Accesspoint onder overkapping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-09 12:09
Beste tweakers,

Momenteel ben ik bezig met het aanbrengen van een nieuw plafond onder onze buitenoverkapping. Naar de centaaldoos heb ik een UTP-kabel getrokken waar ik uiteindelijk een accesspoint aan wil hangen. In huis maak ik gebruik van de TP-Link EAP650 (https://www.tp-link.com/n...-sdn-access-point/eap650/). Idealiter wil ik deze ook onder de overkapping hebben hangen, alleen vraag ik mij af of deze voor buiten geschikt is. In basis is de accesspoint voor binnen, maar zal het kwaad kunnen wanneer ik 'm beschut onder de overkapping hang (vocht, condens, temperatuur?).

Of zijn er betere alternatieven? Ik heb ook onderstaande gezien, alleen dient deze aan de wand gemonteerd te worden waar mijn voorkeur niet naar uit gaat.

https://www.tp-link.com/n...ess-point/eap650-outdoor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:17
Ik heb ook wlan in stadions gedaan, dat gaat een tijdje goed, maar op een gegevensmoment houdt het op. Dan zijn zo zo vaak vochtig geweest dat alle metalen delen gaan corroderen en stoppen ze er gewoon mee.

Deze is daarvoor niet geschikt of je moet willen accepteren dat de levensduur beperkt is en je af en toe een nieuwe op moet hangen.

Let wel op antenne polariteit een ap met interne antennes is ontworpen voor een bepaalde montage richting zodat de dekking goed aansluit op de toepassing. Anders monteren heeft een ongunstig effect op de afstraalkarakteristieken (leuk scrabble woord :) ). Je 2e link is voor mast montage bedoeld en dus niet overdwars op aan een plafond. Daar moet je met de plek van je aansluiting wel weer rekening mee houden.

Het is bij deze modellen tevens zo dat de montage richting ook voor belang is voor de vochtafdichting, de aansluitingen dienen aan de onderkant te blijven zodat vocht op de kabels van je ap wegloopt en niet er in loopt.

Dus resumerend :

Als we naar de aangeboden modellen kijken heeft deze vendor geen goede oplossingen voor buiten onder een plafond in het programma.

Het beste zou dan zijn de RJ45 kabel naar een punt waar je een verticale montage kunt doen. Let dan wel op dat je vanuit het plafond eerst naar de kabel naar onderkant van het Ap dient te monteren en dan pas naar de invoer vanwege het genoemde vocht. Tevens is het dan het beste om dit AP niet direct naast het huis te hangen maar wel wat afstand van je woning zodat je cel overlap rond je buitenmuur zal vallen. Anders gaan de AP's mogelijk vermogen afregelen op basis van het feit dat ze dicht bij elkaar hangen en zo kleine cellen gaan maken wat weer effecten heeft op je oppervlakte dekking.

Hou er ook rekening mee dat outdoor apps vaker dan indoor een specifieke richting karakteristiek kennen dus bij voorkeur de voorkant richting de coverage area.

[ Voor 43% gewijzigd door mash_man02 op 29-01-2025 08:04 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
Ik durf niet te zeggen wat de warmte-ontwikkeling van het AP is, maar je zou hem ook een kunststof box kunnen monteren die spatwaterdicht is. Elektramat heeft dat spul wel. Het wifi-signaal zal niet beïnvloed worden door het kunststof.

Bij ons op het werk zie ik ze dat ook doen op 'lastige' plekken.

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:54
Ubiquiti heeft meerdere AP's speciaal gemaakt voor buitenmontage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 15:30
Rien43 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:41:

Of zijn er betere alternatieven? Ik heb ook onderstaande gezien, alleen dient deze aan de wand gemonteerd te worden waar mijn voorkeur niet naar uit gaat.

https://www.tp-link.com/n...ess-point/eap650-outdoor/
Waarom zou je die niet aan het plafond kunnen hangen?

Als je een access point aan het plafond hangt (onafhankelijk van het model) zal hij naar beneden stralen en over het algemeen wil je buiten in je hele tuin bereik hebben en is horizontaal dan beter.
Als jouw dat niet uitmaakt kun je die EAP650-Outdoor ook prima aan het plafond van je overkapping hangen.

[ Voor 29% gewijzigd door Ben(V) op 29-01-2025 10:50 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:23

Pazo

Mroaw?

Ik heb zelf al jaren deze buiten onder de overkapping hangen, gaat prima.

uitvoering: TP-Link EAP225-Outdoor

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 11:16
Hoe groot is je tuin? Wil je achter bij de paarden ook ontvangst? Dan zou je inderdaad voor zo'n EAP650 outdoor kunnen gaan. Woon je in een stad en heb je een normale achtertuin, dan heb je aan een gewone AP onder een overkapping meer dan genoeg.

Ik zie in de horeca regelmatig unifi binnen ap's buiten aan de buitenmuur hangen die alleen beschermd worden door een dakgootje. (en als de wind verkeerd staat dus ook vol in de regen hangen) Is dat ideaal? Zeker niet! Maar kosten-baten is wel gunstiger.

Dus je zou kunnen overwegen om de 50euro goedkopere binnen antenne te pakken, want tegen de tijd dat die kapot zou gaan is er alweer een nieuwere wifi standaard uit en wil je mogelijk tzt upgraden.

En zolang de AP altijd aanstaat hoef je je over condens ook geen zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou het rustig aandurven om gewoon een binnen AP aan het plafond van de overkapping te hangen. Hij blijft toch warm en droog.
Zakelijk kijk je heel anders tegen dit soort zaken aan om de simpele reden dat montage een groter deel van de kosten is vaak ten opzichte van de kosten van het produkt.

[ Voor 39% gewijzigd door Frogmen op 29-01-2025 11:04 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:16
Je gebruikt een serie die outdoor modellen heeft in het assortiment dus ik zou… een outdoor kopen :)

Weet niet hoe belangrijk die orientatie is, buiten is vaak sowieso wel wat makkerlijk qua demping.

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1