Advies gevraagd media-setup: beamer + soundbar + pc/mediabox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 06-08 23:27
Beste Tweakers, in mijn zoektocht lijkt me dit een uitgelezen plek om jullie onmetelijke multimediawijsheid te gebruiken! Het gaat niet zozeer (alleen) om soort nieuwe producten, maar in eerste instantie met name over hoe de setup te verwezenlijken. Wat is er mogelijk, wat is verstandig?

Ik zoek een?
Verse media-setup. Een beamer en een soundbar, om te combineren met mijn pc, of, met mediaplayer.

Wat is je budget?
Totaal 1500, evt opgerekt naar 2000 euro.

Ik wil mijn setup gebruiken om ......
Films/series/tv te kijken (stream en mediabestanden) en muziek te luisteren.
Huidige setup: Pc is aangesloten op een versterker met speakers en op een beamer via HDMI. Streamen en tv kijken doe ik via de browser; met een 2e scherm kijk ik op het projectiescherm (ik heb geen tv). Muziek luister ik vooral via eigen muziekbestanden, maar ook via Spotify. Beamer en speakers/versterker zijn nu aan vervanging toe, dus wil alles herzien.

Wat heb je zelf al gevonden?
- Dat deze setup wat ongebruikelijk schijnt te zijn.
- Ik ben nieuw in mediaplayers. Ik heb van een vriendin een Chromecast getest, en ik vond het enorm tegenvallen. Dat komt met name omdat ik dan op een telefoontje moet gaan zitten pielen om de boel te bedienen. Ik wil dat gewoon op groot scherm doen. Ik heb me verdiept in Nvidia Shield en Nokia Streaming Box. Ook daarbij begrijp ik dat het vooral via telefoon moet, de afstandsbediening lijkt niet als een 'reguliere tv-afstandsbediening' te kunnen werken.
- In verlengde daarvan heb ik ook gekeken naar beamers met een Smart platform. Ik twijfel over de meerwaarde daarvan, mede door bovenstaande. Het lijkt erop dat een pc als centrum van media te hebben nog beste schijnt te zijn in mijn geval.
- Qua soundbar neig ik qua tekst naar Sony HT-S2000. Met rondlezen vind ik spraakgestuurd interessant, maar geen must.

Welke vragen heb je hier over?
- Voornaamste: Wat raden jullie mij aan qua setup met mijn gewenste gebruik?
- Je ziet vooral beamer op pc's, soundbars op tv's en mediaplayers op tv's. Is de setup van pc(of mediaplayer)+beamer+soundbar logisch? Hoe kunnen deze het beste op elkaar aangesloten worden?

- Goed geluid is belangrijk voor me, als muziek- en filmliefhebber. Gezien mijn kleine woonruimte en verouderde apparatuur overweeg ik dus sterk van versterker+speakers naar een compacte en moderne soundbar te gaan. Ik heb een Sonos bij een vriend gehoord en was positief verrast. Gezien de ruimte lijkt me een subwoofer/surround geen optie. Ga ik tevreden zijn met een beetje soundbar van tegenwoordig, en een ingebouwde subwoofer? Moet er sowieso een goede geluidskaart in de pc zitten om de soundbar tot zijn recht te laten komen?
- Is een soundbar met wifi ipv bluetooth een must? Of is het sowieso het beste om hem bekabelt aan te sluiten op de pc?

- Begrijp ik goed dat mediaplayers in mijn geval echt als vervanging van de pc dienen? Hoe kijk ik dan mediabestanden? Hoe zit met met de kwaliteit van de Nvidia en Nokia?
- Ik ben gewend met muis te werken en vind dit wel een gebruiksvriendelijkere bediening tov een telefoon. Ik had gehoopt een soort tv-ervaring te kunnen hebben met een mediaplayer ipv telkens wat lullig met internetpagina's of softwareplayer te slepen. Ik heb echter het vermoeden dat dat niet haalbaar is; klopt dat? Ik sta open voor eventuele alternatieven hierin (ik gebruik nu soms Plex, wellicht iets met Kodi?)

- Is een beamer met bluetooth handig voor mediabestanden vanaf de pc, of is bekabelt altijd aan te raden?

- Is casten vanaf pc naar beamer logisch/haalbaar, of is dat echt bedoeld richting een mediaplayer?

Dank vast voor de reacties, alle input/advies is welkom! :-)

[ Voor 6% gewijzigd door Ruud-DB op 31-01-2025 13:19 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Om eerlijk te zijn zie ik weinig noodzaak tot verandering?

- je vind media players maar niets maar bent wel blij met de huidige pc om media vanaf te spelen. Waarom dan veranderen?
- je vind goed geluid belangrijk en dan ga ik ervanuit dat je nu tevreden bent met je versterker ( daar wijdt je verder niet over uit dus geen idee), waarom zou je dan naar een inherent crappy techniek als soundbars kijken?

