Huawei sun2000-6ktl-m1 off-grid/back up zonder backup box?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuunlan01
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14-04 21:58
Hoi,

Als je de kranten mag geloven moeten we vrezen voor Russische sabotage van energie en communicatienetwerken. In dat opzicht dacht ik redelijk safe te zitten door mijn huis PV installatie (Huawei sun2000-6ktl-m1) inclusief batterij (LUNA2000 - 10kWh).
Nu ik mij daar wat op inlees lijkt dit model omvormer enkel in back-up mode of stand alone te kunnen werken wanneer je er de door Huawei verkochte dure back up box aan hangt. Deze box koppel je dan enkel aan de kringen die je als energiekritisch beschouwt.
Wanneer het huis net gekoppeld is en er voldoende zon of batterijlading is kan de omvormer het hele huis van energie voorzien.
Wanneer ik stand alone wil werken, waarom is die box dan überhaupt nodig?
De back up box gaat toch ook alleen maar tegen de omvormer zeggen: hey er is geen netspanning meer dus doe dit/dat?
Met ander model omvormer lukt het wel 'out of the box', ik begrijp niet waarom dat met dit model niet kan.
Dit moet toch met een jumper of vals contact te regelen zijn? of zelfs gewoon een instelling in de software.
of - overkill en raar - hang ups aan toevoer zodat de omvormer denkt dat er wél netspanning is?
iemand dat al aan de praat gekregen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waar denk je dat je omvormer dan zijn Hz vandaan haalt?

Darnaast is het in Nederland verplicht dat een complete installatie (dus je hele huis) met het overhalen van een schakelaar uit kan. Er moet dus sowieso meer gebeuren wil dit mogen werken (kunnen is een ander verhaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
vermoedelijk omdat Huawei de beveiliging om on en offgrid te scheiden niet in de omvormers heeft gebouwd.

ik verwacht hier op mijn systeem een box te gaan installeren.
Dit doe ik direct na de hoofdzekering. via Homeassistant zorg ik dan wel dat wanneer er een gridfail is dat mijn boilers en zwembadpompen uit gaan.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuunlan01
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14-04 21:58
jack zomer schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:03:
vermoedelijk omdat Huawei de beveiliging om on en offgrid te scheiden niet in de omvormers heeft gebouwd.

ik verwacht hier op mijn systeem een box te gaan installeren.
Dit doe ik direct na de hoofdzekering. via Homeassistant zorg ik dan wel dat wanneer er een gridfail is dat mijn boilers en zwembadpompen uit gaan.
Wanneer net wegvalt zegt de back up box tegen de omvormer om stand alone te werken.
Dus de omvormer kan het wel!
Het moet daarom toch mogelijk zijn die 'er is geen netspanning' te simuleren op de omvormer zonder back up box?
Wel even de hoofdschakelaar aan de elektriciteitsmeter uitzetten.

Lijkt mij dan ook een nadeel van huawei. Ik zie bij andere merken dat het zoals je beschrijft is, de 'wissel' direct achter de hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Kuunlan01 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:33:
[...]

Wanneer net wegvalt zegt de back up box tegen de omvormer om stand alone te werken.
Dus de omvormer kan het wel!
Het moet daarom toch mogelijk zijn die 'er is geen netspanning' te simuleren op de omvormer zonder back up box?
Wel even de hoofdschakelaar aan de elektriciteitsmeter uitzetten.

Lijkt mij dan ook een nadeel van huawei. Ik zie bij andere merken dat het zoals je beschrijft is, de 'wissel' direct achter de hoofdzekering.
Correct. Omdat de box het signaal geeft dat vanaf dat moment het net en de installatie gescheiden zijn van elkaar.
Zodat je de electra meneer verder op de straat niet een klap geeft wanneer hij denkt dat alles stroom loos is.

En is de basis kan de box waar je hem wilt hebben...
Ik vind alleen koelkast verlichting en internet belangrijk bij een stroomstoring. Maar als ik de box in die groep kast wil moet ik 100mrter kabel trekken. Dus de box direct achter de hoofdzekering naast de omvormer. En zelf regelen dat niet essentiële apparatuur uit gaat.

Ik heb een 10k omvormer en een nu 10kwh accu (wordt 15kwh

[ Voor 19% gewijzigd door jack zomer op 29-01-2025 13:49 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.