Boor gaat niet verder dan 2 cm in muur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 02Sjoerd
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-05 15:04
Hoi, om een plank aan een binnenmuur muur te hangen moet ik 4 gaten boren, voor elke plankdrager 2. Nu lukt het steeds bij het onderste gat voor de plankdrager om diep genoeg te boren, maar als ik dan 10 centimeter hoger een tweede gat wil boren kom ik niet verder dan 1,5 - 2 cm.

Ik heb nu dus 4 gaten, twee op 140 cm hoogte en twee op 150 cm hoogte. Beide gaten op 140 cm hoogte zijn ongeveer 4,5 cm diep, diep genoeg voor mijn plug van 3 cm. Ik merk ook wel dat de boor niet dieper gaat dan dat.

En de twee gaten die daarboven zitten (150 cm hoogte) komen niet verder dan 1,5 - 2 cm. Ik durfde niet de hamerstand van de boor aan te zetten, voor het geval ik iets kapot maak wat niet de bedoeling is.

Heeft iemand enig idee wat er horizontaal op die hoogte door de muur kan lopen? Een leiding lijkt mij heel onwaarschijnlijk, er is geen kraan of verwarming waar die dan naartoe zou lopen.

Ik heb een foto van het ondiepe gat gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMlOCfckX2maYLAvy9Hriui8aCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldebr0bjcmWdzN9IiZTWvpBb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:26
Wat voor materiaal is de binnenmuur? En is het echt een binnenmuur of een muur die je deelt met bv de buren?

Wat voor boor gebruik je? Een accuschroefboor met "klop" stand komt vaak niet door deftig beton heen, daar heb heb je een boorhamer voor nodig.

Edit: hameren moet je juist wel doen, daar is die stand voor....

Zonder hameren kom je uberhaupt moeilijk door steen of beton achtige materialen. Enkel gips en hout lukt goed zonder hameren. Je gebruikt overigens wel een steenboor he?

[ Voor 32% gewijzigd door kwibox op 28-01-2025 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:47
Hoe lang had je nodig om het gat te boren dat wel diep genoeg was? Als dat 20 sec waren, dan is de muur niet van beton. Als dat 5 min waren, dan moet je de hamerstand moeten gebruiken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 02Sjoerd
kwibox schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:15:
Wat voor materiaal is de binnenmuur? En is het echt een binnenmuur of een muur die je deelt met bv de buren?

Wat voor boor gebruik je? Een accuschroefboor met "klop" stand komt vaak niet door deftig beton heen, daar heb heb je een boorhamer voor nodig.
Materiaal weet ik niet zeker. De stof is grijs en korrelig. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTD5M4LOuEq3nvtl2if8nDu_TRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V76hpRNhJxfT8Wwfihu6QIku.jpg?f=fotoalbum_large

Het is echt een binnenmuur, de andere kant is de woonkamer. De boor is een Bosch PBH 1800 RE.
Skynett schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:17:
Hoe lang had je nodig om het gat te boren dat wel diep genoeg was? Als dat 20 sec waren, dan is de muur niet van beton. Als dat 5 min waren, dan moet je de hamerstand moeten gebruiken.
Het ging redelijk makkelijk, eerder 20 sec dus. Maar daarna stuitte ik dus wel op een moeilijker stuk, ook in de diepe gaten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:47

Pazo

Mroaw?

Klopstand / hamerstand aan en gaan zou ik zeggen.
Ik moet hier thuis ook 9 van de 10 keer een de klopstand gebruiken om een beetje fatsoenlijk de muur in te komen.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dit is nou precies waar de hamerstand van een klopboor voor bedoeld is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:46

weebl

YARR!

Als het een betonnen buitenmuur is ga je waarschijnlijk een hamerboor nodig hebben. Met een klopboor gaat het je dan echt niet lukken.

Te huur bij de betere bouwmarkt.

[ Voor 4% gewijzigd door weebl op 28-01-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 02Sjoerd
Het is dus een binnenmuur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Klopboor weggooien, en een boorhamer kopen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 02Sjoerd
Het is dus een boorhamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:36
Met een goede sds boor dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:46

weebl

YARR!

