Upgrade van 5700XT - Raytracing gewenst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-07 13:16

Wish

ingwell

Topicstarter
Hi,

Twee redenen voor mij om op zoek te gaan naar een upgrade van mijn videokaart:

- Onlangs een nieuwe monitor gekocht die "wat" hogere resoluties aan kan dan de vorige
- Ik zag de nieuwe Indiana Jones game voorbij komen. Die vraagt echter expliciet om raytracing capabilities die mijn huidige kaart niet heeft.

Ik zoek een?
Een videokaart dus, die wat meer grafisch geweld aankan en raytracing ondersteund

Wat is je budget?
€500 <-> €750. Dat is de range waar ik aan zit te denken. Veel meer niet, zoveel tijd besteed ik nu ook weer niet aan de games die ik speel

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben best wel te spreken over de AMD software (catalyst). Maar ben niet Roomser dan de Paus en heb eerder al kaarten uit de NVidea stal gehad. Dus als er meer bang for buck is - ben ik net een Nederlander

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X (BOX) Boxed€ 139,-€ 139,-
1MoederbordenGigabyte X570 AORUS PRO (rev. 1.0)€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAMD Radeon RX 5700XT€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 Wit€ 173,85€ 173,85
1MonitorsGigabyte AORUS FO32U2P€ 1.206,16€ 1.206,16
1VoedingenCorsair HX750i€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 1.519,01

+ dan nog 32 GB ram.

En waar gebruik ik het dan voor: ik speel voornamelijk COD (BO6). Af en toe doe ik nog wat grafisch werk zoals Lightroom, maar daar zit de bottleneck hem meestal niet.

Het voornaamste voor mij is dan ook de capaciteit van de nieuwe monitor en het geleverde grafische geweld beter op elkaar te kunnen laten aansluiten. En dus plus de raytracing. Want het blijkt dat ik alweer hopeloos achter loop.

Daarnaast is koeling wel een ding. Doordat de huidige kaart aan zijn max zit te performen - gooit hij hem af en toe uit omdat de core(s) te heet wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Wish op 29-01-2025 19:16 ]

No drama

Beste antwoord (via Wish op 30-01-2025 16:33)

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-07 20:44
Met het door jou aangegeven budget is op dit moment een AMD optie denk ik de verstandigste keuze. Dat zit hem met name in VRAM. 16GB VRAM is geen overbodige luxe voor Indiana Jones en dan spreek ik uit ervaring. Ik heb een Radeon 6900 XT en die wordt flink gepusht door die game.

Op dit moment is de 7800 XT erg gunstig geprijsd: uitvoering: Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G

Maar gezien jouw budget nog wat verder reikt zou je ook een 7900 XT kunnen overwegen, dan heb je nog wat meer power voor je poen: uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XT 20GB GDDR6

Check overigens wel even of jouw huidige voeding deze GPU's aan kan. Die pakken wat meer dan jouw huidige 5700 XT.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
Met het door jou aangegeven budget is op dit moment een AMD optie denk ik de verstandigste keuze. Dat zit hem met name in VRAM. 16GB VRAM is geen overbodige luxe voor Indiana Jones en dan spreek ik uit ervaring. Ik heb een Radeon 6900 XT en die wordt flink gepusht door die game.

Op dit moment is de 7800 XT erg gunstig geprijsd: uitvoering: Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G

Maar gezien jouw budget nog wat verder reikt zou je ook een 7900 XT kunnen overwegen, dan heb je nog wat meer power voor je poen: uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XT 20GB GDDR6

Check overigens wel even of jouw huidige voeding deze GPU's aan kan. Die pakken wat meer dan jouw huidige 5700 XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:01
AMD is slleen slechter in ray tracing. Wil je daar trouwens echt volop/goed gebruik van maken, dan mag het budget ook omhoog.

Persoonlijk vind ik het zelf niet waard, qua performance hit. Want het heeft enorm veel invloed op de fps.

Maar dat is natuurlijk aan jezelf te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
jazzozo schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 23:15:

Bedankt voor het antwoord. Nu kan ik meteen twijfelen tussen die twee suggesties. Klopt het dat ik nog niet kan filteren op Raytracing in de Pricewatch? Of kijk ik daar overheen.

In ieder geval: veel memory is je suggestie op de kaart.

