Je kunt er ook met een iets minder gestrekt been in gaan, just saying.
Dat gezegd hebbende denk ik dat je weliswaar een punt hebt, maar wel eentje waar je niet zomaar een pasklaar antwoord op kunt krijgen. De definitie van wat open source precies is, is helemaal niet zo zwart-wit als jij het voor je stelt, want alleen de OSI-definitie dogmatisch aanhangen vind ik ook te makkelijk omdat deze discussie al tientallen jaren teruggaat en ook vandaag de dag nog steeds speelt (al ben ik het zeker wel eens dat de OSI de meest algemeen aanvaarde definitie hanteert). Daar komt ook nog bij dat er zoiets is als leesbaarheid en begrijpelijkheid in een tekst waarbij we ook moeten kijken naar hoe de rest van onze lezers een term interpreteert. Open source is een algemene, ingeburgerde term, published source is dat niet. Like it or not, dat speelt mee in een discussie als deze.
Ik denk dat de term 'open source' ook wel degelijk aan interpretatie onderhevig is. Zelfs als je onderscheid gaat maken tussen open source en published source, kunnen we hier uren en uren gaan discussiëren over wat dan precies 'open' is. Om een voorbeeld te geven: de
Nederlandse Rijksoverheid heeft het hier bijvoorbeeld al over 'onderdelen die je mag gebruiken'.
Als je, zoals je zelf zegt, 'dit makkelijk kan opzoeken' en dit 'basiskennis' is, dan wil ik als tegenargument noemen dat het ook basiskennis is dat je eigenlijk altijd de vraag moet stellen 'open, maar hoe?' in plaats van harde, rechtlijnige definities te gebruiken. Daar vind ik zeker iets in zitten! Ik denk dat de term open source voor veel doorsnee gebruikers veelzeggend genoeg is, maar dat we hier op Tweakers wel een iets nauwkeurigere definitie kunnen hanteren. Ik denk dat het daarom goed is als we niet alleen zouden schrijven dat de code openbaar is, maar ook onder welke licentie die precies is gepubliceerd. Als je dat doet, kun je het wat mij betreft ook prima 'open source' noemen, want je geeft daar dan meteen de juiste uitleg bij.
Ik ga dat binnenkort eens in de groep gooien, want ik vind het wel degelijk een interessante discussie en ik denk dat we hier als Tweakers ook wel zeker wat te winnen hebben.
Deze handtekening kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden.