05 13:44
Geen idee of ik hier alleen in sta maar ik vind na 3.5 jaar een reparatie van 280 euro nog niet eens zo heel gek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
Jasper_S1985 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:30:
Geen idee of ik hier alleen in sta maar ik vind na 3.5 jaar een reparatie van 280 euro nog niet eens zo heel gek?
Als blijkt dat het kosteloos moet worden hersteld, dan is 280 opeens best een bedrag.
Hier ook een gezin te onderhouden dus kosten hebben we genoeg ;) Daarnaast vind ik 3,5 jaar voor een bank best kort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:05
Ik zou het ook gewoon betalen om van het gezeur af te zijn. Helaas zijn er erg weinig leveranciers die daadwerkelijk het conformiteitsbeginsel nakomen en gewoon een conform product leveren.

Wat ik zo kan vinden bij de verzekeraars/branchorganisaties heeft een stoffen bankstel een technische levensduur van 6 jaar, een volledig lederen zelfs 15 jaar. In dit geval heeft @Gadgeteer gewoon gelijk dat zijn product niet-conform is. Gezien de aard van het product had hij mogen verwachten dat de eigenschappen die het bezit een levensduur van minimaal 6 jaar hebben. Winkel zal dit dan ook gewoon na moeten komen.

Helaas ben ik bang dat je dit altijd zal moeten afdwingen via geschillencomissie of rechter. Want als de winkel er nu al zo instaat dan acht ik de kans laag dat ze jouw standpunt over zullen nemen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:40

Snow_King

Konijn is stoer!

Eens. 1749 euro (inclusief 21% btw) en daar 3,5j gebruik van maken, dan is een reparatie van 280 euro niet zo veel.

Bespaar je het gezeur en laat die bank maken voor 280 euro, kan deze hopelijk weer een tijd mee.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Robbie T
  • Laatst online: 23-05 10:36
Ik ben vooral verbaast dat een bank na 3,5 jaar blijkbaar op is en dat mensen hier zonder problemen blijkbaar bijna 300 euro betalen om dat op te lossen. Zo te lezen heb je niet een bank gekocht bij seats and sofa voor 300 euro maar heb je 1750 euro betaald voor een bank, daar mag je toch wel langer garantie verwachten dan 2 jaar.

@Gadgeteer Nederland kent geen garantie van 2 jaar, als de winkel daar mee aan komt kan je dat ook naast je neerleggen. Je hebt garantie zolang je redelijkerwijs mag verwachten dat een bank mee gaat; https://www.consuwijzer.n...kocht-maar-kapot/garantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 13:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Let wel op; je moet na het eerste jaar na aankoop (zoals hier dus het geval is) wel zélf aan kunnen tonen dat de schade niet is ontstaan door verkeerd gebruik.

Je doet eigenlijk ook geen beroep op de garantievoorwaarden, maar op het feit dat het product niet voldoet aan de verwachtingen (non-conform of ondeugdelijk product). Verwarrend genoeg heet dat óók garantie...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-05 13:07
Ik weet niet of de Tweakers die melden dat na 3,5 jaar een reparatie oké is voor een bank van die prijsklasse zelf ooit wel eens een bank hebben gekocht. Ik betwijfel het.
Een bank hoort veel langer mee te gaan, 3.5 jaar is echt veel en veel te kort. Dat gezegd hebbende, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn vaak twee verschillende dingen. En de vraag is; hoeveel moeite en tijd wil je daar in steken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:39:
[...]

Als blijkt dat het kosteloos moet worden hersteld, dan is 280 opeens best een bedrag.
Hier ook een gezin te onderhouden dus kosten hebben we genoeg ;) Daarnaast vind ik 3,5 jaar voor een bank best kort.
Even advocaat van de duivel:
Dat moet eerst nog blijken. Daarnaast.. 'gezin'... ik bespeur kinderen? leeftijd jong/oud?
In hoeverre is er niet op de bank gesprongen in een moment van onoplettendheid, of dat je ff boven bent en de kinderen gaan hun gang.

Hier 2 en 6.. en ik kan je vertellen. Hoe vaak ik gewaarschuwd heb, boos, leuk afdoen.. afleren. Ze doen het tóch.

Of oudere vrienden. Komen 'chillen' op de bank .. wordt even gek gedaan want jongens.. 2 te zware gasten op 1 plek en tadaa, daar ging je veer.

Dus eigenlijk is de vraag waar komt de schade vandaan? Fabrieksfout of 'eigen schuld'

In dat laatste geval kun je de winkel weinig aanrekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Millie-ano schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:43:
[...]

Even advocaat van de duivel:
Dat moet eerst nog blijken. Daarnaast.. 'gezin'... ik bespeur kinderen? leeftijd jong/oud?
In hoeverre is er niet op de bank gesprongen in een moment van onoplettendheid, of dat je ff boven bent en de kinderen gaan hun gang.

Hier 2 en 6.. en ik kan je vertellen. Hoe vaak ik gewaarschuwd heb, boos, leuk afdoen.. afleren. Ze doen het tóch.

Of oudere vrienden. Komen 'chillen' op de bank .. wordt even gek gedaan want jongens.. 2 te zware gasten op 1 plek en tadaa, daar ging je veer.

Dus eigenlijk is de vraag waar komt de schade vandaan? Fabrieksfout of 'eigen schuld'

In dat laatste geval kun je de winkel weinig aanrekenen?
Gezin met oudere kids die weten dat je niet op een bank springt ;)
De schade is puur slijtage wat in mijn ogen betekent dat ze het binnenwerk anders hadden moeten ontwerpen.