Wat betreft de voeding, ik heb mijn OP aangepast - daar zie je dat ik een uitvoering: Corsair HX750i heb. Hoop eigenlijk wel dat die genoeg prut geeft - anders blijf ik componenten upgraden :) .
freaky35 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:55:
AMD is slleen slechter in ray tracing. Wil je daar trouwens echt volop/goed gebruik van maken, dan mag het budget ook omhoog.

Persoonlijk vind ik het zelf niet waard, qua performance hit. Want het heeft enorm veel invloed op de fps.

Ja dank - het budget staat er niet voor niks. Ik probeer toch een beetje de eerste maanden van het jaar te overleven. En met de aankoop van een nieuwe kaart wil ik me niet meteen melden bij het Leger des Heils :)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
freaky35 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:55:

Klopt, maar OP geeft aan dat het hem om de vereiste in Indiana Jones gaat. Dan is een Radeon prima geschikt.

Voor de rest eens met jou: als een game het niet nodig heeft zet ik het liever ook uit ivm de performance hit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Dank voor de inspiratie. Ik heb nog zitten graven in de reviews en vond nog wat kleingeld in een oude sok. Vandaag de uitvoering: Gigabyte Radeon RX 7900 XT GAMING OC 20G besteld (en nog een m.2 kaartje).

Morgen maar eens kijken of mijn powersupply dit trekt. Qua afmetingen zou de kaart in ieder geval moeten passen.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Wish schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:35:
Dank voor de inspiratie. Ik heb nog zitten graven in de reviews en vond nog wat kleingeld in een oude sok. Vandaag de uitvoering: Gigabyte Radeon RX 7900 XT GAMING OC 20G besteld (en nog een m.2 kaartje).

.... Qua afmetingen zou de kaart in ieder geval moeten passen.
Ja, dat was dus een foutieve aanname - wat een joekel.

We need a bigger case...

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:29
In welk opzicht past hij niet dan? Want als ik in de handleiding van je kast kijk zou er maximaal 442mm lengte moeten passen en de kaart die je nu hebt is 331mm.

Of heb je de kast in opslag layout omgebouwd?

[ Voor 13% gewijzigd door Logic Lion op 31-01-2025 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Logic Lion schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:32:
In welk opzicht past hij niet dan? Want als ik in de handleiding van je kast kijk zou er maximaal 442mm lengte moeten passen en de kaart die je nu hebt is 331mm.

Of heb je de kast in opslag layout omgebouwd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kV7CdlRc_TH6UroJanZhbViNPIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aa3VYv5X7ZXeiC5hrQWwmq8m.jpg?f=fotoalbum_large

De baytower zit inderdaad in de weg.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Logic Lion
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:29
Hoeveel hdd's heb je erin zitten? Kun je er niet een paar verplaatsen dat je de GPU er tussen kan plaatsen?
Want hij zegt in storage layout max hoogte 150mm en die van jou is 138mm.

Alternatief is een 2 fan kaart, kun je bij nvidia wat sneller vinden (4070 super), of dus een veel grotere kast (of afscheid nemen van je HDD's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Logic Lion schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 14:53:
Hoeveel hdd's heb je erin zitten? Kun je er niet een paar verplaatsen dat je de GPU er tussen kan plaatsen?
Want hij zegt in storage layout max hoogte 150mm en die van jou is 138mm.

Alternatief is een 2 fan kaart, kun je bij nvidia wat sneller vinden (4070 super), of dus een veel grotere kast (of afscheid nemen van je HDD's).
Er zitten 4 HDs in. En zo te zien kan ik die om de positie van de kaart heenbouwen, dus dat zou kunnen gaan werken. Dus: 1 HDD verlagen, een andere verhogen. Weet alleen niet hoeveel gepriel het wordt om dan die kaart er tussen te steken (zonder dat ik de kaart of mezelf beschadig).

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
tis bays eruit vermoed ik of andere kaart,case?

Of je moet geluk hebben dat ie net ander die bay doorpast,dan zou het kunnen passen, weet alleen niet of die dan tegen een hdd aan komt.De kans is inderdaad aanwezig,dat je de kkaart kan beschadigen, goed uitkijken..

