Hallo Tweakers!!!
Ik zit momenteel met een Asus laptop met Intel i9 van eind 2022 en een e-GPU (Thunderbolt 3) RTX 3070 desktop versie. Alles draait vlot, maar ik voel me verplicht naar een nieuw systeem te gaan voor het geheel misloopt (keyboard laptop kapot, usb-c poorten los aan het komen van veel in en uit te trekken, e-gpu die iets te vaak disconnect, battery die soms niet laad ...).
Verder heb ik een 49" 32:9, dus ongeveer evenveel pixels als 4k, maar die maar 70Hz aankan. Met het studeren achter de rug, heb ik de nomade functie van een laptop niet meer nodig. Ik ben nu op zoek naar stabiliteit, kracht, gemak en upgradability.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Bedoeling is om in twee fasen over te gaan naar een 4k gaming, DAW en AI systeem te gaan tegen eind van het jaar. Ik gebruik mijn systeem vooral voor (en tussen haakjes de huidige constraints):
Ik zit liever met een stil systeem (zeker als ik muziek componeer, vergt stilte en concentratie). Gamen op 144Hz is voldoende met wat minder details als het helpt om het systeem stil te houden (case komt op bureau te staan). Maar ik wil wel kracht voor AI (dan mag de computer opstijgen) en future-upgrade proof, dus geen AM4 meer en bijv PCI 5.0. Leuk is als het helemaal wit en RGB is, maar enkel als de componenten dan minstens even goed zijn, wil ik voor design extra € uitgeven.
Momenteel speel ik geen zware games omdat ik de imersie van fullscreen leuk vind, maar 5120x1440 is teveel om met huidige config te genieten van de nieuwste games. Maar ik wil op nieuw systeem Cyberpunk spelen 4k ultra alle tralala aan. Met huidige config beginnen aan cyberpunk zou "gaan", maar ik denk dat ik minder van het spel zal genieten dan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Fase 1 (alles behalve GPU en scherm): +/- 2.000€
Fase 2 (nieuwe GPU 50xx): +/- 1.500€
Fase 3 (4k 16:9 32-40" scherm): +/- 1.000€
Graag ook feedback over de aanpak: misschien moet de volgorde anders? Zeker nu ik de 5080 review gelezen heb twijel ik om te wachten met GPU tot de "echte" 5080 uitkomt... Gaat de 3070 in een nieuw systeem veel beter presteren dan via e-GPU en herboren worden?
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparaten en oude extra SSD's voor backup en mass data (traag, maar genoeg)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een bak, een telraam, een hamster, brokjes, een huisje voor de hamster zijn spullen, rekken voor tijdelijke stockage, een paar hamsterwielen, een ventilator voor in de zomer, en een waterbak. Blij dat ik de mensen die nu nog niet afgehaakt hebben toch wat heb doen glimlachen (hoop ik).
Heu, ik bedoel:
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Advies over de gekozen onderdelen, de combinatie, de volgorde van upgrade. Waar er twee zijn, is het omdat ik twijfel (compatibiliteit, over problemen gelezen in reviews, ...). Kan ik beter wachten tot april als alle GPU's en CPU's uit zijn, als mijn huidig systeem het uithou? Moet ik extra fans voorzien als ik niet voor de AIO ga? Betaal ik teveel voor een voeding die stil is maar "te stil" tov de rest van het systeem? Is SSD met DRAM het waard? ... Ik vraag dus veel, maar ik heb ook al veel gelezen, het is om mij net over de beslissingshek te helpen, en stiekem hoop ik dat iemand het totaal anders ziet en met een brilliant plan komt!
Alvast super bedankt!!!!
PS: Bijkomend zijn er zaken die ik nog moet hebben om zelf te bouwen en dat ik vergeten ben zoals fans, RGB hubs, beter koelingspasta ...
Ik zit momenteel met een Asus laptop met Intel i9 van eind 2022 en een e-GPU (Thunderbolt 3) RTX 3070 desktop versie. Alles draait vlot, maar ik voel me verplicht naar een nieuw systeem te gaan voor het geheel misloopt (keyboard laptop kapot, usb-c poorten los aan het komen van veel in en uit te trekken, e-gpu die iets te vaak disconnect, battery die soms niet laad ...).
Verder heb ik een 49" 32:9, dus ongeveer evenveel pixels als 4k, maar die maar 70Hz aankan. Met het studeren achter de rug, heb ik de nomade functie van een laptop niet meer nodig. Ik ben nu op zoek naar stabiliteit, kracht, gemak en upgradability.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Bedoeling is om in twee fasen over te gaan naar een 4k gaming, DAW en AI systeem te gaan tegen eind van het jaar. Ik gebruik mijn systeem vooral voor (en tussen haakjes de huidige constraints):
- Gaming (50%, momenteel PUBG)
- DAW en andere muziek toepassingen (30%, bijv https://www.bitwig.com/, breed scherm handig, maar hoger zou beter zijn voor partituren)
- AI (10%, comfyUI / stable diffusion om plaatjes te maken, maar 3070 8GB is beperkend)
- Video/foto bewerking (10%, om die plaatjes en de zelfgemaakte muziek te combineren in een videoclip)
Ik zit liever met een stil systeem (zeker als ik muziek componeer, vergt stilte en concentratie). Gamen op 144Hz is voldoende met wat minder details als het helpt om het systeem stil te houden (case komt op bureau te staan). Maar ik wil wel kracht voor AI (dan mag de computer opstijgen) en future-upgrade proof, dus geen AM4 meer en bijv PCI 5.0. Leuk is als het helemaal wit en RGB is, maar enkel als de componenten dan minstens even goed zijn, wil ik voor design extra € uitgeven.