Mocht blijken dat ik meer mag verwachten dan wat ze bieden, dan zal ik zeker gaan kijken of ik zonder al te veel kosten mijn recht kan afdwingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
Ik vind je hele situatie niet prettig en zou waarschijnlijk nooit meer een bank kopen bij deze partij.
Maar...
EUR 280 om beide banken te repareren en daarmee weer 4 jaar verder kunnen... is niet een hele slechte optie.
Nu zit je met een kapotte bank.... of je moet geld zat hebben om "ff" een nieuwe te kopen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
GarBaGe schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:01:
Ik vind je hele situatie niet prettig en zou waarschijnlijk nooit meer een bank kopen bij deze partij.
Maar...
EUR 280 om beide banken te repareren en daarmee weer 4 jaar verder kunnen... is niet een hele slechte optie.
Nu zit je met een kapotte bank.... of je moet geld zat hebben om "ff" een nieuwe te kopen?
Ik snap dat veel tweakers vinden dat het een prima bod is. Ik probeer echter te kijken of ik recht heb op gratis herstel/ontbinding omdat ik vind dat veel winkels te makkelijk onder hun verplichtingen uitkomen.

Ik ga vast geen 280 betalen om de bank te laten herstellen met het idee dat die over een jaar of 3 opnieuw kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:35
@Gadgeteer
Laatst heeft iemand hier het verhaal gedaan van een Samsung TV. Na 6 jaar defect en op de site van Samsung stond extra lange levensduur van 12 jaar +.
Tweaker is naar de rechter gestapt en heeft uiteindelijk gelijk gekregen en het totaalbedrag terug gehad incl. rente.
In jou geval zal je ook dus recht hebben op gratis herstel of ontbinding.
De enige vraag is, wil je dat gevecht aan gaan?

Mocht je rechtsbijstand hebben, wellicht willen die de 280 euro betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 18:26

Qwerty-273

Meukposter

Gadgeteer schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:31:
Ik probeer echter te kijken of ik recht heb op ...
Recht hebben en recht krijgen zijn alsnog twee aparte zaken. Het is een typisch probleem met slijtage en het is gissen naar de kwaliteit van de bank zelf (prijs zegt in dat opzicht eigenlijk niets over de kwaliteit), het gebruik binnen de normen, en de verwachte levensduur wat weer van belang is voor de wettelijke garantie.

Een meubelwinkel meldt het volgende:
Hoe lang gaat een bank gemiddeld mee?
De gemiddelde levensduur van een bank varieert, afhankelijk van de kwaliteit van de materialen en de mate van gebruik. Over het algemeen kun je het volgende verwachten:
  • Goede kwaliteit banken: Banken die goed zijn gemaakt van duurzame materialen gaan gemiddeld tussen de 7 en 15 jaar mee. Deze banken behouden vaak hun comfort en uitstraling gedurende deze tijd, vooral als ze goed onderhouden worden.
  • Goedkope banken: Banken van mindere kwaliteit gaan vaak maar 3 tot 5 jaar mee voordat ze tekenen van slijtage vertonen, zoals doorzakken, scheuren in de bekleding of instabiliteit van het frame. Deze zijn vaak wel goedkoper.
Wat verteld jouw meubelwinkel (of geven ze aan in de winkel/op hun website) wat de verwachte levensduur van hun (vergelijkbare) banken zijn.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:06
GarBaGe schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:01:
Maar...
Dat maakt deze situatie zo lastig. Je gebruikt het dagelijks, het is nu niet prettig om op te zitten en daarom ben je wellicht sneller geneigd om die 280 maar te “pakken” zodat je door kan met je leven.

Maar dat zou ik persoonlijk niet terecht vinden. Het is geen IKEA Klippan van 199,- maar een bankstel van 1749,-. Daar mag je volgens mij meer van verwachten dan dat de veren na 3 jaar al voelbaar zijn.

Verder met je eens om daar nooit meer te kopen als ze niet mee willen bewegen. Ik zou er nog een hele stevige review aan toevoegen ook ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23-05 11:52
[...]
Ik snap dat veel tweakers vinden dat het een prima bod is. Ik probeer echter te kijken of ik recht heb op gratis herstel/ontbinding omdat ik vind dat veel winkels te makkelijk onder hun verplichtingen uitkomen.

Ik ga vast geen 280 betalen om de bank te laten herstellen met het idee dat die over een jaar of 3 opnieuw kapot is.
Dat is omdat je nogal goedkope spullen hebt gekocht, 1750 voor TWEE banken is natuurlijk een bedrag waar je geen lange levensduur van kan verwachten. Dan vindt ik 3,5jaar met een heel gezin nog niet eens zo slecht. En ja, voor 280 herstelkosten zal het zeker binnen 3 jaar opnieuw fout gaan.

De vraag is natuurlijk of je voor zo'n bedrag de moeite gaat nemen om verdere stappen te ondernemen.

[ Voor 3% gewijzigd door TweakGP op 30-01-2025 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:34
Ik zou zeggen ingebrekestelling, daarna dagvaarden en zonodig naar de rechter.

Ik vermoed dat het laatste niet zo ver zal komen. Als ze bij stap twee eieren voor hun geld kiezen kost het je niets.

Er zijn hier voorbeelden genoeg te vinden over hoe dit in zijn werk gaat en er zijn vast Tweakers die je willen ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:24
Of je laat een onafhankelijke meubelmaker naar de bank kijken en beoordelen of het aan het ontwerp ligt - en dus niet conform is - en deelt het rapport met deze resultaten met de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
henri86 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:31:
Of je laat een onafhankelijke meubelmaker naar de bank kijken
Elke zichzelf respecterende meubelmaker lacht je in je gezicht uit voor iets van deze kwaliteit :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henri86
TweakGP schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:53:
[...]

