VoWiFi voor meerder toestellen op Tp-Link Deco X10

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NonkelPleuris
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-03 10:58
Om een goede WiFi dekking in het appartement van mijn ouders te hebben is dit toestel al een klein jaar in gebruik. Doet wat het moet doen. Het is een nieuwbouwappartement, dat dus zeer goed geïsoleerd is met als gevolg zeer slecht GSM bereik.

Gisteren had ik de iphone van mijn vader naar mij meegenomen om de simkaart van zijn nieuwe provider op het gemak erin te kunnen steken. Dat ging zonder problemen en tot mijn grote blijdschap werkte hier de VoWiFi direct. Wat later breng ik het toestel en zie dat die niet meer werkt bij hen.

Geleerd dat de Tp Link de boosdoener was. Het idee dat er voor VoWiFi gewoon een WiFi verbinding nodig is en het probleemloos werkt was dus verkeerd. Een hoop gegoogle gaf me als oplossing om port forwarding in te stellen op poort 500 en 4500. Dat gedaan, maar dat werkt maar met 1 toestel. Er zijn 2 iphones (en ik met android).

Nu als tussenoplossing de iphone van mijn vader direct op de telenetmodem laten verbinding maken, maar dan heeft die maar in de helft van het appartement WiFi.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat elke telefoon die via de TP-Link Deco X10 een verbinding heeft ook VoWiFi heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ringgss
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 15:57
Staat het Deco systeem in accespoint mode of in router mode?

Als het Telenet modem niet in bridge staat, zal het Deco systeem als accespoint ingesteld moeten worden. Twee routers achterelkaar zorgen onder andere voor deze problemen. Bij mijn Ziggo verbinding (vergelijkbare modems) werkt VoWIFI op alle mobiele telefoons, met het modem als router en het Deco systeem (X50) in accespoint mode.

[ Voor 9% gewijzigd door Ringgss op 29-01-2025 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NonkelPleuris
Bedankt voor de tip. Volgens mij staat het ingesteld in router mode. De telenet modem heeft niks qua instelmogelijkheden. Dat was de reden om voor de Deco te gaan, zo kan je bv ouderlijk toezicht en instellen.

Dan moet ik wel een hele hoop toestellen hun WiFi opnieuw instellen, want bij een telenetmodem kan je (denk ik) de naam niet wijzigen. Het wachtwoord veranderen is ook een ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat valt wel mee, ook in access point modus zendt de TP Link een eigen SSID uit, dus je Telenet modem heeft daar niets mee van doen. Je zet alleen effectief de routerfuncties uit zoals DHCP, DNS en het daadwerkelijk routeren van pakketjes van en naar de gateway (in dit geval je telenet modem, normaliter je ISP).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ringgss
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-05 15:57
NonkelPleuris schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:01:
Bedankt voor de tip. Volgens mij staat het ingesteld in router mode. De telenet modem heeft niks qua instelmogelijkheden. Dat was de reden om voor de Deco te gaan, zo kan je bv ouderlijk toezicht en instellen.

Dan moet ik wel een hele hoop toestellen hun WiFi opnieuw instellen, want bij een telenetmodem kan je (denk ik) de naam niet wijzigen. Het wachtwoord veranderen is ook een ramp.
Je kan ook bij Telenet nagaan of ze het modem in Bridge kunnen zetten. Hierbij wordt de router functie van het modem uitgeschakeld en moet alles via de Deco's lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NonkelPleuris
Telenet wil dat alles via hun modem gaat, dan hebben ze controle. Dus bridge mode gaan ze niet toestaan. Ga zondag is kijken of het werkt met de deco's in acces point te zetten en beide iphones dan zonder de port forwarding in te stellen voWiFi hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:49
Heeft in ieder geval niets met port forwarden te maken.
VoWifi heeft geen portforwarding nodig, je kun ook niet dezelfde port forwarden naar verschillende devices (telefoons).
Heeft ook niets te maken met wel of niet in Bridge mode staan van een router.

Het werkt doordat je telefoon een vpn tunnel (IKEv2) opzet met een server van je telefoon provider en die tunnel blijft bestaan zolang te telefoon aanstaat.

Enige voorwaarde is dat je telefoon een internetverbinding over wifi heeft die van voldoende kwaliteit is, dan moet het werken.
Wel is het zo dat niet alle telefoon providers het ondersteunen, bijvoorbeeld Lebara.

Wel is het zo dat niet alle telefoons dit ondersteunen en met name oude modellen niet, kijk dus in de settings van je telefoon (zoek naar wifi calling) of het ondersteund wordt en of het aanstaat.

Grote kans is dat die telefoons geen goede wifi verbinding hebben, dus ik zou daar ook maar eens naar kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Ben(V) op 01-02-2025 14:00 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-05 16:23
Ringgss schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 15:03:
[...]

Je kan ook bij Telenet nagaan of ze het modem in Bridge kunnen zetten. Hierbij wordt de router functie van het modem uitgeschakeld en moet alles via de Deco's lopen.
Telenet heeft deze optie al geringe tijd niet meer.
Het enige wat je kan doen is DMZ naar een bepaald intern ip-adres.

X-aantal jaren geleden kon je nog kiezen tussen specifiek een modem of een router die je in bridge kon zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NonkelPleuris
@Ben(V)

De Iphone van mijn moeder gaf geen telenet VoWiFi weer linksboven, tot ik de poorten openzette op de deco. Mijn vader zit bij Digi. Hem laat ik tijdelijk enkel op de telenet modem werken. In de helft van het appartement komt er nu een VoWiFi icoon staan. Zet ik hem op de deco komt is er ofwel slechte GSM ontvangst (tenzij de telefoon op een paar meter van een venster staat), of geen service. Maar nooit VoWiFi. Doe ik een speedtest is er met de deco overval minstens 120mbps van de 200mpbs. Het merendeel haalt de max snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Het heeft echt niets met poorten te maken.
De telefoon probeert een vpn met de server van je telefoon provider op te zetten en voor uitgaand verkeer doet een portforward echt niets, dat is alleen voor binnenkomend verkeer om een connectie te initiëren.

Zou ook volkomen onzinnig zijn, want je kunt een poort maar naar een telefoon forwarden.

Het telefoon bereik is hier in huis ook heel slecht dus iedereen geruikt hier VoWifi en daar heb ik helemaal niets speciaal voor ingesteld, alleen voor goede wifi gezorgt.

[ Voor 34% gewijzigd door Ben(V) op 01-02-2025 21:20 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-05 19:34
Ik ben het eens met @Ben(V)
Daarom heb ik eens gezocht of de Deco range wel VPN tunnels ondersteunen.
Uh, nee! Dat wil zeggen: de meeste niet.
Ik heb 2 artikelen op hun site gevonden.

De ene zegt om de bewuste telefoons eens op een guest netwerk van de DECO aan te melden, en alleen op 2.4Ghz
https://community.tp-link.com/us/home/forum/topic/604610

De ander zegt om de releasenotes te checken op vpn. (Al hadden ze het specifiek over Wireguard; wat jij dus niet nodig hebt)
Zover ik zo snel kon zien stond er over de x10 niks in.

https://community.tp-link.com/en/home/kb/detail/412734

Dus als de eerste tip niet werkt, ben ik bang dat je een ander model -of merk- moet kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-05 19:34
Ben(V) schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 13:39:
Heeft in ieder geval niets met port forwarden te maken.
VoWifi heeft geen portforwarding nodig, je kun ook niet dezelfde port forwarden naar verschillende devices (telefoons).
Heeft ook niets te maken met wel of niet in Bridge mode staan van een router.

Het werkt doordat je telefoon een vpn tunnel (IKEv2) opzet met een server van je telefoon provider en die tunnel blijft bestaan zolang te telefoon aanstaat.
Ik snap wel dat portforwarding bij hem voor 1 telefoon werkt aangezien IKEv2 werkt over tcp 500 en 4500.
Maar natuurijk geen mooie/ permanente oplossing..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
@GMJansen
Is ook een heel onwaarschijnlijk verhaal.

Een routers en Access Point bemoeien zich nooit met de inhoud van de data streams.
Om een VPN op te bouwen wordt er eerst een normale connectie vanaf de VPN client (de telefoon in dit geval) naar de VPN server (de server van je telefoon provider) opgezet.
Als die connectie er eenmaal is wordt daar een VPN tunnel mee opgebouwd, maar dat is gewoon data voor de router.

Jouw tweede link gaat over het gebruik van de Deco als VPN server(of client), dat is echt heel iets anders.
Hier is de telefoon de VPN client en de de VPN server is van telenet.
GMJansen schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:23:
Ik snap wel dat portforwarding bij hem voor 1 telefoon werkt aangezien IKEv2 werkt over tcp 500 en 4500.
Maar natuurijk geen mooie/ permanente oplossing..
En dat IKEv2 de poorten 550 en 4500 gebruikt heeft er niets mee te maken, dat zou enkel van belang zijn als je een firewall gebruikt die deze poorten blokkeert.
De connectie wordt door de telefoon opgezet en is dus uitgaand verkeer en heeft dus nog steeds niets met inkomend verkeer en portforwarding te maken.
Port forwarden is enkel en alleen van belang voor het opzetten van een connectie vanaf het internet en dat is hier niet het geval.

@NonkelPleuris
Ik zou maar eens met Telenet contact opnemen, ik lees hier en daar dat VoWifi specifiek voor jouw simkaart geactiveerd moet worden, weet niet of dat een oud verhaal is maar al ik TS was zou ik eens informeren.

Wat ook nog kan is dat de telefoon toch een zwak LTE signaal opvangt en dus niet gaat proberen om VoWifi te gebruiken.
Om te testen of dat zo is kun je de telefoon op de vliegtuigstand zetten, daarna alleen wifi aanzetten en kijken of het dan wel werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door Ben(V) op 02-02-2025 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NonkelPleuris
Iedereen bedankt om mee te helpen.

Gisteren heb ik het volgende gedaan:

De iphone met een telenet kaart weer zonder portforwarding gezet. Heropgestart en er was nog steeds er VoWifi. De iphone met digi kaart teurg op de deco gezet. Geen VoWiFi. Portforwarding aangezet, herstart. Wél VoWifi (op beide telefoons). Portforwarding terug uit. Beide telefoons voor de zekerheid is herstart en zolang ze niet te dicht bij een venster zitten hebben ze nu beide VoWiFi. Wat het doel was.

De test met vliegtuigstand ook gedaan, dan is er op beide VoWiFi. Geen idee hoe of wat de reden is. Het lijkt alsof de telefoons/deco moeten leren dat poort 500 en 4500 nodig zijn voor VoWiFi, daarna onthouden ze het blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:05
NonkelPleuris schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:06:
Iedereen bedankt om mee te helpen.

Gisteren heb ik het volgende gedaan:

De iphone met een telenet kaart weer zonder portforwarding gezet. Heropgestart en er was nog steeds er VoWifi. De iphone met digi kaart teurg op de deco gezet. Geen VoWiFi. Portforwarding aangezet, herstart. Wél VoWifi (op beide telefoons). Portforwarding terug uit. Beide telefoons voor de zekerheid is herstart en zolang ze niet te dicht bij een venster zitten hebben ze nu beide VoWiFi. Wat het doel was.

De test met vliegtuigstand ook gedaan, dan is er op beide VoWiFi. Geen idee hoe of wat de reden is. Het lijkt alsof de telefoons/deco moeten leren dat poort 500 en 4500 nodig zijn voor VoWiFi, daarna onthouden ze het blijkbaar.
Wat andere ook al zeiden .. doe aub niets met poort forwarding aub. Dat is nergens voor nodig en kan juist voor meer problemen zorgen.

Als je router van je provider de routering moet en blijft doen dan moet je zorgen dat alle DECOs in AP modus staan. Dat werkt wel zo prettig en duidelijk voor iedereen. En als je de DECOs voor WiFi dekking gebruikt zou ik de WiFi op de router van de provider uit zetten als dat mogelijk is. Scheelt weer een overbodig netwerk en interferentie.

Over VoWiFI .. kan je instellen op de toestellen welke verbindings methode de voorkeur heeft? Dus kan je zeggen "WiFi eerst" .. of "Mobile eerst" ? Want als je dat niet kan instellen .. dan zal de default hoogst waarschijnlijk op "Mobile eerst" staan ...en zal er bij het minste of geringste ontvangst van een mobiel netwerk dat als voorkeur verbinding gebruikt worden. Omdat er in Airplane Mode natuurlijk geen mobiel netwerk ontvangen kan worden zal dan de verbinding altijd via WiFi lopen als dat wel beschikbaar is tijdens Airplane Mode.

Wat ik ook merk is dat niet alle telefoons snel switchen naar VoWiFi .. dat er soms wel 10m overheen kunnen gaan voordat er een verbinding opgebouwd gaat worden. En dat idd een herstart in bijvoorbeeld Airplane Mode het opstarten van een verbinding versnelt omdat alleen bij bepaalde events die VoWiFi verbinding opgebouwd gaat worden.

Helaas heb ik zelf geen ervaring met iPhones en VoWiFi, maar ik ben zelf al een tijd aan het "armpje drukken" met een buitenlandse provider over VoWiFI op Android/Pixel telefoons wat niet lekker werkt.
Pagina: 1