Maar heb je niet eerst gekeken of het zou passen, voordat j hebt besteld het tis wel goed te meten of je genoeg ruimte had namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
@Wish Ik zie ook dat jouw kast twee van die plastic HDD caddies onder de PSU shroud zou moeten hebben. Anders misschien 2 HDD’s daarheen verplaatsen? Scheelt al wat ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Inmiddels heb ik al wat ruimte gemaakt in de tower indeling van de HDDs. Dus nu is er ruimte voor de kaart, maar moet nu eerst de voorkant van de kast lichtelijk demonteren omdat hij de bocht vanaf de zijkant niet kan maken. Hij moet via de voorkant "íngebracht" worden.

Daarbij heb ik bij het verwijderen van de oude kaart het ook nog voor elkaar gekregen om het clipje op het moederboard waar de kaart mee in het slot wordt gezekerd, te slopen |:( . Voor ik verder ga, eerst maar eens een video opsnorren waarin me helder wordt hoe de anti-sag bracket in mijn kast kan worden gemonteerd. De papieren instructies zijn wat, eh, cryptisch.

(dit voorbeeld zocht ik: YouTube: How to Install Anti-sag Bracket for AORUS / GIGABYTE RTX 40 Series G... )

Ik kom er wel, maar het is even een projectje met vallen en opstaan :)

[ Voor 15% gewijzigd door Wish op 01-02-2025 09:06 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Dat clupje gebeurd helaas te vaak, als er alleen wat van het clipje is afgebeoken en niet van het plastic van het pcie slot, kan je gewoon clipjes bestellen via via Ebav bv of ali express

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 01-02-2025 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Update:

- Twee HDDs verplaats naar onder de PSU shroud - dank voor de tip @jazzozo
- Clipje van het slot weer terug kunnen plaatsen
- Eerste keer anti sag ding verkeerd gemonteerd. Vloek.
- Met wat gedraai (PIVOT!) de kaart alsnog via de zijkant erin kunnen krijgen. Ik was al heel enthousiast begonnen met de fans aan de voorkant te verwijderen, maar daar zit ook een frame in waar de kaart echt niet doorheen paste.
-Ontzettend lopen vloeken op verschillende kabels - ben ook benieuwd of ik de kast nog dicht krijg.
- Eerste paar keer opstarten had tot gevolg dat het ding ook weer automagisch uitging.
- Alle fans draaien wel.
- Er brandt een fel oranje lampje op het moederboard. En dat ding heeft geen RGB dacht ik.
- Mijn systeminfo van het moederbord geeft geen sjoege, dus weet niet wat er aan de hand is. Zodadelijk de handleiding maar even opzoeken.
- Ik vermoed dan toch gebrek aan power, alhoewel het ding niet echt veel meer trekt dan mijn vorige kaart (zoals ik dat nu lees op de diagnostics van Radeon.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:56

Thomg

Aww yiss

Gebrek van power lijkt me wat onwaarschijnlijk behalve dat je zelf een oepsje hebt gedaan, de GPU trekt niet zoveel idle. Foto helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Thomg schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:26:
Gebrek van power lijkt me wat onwaarschijnlijk behalve dat je zelf een oepsje hebt gedaan, de GPU trekt niet zoveel idle. Foto helpt.
Een een foto van wat helpt? Van mij die nu naar de kroeg gaat?

Ah, dat ledje wat schijnt:
OCP said:
There is an Orange LED light on the middle left of my Master board (I think its the bios light). Anyone know what it is and if its possible to turn it off?
That LED shows which BIOS chip is currently in use (Main or backup), and it's not possible to turn it off. Yes I know, a silly decision :-(

[ Voor 37% gewijzigd door Wish op 01-02-2025 17:38 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Wish schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:33:
[...]

Een een foto van wat helpt? Van mij die nu naar de kroeg gaat?

Ah, dat ledje wat schijnt:

[...]

[...]
Ik bedoelde inderdaad de LED maar ook een foto van je build nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
al cmos reset gedaan?

En heb je er wel een recente bios op staan?

[ Voor 52% gewijzigd door freaky35 op 01-02-2025 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Thomg schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 18:16:
[...]

Ik bedoelde inderdaad de LED maar ook een foto van je build nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcXZxEVy0gAucEe-O0BPZHNixLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pxic1a7q7KkuoRIwjWan5bJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWnEwxmNH8gmihYVc_H_yMkefow=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2UF5Fvd27NemPPpIR8so2gJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ziet het er nu uit. Met 1 megagroot verschil - het hele systeem geeft geen enkele sjoege meer. Geen fan spin up, geen brandende ledjes op het moederbord.