Elke zichzelf respecterende meubelmaker lacht je in je gezicht uit voor iets van deze kwaliteit :-).
Helemaal goed toch? Sta je sterk als je er echt werk/een zaak van wil maken.
Het oordeel van zo'n afhankelijk expert is het bewijs dat niet door gebruik komt, maar door ondermaats ontwerp/kwaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
Is dit een beroep?

Wat doe jij? Ik ben een onafhankelijke meubelmaker....

Die bestaan toch niet...

[ Voor 9% gewijzigd door Blommie01 op 30-01-2025 17:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
TweakGP schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Dat is omdat je nogal goedkope spullen hebt gekocht, 1750 voor TWEE banken is natuurlijk een bedrag waar je geen lange levensduur van kan verwachten. Dan vindt ik 3,5jaar met een heel gezin nog niet eens zo slecht. En ja, voor 280 herstelkosten zal het zeker binnen 3 jaar opnieuw fout gaan.

De vraag is natuurlijk of je voor zo'n bedrag de moeite gaat nemen om verdere stappen te ondernemen.
Ik vind ook overal iets van.. meningen hebben we allemaal. Ik vind 1749 genoeg om meer dan 3 jaar te mogen verwachten. Niet iedereen kan zich een Chesterfield veroorloven helaas. Dit betekent niet dat je je dan maar moet laten afschepen.

Ik probeer er daarom achter te komen of ik nog rechten heb en niet wat iedereen persoonlijk vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henri86
Blommie01 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:42:
[...]

Is dit een beroep?

Wat doe jij? Ik ben een onafhankelijke meubelmaker....

Die bestaan toch niet...
Onafhankelijk betekent uiteraard niet een van jouw vriendjes of van de verkoper ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 23:45
Blommie01 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:01:
Ik zou zeggen ingebrekestelling, daarna dagvaarden en zonodig naar de rechter.

Ik vermoed dat het laatste niet zo ver zal komen. Als ze bij stap twee eieren voor hun geld kiezen kost het je niets.

Er zijn hier voorbeelden genoeg te vinden over hoe dit in zijn werk gaat en er zijn vast Tweakers die je willen ondersteunen.
Zoek eens op de reacties van @fopjurist , volgens mij zie ik die vaak reageren in dit soort topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het probleem is dat jij moet bewijzen dat de schade niet door jouw toedoen is ontstaan.

Hoe ga je dat bewijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Nu online
Wolly schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:50:
Het probleem is dat jij moet bewijzen dat de schade niet door jouw toedoen is ontstaan.

Hoe ga je dat bewijzen?
Leuk, ik lees zojuist op een aantal sites dat het draagvermogen van een bank ongeveer 100kg is. Op een tweezitter zou het maximale draaggewicht dus 200kg mogen zijn.

Zodra je er met drie personen op zit dan ga je dus al over het gewicht heen.

Maar ik zie ook dat er sites zijn waarop niks wordt gezegd over het draaggewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
migchiell schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 18:35:
[...]

Zoek eens op de reacties van @fopjurist , volgens mij zie ik die vaak reageren in dit soort topics.
Daar doelde ik ook op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
President schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 19:28:
[...]

Leuk, ik lees zojuist op een aantal sites dat het draagvermogen van een bank ongeveer 100kg is. Op een tweezitter zou het maximale draaggewicht dus 200kg mogen zijn.

Zodra je er met drie personen op zit dan ga je dus al over het gewicht heen.

Maar ik zie ook dat er sites zijn waarop niks wordt gezegd over het draaggewicht
Denk ook aan kinderen of lomp gedrag van volwassenen. Zelfs met de stofzuiger over de bank is al niet toegestaan volgens mijn bankenverkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

TweakGP schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:14:
[...]

Precies. 1750 is echt goedkoop en daarmee kan je weinig kwaliteit verwachten, zeker niet met 3,5 jaar er mee leven in je woonkamer.

De marge op deze bank, ex btw, was al nihil. Die winkel gaat hier echt niet aan meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-05 09:02

Saffie_time

Why use this? 42!

Wellicht lees ik erover heen maar wat is het probleem van de bank?
Slijtage van de stof, vervormde schuim, veren die erdoorheen komen?

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:43

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Saffie_time schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:28:
Wellicht lees ik erover heen maar wat is het probleem van de bank?
Slijtage van de stof, vervormde schuim, veren die erdoorheen komen?
eerste zin :X
Gadgeteer schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:50:
Lang verhaal, sorry daarvoor.

Ons bankstel is na 3 jaar af. De pocketveren zijn door de banden gekomen en drukken nu de bekleding op die plekken omhoog. Als je daarop gaat zitten verneem je dat de veren er door komen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gadgeteer
Snow_King schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:45:
[...]

Precies. 1750 is echt goedkoop en daarmee kan je weinig kwaliteit verwachten, zeker niet met 3,5 jaar er mee leven in je woonkamer.

De marge op deze bank, ex btw, was al nihil. Die winkel gaat hier echt niet aan meewerken.
Waar komt die ongelofelijk vage redenering vandaan dat 1750 te goedkoop is om iets van te mogen verwachten? Als de marge nihil was, heeft de verkopende partij zichzelf in de vingers gesneden, niet mijn fout.

Nogmaals, ik zoek niet naar meningen. Ik zoek naar advies of ik kans maak wanneer ik hier werk van maak. Voor de meeste Tweakers is 1750 blijkbaar een bedrag wat niets voorstelt, voor mij is het een bedrag waarbij ik echt wel verwachtingen heb.
Als ik iets wou waarvan ik niets hoef te verwachten, had ik wel bij de Seats n Sofa'S gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Gadgeteer schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:32:
[...]