Sorry, na een korte zoektocht kwam ik er achter dat de boor die je hebt een hamerboor is... 8)7

In dat geval is het enige wat ik kan bedenken dat je een stuk betonijzer geraakt hebt. Of dat je boortje gewoon op is. Al een nieuwe SDS boor er op gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan heb je waarschijnlijk het verkeerde boortje in je machine zitten ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Nu online
Draait de boor de juiste richting op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 02Sjoerd
Jup! Het ging er niet om dat ik de tools niet heb om dieper te gaan, meer dat ik voorzichtig ben omdat ik niet weet waarom het zo verschilt per gat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:36
Soms zit je in een voeg, en soms net op een kiezel of een stuk ijzer. Vooral dat laatste is soms lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
stuclaag op een hardere steensoort? waarbij je met de 2 gaten die wel lukte op een lijmvoeg oid beland bent?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Gebruik je hem met de sds boorkop en sds boor in boor+hamer stand?

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:40
Regel nummer 1: leidingdetector

Daarna gewoon hamerstand en/of scherp boortje (evt met 4 snijkanten).

Onderschat niet hoe hard een steentje kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:37
Ik heb ook zo’n lichte hamerboor en heb hem pas gebruikt om in stoeptegel te boren. Dat viel erg tegen!
Dus waarschijnlijk kost het gewoon werk.

Kan ook zijn dat je voor inmiddels rond is geworden, bij verkeerd gebruik (draaien zonder kloppen in steen) gaan ze snel stuk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

02Sjoerd schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:38:
[...]

Jup! Het ging er niet om dat ik de tools niet heb om dieper te gaan, meer dat ik voorzichtig ben omdat ik niet weet waarom het zo verschilt per gat.
Je zit 99,99% zeker in een draagmuur te boren met bewapeningsstaal. En dan is het boortje wat je gebruikt wel van belang.

Mijn Makita HR-2300 met een HSS Betonboot heeft echt lak aan bewapeningsstaal, en gaat er als een heet mes door een pakkie boter 8) Maar dat lukt ook geen 100x keer met het zelfde boortje ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
RaZ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:42:
[...]

Je zit 99,99% zeker in een draagmuur te boren met bewapeningsstaal. En dan is het boortje wat je gebruikt wel van belang.

Mijn Makita HR-2300 met een HSS Betonboot heeft echt lak aan bewapeningsstaal, en gaat er als een heet mes door een pakkie boter 8) Maar dat lukt ook geen 100x keer met het zelfde boortje ;)
En in de andere 00,01% zou het kunnen dat je een lijmkoppelstrip te pakken hebt :P
https://www.gb.nl/nl/prod...lstrip-zig-zag-22020-0250

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Cheesy schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:43:
[...]

En in de andere 00,01% zou het kunnen dat je een lijmkoppelstrip te pakken hebt :P
https://www.gb.nl/nl/prod...lstrip-zig-zag-22020-0250
Als je daar met een boorhamer niet doorkomt, dan is het boortje gewoon versleten. Een pz-2 bitje die er uitziet als een priem kan je ook niks mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35
Is het een draagmuur, TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 02Sjoerd
Dat zou kunnen, ik weet niet hoe je dit makkelijk kan checken zonder bouwtekeningen. Hij is in ieder geval ~10 cm dik (of meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:53

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Maar check nou eens (zoals anderen al suggereren)

- Of je boor de juiste kant op draait
- Het boortje nog wel goed is (probeer gewoon eens een andere)
- Is het wel een betoonboortje en geen houtboortje?

Dat je over het 'goede' gat al 20 seconden deed is lang voor een degelijke boorhamer.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Of je op staal zit kan je testen met een leidingdetector, die ook metalen detecteert.

BEwapening kan het niet zijn, want dat is voor soldaten.

Zou ook een prefab lichte scheidingswand kunnen zijn, want daar zit ook wat wapening in voor voldoende sterkte tijdens transport en handling.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

02Sjoerd schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 22:03:
[...]

Dat zou kunnen, ik weet niet hoe je dit makkelijk kan checken zonder bouwtekeningen. Hij is in ieder geval ~10 cm dik (of meer).
Gewoon je wijsvinger buigen en kloppen op de muur, laag geluid, draagmuur, hoog geluid, al het andere. En natuurlijk de klop stand gebruiken met een goede SDS+ boor, ga je overal door heen :Y ...

