Netwerkopstelling nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Goedemorgen,

Ik zit in een nieuwbouwhuis en probeer een netwerkoplossing te bedenken.

Situatie: huis uit eind 2024 van circa 880cm bij 396cm met 3 etages en postzegeltuin van 8m diep, 1 Gbps glasvezel internet via KPN, KPN modem/router staat in de meterkast. Op de 1e etage achter natuurlijk geen bereik.
Er liggen CAT6 kabels vanaf de meterkast naar de woonkamer en beide slaapkamers op de 1e. De zolder wordt logeerkamer en opslag, netwerk maakt mij daar niet uit.

Mijn idee is om de wifi van de KPN box niet te gebruiken en die meteen door te verbinden naar een switch met PoE mogelijkheden. Vanaf de switch moeten 2 kabels naar de woonkamer lopen (NVidia Shield en een Bluesound), 2 kabels naar slaapkamer 1 waar ik vooralsnog alleen een AP met PoE wil aansluiten, 2 kabels naar slaapkamer 2 waar een desktop en mijn werklaptop aan het netwerk zouden moeten. In de meterkast wil in een NAS neerzetten. Als laatste moet er 1 kabel naar de achtergevel voor evt. een camera met PoE komen.
In het beste geval, zou de PoE op de slaapkamer het hele huis zou kunnen bedienen. Dus totaal 5 normale UTP devices en 2 PoE devices.

Mijn idee nu is als switch een Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+) te gebruiken. In beginsel zou ik dan 2 PoE aansluitingen kunnen gebruiken voor de AP en de camera. Mocht het bereik van de AP tegenvallen, is het idee om een 2e AP in de meterkast te hangen. Niet de beste plek, maar de KPN wifi redt het nu ook door het huis en qua kabels hoef ik dan niks raars te doen (ik hou de Shield en de Bluesound het liefst bedraad).

Als AP had ik dan de Ubiquiti UniFi U7 Pro in gedachte.

Zou dit goed kunnen werken? Die 150W schijnt heet te worden, maar ik weet niet of ik met minder power af kan.

Verder wil ik graag een aantal VLANs configureren: eentje voor gasten met internet only access, eentje voor IoT (gordijnen, rolluiken, etc) en eentje voor de rest.

Is dit te realiseren met alleen de switch en AP of is er nog iets extra's nodig zoals een Cloudkey? Ik wil geen computer de hele dag aan laten staan voor de configuratie. Een computer opstarten om de configuratie aan te passen is natuurlijk prima.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Je kunt je idee prima realiseren zoals je het hebt uitgedacht. Maar je hebt wel Unifi Network software nodig en een apparaat of VM waar dat op draait. Anders kun je je switch en AP niet instellen. Dus ik zou aanraden om je KPN box écht niet te gebruiken en je glasbox aan te sluiten op een Unifi router. De Cloud Gateway Max of Ultra, de Unifi Express of de Dream Router zijn geschikt voor consumenten en kunnen allemaal de Network software draaien. Maar lees je wel goed in welk model het beste bij je past.

Let ook op dat in de specs van de Cloud Gateway Max en Ultra aangegeven staat dat ze resp. 1.5 en 1.0 Gbps aan IPS routing kunnen doen. Die zijn dus snel zat voor een gigabit-verbinding. Maar diezelfde specificatie is niet opgegeven voor de andere modellen. De Unifi Express zal dus trager zijn en van de Dream Router is ook bekend dat hij niet de snelste in de markt is. Al hangt de snelheid natuurlijk wel af of je IDS / IPS uberhaupt gebruikt.

Bedenk of je de camera's ook van Ubiquiti wilt hebben, zo ja dan moet je kiezen of je de beelden op een microSD kaart wilt laten opslaan (dan kun je een Dream Router overwegen) of liever op een 2,5" HDD/SDD, in dat geval heb je de CloudKey+ nodig.

Qua PoE moet je opletten, de U7 Pro is PoE+ en vraagt max. 21W. Dus hoewel de Dream Router twee PoE (zonder +, dus max. 15W) poorten heeft, gaat dat dus niet werken. Zelf heb ik net een Ultra switch aangeschaft (voor op zolder) die ik met een 80W PoE++ injector (in de meterkast) voedt. Op die manier levert de Ultra max. 42W aan PoE. Mocht dat niet genoeg zijn dan kan ik er later een 210W adapter op aansluiten waarmee de Ultra 202 Watt aan PoE kan gaan leveren. Maar voorlopig is er 16.4 Watt in gebruik door 5 aangesloten PoE(+) apparaten:
• Unifi U7 Pro (4W)
• Unifi Flex switch (1.5W)
• Unifi CloudKey+ (7W)
• Home Assistant Yellow (2W)
• Tado Internet Bridge (via PoE splitter, 1.2W)