Waar komt die ongelofelijk vage redenering vandaan dat 1750 te goedkoop is om iets van te mogen verwachten? Als de marge nihil was, heeft de verkopende partij zichzelf in de vingers gesneden, niet mijn fout.

Nogmaals, ik zoek niet naar meningen. Ik zoek naar advies of ik kans maak wanneer ik hier werk van maak. Voor de meeste Tweakers is 1750 blijkbaar een bedrag wat niets voorstelt, voor mij is het een bedrag waarbij ik echt wel verwachtingen heb.
Als ik iets wou waarvan ik niets hoef te verwachten, had ik wel bij de Seats n Sofa'S gekocht.
Je gaat hier geen 'true' of 'false' antwoord op krijgen. De verwachting die je van een product mag hebben hangt wel degelijk af van de prijs. Daarmee bedoel ik: Als je er werk van maakt gaat de prijs ook worden gewogen tov de gebruiksduur van 3,5j. Daarmee maak je imho weinig kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-05 07:28
Snow_King schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:06:
[...]

Je gaat hier geen 'true' of 'false' antwoord op krijgen. De verwachting die je van een product mag hebben hangt wel degelijk af van de prijs. Daarmee bedoel ik: Als je er werk van maakt gaat de prijs ook worden gewogen tov de gebruiksduur van 3,5j. Daarmee maak je imho weinig kans.
Idd
Je moet ook kijken naar het materiaal wat is gebruikt..

Misschien had je gewoon een dure kleur en is het materiaal verder niet zo degelijk..

Alleen de prijs bepaalt niet de duurzaamheid van een gebruiksvoorwerp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper_S1985
  • Laatst online: 23-05 13:44
Snow_King schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 21:45:
[...]

Paar jaar voor een relatief beruchte meubelverkoper gewerkt ennuh... marges op bankstellen zijn zeker niet nihil!! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-05 15:02

Perkouw

Moderator General Chat
Zullen we even wat minder op de kwaliteit in zijn algemeenheid van banken focussen en op de casus van de TS? Leuk dat er banken zijn voor andere bedragen met mogelijk andere kwaliteitsnormen, maar daar heeft de TS nu even precies niets aan

[ Voor 6% gewijzigd door Perkouw op 31-01-2025 08:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:24
Zelfs mijn S&S banken van pak hem beet 20 jaar geleden hebben het langer volgehouden. Die waren ook nog eens goedkoper (1000 euro voor 2 meen ik mij te herinneren).

Ik vind 1750 euro voor 2 banken niet duur, maar ik vind het ook niet goedkoop. Daar mag je echt wel een verwachting bij hebben van langer dan 3 jaar bij normaal gebruik. Het lastige zal zijn, bewijs maar dat het normaal gebruikt is.

Net als veel Tweakers vind ik 280 euro voor een reparatie wel redelijk, als dat weer 3 jaar volhoudt dan heb je voor 1000 euro per bank 6 jaar gezeten. Lijkt mij een redelijke deal.

Maar snap ook heel goed je gevoel van onrechtvaardigheid en 280 euro is gewoon veel geld. In deze tijd klotst het geld niet tegen de plinten bij de meeste mensen. Toch moet je soms wel bepalen welke gevechten je aangaat en ik vermoed dat dit er 1 is die je niet gaat kunnen winnen. Het zal je vooral frustratie opleveren de komende periode. Dat gezegd hebbende, je kan overwegen de winkel voor te stellen om de reparatiekosten te delen of bijvoorbeeld op 175-200 euro te krijgen. Daarmee neem je zelf het initiatief en toon je ook bereidheid om mee te denken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
Gadgeteer schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:53:
[...]
Ik vind ook overal iets van.. meningen hebben we allemaal. Ik vind 1749 genoeg om meer dan 3 jaar te mogen verwachten. Niet iedereen kan zich een Chesterfield veroorloven helaas. Dit betekent niet dat je je dan maar moet laten afschepen.

Ik probeer er daarom achter te komen of ik nog rechten heb en niet wat iedereen persoonlijk vindt.
Je hebt dezelfde rechten als bij elk ander product..... en als je het op non-conformiteit wilt gooien zul je zelf moeten gaan bewijzen. Tientallen onderwerpen hier over te vinden.

En het is geen 1750 natuurlijk, het is gewoon iets van 950/800 per bank.

[ Voor 9% gewijzigd door TweakGP op 31-01-2025 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 11:04
Het was even zoeken, maar TS heeft wel degelijk een punt. Zie ECLI:NL:RBNHO:2020:607

Zaak was nog maar voor het kanton, maar aankoop wordt ontbonden wegens non-conformiteit. Ging om een gelijk iets (loslaten bekleding) na een periode van 3 jaar.

Vervolgstap hier is dus aanmanen tot herstel, bij weigering daartoe de aankoop ontbinden, na terugbetaling binnen de gestelde periode bankstel laten ophalen. Bij weigering terug te betalen dagvaarden.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blommie01
SkiFan schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 16:32:
Het was even zoeken, maar TS heeft wel degelijk een punt. Zie ECLI:NL:RBNHO:2020:607

Zaak was nog maar voor het kanton, maar aankoop wordt ontbonden wegens non-conformiteit. Ging om een gelijk iets (loslaten bekleding) na een periode van 3 jaar.

Vervolgstap hier is dus aanmanen tot herstel, bij weigering daartoe de aankoop ontbinden, na terugbetaling binnen de gestelde periode bankstel laten ophalen. Bij weigering terug te betalen dagvaarden.
@Gadgeteer Hup aan de slag en zorgen dat de boel kosteloos wordt gerepareerd of je geld terug.