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:32
Wel humor dit topic. TS wil in een muur boren. Wat is daarvoor uitgevonden? de hamer stand! Gebruik die dan gewoon! Beetje onzin dat we al meer dan 25 berichten verder zijn en dat nog niet geprobeerd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

KNed schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:14:
Wel humor dit topic. TS wil in een muur boren. Wat is daarvoor uitgevonden? de hamer stand! Gebruik die dan gewoon! Beetje onzin dat we al meer dan 25 berichten verder zijn en dat nog niet geprobeerd is...
Hij is zijn hamer kwijt! Dus hij kan niet kloppen! :P _O- :P

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:55
02Sjoerd schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:10:
Ik durfde niet de hamerstand van de boor aan te zetten
Et Voila,

De oorzaak van het probleem heb je zelf al in de eerste post gezet, en de helft van de mensen hier leest daar gewoon overheen en gaat meteen aan veel moeilijkere oorzaken denken.

Zonder die hamerstand is het quasi onmogelijk om een gat in een muur te krijgen…. Dus GEBRUIK die dan ook!!
Zoals natuurlijk ook al meerdere malen gezegd is in de eerste berichten.

Oh, en gebruik een nieuw boortje, want een steenboortje wat je gebruikt zonder de hamer/klopstand kun je zomaar kapotbranden, zal inmiddels wel helemaal bot zijn.

Er is trouwens al gevraagd wat voor boor je gebruikt hebt. Je reageerde daarop met te melden wat voor boor_machine_ je gebruikt hebt, maar we weten dus nog niet of je wel een steenboortje gebruikt hebt..

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
More POWERRRRRRRRRRRRRRRRR

aka hamer de shit uit die muur.,..
boordinges op de goede stand, trekker indrukken en 5 sec later heb je een gat....

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:15
Volgende topic: ik heb op aanraden van mede-Tweakers een gat in mijn water-/gasleiding geboord, hoe kan ik de schade verhalen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 00:24:
Volgende topic: ik heb op aanraden van mede-Tweakers een gat in mijn water-/gasleiding geboord, hoe kan ik de schade verhalen? :+
Antwoord. Niet, eigen risico.
Inboedelverzekering aanspreken..

Maar mocht ts door de muur heen boren. Kan er mooi een boutje en moertje op... Goed en stevig vast

[ Voor 14% gewijzigd door jack zomer op 29-01-2025 00:26 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-05 20:25
Dit is zo'n gevalletje waarbij het hele huizenblok mee kan genieten van het gejank van de boormachine. Ik denk dan bij mezelf: wat ben ik blij met m'n goede boorhamer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:30
SniperGuy schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 04:59:
Dit is zo'n gevalletje waarbij het hele huizenblok mee kan genieten van het gejank van de boormachine. Ik denk dan bij mezelf: wat ben ik blij met m'n goede boorhamer!
Hij beweert zelfs een boorhamer te hebben... Maar gebruikt deze niet op de boorhamer stand.

TS, maak eens een foto van je gereedschap :+

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13-03 09:15
Heerlijk dit topic al 2 paginas over hoe boor ik een gaatje in een muur wat is het leven toch mooi en relaxed.

Aanvullend hoe pel je nu een banaan maak je hem open met je tanden of breek je de kop eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:59

mjl

Ugh

Raafje68 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:06:
Heerlijk dit topic al 2 paginas over hoe boor ik een gaatje in een muur wat is het leven toch mooi en relaxed.

Aanvullend hoe pel je nu een banaan maak je hem open met je tanden of breek je de kop eraf.
Een banaan 🍌 open je aan de bovenkant (dus niet bij het steeltje). Gewoon met je nagels/vingers.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 17-05 17:18
Waarom zou je je hamerboor niet laten hameren? Een hamerboor die niet hamert is een heel slechte boor door het lagere toerental. Daar kom je niet door een harde steen mee.

Als je je hamerboor niet laat hameren kon je beter een accutol pakken.

[ Voor 17% gewijzigd door Makkelijk op 29-01-2025 08:27 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 02Sjoerd
Voor iedereen die mijn vraag heeft gelezen en beantwoord, bedankt!

