advies Zonnepanelen uitbreiden bij twee systemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-09 19:43
Advies gevraagd:

Wij hebben al vanaf 2015 14 zonnepanelen op het dak met een piek vermogen van 350watt van S Energie (Omvormer Goodwe 95000DSN). Verder hebben wij nog een tweede installatie op het platdak van sunpower 7 Panelen SPR-435-E3-AC met Enphase IQ7A uit 2022.
Wij hebben na het kopen van 2 elektrische auto + all electric warmtepomp het huis helemaal upgrade.
Ons Verbruik per jaar is 8920 kWh 2024 en opbrengst panelen is 7461 kWh dus een tekort van 1500kWh. Op dit moment hebben we nog plaats op het dak voor 5 panelen de vraag is loont zich een zulke investering ?

Wat zou handig zij om te doen kwa omvormer?
Alle 14 panelen omzetten naar een Enphase systeem + 5 nieuwe panelen plaatsen.
Verhaal thuisaccu gaat natuurlijk ook binnenkort beginnen is het handig om alles op 220 volt te hebben of zijn 2 systeem 400volt en 220volt ook mogelijk?

Bedankt voor de input.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 09:20
tja met de huidige prijzen van panelen, tja dan kan het snel uit als je maar niet te duur doet.
even een random paneeltje:
https://www.winkelman-zon...l-black-n-type-440wp.html
59€ voor 440Wp = 0,14€/Wp.
dan komen er een hoop dingen nog bij, zoals omvormer/bevestiging/meterkast/kabel etc etc..
niet vergeten, maar duur hoeft het allemaal niet te zijn.

maar thuis accu's dat is een ander verhaal.
dat is relatief duur en blijft relatief duur.
stroom opslaan in de zomer voor de winter, dat blijft nog heel lang heel duur.

maar stroom in de zomer overdag opslaan voor de nacht, dat is goed betaalbaar.
als je dan "te veel" Wp hebt dan zijn er gewoon meer dagen dat je toch nog je accu vol krijgt, en dat word gewoon belangrijker als de grote van je accu.

b.v.: panelen oost-west hebben is ook een stuk toffer zie mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
langere uren per dag genoeg opbrengst hebben die je rechtstreeks gebruikt en niet hoeft op te slaan is gewoon tof.
(een stel panelen op zuid, het liefst een beetje steile hoek er bij is tof voor winter opbrengst.
paneel prijs houd je niet tegen.)

mijn jaar gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_1Xda285uqXlSPxFQhWopcsGB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vlLfq5r0lc8BRd3l3JXvcBhm.jpg?f=fotoalbum_large
54% rechtstreeks gebruik, dat is tof.
kun je de autolader ombouwen naar meer rechtstreeks gebruik, dan levert je dat meer op als je set uit breiden.
dus stop daar eerst tijd in. ;)

een 9kW omvormer weg doen en vervangen voor 14 + 5 enphase optimizers, dat zou ik eerder een achteruitgang vinden als een vooruitgang.
de 9kW omvormer kan stiekem gewoon 18kWp aan panelen aan als het moet. (maar je hebt natuurlijk daar niet genoeg plek voor op dak.)

dus een goed plan maken voor je zelf, is verstandig, de vraag zo als je nu stelt.
sorry, dat is een te los gegeven om iets over te zeggen.
daar moet je meer tijd in stoppen en beter aan geven wat je wil voordat ik daar iets aan ga berekenen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-09 19:43
migjes schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:57:
tja met de huidige prijzen van panelen, tja dan kan het snel uit als je maar niet te duur doet.
even een random paneeltje:
https://www.winkelman-zon...l-black-n-type-440wp.html
59€ voor 440Wp = 0,14€/Wp.
dan komen er een hoop dingen nog bij, zoals omvormer/bevestiging/meterkast/kabel etc etc..
niet vergeten, maar duur hoeft het allemaal niet te zijn.

maar thuis accu's dat is een ander verhaal.
dat is relatief duur en blijft relatief duur.
stroom opslaan in de zomer voor de winter, dat blijft nog heel lang heel duur.

maar stroom in de zomer overdag opslaan voor de nacht, dat is goed betaalbaar.
als je dan "te veel" Wp hebt dan zijn er gewoon meer dagen dat je toch nog je accu vol krijgt, en dat word gewoon belangrijker als de grote van je accu.

b.v.: panelen oost-west hebben is ook een stuk toffer zie mijn dak:
[Afbeelding]
langere uren per dag genoeg opbrengst hebben die je rechtstreeks gebruikt en niet hoeft op te slaan is gewoon tof.
(een stel panelen op zuid, het liefst een beetje steile hoek er bij is tof voor winter opbrengst.
paneel prijs houd je niet tegen.)

mijn jaar gebruik:
[Afbeelding]
54% rechtstreeks gebruik, dat is tof.
kun je de autolader ombouwen naar meer rechtstreeks gebruik, dan levert je dat meer op als je set uit breiden.
dus stop daar eerst tijd in. ;)

een 9kW omvormer weg doen en vervangen voor 14 + 5 enphase optimizers, dat zou ik eerder een achteruitgang vinden als een vooruitgang.
de 9kW omvormer kan stiekem gewoon 18kWp aan panelen aan als het moet. (maar je hebt natuurlijk daar niet genoeg plek voor op dak.)

dus een goed plan maken voor je zelf, is verstandig, de vraag zo als je nu stelt.
sorry, dat is een te los gegeven om iets over te zeggen.
daar moet je meer tijd in stoppen en beter aan geven wat je wil voordat ik daar iets aan ga berekenen.
Bedankt de info van je! Wij hebben een Zuidoost dak waarbij de curve lijkt op die van jou. Ik heb nog panelen op het platte dak geplaats waardoor ik na 17 uur redelijk wat energie binnenhaal in de betere 6/7 maande van het jaar.

Ik kan met de Easee lader instellen dat alle Zonnestroom naar de auto gaat i.v.m. Easee equalizer. In de auto kan ik 70 kWh voeden in ideale omstandigheden. Waarbij de auto natuurlijk door de week niet thuis is maar onderweg. Dus in het weekend is het geen probleem de auto met overtollige energie op te laden.

Zonverbruik is bij ons niet top als ik naar de data kijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTv_iCeh0cjnNdxiykXKpg55ZfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cWiU0DtVYWpNk3faZ8grZskH.png?f=fotoalbum_large

Wat ik wil is dat we in met de thuisaccu de nacht doorkomen / het grootste deel van de nacht.
Stand-by verbruik is rond 300 watt per uur dus dat valt reuze mee. Probleem zit hem in warme dagen + koken. Warme dagen dan loopt de airco in de nacht ook die heeft dan per nacht ongeveer 10 kWh verbruik.

Verder zal er in toekomst een piek belastingheffing komen zoals in België ook. Wie dan tussen 17 en 20 gaat koken en douche zal veel extra moeten betalen. Thuisaccu met redelijk wat ontlaadt vermogen zijn duur.

2e wat er gaat komen is natuurlijk het inkoop en verkopen van Stroom met Dynamische tarieven, dus de accu moet slim zijn.

Variabelen maken het erg complex. Voor eind 2025 /Begin 2026 ben ik van plan om een accu te kopen. Dus gelukkig nog wat tijd om me goed in alles te verdiepen
:) :)