Speling Bosch GOF 1250 bovenfrees, alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23-09 19:05
Hallo tweakers,

Sinds een aantal jaar ben ik in het bezit van een Bosch GOF 1250 bovenfrees. Een fijn, sterk apparaat met nauwkeurige diepte-instelling.

Op een zeker moment is mij op gaan vallen dat tijdens het frezen de freesdiepte onregelmatig is. Dit stoort mij, zeker wanneer een strakke afwerking gewenst is.
Er blijkt enige mate van verticale speling aanwezig in de frees. Dit lijkt inherent aan het ontwerp. Het locking mechanisme werkt namelijk maar op één van beide kolommen. De constructie is verder erg stijf maar toch uit zich dit in een kleine hoeveelheid speling op de vrije kolom en zodoende ook op de freesas.

Ik ben mij ervan bewust dat je de frees het werk moet laten doen en weinig tot geen verticale druk dient uit te oefenen. Maar ik wil hier tijdens het frezen geen rekening mee hoeven houden. Een lock op beide kolommen is wat mij betreft een nuttige feature.

Doorgaans ga ik liever voor wat duurder gereedschap zodat ik me kan concentreren op het eigenlijk werk ipv me in diverse bochten te wringen om spelingsmarges en andere tekortkomingen te compenseren.

Ik heb nagedacht over een modificatie van de Bosch. Dit zou bijvoorbeeld kunnen met op de vrije kolom een klemkraag die je vast kan zetten. Of het aanbrengen van een draadbus van waaruit je de kolom kan blokkeren. Voor ik dit overweeg wil ik ook even kijken wat er qua andere merken of modellen zoal te krijgen is.

Mijn vraag is dan ook of er tweakers zijn die ervaring hebben met een bovenfrees voorzien van een lock op beide kolommen?

Ik ben er in ieder geval achter gekomen dat de Festool OF 1010 een dubbele klemming heeft. Verder vermoed ik dat bepaalde modellen van bijvoorbeeld Makita of Mafell hier ook aan voldoen. Het is niet bij elk merk een standaard vermelde spec, kom ik achter. Op de diverse instructie of review filmpjes die ik heb bekeken is veelal het lastig herkennen. Dus vandaar mijn vraag.