Ik was benieuwd wat het verschil zou maken tussen die twee gaten, wie weet leer je nog wat over muur constructies. Mij lijkt de suggestie dat het verschil door wel/geen voeg of een lijmkoppelstrip aannemelijk. Ik denk niet dat de muur van beton is, aangezien ik met gemak door het eerste deel heen ging. Het zou kunnen dat de laag daar achter beton is, maar dan is het wel vreemd dat het beton op de ene plek 5 cm diep zit en dan net iets hoger op 2 cm diep.
KNed schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:14:
En iedereen die niet verder dan de titel heeft gelezen zoals hierboven en de vele anderen, bedankt voor de moeite! Mijn vraag ging hier niet over, dus een beetje vreemd om te gaan zeiken over het aantal berichten als je zelf off-topic zit te reageren. Ik snap dat het verleidelijk is om een beetje grappig te doen, maar zulke berichten verbergen de daadwerkelijk nuttige reacties.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:50
Raafje68 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:06:

Niet iedereen is handig met klussen, en niet iedereen is even slim als jij.

Ik vond het als niet klusser een informatief topic, heb ook wat aantekeningen gemaakt.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:54

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het valt me nog mee dat er nog niemand een CHatGPT antwoord erin heeft gefietst :+

@02Sjoerd Hamerstand aan!

En trouwens.......vraag even bij je gemeente de bouwtekeningen op van je huis, als huiseigenaar zou je toch bepaalde zaken wel moeten weten IMHO.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 02Sjoerd
Huiseigenaar? I wish.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:59
Wat ik nog wel eens wil proberen is eerst met een kleiner boortje voorboren en dan pas de juiste maat.
Geen boorhamer hier maar een gewone klopboor (de volgende wordt wel een boorhamer) maar ik klus zelden tot nooit en vond de meerprijs toen geen meerwaarde....

Bij twijfel of er iets in de muur zit waar je niet doorheen wil boren zoals al vernoemd is een leidingszoeker, kom je hiermee niets tegen dan Hammer time :P

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 02Sjoerd
Ad de Jong schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:45:
Bij twijfel of er iets in de muur zit waar je niet doorheen wil boren zoals al vernoemd is een leidingszoeker, kom je hiermee niets tegen dan Hammer time :P
Ja een leidingzoeker is misschien inderdaad wel de conclusie van dit topic. Ik heb de aanschaf vooralsnog altijd weten uit te stellen, door een beetje logisch na te denken over waar ik in de muur zit te boren t.o.v. de verwarmingen/kranen/stopcontacten/lichtknopjes. Maar in zo'n geval dat je toch op iets onbekends stuit, is een leidingzoeker toch geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Laatst online: 17:32
02Sjoerd schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 08:28:
En iedereen die niet verder dan de titel heeft gelezen zoals hierboven en de vele anderen, bedankt voor de moeite! Mijn vraag ging hier niet over, dus een beetje vreemd om te gaan zeiken over het aantal berichten als je zelf off-topic zit te reageren. Ik snap dat het verleidelijk is om een beetje grappig te doen, maar zulke berichten verbergen de daadwerkelijk nuttige reacties.
Tja, ik zou vooral van dit topic leren dat je van iets kleins niet iets groots moet maken. Dan had die plank van je al lang en breed aan de muur gehangen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RaZ schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:42:
[...]

Dat stukje speelgoed gaat echt niet door wapeningstaal heen. Al helemaal niet als een 'mes door boter' 8)7

We kunnen altijd zo lekker overdrijven op dit forum af en toe..

@02Sjoerd is het nu al gelukt of ga je nu eerst een leidingzoeker bestellen? Als je probleem een leiding was dan had je er denk ik al wel in gezeten.. een gasleiding, waterleiding of PVC leiding geeft vaak sneller toe dan de muur zelf.. :+ De meeste leidingzoekers vind ik maar zinloos overigens.. in veel muren zit redelijk wat wapening en dus gaat dat ding letterlijk overal af. En elektriciteitsdraden vinden ze vaak pas als je er wat vermogen overheen laat lopen als ze wat dieper liggen. Dan moet je dus weten welke groepen dat zijn :+

[ Voor 36% gewijzigd door Glashelder op 29-01-2025 09:02 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Nu online
Voor iedereen die mijn vraag heeft gelezen en beantwoord, bedankt!