Je hebt het recht aan je zijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 18:26

Qwerty-273

Meukposter

Let wel op dat in die zaak de verkoper aangaf dat dit niet zou moeten gebeuren in die tijdsperiode. Ie de levensduur van die betreffende bank zou langer moeten zijn. Dus devraag wederom aan de verkoper van de banken in dit topic, wat is de verwachte levensduur van deze banken.
Op de zitting heeft [verkoper], na het zien van foto’s van de bank, erkend dat van een bank van dit materiaal en deze prijsklasse niet binnen drie jaar de bovenste laag skai mag loslaten.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Tsja, kiezen of delen. Als het wel zou moeten kunnen gebeuren, was de bank ook niet-conform geweest wegens gebruik van een materiaal dat daarvoor niet geschikt is. Deze uitspraak doen is een vorm van schadebeperking voor het merk Seats & Sofa's. :)

Een niet al te dure bank moet zeker wel een jaar of 6 probleemloos meekunnen.

@Gadgeteer Heb je nog hulp nodig bij het aanmanen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
SkiFan schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:39:
Tsja, kiezen of delen. Als het wel zou moeten kunnen gebeuren, was de bank ook niet-conform geweest wegens gebruik van een materiaal dat daarvoor niet geschikt is. Deze uitspraak doen is een vorm van schadebeperking voor het merk Seats & Sofa's. :)

Een niet al te dure bank moet zeker wel een jaar of 6 probleemloos meekunnen.

@Gadgeteer Heb je nog hulp nodig bij het aanmanen?
Als het goed is, zijn ze intern nog aan het overleggen. Ik heb ze gevraagd ook even het juridische uit te zoeken zodat we mogelijk toch nog een normaal gesprek kunnen voeren. Mocht ik komende week geen reactie hebben, dan kan ik zeker wat hulp gebruiken.. ik heb nog nooit een dagvaarding gezien..

• Gadgeteer
Nog steeds geen reactie..
Hieronder de tijdlijn:

26-4-2021 Bank gekocht bij normale meubelzaak (niet S&S). Op advies van de verkoopster, besteld met de duurdere vulling in de zittingen, zodat de bank langer comfortabel blijft zitten Levering geschat in week 33 van dat jaar (augustus).

12-6-2021 Bank afgehaald. Was eerder geleverd dan verwacht.

14-12-2024 probleem gemeld in winkel. We werden doorverwezen naar een online formulier. Formulier werkte niet, dus opnieuw naar winkel. Zij hebben het doorgestuurd naar andere meubelzaak (waar zij blijkbaar onder vallen).

18-12-2024 Reactie ontvangen of we meer foto’s willen mailen om het probleem duidelijk te krijgen. Dit hebben we dezelfde dag gedaan.

20-12-2024 Ontvingen we een reactie dat ze het hebben doorgestuurd naar fabrikant met de vraag of dit onder garantie kan worden opgelost. Mochten we niets horen binnen 14 dagen dan moeten we even weer contact opnemen.

15-1-2025 Wegens feestdagen wat extra tijd gegeven. Gemaild dat we nog niets hebben vernomen en dat de andere bank inmiddels dezelfde problemen begint te vertonen.

17-1-2025 reactie dat er kosten worden berekend voor herstel
17-1-2025 mail gestuurd (naar voorbeeld brief van Consuwijzer) dat we het hier niet mee eens zijn, en dat ik de koop wil ontbinden omdat ze in gebreke blijven.
17-1-2025 Reactie op mail ontvangen. De fabrieksgarantie is 2 jaar. Uit coulance willen we de prijs voor herstel laag houden maar als we dit kosteloos doen verdienen wij hier niets aan.
17-1-2025 gemaild Dat ik me niet in hun antwoord kan vinden. De bank is niet conform verwachting en ze weigeren te herstellen dus ik wil graag de koop ontbinden.

29-1-2025 werd ik gebeld. Er werd aangegeven dat ze bij hun besluit blijven omdat in de CBW voorwaarden staat dat je 2 jaar garantie krijgt en dat dat alles is wat ze kunnen doen (in werkelijkheid staat er ‘tenminste 2 jaar garantie’)
Gevraagd of ze nog intern wou overleggen om hun standpunt te herzien omdat ik van mening ben dat de bank niet conform verwachting is en van mening ben dat ik meer rechten heb dan wat zij aangeeft. Tot op vandaag geen reactie meer mogen ontvangen.

Inmiddels zitten we 2 maanden met de problemen en wil de winkel blijkbaar niet meewerken aan de gevraagde oplossing. We zitten inmiddels ook wel een beetje met onze handen in ons haar. Zouden wij een kans maken als we deze winkel dagvaarden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:48
Volgens mij is dat al eerder aangehaald :) je hebt een sterke casus, maar er is geen garantie. Ik denk dat de meerderheid gewoon het reparatie bedrag zouden betalen. Maar respect voor je keuze hoor, je hebt gewoon gelijk in deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

[...]
280 euro voor weer 3 jaar zitten lijkt mij niet overdreven veel.
Daarnaast, je argument "gezin te onderhouden" komt mij nogal vreemd over. Volgens mij wil je gewoon echt zelf moeilijk doen. Want geen 280 euro kunnen uitgeven terwijl je een gezin hebt komt mij over als dat je dan sws een groter probleem hebt dan alleen je bankstel.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De leverancier kan niet weten hoe er met de banken is omgegaan gedurende 3,5 jaar. In zijn algemeenheid vind ik die periode al dusdanig lang dat de eis voor het bewijs voor non-conformiteit geheel aan jouw kant ligt. Is de schade zeker niet ontstaan door ruig gebruik? Aan jou om dat aan te tonen. Ik zou reparatie laten doen; ik vind het ook geen dure banken eerlijk gezegd. Voorbeelden van Ikea banken in dit topic: ik heb gecheckt, ook die zijn EUR 1000 per bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
CrankyGamerOG schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:16:
[...]