Mijn vorige post heb ik gedaan vanaf de werkende machine - dit weekend niet meer aangeraakt. En nu dus helemaal niks meer. Dan vrees ik dat het mijn mobo of voeding is?

@freaky35 CMOS reset gedaan.... maar omdat hij überhaupt niks meer doet weet ik niet of dat effect heeft :'(

Jullie suggesties voor het uitsluiten van mogelijke oorzaken?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Doe je oude kaart eens terug.

Maar dat er niks gebeurd is wel een vreemde.
Je zou ook kunnen proberen te booten zonder GPU, maar als zelfs de fans niet gaan spinnen getuigt van een probleem met de moederbord of voeding. Niet vergeten de 230v switch achterop te schakelen he :+

[ Voor 56% gewijzigd door Thomg op 03-02-2025 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Thomg schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:22:
Doe je oude kaart eens terug.

Maar dat er niks gebeurd is wel een vreemde.
Het herplaatsen van de vorige kaart lijkt mij geen zin te hebben. Als voor het weekend (met de nieuwe kaart) ik wel beeld en geluid had - maar nu is alles deaud. Lijkt mij niet logisch dat het bord/voeding dan ineens voor Lazarus speelt.

en het monteren van de nieuwe kaart had aardig wat voeten in de aarde, wil liever niet datzelfde circus nog een keer

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zolang PC geen tekenen van leven vertoont heeft het installeren van de GPU geen nut, integendeel, deze zit in de weg. Maar zoals ik al aan heb gepast, check 230V.

Als je een ethernet kabel in de poort hebt kan je die ook gebruiken om te zien of het überhaupt zin heeft, de LEDs hiervan staan altijd aan als er vermogen is mits je dit niet hebt uitgezet in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Thomg schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:29:
Zolang PC geen tekenen van leven vertoont heeft het installeren van de GPU geen nut, integendeel, deze zit in de weg. Maar zoals ik al aan heb gepast, check 230V.

Als je een ethernet kabel in de poort hebt kan je die ook gebruiken om te zien of het überhaupt zin heeft, de LEDs hiervan staan altijd aan als er vermogen is mits je dit niet hebt uitgezet in de bios.
De 230V meerdere malen gechecked. Ook de stekker die achterin de voeding steekt. Stopcontact geeft stroom.

De LED van de ethernet knippert nog wel. Dus, ehm, mobo?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als die wel knippert krijg je mobo dus wel power.

Toevallig de frontpanel connector losgebeukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Thomg schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:02:
Als die wel knippert krijg je mobo dus wel power.

Toevallig de frontpanel connector losgebeukt?
Zowel de frontpanel switch stekkertjes als de Power Switch stekkertjes op het mobo lijken goed te zitten.

En dan de wtf. Ik was de kast aan het verplaatsen en ineens kreeg het mobo weer power - fans gingen draaien en GPU - RGB lichtte op. Het feest was van korte duur, slechts een paar seconden. Maar toch.

Kak - vast ergens iets wat geen goed contact maakt - of misschien aarding?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Uhhh, kortsluiting dan? Volgende stap die ik zou doen is het hele zooitje uit de kast te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Thomg schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:35:
Uhhh, kortsluiting dan? Volgende stap die ik zou doen is het hele zooitje uit de kast te halen.
In het kader - speel eens met je leven. Voor de anti-sag bracket heb ik 2 mobo-kast schroefjes mogen verwijderen en die mogen vervangen door spacer. Op die spacers moeten ook ringetjes zitten, maar omdat ik die met ring niet in het mobo gefrot kreeg, heb ik die op 1 plek overgeslagen.

Die spacer raakte ik net met mijn vinger aan... en presto - we have power. Dus denk dat ik het euvel heb gevonden, nu eens kijken of ik dat fraai gefixed krijg.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-07 02:50
Ik zou toch nog eens rustig alles overdoen, ringetjes en spacers overslaan bij je mobo is vragen om kortsluiting en dan zit je straks met kapotte dure hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Done - vooralsnog gaat het goed.