Mocht je liever de KPN router blijven gebruiken dan kan dat ook. Wil je Unifi camera's dan heb je de Cloud Key+ nodig voor het opslaan van de beelden en kun je de Network-software daar ook op draaien. Wil je liever camera's van een ander merk dan zul je de Network software op een PC, laptop of een VM moeten draaien. Al moet ik wel bekennen dat ik geen ervaring heb met het draaien van 'losse' Network-software om switches en AP's in te stellen; dus ik weet niet hoe fijn dat werkt. Bij mij draait die op de Unifi Dream Machine (= betere/snellere voorloper van de Unifi Dream Router).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
RiDo78 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:20:
Je kunt je idee prima realiseren zoals je het hebt uitgedacht. Maar je hebt wel Unifi Network software nodig en een apparaat of VM waar dat op draait. Anders kun je je switch en AP niet instellen. Dus ik zou aanraden om je KPN box écht niet te gebruiken en je glasbox aan te sluiten op een Unifi router. De Cloud Gateway Max of Ultra, de Unifi Express of de Dream Router zijn geschikt voor consumenten en kunnen allemaal de Network software draaien. Maar lees je wel goed in welk model het beste bij je past.

Let ook op dat in de specs van de Cloud Gateway Max en Ultra aangegeven staat dat ze resp. 1.5 en 1.0 Gbps aan IPS routing kunnen doen. Die zijn dus snel zat voor een gigabit-verbinding. Maar diezelfde specificatie is niet opgegeven voor de andere modellen. De Unifi Express zal dus trager zijn en van de Dream Router is ook bekend dat hij niet de snelste in de markt is. Al hangt de snelheid natuurlijk wel af of je IDS / IPS uberhaupt gebruikt.

Bedenk of je de camera's ook van Ubiquiti wilt hebben, zo ja dan moet je kiezen of je de beelden op een microSD kaart wilt laten opslaan (dan kun je een Dream Router overwegen) of liever op een 2,5" HDD/SDD, in dat geval heb je de CloudKey+ nodig.

Qua PoE moet je opletten, de U7 Pro is PoE+ en vraagt max. 21W. Dus hoewel de Dream Router twee PoE (zonder +, dus max. 15W) poorten heeft, gaat dat dus niet werken. Zelf heb ik net een Ultra switch aangeschaft (voor op zolder) die ik met een 80W PoE++ injector (in de meterkast) voedt. Op die manier levert de Ultra max. 42W aan PoE. Mocht dat niet genoeg zijn dan kan ik er later een 210W adapter op aansluiten waarmee de Ultra 202 Watt aan PoE kan gaan leveren. Maar voorlopig is er 16.4 Watt in gebruik door 5 aangesloten PoE(+) apparaten:
• Unifi U7 Pro (4W)
• Unifi Flex switch (1.5W)
• Unifi CloudKey+ (7W)
• Home Assistant Yellow (2W)
• Tado Internet Bridge (via PoE splitter, 1.2W)

Mocht je liever de KPN router blijven gebruiken dan kan dat ook. Wil je Unifi camera's dan heb je de Cloud Key+ nodig voor het opslaan van de beelden en kun je de Network-software daar ook op draaien. Wil je liever camera's van een ander merk dan zul je de Network software op een PC, laptop of een VM moeten draaien. Al moet ik wel bekennen dat ik geen ervaring heb met het draaien van 'losse' Network-software om switches en AP's in te stellen; dus ik weet niet hoe fijn dat werkt. Bij mij draait die op de Unifi Dream Machine (= betere/snellere voorloper van de Unifi Dream Router).
Dank voor je uitgebreide antwoord!

Als ik dus geen PC of iets anders aan heb willen staan voor de software, dan is een van die routers dus een vereiste?

Wat doet of kan die software nog meer die daar op staat behalve configuratie? Op de site zelf staat niet een duidelijke comparison. In de tweakers aankondiging van de Max zie ik dat de Max krachtiger is en de UniFi-apps als Protect, Talk en Access ondersteunt, wat de Ultra niet doet. De vraag is wat ik daaraan mis of niet. Edit: ik zie dat dat voor camera surveillance, fysieke toegang etc is. Dat heb ik denk ik niet nodig.

Stel dat ik aan mijn voorstel een Cloud Gateway Ultra toevoeg, dan kan al het PoE afgehandeld worden door de switch en de KPN box kan stofhappen op zolder.

Voor de camera weet ik nog niet hoe en wat, ik vermoed dat ik die op de NAS laat schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:52

franssie

Save the albatross

@PageFault instellen van Unifi (maar ook Omada) kan ook via een app. Daarna heb je niet per sé een controller nodig. Dus je zou eerst eens met twee AP's kunnen beginnen, heb je later nood aan een controller / router kan je die altijd nog in plaats van je KPN kastje zetten.

edit: als je voor een POE switch gaat ipv injectors is het aan te raden om alvast eentje te kopen die ook te beheren is via de controller van het platform dat je wil gaan gebruiken, dan heb je dat alvast geregeld.