Momenteel speel ik geen zware games omdat ik de imersie van fullscreen leuk vind, maar 5120x1440 is teveel om met huidige config te genieten van de nieuwste games. Maar ik wil op nieuw systeem Cyberpunk spelen 4k ultra alle tralala aan. Met huidige config beginnen aan cyberpunk zou "gaan", maar ik denk dat ik minder van het spel zal genieten dan.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Fase 1 (alles behalve GPU en scherm): +/- 2.000€
Fase 2 (nieuwe GPU 50xx): +/- 1.500€
Fase 3 (4k 16:9 32-40" scherm): +/- 1.000€
Graag ook feedback over de aanpak: misschien moet de volgorde anders? Zeker nu ik de 5080 review gelezen heb twijel ik om te wachten met GPU tot de "echte" 5080 uitkomt... Gaat de 3070 in een nieuw systeem veel beter presteren dan via e-GPU en herboren worden?
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparaten en oude extra SSD's voor backup en mass data (traag, maar genoeg)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een bak, een telraam, een hamster, brokjes, een huisje voor de hamster zijn spullen, rekken voor tijdelijke stockage, een paar hamsterwielen, een ventilator voor in de zomer, en een waterbak. Blij dat ik de mensen die nu nog niet afgehaakt hebben toch wat heb doen glimlachen (hoop ik).
Heu, ik bedoel:
- CPU: 9700X (genoeg voor non-gaming taken?) of 9950X (overkill?)
- MoBo: ASRock X870 Steel Legend WiFi of ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI (geen Armory Crate fan)
- RAM: G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 of G.Skill Trident Z5 Royal Neo F5-6000J2836G16GX2-TR5NS (compatibiliteit/expo?)
- SSD: Samsung 990 Pro (DRAM waard?) of Lexar NM790
- Case: NZXT H6 Flow RGB Wit (max GPU 365mm = genoeg?)
- PSU: FSP Hydro Ti PRO 1000W (zo stil mogelijk en genoeg voor latere upgrade)
- Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB Wit (of 140, maar is daar ruimte voor, en nodig?) of Cooler Master Masterliquid 360 Atmos wit
- GPU: 50xx (of wachten?)
- Scherm: ASUS ROG Swift PG38UQ Zwart (als referentie, maar veel keuze is er niet tussen 32 en 42 inch, en ik OLED vrees ik nog wat voor andere toepassingen en burn-in)
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9700X Boxed | € 357,24 | € 357,24 |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 9950X Boxed | € 640,24 | € 640,24 |
1 | Moederborden | ASRock X870 Steel Legend WiFi | € 270,83 | € 270,83 |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 189,- | € 189,- |
1 | Videokaarten | Nvidia GeForce RTX 3070 Founders Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Nvidia GeForce RTX 5080 Founders Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | NZXT H6 Flow RGB Wit | € 134,90 | € 134,90 |
1 | Monitors | ASUS ROG Swift PG38UQ Zwart | € 842,74 | € 842,74 |
1 | Processorkoeling | Thermalright Peerless Assassin 120 SE ARGB Wit | € 49,90 | € 49,90 |
1 | Waterkoeling | Cooler Master MasterLiquid 360 Atmos Wit | € 159,90 | € 159,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 | € 115,91 | € 115,91 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Royal Neo F5-6000J2836G16GX2-TR5NS | € 172,90 | € 172,90 |
1 | Voedingen | FSP Hydro Ti PRO 1000W | € 244,24 | € 244,24 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 123,90 | € 123,90 |
1 | SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB | € 301,47 | € 301,47 |
Totaal | € 3.603,17 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- CPU: ADM AM5 platform
- GPU: Nvidia RTX
- Stilte, vooral als hij bijna idle draait
- Al veel Asus gehad ... ben Armory Crate met alle respect beu
- Ik denk niet dat X3D cpus veel bijkomende waarde zullen hebben voor mijn gebruik, meer cores wel.
- Voor AI met 2 GPUs (3070 + 50xx) zouden 2 degelijke PCI slots nodig zijn (maar ik geraak niet 100% aan uit hoe lane splitting etc werkt in zo'n opstelling)
- Wifi is niet belangrijk voor mij
- Oled vertrouw ik nog niet, overtuig mij
Nee
Wat verwacht je van ons?[i]
Advies over de gekozen onderdelen, de combinatie, de volgorde van upgrade. Waar er twee zijn, is het omdat ik twijfel (compatibiliteit, over problemen gelezen in reviews, ...). Kan ik beter wachten tot april als alle GPU's en CPU's uit zijn, als mijn huidig systeem het uithou? Moet ik extra fans voorzien als ik niet voor de AIO ga? Betaal ik teveel voor een voeding die stil is maar "te stil" tov de rest van het systeem? Is SSD met DRAM het waard? ... Ik vraag dus veel, maar ik heb ook al veel gelezen, het is om mij net over de beslissingshek te helpen, en stiekem hoop ik dat iemand het totaal anders ziet en met een brilliant plan komt!
Alvast super bedankt!!!!
PS: Bijkomend zijn er zaken die ik nog moet hebben om zelf te bouwen en dat ik vergeten ben zoals fans, RGB hubs, beter koelingspasta ...