280 euro voor weer 3 jaar zitten lijkt mij niet overdreven veel.
Daarnaast, je argument "gezin te onderhouden" komt mij nogal vreemd over. Volgens mij wil je gewoon echt zelf moeilijk doen. Want geen 280 euro kunnen uitgeven terwijl je een gezin hebt komt mij over als dat je dan sws een groter probleem hebt dan alleen je bankstel.
Serieus? Ik vraag of ik als consument nog rechten heb omdat wij het geld liever in ons gezin spenderen en dan heb ik 'een ander probleem'? Jij geeft aan dat ik geen 280 euro kan uitgeven? Jij leest ergens iets tussen de regels door? Als blijkt dat ik geen rechten heb, kopen we een nieuwe bank. Financiële problemen hebben wij niet. Ik kan die 280 aan een reparatie uitgeven of we gaan een dag iets leuks doen met ons gezin van dat geld, ik weet wel wat ik liever doe.

Mijn vraag gaat dan ook niet over het bedrag. Mijn vraag gaat over mijn rechten als consument. Ik doe niet moeilijk richting winkel, wil gewoon graag maximaal gebruik maken van mijn rechten als consument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Gadgeteer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:18:
[...]

Jij geeft aan dat ik geen 280 euro kan uitgeven?
Dat geef ik niet aan dat zeg jij zelf door dit te zeggen :
Hier ook een gezin te onderhouden dus kosten hebben we genoeg
Als je een onverwachte uitgave van 280 euro al zo moeilijk vind is de conclusie wellicht idd dat je buffer niet voldoende is?

Kun je wel boos op mij worden maar ik reageer gewoon op jouw eigen uitspraken?

[ Voor 38% gewijzigd door CrankyGamerOG op 13-02-2025 12:20 ]

• Gadgeteer
CrankyGamerOG schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:19:
[...]

Dat geef ik niet aan dat zeg jij zelf door dit te zeggen :

[...]

Als je een onverwachte uitgave van 280 euro al zo moeilijk vind is de conclusie wellicht idd dat je buffer niet voldoende is?

Kun je wel boos op mij worden maar ik reageer gewoon op jouw eigen uitspraken?
Waar zegt dat iets over onze financiën?. Ik geef nergens aan dat ik het bedrag moeilijk vind. Ik geef aan dat ik het zonde vind van het geld. Daarbij het gevoel van onrechtvaardigheid. Neem de duurdere vulling in je bank, dan kun je langer comfortabel gebruik maken van je bank..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Gadgeteer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:33:
[...]

Waar zegt dat iets over onze financiën?. Ik geef nergens aan dat ik het bedrag moeilijk vind. Ik geef aan dat ik het zonde vind van het geld. Daarbij het gevoel van onrechtvaardigheid. Neem de duurdere vulling in je bank, dan kun je langer comfortabel gebruik maken van je bank..
Ik snap de frustratie en dit topic kan nog heel lang doorgaan, maar op dit moment heb je 2 opties:

1 accepteren
2 procederen

Alles wat je voor 2 moet doen is al gezegd of te vinden in andere topics op het Internet. Dus ga je voor 2 dan aan de slag met het sturen van formele brieven etc etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-05 19:49
Van een bank van deze prijsklasse mag je verwachten dat deze, bij normaal gebruik, langer meegaat dan 3,5 twee jaar.
Echter na 2 jaar is het aan de consument om te bewijzen dat dit product gebreken vertoont die naar verwachting bij de koop al aanwezig waren.
‘Normaal gebruik’ lijkt me niet zo makkelijk bewijsbaar, maar je kunt het proberen.
Als de winkel aangesloten is bij een branchevereniging kun je via de geschillencommissie als je er met de winkel niet uit komt.
Echter gezien het bedrag voor reparatie lijkt me dit een hoop gezeur en gedoe.
Ik zou zeggen choose your battle (misschien niet deze)

Alternatief: ga in gesprek met de winkel en geef aan dat je deze mankementen bij deze bank niet verwacht na 3,5 jaar.
Stel voor om ieder 50% te betalen en als dat niet lukt dat je overweegt om naar de geschillencommissie te stappen.
Je loopt natuurlijk altijd het risico dat men niet wil meebewegen met de klant. In dat geval misschien aangeven dat je nadenkt om dan maar een review te plaatsen, wellicht zijn ze dan alsnog om.

Maar zoals al aangegeven, veel gedoe voor 280 euri

Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]
Daarbij het gevoel van onrechtvaardigheid.
Aan je reacties te merken duld je weinig tegenspraak. Ik vind er niets onrechtvaardigs aan. Misschien heeft een andere klant de bank 3,5 jaar in de tuin onder de overkapping neergezet. Het is aan jou om aan te tonen dat het geleverde non-conform is.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-05 12:12
Vreemd, onze bank van
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
destijds €1800,- en inmiddels 5 jaar oud zit nog hartstikke prima, destijds alle upgrades genomen die je maar kon krijgen. Je merkt wel dat waar het meeste wordt gezeten de vering wat minder is geworden, maar nu moet ik zeggen dat ik ook een "forse jongen ben."

Dus om nu te zeggen dat een bank van €1750,- goedkoop is en dat je er niks van kunt en mag verwachten vind ik een dooddoener. Ja TS staat in zijn gelijk, echter probeer je gelijk maar eens te halen.

