Bewaartemperatuur externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-04 21:44
Hallo,

Ik vraag me af of een externe harde schijf in opgeslagen toestand goed tegen temperatuurschommelingen van buiten kan. Het zou voor mijn back-upstrategie namelijk goed zijn als ik deze niet in huis maar in het tuinhuisje bewaar. Dit ligt zo'n 30 meter van het huis vandaan en zal in het geval van brand waarschijnlijk ongeschonden blijven. Er heerst alleen wel zo goed als de buitentemperatuur. Tenzij we er incidenteel zelf vertoeven en de houtkachel aangaat.

Zoekend op internet kom ik vooral tegen dat temperatuurschommelingen slecht zijn voor schijven in actieve toestand. Ik kan weinig vinden over wat het doet met stilliggende schijven.

Het blijft natuurlijk kansrekening en deze schijf is lang niet de enige databackup in mijn backup-strategie. Ik vraag me met bovenstaande vraag dus vooral af of die temperatuurschommelingen de kans op falen erg vergroot.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-07 14:49
De meeste fabrikanten geven wel minimale en maximale temperatuur en minimale en maximale luchtvochtigheid.
Ik zou proberen de disk in ieder geval luchtdicht te verpakken, zodat luchtvochtigheid geen probleem is.
En als je de disk uit je schuur haalt bij 20 graden onder nul, zou ik de disk niet direct aansluiten op een PC, maar eerst ff laten "acclimatiseren". :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-07 17:47
Ik zou verwachten dat electronica in de 'uit' stand tegen een hoop verschillende temperaturen kan, waarbij hoge temperaturen slechter zijn dan lage temperaturen. Maar zelfs met de houtkachel aan denk ik dat het niet warmer wordt dan 20-25 graden, toch? Je moet hem natuurlijk niet op de houtkachel leggen. Bij koude is het vooral vocht wat de zaak kan verpesten, dus zolang het apparaat luchtdicht verpakt is zou het geen groot probleem moeten zijn om een schijf daar op te bergen. Acclimatiseren is wel aan te raden voordat je hem weer aan je computer koppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-07 22:06

D4NG3R

kiwi

:)

Storage temps van HDD's gaan doorgaans van ver onder nul (-30/40) tot een graad of 60/70. Het is belangrijker dat er geen vocht bij kan komen. Leg die dingen dus niet 'bloot' in een kast oid, maar sluit ze luchtdicht af met een zakje silicagel. :)

Edit: Let wel dat bij aangegeven storagetemps wel uit wordt gegaan van relatief consistente temperaturen.

[ Voor 45% gewijzigd door D4NG3R op 29-01-2025 16:28 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Vervloet schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:48:
Zoekend op internet kom ik vooral tegen dat temperatuurschommelingen slecht zijn voor schijven in actieve toestand. Ik kan weinig vinden over wat het doet met stilliggende schijven.
Ik denk dat het weinig uitmaakt of de schijf actief is of niet. De bij snelle temperatuurswisseling kunnen er haarscheurtjes ontstaan in de printsporen en soldeerverbindingen, en misschien ook op andere plaatsen. Dat kan de schijf onbruikbaar maken.

Te hoge temperaturen kan de condensators slopen, en zal ook een probleem vormen voor de lagerolie. Uiteraard kan er nog meer stuk als het te warm word, maar de condensators zijn het gevoeligst.

Verder is condens natuurlijk een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemHteA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:15
Ik maak sinds 2021 backups op twee externe harddisks (WD Elements Portable) die ik afwisselend gebruik.
Eentje ligt er in huis, de tweede ligt in de schuur in een bewaardoos voor etenswaren (zo'n plastic doos met vier van die clip-sluitingen). Eén keer per maand wisselen de twee schijven van plek.
De schuur is halfsteens gebouwd, dus niet geïsoleerd en ook niet verwarmd.
Tot nu toe gaat dat zonder problemen, de schijven werken nog steeds goed en geven bij expliciet testen ook geen fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:18
Ik doe het bijna hetzelfde als Willem en ook nooit problemen gehad. Ik laat hem inderdaad zoals anderen aangaven wel eerst een paar uur acclimatiseren voor ik hem aansluit.

Daarnaast nóg een backup 30 kilometer verderop bij mijn ouders mocht het huis én tuinhuis in vlammen op gaan of gestript worden door inbrekers. Maar die wissel ik slechts 2x per jaar…

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisdn op 29-01-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07 18:32

Hoicks

Techno!

Misschien overbodige reactie, maar zorg er voor dat je schijf versleuteld is zodat een inbreker in je schuur niet zomaar je data kan benaderen.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-04 21:44
Dank voor de antwoorden!
Twee dingen geleerd dus nu: luchtdicht verpakken en laten acclimatiseren.
Pagina: 1