Hallo medetweakers.
Zoals de titel al zegt bevriest/crasht mijn computer.
Eigenlijk sinds in deze PC heb aangeschaft heb ik na ongeveer ~2 maanden gebruik de eerste keer het probleem gehad.
PC "Bevriest" geen geluid/geen input werkt o.i.d. PC reboot zichzelf 9 van de 10x een enkele keer moet ik hem zelf uit/aanzetten.
Eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe ik dit moet oplossen, soms haal ik hem van de stroom, soms CMOS reset. De ene keer werkt dit de andere keer weer dat. Soms doe ik niks, en dan na 1 crash kan ik gewoon weer gebruik maken van de PC.
Wanneer het dan weer "weg" is kun je weer een paar dagen/weken alles doen met je PC, en op een willekeurig moment crasht de boel weer.
Soms crasht/bevriest hij ook meerdere keren achter elkaar, en dan kom ik niet eens in Windows, en crasht de PC tijdens het laden van Windows of als ik de BIOS zou starten in de BIOS zelf.
Het vreemde is dat dit probleem soms weken, maar soms ook maar 1-2 dagen wegblijft.
Erg lastig om te troubleshooten op deze manier, omdat ik helaas niet over meer onderdelen beschik.
Hieronder beschrijf ik mijn Spec+Testen.
Mijn Specs
Issues zijn er ook met factory defaults.
Temperaturen zijn alle in order (via HWINfo64)
Vervangen met deze MAG-Z790-TOMAHAWK-WIFI(DDR5)
Helaas exact dezelfde problemen.
Mijn gevoel zegt de CPU/RAM, maar blijf het vreemd vinden dat het soms zo lang wegblijft... Erg vervelend dat ik het probleem niet echt kan "reproduceren"
Hoop dat jullie een idee hebben.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Zoals de titel al zegt bevriest/crasht mijn computer.
Eigenlijk sinds in deze PC heb aangeschaft heb ik na ongeveer ~2 maanden gebruik de eerste keer het probleem gehad.
PC "Bevriest" geen geluid/geen input werkt o.i.d. PC reboot zichzelf 9 van de 10x een enkele keer moet ik hem zelf uit/aanzetten.
Eerlijk gezegd weet ik ook niet hoe ik dit moet oplossen, soms haal ik hem van de stroom, soms CMOS reset. De ene keer werkt dit de andere keer weer dat. Soms doe ik niks, en dan na 1 crash kan ik gewoon weer gebruik maken van de PC.
Wanneer het dan weer "weg" is kun je weer een paar dagen/weken alles doen met je PC, en op een willekeurig moment crasht de boel weer.
Soms crasht/bevriest hij ook meerdere keren achter elkaar, en dan kom ik niet eens in Windows, en crasht de PC tijdens het laden van Windows of als ik de BIOS zou starten in de BIOS zelf.
Het vreemde is dat dit probleem soms weken, maar soms ook maar 1-2 dagen wegblijft.
Erg lastig om te troubleshooten op deze manier, omdat ik helaas niet over meer onderdelen beschik.
Hieronder beschrijf ik mijn Spec+Testen.
Mijn Specs
- Mobo : Asus x670 tuf gaming x670e-plus wifi (Deze later vervangen om te testen zie onderstaande tekst)
- CPU : AMD Ryzen 7800X3D
- RAM : F5-6000J3038F16GX2-TZ5NR, Trident Z NEO RGB,(Staat in QVL mobo leverancier) 32GB
- CPU Cooler : Arctic Liquid Freezer III 360
- PSU : Corsair RM850xCorsair
- SSD : Samsung 980 1TB
- GPU : Inno3D Geforce 4090
- BIOS : Laatste (heel veel verschillende getest)
Issues zijn er ook met factory defaults.
Temperaturen zijn alle in order (via HWINfo64)
- – Verse installatie windows (eigen niet relevant, want wanneer ik last heb bevriest pc ook in BIOS)
- – SSD/NVME's uitsluiten (pc bevriest ook in BIOS zonder dit onderdeel)
- – Memtest86 ( 4uur 1Pass no errror )
- – RAM Sticks 1 voor 1 testen
- – Andere PSU
- - Onboard GPU gebruiken ipv 4090
Vervangen met deze MAG-Z790-TOMAHAWK-WIFI(DDR5)
Helaas exact dezelfde problemen.
Mijn gevoel zegt de CPU/RAM, maar blijf het vreemd vinden dat het soms zo lang wegblijft... Erg vervelend dat ik het probleem niet echt kan "reproduceren"
Hoop dat jullie een idee hebben.
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik zeg altijd maar zoo............................................................................. dat is korter dan dierentuin