De spacer die ik er al niet lekker in kreeg weer onder de anti-sag bracket getoverd. Er waren twee typen spacers mee geleverd - die nu vervangen door de goede + ringetje. In de originele die ik er in had gestopt (dus ook meegeleverd met de kaart), daar ging het schroefje bar slecht in. In diegene die ik nu heb gebruikt, schroefte het meteen als een malle.

Wat een plezier dit traject :)

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Ik sta op het punt om een Macbook te kopen. Just kidding.

Maar:
- De machine start goed op
- GPU en CPU temperaturen zijn binnen de tresholds (de kast is ook nog helemaal open)

Toch slaat tijdens het gamen - en dat kan minder of langer duren - het hele apparaat af. Geen waarschuwing. Gewoon back to black. Echt helemaal uit. Soms start hij dan opnieuw op, anders moet ik hem weer aanzetten.

Wat zou ik nog kunnen controleren om de oorzaak van dit crashen te achterhalen?
@Thomg @freaky35 @jazzozo @Logic Lion @XelaRetak ?

Ik heb de Radeon Catalyst logging mee laten lopen - maar die schrijft blijkbaar alleen maar weg indien je ook stopt met loggen. En het systeem zich niet spontan zelf uitschakelt

[ Voor 14% gewijzigd door Wish op 04-02-2025 19:08 ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
Ik zou beginnen met het bekijken van kritieke errors in event viewer binnen Windows.

Ik wil voorzichtig al met mijn vinger richting de voeding wijzen (het is al een wat ouder beestje), maar eerst eens kijken wat event viewer zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
jazzozo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:07:
Ik zou beginnen met het bekijken van kritieke errors in event viewer binnen Windows.

Ik wil voorzichtig al met mijn vinger richting de voeding wijzen (het is al een wat ouder beestje), maar eerst eens kijken wat event viewer zegt.
Als ik in de system log kijk, zie ik deze pareltjes voorbij komen:
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.
en
The AMDRyzenMasterDriverV26 service failed to start due to the following error:
The system cannot find the file specified.
Onder hardware events vind ik niks terug. En ook andere critical events lijken meer met certificaten te maken te hebben dan met Ik Kap Er Nu Mee.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Hmm, 3700X is ook niet vreemd van failures.

En aangezien die nu echt vol wordt aangesproken..
Is de CPU overgeclockt?
Allicht even wat memtest en bv pcmark om het geheugen en CPU te testen?

Tja en natuurlijk gewoon even helemaal uitbouwen om het goed te testen is natuurlijk het beste, hoe vervelend ook.

[ Voor 7% gewijzigd door Humma Kavula op 04-02-2025 19:23 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zet de GPU eens op -10% power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Humma Kavula schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:21:
Hmm, 3700X is ook niet vreemd van failures.

En aangezien die nu echt vol wordt aangesproken..
Is de CPU overgeclockt?
Allicht even wat memtest en bv pcmark om het geheugen en CPU te testen?

Tja en natuurlijk gewoon even helemaal uitbouwen om het goed te testen is natuurlijk het beste, hoe vervelend ook.
Net zowel PCMark als 3DMark gedraaid - geen enkel probleem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcYLeBvUiqxnhrU1eDKABEfGCAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9aBxEQsigOaPS8aIHZHDlhxr.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vJe4v8o7QKO30QIcmyQt5BkDsM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FK0MC5ioLEhz1LBkKLBNEDuU.png?f=fotoalbum_large

En alles draait stock op het moment.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
jazzozo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:07:

Goed - omdat ik ook de voeding "verdacht" heb ik een uitvoering: Corsair RM850x (2021) Zwart gekocht als tweedekans bij Coolblue.

Vanmiddag uiteindelijk deze in mijn kast gestoken en nu draait alles onder load al 2 uur stabiel. Het was, denk ik en knock on wood, toch de voeding.

Het suffe is wel: bij het vervangen van de oude bekabeling kwam ik erachter dat beide PCI connectors voor mijn videokaart "afgetakt" waren en uiteindelijk op 1 PCI uitgang in de voeding waren aangesloten. Mij bekruipt het donkerbruine vermoeden dat, als ik de vertakte kabel had vervangen door 2 PCI -> 2 PCI kabels mijn oude voeding het ook had gehaald.

Al met al - wat een spanning (pun intended) en sensatie. En dat uiteindelijk alleen vanwege de aanschaf van een nieuwe monitor.

No drama

Pagina: 1