Nu is €280,- niet heel veel geld om het te herstellen, wat gaan ze eigenlijk doen voor dat bedrag en heb je garantie op de reparatie? Allicht kun je eens een onafhankelijke meubelmaker om zijn of haar mening vragen, als deze direct al aangeeft dat de bank van slechte kwaliteit is heb je wel een stok om mee te slaan.

• Blommie01
@Gadgeteer

Ik geloof nooit dat de winkel deze casus voor dit bedrag voor de rechter laat komen. Daar hebben ze alleen maar mee te verliezen.

Ik verwacht wanneer gaat dagvaarden ze direct met je willen schikken en alle kosten betalen.

Maar zoals al eerder aangegeven, garanties heb je nooit.

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

[...]

Ik geef aan dat ik het zonde vind van het geld.
Dat is dus niet wat je zei, maar goed.
Hier ook een gezin te onderhouden dus kosten hebben we genoeg
Je hebt 2 opties, betalen en weer 3 jaar genieten van je bank voor 280 euro.
Of naar de rechter stappen.

Success.

[ Voor 11% gewijzigd door CrankyGamerOG op 13-02-2025 13:49 ]

• Gadgeteer
servies schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Weet ik niet.... wat voor bank is het... 2zits, 3zits, hoekbank met plek voor 4 personen, bank met ruimte voor 20 personen?...
In het laatste geval had ik bijvoorbeeld niets anders verwacht na 3,5 jaar...
1750 voor 2 banken.... tja... het kan verkeren...
Het betreft een 2 + 2,5 zits. Niet heel groot allemaal.

Maar gezien de meningen die ik krijg over de prijs en mijn verwachtingen, draai ik hem even om.
Ik heb gezocht naar wat ik logischerwijs mag verwachten van een bank in deze prijsklasse. Ik kom verschillende antwoorden tegen waarbij de laagste tot nu toe uitgaat van 5 tot 8 jaar voor een simpele bank.

Deze hebben wij op advies nog laten uitrusten met andere vulling zodat deze langer mee zou gaan.
Kan iemand mij dan uitleggen waarom ik te hoge verwachtingen heb? Kan merken dat we in een extreme consumptiemaatschappij zijn terechtgekomen.

[ Voor 64% gewijzigd door Gadgeteer op 13-02-2025 14:34 ]

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 16:56

servies

Veni Vidi Servici

Gadgeteer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:22:
[...]

Niet onrechtvaardig? Oke. Ik heb al aangegeven dat er normaal op de bank gezeten wordt. Is het dan vreemd dat ik meer verwacht van een bank van 1750 euro? Is het vreemd dat ik van zo'n bank verwacht dat deze langer meegaat?
Weet ik niet.... wat voor bank is het... 2zits, 3zits, hoekbank met plek voor 4 personen, bank met ruimte voor 20 personen?...
In het laatste geval had ik bijvoorbeeld niets anders verwacht na 3,5 jaar...
1750 voor 2 banken.... tja... het kan verkeren...

• Gadgeteer
[...]

@servies Het betreft een 2 + 2,5 zits. Niet heel groot allemaal.

Maar gezien de meningen die ik krijg over de prijs en mijn verwachtingen, draai ik hem even om.
Ik heb gezocht naar wat ik logischerwijs mag verwachten van een bank in deze prijsklasse. Ik kom verschillende antwoorden tegen waarbij de laagste tot nu toe uitgaat van 5 tot 8 jaar voor een simpele bank.

Deze hebben wij op advies nog laten uitrusten met andere vulling zodat deze langer mee zou gaan.
Kan iemand mij dan uitleggen waarom ik te hoge verwachtingen heb? Kan merken dat we in een extreme consumptiemaatschappij zijn terechtgekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Niet onrechtvaardig? Oke. Ik heb al aangegeven dat er normaal op de bank gezeten wordt. Is het dan vreemd dat ik meer verwacht van een bank van 1750 euro? Is het vreemd dat ik van zo'n bank verwacht dat deze langer meegaat?
Je schrijft in je post:
Dit begon bij de 2,5 zits bank en inmiddels begint ook de 2 zits. Het is puur slijtage.
....
....
De bank kostte destijds 1749 euro en is nu 3,5 jaar oud. Volledig herstel van beide banken zal dus ongeveer 280 euro kosten. Heb ik geen recht op een product wat langer mee gaat voor dit geld?
Was het EUR 1749 per bank of voor twee banken? Dat maakt nog wel een wezelijk verschil.

Dit geeft @servies ook inzicht.

Eerder in het topic, Qwerty-273 in "Bankstel wel of geen garantie meer na 3,5 jaar", staat ook al dat goedkope banken 3 tot 5 jaar mee gaan.

Mijn beeld van de wereld is wellicht anders, maar ons bankstel in de woonkamer is nu 5 jaar oud en kostte EUR 11.000,00 voor een nieuw bankstel. Kinderen van nu 2 en 4 staan er dagelijks op te springen en wij leven er lekker op. Geen enkele slijtage te zien. Dat mag ik ook verwachten.

EUR 1749 per bank of voor twee banken samen valt naar mijn mening in het lage/budget segment van banken. Daar kan je simpelweg niet veel van verwachten.

Vergeet niet dat er 21% BTW op zat, eigenlijk kostte de bank 1449, want de rest ging naar de Belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

ikwilwp8 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:32:
Ik weet niet of de Tweakers die melden dat na 3,5 jaar een reparatie oké is voor een bank van die prijsklasse zelf ooit wel eens een bank hebben gekocht. Ik betwijfel het.
Een bank hoort veel langer mee te gaan, 3.5 jaar is echt veel en veel te kort. Dat gezegd hebbende, gelijk hebben en gelijk krijgen zijn vaak twee verschillende dingen. En de vraag is; hoeveel moeite en tijd wil je daar in steken?
Vervang het woord bank door videokaart, kijken hoe er gereageerd gaat worden. ;)

Elect a clown, expect a circus.

• Gadgeteer
Snow_King schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:35:
[...]

Je schrijft in je post:

[...]

Was het EUR 1749 per bank of voor twee banken? Dat maakt nog wel een wezelijk verschil.

Dit geeft @servies ook inzicht.

Eerder in het topic, Qwerty-273 in "Bankstel wel of geen garantie meer na 3,5 jaar", staat ook al dat goedkope banken 3 tot 5 jaar mee gaan.

Mijn beeld van de wereld is wellicht anders, maar ons bankstel in de woonkamer is nu 5 jaar oud en kostte EUR 11.000,00 voor een nieuw bankstel. Kinderen van nu 2 en 4 staan er dagelijks op te springen en wij leven er lekker op. Geen enkele slijtage te zien. Dat mag ik ook verwachten.

EUR 1749 per bank of voor twee banken samen valt naar mijn mening in het lage/budget segment van banken. Daar kan je simpelweg niet veel van verwachten.

Vergeet niet dat er 21% BTW op zat, eigenlijk kostte de bank 1449, want de rest ging naar de Belastingdienst.
11000 euro voor een bankstel is niet een gemiddelde prijs voor een bankstel. Ik begrijp echt wel dat je daarvan meer mag verwachten.

Wel blijf ik met 1 vraag zitten. Waar ligt de grens tussen goedkoop en duurder. We linken constant pagina's met dit soort uitspraken maar nergens vind ik een grens tussen duur en goedkoop.

[ Voor 9% gewijzigd door Gadgeteer op 13-02-2025 19:04 ]

• SkiFan
Garanties op succes krijg je niet, die zijn te sterk van het individuele geval afhankelijk. Maar, uit de door mij genoemde uitspraak, weliswaar in eerste aanleg, maar toch, blijkt dat de rechter in die betreffende casus voor een vergelijkbare bank wel degelijk met de consument meeging inzake het niet-conform zijn van de betreffende bank.

De vervolgstap is nu aanmanen. Schrijf een brief waarin je hun 2 weken geeft om kostenloos tot een begin van nakoming over te gaan. Bij gebreke hiervan teken je alvast verzuim aan.

Zodra het verzuim er is, heb je 2 opties.

1) Ontbinden en geld terug
2) Bank elders laten repareren en de kosten op de in verzuim verkerende partij verhalen.
3) Bank door hun laten repareren, maar de rekening niet betalen en bij een incasso-procedure de non-conformiteit als verweer aanvoeren.

Optie 1 & 2 opties zul je vermoedelijk middels een dagvaarding moeten effectueren. De leverancier lijkt hier wat hardhorend. Optie 3 zou ik niet doen omdat het je met vervelende kosten op kan schepen bij het niet opgaan van het verweer. Voorts zal de leverancier vermoedelijk niet terugleveren of tot reparatie overgaan zonder betaling.

Troost je, je bent niet de eerste. Doorgaans wordt er gelijk geschikt zodra je een dagvaarding laat betekenen. Doen ze dat niet, dan kun je de dagvaarding aanbrengen bij de rechtbank afdeling kanton en een uitspraak afwachten.

[ Voor 14% gewijzigd door SkiFan op 13-02-2025 19:31 ]

• Blommie01
SkiFan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:22:
Garanties op succes krijg je niet, die zijn te sterk van het individuele geval afhankelijk. Maar, uit de door mij genoemde uitspraak, weliswaar in eerste aanleg, maar toch, blijkt dat de rechter in die betreffende casus voor een vergelijkbare bank wel degelijk met de consument meeging inzake het niet-conform zijn van de betreffende bank.

De vervolgstap is nu aanmanen. Schrijf een brief waarin je hun 2 weken geeft om kostenloos tot een begin van nakoming over te gaan. Bij gebreke hiervan teken je alvast verzuim aan.

Zodra het verzuim er is, heb je 2 opties.

1) Ontbinden en geld terug
2) Bank elders laten repareren en de kosten op de in verzuim verkerende partij verhalen.
3) Bank door hun laten repareren, maar de rekening niet betalen en bij een incasso-procedure de non-conformiteit als verweer aanvoeren.

Optie 1 & 2 opties zul je vermoedelijk middels een dagvaarding moeten effectueren. De leverancier lijkt hier wat hardhorend. Optie 3 zou ik niet doen omdat het je met vervelende kosten op kan schepen bij het niet opgaan van het verweer. Voorts zal de leverancier vermoedelijk niet terugleveren of tot reparatie overgaan zonder betaling.

Troost je, je bent niet de eerste. Doorgaans wordt er gelijk geschikt zodra je een dagvaarding laat betekenen. Doen ze dat niet, dan kun je de dagvaarding aanbrengen bij de rechtbank afdeling kanton en een uitspraak afwachten.
Precies...

@Gadgeteer Ik zou dan nu, ipv nog meer je tijd te verspillen met rondjes draaien in dit topic, gewoon beginnen met de eerste stappen te zetten.

Alles is nu wel besproken en je hebt genoeg informatie om nu eerst maar eens een ingebrekestelling op te stellen en te versturen... Kost je niet veel meer dan wat tijd...

[ Voor 4% gewijzigd door Blommie01 op 13-02-2025 19:40 ]

Pagina: 1