Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notifier 2.0
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 18:41
Recent had ik 2 samsung galaxy’s A25 gekocht voor m’n kinderen. Tijdens het gebruik merkten ze dat de wifi-verbinding geregeld zwak was of wegviel. Na wat onderzoek kwam ik tot het besluit dat beide galaxy’s A25 enkel verbinding maakten met onze wifi-repeater die alleen op 2,4ghz werkt. Die staat enkele kamers verder in het huis en dat verklaarde de slechtere ontvangst. Wanneer ik de repeater uitschakelde en er dus enkel 5 ghz beschikbaar was, kon ik geen verbinding meer maken (op beide toestellen) terwijl de hardware dit toelaat! Wat ik ook probeerde met de tips die ik vond op het internet 8)7
Alle andere apparaten in huis werken zonder probleem en schakelen vlot tussen beide frequenties.
Ik gebruik een fritzbox 7530 die dus ook op 802.11ac (Wi-Fi 5) werkt en een oudere fritzbox 7430 als repeater.
Heeft er iemand dezelfde ervaring (gehad) zoals ik?
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

franssie

Save the albatross

Niet altijd handig, maar probeer eens je 2,4 4n 5 ghz netwerken een andere naam te geven en kijk wat er dan gebeurt. Maar een A25 zou moeten werken dus wat er daar aan de hand is snap ik ook niet echt, al heb ik ook wel wisselende ervaringen (niet goede zeg maar) met Fritz repeaters.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Maken ze wel verbinding naast het AP, minder dan een meter afstand, of helemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik weet ook verder niet of je aparte namen hebt toegekend aan het 2.4 en 5 Ghz netwerk want dat kan zoals @franssie zeker mee spelen dat de A25 dat 5 Ghz netwerk niet vind. Maar wat je ook eens kan doen is op de A25 netwerk vergeten kiezen bij die verbinding met dat 2.4 Ghz netwerk. Moet je even op Googlen hoe je dat kan doen want ik weet het even niet meer direct uit het hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notifier 2.0
Bedankt aan allen voor jullie reactie,

@franssie => zal eens de SSID van beide netwerken eens veranderen, maar het lijkt mij bizar dat ik dat zou moeten doen om een "nieuw" en relatief recent apparaat werkende te krijgen. Ik bekijk het eens.

@Soldaatje => Ze maken totaal geen verbinding (krijg foutmelding dat er geen verbinding kan gemaakt worden) vanaf het moment dat ik de repeater uitzet. Zal het eens uitproberen binnen een meter afstand, de andere pogingen waren ongeveer op 2,5 afstand...

@Roel1966 => Beide SSID zijn dezelfde en goed geconfigureerd, zelfs een oude iphone 6s heeft geen moeite met schakelen tussen beide frequenties. Wanneer de repeater was uitgeschakeld had ik inderdaad voor de zekerheid het netwerk in de toestellen laten "vergeten" en dan pas opnieuw verbonden.

Ik zal beide toestellen eens meenemen naar een openbaar netwerk waar ik zeker ben dat er Wifi 5 is. Dan kan ik verder onderzoeken wat het probleem zou kunnen zijn.

Ik lees trouwens veel op het internet van moeilijkheden met het verbinden met wifi met modellen van Samsung. De tips die dan van Samsung zelf komen, lijken voor een doorsnee gebruiker toch ingrijpend, vind ik. Ik heb daar geen moeite mee, maar bepaalde instellingen resetten, in veilige modus gaan, enz... is toch iets wat je niet verwacht bij een nagelnieuwe smartphone.
Hieronder een bericht op een forum van iemand die hetzelfde probleem had:
https://community.odido.n...nding-met-internet-366418

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notifier 2.0
Problem solved...
Om een lang verhaal kort te maken. Ik had op de fritzbox 7530 met de 5Ghz wifi blijkbaar de instelling "Wifi-toegang beperken tot bekende Wifi-apparaten" aangevinkt staan in het menu van beveiliging. Ik had dit een tijd geleden eens aangezet als "test", maar blijkbaar niet uitgeschakeld.
Op de fritzbox 7430 (de repeater met 2.4Ghz wifi) bleek die instelling niet aangevinkt te staan, en kon elk nieuw apparaat (weliswaar enkel op 2.4Ghz) verbinding maken.
Fritzboxen zijn enorm goede apparaten, maar je moet echt wel attent zijn met de instellingen heb ik ondervonden...
Nogmaals dank voor jullie hulp _/-\o_ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TubqwdTSNb0L6-je5e2T7baBVKE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xPmEU0sjWoKZbKj7ggoQsPIw.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

franssie

Save the albatross

@Notifier 2.0 LOL!

En dank voor het netjes namelden van de oplossing, hier heeft iemand later in de toekomst wellicht iets aan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1