[ Voor 28% gewijzigd door franssie op 29-01-2025 14:17 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
franssie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:14:
@PageFault instellen van Unifi (maar ook Omada) kan ook via een app. Daarna heb je niet per sé een controller nodig. Dus je zou eerst eens met twee AP's kunnen beginnen, heb je later nood aan een controller / router kan je die altijd nog in plaats van je KPN kastje zetten.

edit: als je voor een POE switch gaat ipv injectors is het aan te raden om alvast eentje te kopen die ook te beheren is via de controller van het platform dat je wil gaan gebruiken, dan heb je dat alvast geregeld.
Dank voor je antwoord. Moet de app (neem aan op Android of iOS) dan ook constant actief zijn of enkel wanneer een aanpassing nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
PageFault schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:05:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord!

Als ik dus geen PC of iets anders aan heb willen staan voor de software, dan is een van die routers dus een vereiste?
Nee, de PC hoeft niet continu aan te staan voor wat ik begrepen heb (nogmaals, zelf heb ik het in de router draaien). Maar ik zou je wel een router aanraden als je naar Ubiquiti over wilt stappen.
Wat doet of kan die software nog meer die daar op staat behalve configuratie? Op de site zelf staat niet een duidelijke comparison.
Die software is de spil in je netwerk en wat hij kan hangt af van de hardware die je hebt. Dus met een router zie je grafieken van je traffic en welke apparaten het meeste dataverkeer genereren. Met een switch kun je de poorten configureren. Heb je een PoE switch dan kun je ook meteen aflezen hoeveel vermogen er gevraagd wordt. Heb je een accesspoint kun je daar ook instellingen en statestieken van opvragen. Verder regelt die software alle configuratie. Dus wanneer je een VLAN toevoegt, dan zorgt hij ervoor dat die standaard overal beschikbaar wordt. Voeg je een Wifi netwerk (SSID) toe, dan zal hij die op alle AP's beschikbaar maken. Natuurlijk kun je dat geheel naar eigen inzicht indelen. Zo is de UDM bij mij de enige die het netwerk van de camera's uitzend. En tegelijk is mijn 'gewone' netwerk niet beschikbaar op de UDM-wifi.
In de tweakers aankondiging van de Max zie ik dat de Max krachtig is en de UniFi-apps als Protect, Talk en Access ondersteunt, wat de Ultra niet doet. De vraag is wat ik daaraan mis of niet.
• Network - is duidelijk
• Protect - Voor camera's en deurbellen
• Talk - IP Telefonie
• Access - Deurtoegang (kaartlezers, deuropeners, magneetcontacten enz.)
Stel dat ik aan mijn voorstel een Cloud Gateway Ultra toevoeg, dan kan al het PoE afgehandeld worden door de switch en de KPN box kan stofhappen op zolder.
Ja, maar je moet wel het juiste VLAN instellen op de Cloud Gateway. Meer informatie zal op het forum te vinden zijn, volgens mij is er wel ergens een KPN internet topic.
Voor de camera weet ik nog niet hoe en wat, ik vermoed dat ik die op de NAS laat schrijven.
Unifi Protect kan/wil dat volgens mij niet. Al kun je het wel instellen dat hij de streams beschikbaar moet stellen voor andere recorders. Dus misschien kun je op je NAS een container draaien die RTSP streams kan opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

PageFault schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:18:
[...]

Dank voor je antwoord. Moet de app (neem aan op Android of iOS) dan ook constant actief zijn of enkel wanneer een aanpassing nodig is?
Enkel wanneer aanpassing nodig is. Ga je echt helemaal los met VLANS, toegangscontrole en wat dan ook, dan moet er wel een controller draaien, wil je alleen WiFi dan is standalone goed werkbaar. Controllers zouden de handover van clients van AP1 naar AP2 moeten vergemakkelijken, al zijn de meningen daar nogal over verdeeld.
Ik heb een Omada site en Unifi site, beide eerst zonder controller opgezet, maar heb ze nu wel op beide, geeft wat meer inzicht in je netwerk maar het kan dus zonder.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:14:
Dat is nieuw voor mij... Ik weet wel dat je Wifi-camera's (en de niet-PoE deurbel) hun wifi-config geeft met de protect app, maar dat je ook AP's en switches zo kan instellen had ik niet meegekregen. Volgens mij heb je altijd een controller nodig, al hoeft die niet 24/7 te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

RiDo78 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:21:
[...]

Dat is nieuw voor mij... Ik weet wel dat je Wifi-camera's (en de niet-PoE deurbel) hun wifi-config geeft met de protect app, maar dat je ook AP's en switches zo kan instellen had ik niet meegekregen. Volgens mij heb je altijd een controller nodig, al hoeft die niet 24/7 te draaien.
Zou mogelijk kunnen, is al even geleden maar Unifi had ik inderdaad eerst via de PC ingesteld inderdaad.

Pagina: 1