Een PC kan natuurlijk prima als media player dienen. Het is misschien wel de meest veelzijdige media player ook. Zoals je zelf al had gezien zijn er verschillende softwarepakketten beschikbaar om de bediening vanaf de bank te vereenvoudigen maar dat is natuurlijk allemaal optioneel, dat is het mooie van de PC. Kies je een los mediaplayer product dan ben je afhankelijk van wat de betreffende fabrikant aan software en codecs inbouwt.

Ik zou zelf in alle gevallen een losse 5.1 setup kiezen boven een soundbar, dat past ook gewoon veel beter bij het bioscoop gevoel wat je krijgt van een projectiescherm natuurlijk. Verder zou ik de subwoofer heroverwegen als ik jou was (hoe groot is de betreffende kamer?). Dat voegt zeker bij films zoveel beleving toe.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Hoi Ramon, bedankt voor je reactie!

Ik heb mijn argumentatie voor soundbar toegevoegd; het is oude apparatuur en kost ruimte. Soundbars zijn nieuwe techniek en wellicht nu beter dan de 'oude'. Vandaar die overweging. Ik hoorde bij een vriend een Sonos soundbar en ik was eigenlijk wel verrast van het geluid. Maar jij noemt soundbars inherent en crappy... ook de wat duurdere?

Mijn ervaring van de mediaplayer was dus alleen met Chromecast. De rest is alleen uit research en dus niet uit eigen ervaring. Overweging tot verandering hierin zit dus of het niet wat moderner zou kunnen, rechtstreekser, meer 'tv-ervaring' qua bediening. Maar uit je reactie begrijp ik ook dat mediaplayer me die toch niet perse gaan geven.
Mijn woonkamer is zo'n 40m2 en eigenlijk al best volgebouwd. Ik ben dus bang dat subwoofer/5.1 niet tot zijn recht zal komen als ik dat nog ertussen plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-09 11:50

Major_ton

Shoot!

De Chromecast is vervangen door Google TV. Het grote voordeel daarvan is dat het apparaat op zichzelf werkt als mediaspeler voor alle gebruikelijke streaming apps zoals Netflix, Amazon Prime etc en je dus niet je telefoon hoeft te gebruiken.. Je kan er er ook VLC op zetten voor je eigen media bestanden, maar daarvoor zou ik dan eerder een iets van een Zidoo Z9x erbij nemen. Dat apparaat speelt echt alles af en is veel meer naar je hand te zetten.

Wat geluid betreft zal je hier heel veel verschillende suggesties en meningen lezen. Ik ben ook geen fan van soundbars, maar genoeg anderen worden er wel gelukkig van. Aan de hand van je omschrijving is het lastig in te schatten hoe beperkt je ruimte werkelijk is, maar er zijn genoeg compacte luidsprekers die (al dan niet met een subwoofer) veel beter gaan klinken dan de gemiddelde soundbar. De 2dehands markt is hiervoor ook erg interessant en je kan zo al snel héél veel geld besparen.

Wat verwacht je van een nieuwe beamer? Wat zijn de wensen/eisen en de fysieke parameters? In een ander topic heb de Epson EH-TW7000 aangeraden en dat ga ik hier ook doen. Voor nog geen € 1.000 - haal je een top beamer in huis die flexibel te plaatsen is en een zeer mooi beeld geeft.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud-DB
Bedankt voor je reactie Ton!
Ik heb even gegoogled op de Google TV. Maar ik ben er niet goed achter gekomen wat je bedoelt met het grote voordeel van "op zichzelf werkende en dus geen telefoon te hoeven gebruiken". Ik zie op de afstandsbediening bijvoorbeeld geen controllers (stapje terug, vooruit, pauze, enz). Dus hoe bedienden zonder telefoon?

Waar ik in de tussentijd achter ben gekomen, is dat er iets als een airmouse bestaat. Dat lijkt me mijn drempel weg te kunnen nemen als het gaat om mediaspelers met telefoon als bediening, toch? Als ik het althans goed begrijp dat een airmouse mediaspelers en zelfs ook een pc kan bedienen als ik op mijn luie reet op de bank voor het projectiescherm zit.

Hm, ik ben toch beetje verbaast om het verminderde enthousiasme betreft soundbars, gezien de populariteit en wat ik zelf gehoord had bij die vriend van me. Ik ga er verder induiken, qua compacte luidsprekers met alsnog een receiver, of eens een soundbar lenen om het zelf te ervaren.

Qua wensen/eisen voor een beamer zal ik tzt wel een apart topic openen. Hier ging het mij met name om de (on)mogelijkheden betreft de combinatie van de apparaten.