Toon posts:

Je HDD kapot-ghosten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een zekere kwade dag pak ik een hagelnieuwe 40Gb Maxtor 7200rpm. Ik haal em uit de verpakking en hang em aan Harry ( Harry= me 'testsysteem'> duron op een houten plankie ) samen met een andere HDD met als doel die HDD te klonen op de maxtor. Gewoon disk-to-disk met Norton Ghost dacht ik wantik had weinig zin alle partities appart te doen.
Tot mijn verbazing zie ik tijdens het klonen dat ie maar met 50mb per minuut kopieert...totale duur van het klonen : 8 uur... toen bedacht ik dat Harry een dooie mobo-batterij had en ik dus elke keer bij het aanzetten van Harry de UDMA in de bios moest enabelen.. dus ik druk op reset want ik kon de klone niet onderbreken en kging geen 8 uur wachten.. intussen had ik besloten alleen eerst 1 kleine partitie te maken op de nieuwe schijf dus flikkerde ghost weg en pakte fdisk, maakte een partitie en ging formatteren, en nou komt het geinige.. die nieuwe schijf had gelijk bad sectors... hmm. vreemd..

Ik wou weten waar dit door kwam dus ik pakte weer een nieuwe 40gb Maxtor (zelfde type, soort, kleur.. blabla)
en controleerde deze eerst ofie goed was.. 1 partitie van 40gb > format > geen bad sectors.
vervolgens pak ik ghost en doe dezelfde klone disk-to-disk (nu alleen wel DMA enabled) en ongeveer halverwege reset ik em.
En wat denk je? > jawel...na controle bleek ook de 2e Maxtor bad sectors te hebben..

> Ghost+reset tijdens klonen = rotte schijf??

dit hoort niet te kunnen.. iemand een verklaring?

en nu ik toch bezig ben volgt nu nog meer Ghost-leed :

Op een even kwade dag wil ik een 40Gb Maxtor op een niet al te handige manier (1partitie per keer) klonen naar een andere (nieuwe) 40gb Maxtor.

te klonon :
primair partitie C: 3gb
utgebreide part. D: 8gb / E: 28gb

na het ghosten hang ik de gekloonde schijf in me pc (CUSL2+1ghz p3) en wat denk je? ik heb een C, een D maar geen E.. de C is gewoon 3gb en de D gewoon 8gb maar de E is vamos..
ik dacht ik doe het opnieuw, en startte fdisk en gaf de partitiegegevens weer > een primaire partitie van 3 gb en een uitgebreide partitie. maar als ik de gegevens van de uitgebreide partitie weergeef zit er nix in.. nada..niente..nul..> Er zijn geen logische stations. Ik dacht : hee het is zeker fout gegaan, ik haal de partities weg en maak nieuwe. maar ik kan de uitgebreide partitie NIET verwijderen.. normaal haal je eerst de logische stations uit de uitgebreide partitie weg en dan de uitgebreide partitie zelf. Maar als ik de uitgebreide partitie probeer te verwijderen zegt ie dat er nog logische stations in zitten en die eerst weghalen moet. Wil ik vervolgens logische stations verwijderen uit de uitgebreide partitie dan zegt ie dat er in de uitgebreide partitie geen logische stations zitten.....een 'kip of het ei' probleem... iemand ideeen?

Xtra info > * geen virus * geen verkeerde/ouwe drivers * ja, ik martel Harry graag met schroevedraaiers en andere scherpe voorwerpen maar Harry werkt 100% perfect.

mvg Eddy

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-04 13:32

star-saber

Ryzen

ibm heeft ook zoiets

gewoon effe tooltje downloaden bij website van fabrikant
eroverheen rossen en weg bad tracks.

lowlevel format tool.

• FoxzMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-03 20:35
Op zaterdag 15 september 2001 10:43 schreef star-saber het volgende:
ibm heeft ook zoiets

gewoon effe tooltje downloaden bij website van fabrikant
eroverheen rossen en weg bad tracks.

lowlevel format tool.
Het tooltje voor Maxtor-schijven (PowerMax 3.0)

Duurt wel effe een paar uurtjes als je met het tooltje een "low-level format" doet.

Heb je al een andere Partition-manager gebruikt, zoals PowerQuest Partition Magic ?? PQ Partition Magic is wel heel wat krachtiger dan FDisk, een echt aan te raden product!

-

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
wij hebben op de zaak relatief veel problemen met maxtor 40 gb 7200 schijven. zo erg dat het gaat opvallen. andere maxtors nooit geen gezeik mee. we gaan over op barracuda IV's.

(o.a. de bekende 7 GB weg van de schijf, bios herkent opeens maar 33 GB terwijl hij toch echt een maand 40 GB aangaf, bad sectors, corrupte boot sectoren, hoop herrie)

erg vreemd.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de tips. Khad pqmagic al geprobeerd maar ook daarmee kon ik de schjven niet platwalsen. Ik ga wel ff opzoek naar nog wat van dat soort progjes, het kan dus iig wel.. :)