Ik was benieuwd wat het verschil zou maken tussen die twee gaten, wie weet leer je nog wat over muur constructies. Mij lijkt de suggestie dat het verschil door wel/geen voeg of een lijmkoppelstrip aannemelijk. Ik denk niet dat de muur van beton is, aangezien ik met gemak door het eerste deel heen ging. Het zou kunnen dat de laag daar achter beton is, maar dan is het wel vreemd dat het beton op de ene plek 5 cm diep zit en dan net iets hoger op 2 cm diep.
20 seconden voor een makkelijk gaatje is toch wel erg lang hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:59
Vaak ben je te bang, het enige wat er zou kunnen zitten is electra, dus even opletten dat je niet direct boven een stopcontact gaat boren. Mocht de hamerstand niet werken, dan even de boorhamer gebruiken idd. Een leidingzoeker is wel handig, ik gebruik al jaren een Bosch Truvo en werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:22

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Even voor de duidelijkheid: die PHB1800RE is een 1,8J boorhamer. En niet zo een die zo hoog jankt zonder effect maar echte slagen uitdeelt. Daarmee moet een betonnen muurtje geen probleem zijn. Ik heb de voorloper daarvan gehad en dat was qua kracht gewoon een prima ding (maar halverwege de verbouwing van mijn huis totaal versleten). Zowel boren, klopboren als bijtelen.
Ook een koperen leiding was geen probleem (vervallen stuk waterleiding). Let daar dus op, een leiding detector is je vriend.

20 sec voor een gaatje zonder klopstand met deze machine is best reëel trouwens, je bent enkel je boor er mee aan het verbranden. Die is nu zo bot als een zakdoek. Dat kan ook deel van je probleem zijn. Ga naar een Toolstation of zo en vraag om een set professionele boortjes, er gaat een wereld voor je open. En in steen enkel hameren, licht drukken en de machine het werk laten doen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 15:15
Mijn vader heeft bij mij ook een keer zijn sds boortje gloeiend gekregen omdat hij strak op het beton ijzer zat tja daar is geen doorkomen aan dan ga je alleen je boortje oproken.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

lordgandalf schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:25:
Mijn vader heeft bij mij ook een keer zijn sds boortje gloeiend gekregen omdat hij strak op het beton ijzer zat tja daar is geen doorkomen aan dan ga je alleen je boortje oproken.
niet met een goede boor ;)

met een fatsoenlijke 4snijder ga je daar dwars doorheen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 15:15
Fraggert schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:40:
[...]

Mijn vader zit al een tijdje in de bouw en voor mij hoefde het niet perse daar en was met een 2snijder maar goede beton wapening is niet iets waar je met de meeste standaard boortjes doorheen komt dat wil ik maar zeggen :P

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:40:
[...]

Hilti TE-CX for the win ;) Zijn voor de consument ook op Amazon te koop voor een redelijke prijs.
https://www.amazon.nl/TE-...snijkanten/dp/B07XXHFZWX/

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 29-01-2025 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Cheesy schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:49:
[...]

Hilti TE-CX for the win ;) Zijn voor de consument ook op Amazon te koop.
https://www.amazon.nl/TE-...snijkanten/dp/B07XXHFZWX/
precies, zoiets...ik koop normaliter veelal Rotec...ligt bij mijn lokale GBI (voorheen E-norm) ijzerhandel in de schappen, scheelt weer wachten als ik door wil.

Maar genoeg keuzes in boortjes zoals Alpen, Heller etcetera.

In dat soort spul is het gewoon verstandig te investeren in plaats van een hele middag kutten met een brak boortje uit je Piranha setje of de bodembak van de Action en dan een topic moeten starten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:29
Het zou kunnen dat de laag daar achter beton is, maar dan is het wel vreemd dat het beton op de ene plek 5 cm diep zit en dan net iets hoger op 2 cm diep.
Zelf dat kan. Ik heb een muur gehad waar steenstrips tegenaan hadden gezeten die door een vorige bewoner niet heel subtiel waren verwijderd. Op sommige plekken waren stukken van de onderliggende stenen muur mee afgebroken, op andere stukken niet. Het stucwerk dat er overheen was gezet was op sommige plekken een paar mm dik, op andere meerdere centimeters.

Ook dan kom je zonder hameren heel makkelijk door de eerste laag, want stukwerk, en moeilijker als je voorbij de stuclaag komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-05 22:37
en dan is het natuurlijk fijn dat het zachte materiaal onder zit... de meeste trekkrachten komen natuurlijk op de bovenste pluggen en helaas heb ik de ervaring dat die na verloop van tijd ook uit het stukwerk kunnen worden getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Funkymonk3y
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:10
Fraggert schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:52:
[...]

precies, zoiets...ik koop normaliter veelal Rotec...ligt bij mijn lokale GBI (voorheen E-norm) ijzerhandel in de schappen, scheelt weer wachten als ik door wil.

Maar genoeg keuzes in boortjes zoals Alpen, Heller etcetera.

In dat soort spul is het gewoon verstandig te investeren in plaats van een hele middag kutten met een brak boortje uit je Piranha setje of de bodembak van de Action en dan een topic moeten starten :+
Action snap ik maar piranha verkopen ze bij de gamma, zelfs als plus boven het huismerk. Hoe moet ik weten of dat brak is of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Funkymonk3y schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:14:
[...]

Action snap ik maar piranha verkopen ze bij de gamma, zelfs als plus boven het huismerk. Hoe moet ik weten of dat brak is of niet?
Dat het bij de Gamma ligt is al een weggevertje ;)

maar zonder gekheid...gewoon dat is een kwestie van leren/ervaren........met die boortjes kun je prima incidenteel in een hoop huizen wel een gaatje boren......maar in de muren van onze woning ga je dat voor elkaar krijgen.

Je komt verder met een Parkside boorhamer en een goede viersnijder in de kop dan met een dikke Hilti en een boortje van de Action :)

Dan zijn het echt weggooiboortjes en je hebt er 4 nodig :P

"Goedkoop is duurkoop"....."buy once cry once".......je kent de termen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-05 22:37
met mijn 650 watt klopboor (bosch) kwam ik in de plafond/vloerplaten nooit verder dan de zachtere dekvloer. Ook niet met Piranha. Bij de gamma verkopen ze hier tegenwoordig Irwin, dat merk schijnt vaak door timmerlui te worden gebruikt. (maar dat zijn natuurlijk ook niet per sé de mensen die vaak in beton boren).
Met dat Irwin boortje i.c.m. met een Milwaukee accuboor op hamerstand kom ik redelijk moeiteloos door het plafond. Nog niet door wapening, maar het gaatje een halve cm opschuiven was in mijn geval de oplossing.

Je kunt voor die 2 gaatjes wel zwaardere machines aanschaffen, maar als het niet nodig is zou ik het niet doen. De muren hier, zelfs de draagmuren, zijn nog een stuk zachter. De machine op hamerstand + een nieuw betonboortje van 7,50 euro lijkt me dus voldoende.

Je weet nu dat het niet waarschijnlijk is dat je een leiding kapot maakt als je het nog een keer probeert.
Fraggert schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:25:
[...]

Je komt verder met een Parkside boorhamer en een goede viersnijder in de kop dan met een dikke Hilti en een boortje van de Action :)
absoluut: mijn zwager heeft een verlaagd plafond in de badkamer geïnstalleerd. Gaatjes gemaakt met een parkside boorhamer en SDS sluiting.... ging er zo in. Overigens was het eerste wat hij antwoordde toen we vroegen wat hij wilde hebben "ik wil een goede boor, maar dan wil ik hem wel uitzoeken" Sindsdien heeft hij één van die vloerboren die bij de gamma acher slot en grendel staan (70 euro).

[ Voor 30% gewijzigd door Lothlórien op 29-01-2025 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-05 11:50

PinusRigida

I put the p in pool.

02Sjoerd schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 21:10:
Ik durfde niet de hamerstand van de boor aan te zetten, voor het geval ik iets kapot maak wat niet de bedoeling is.
...en dat is je probleem, je zit op beton te boren zonder hamerstand: zet hamerstand aan.

Wil je zeker weten of er leidingen of stroom achter lopen/loopt, koop een kabel/leidingsensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 18:43
Bosch expert boor werkt ook goed (kun je gewoon bij bouwmarkt halen) met 4 snijzijdes. En dan op hamer zetten zoals meer zeggen. Is wel 8/9 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:42
Mijn advies is om juist geen scherpe 4 snijzijdes fancy pancy steenboor te gebruiken, maar gewoon een goede gebruikte steenboor. Zeker in woonhuizen pak ik altijd een oude boor en op de klopstand hoor je dan 100x beter of je ergens in boort waar je niet in hoort te boren. Zeker in harde muren zoals kalkzandsteen hoor en voel je dan veel beter (vaak net op tijd) of je in een holte of leiding terecht komt. En ik heb het nog nooit in mijn leven en duizenden gaatjes meegemaakt dat zo'n boor niet scherp of goed genoeg was en niet verder kwam.

(wel heerlijk dat er een 3 pagina's tellend topic is over een gaatje in een binnenmuur boren :D Tweakers ten top).

there's no tweak without the tweaker

Pagina: 1