Advies: Soundbar vs. 2.0 speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:06
Beste tweakers,

In verband met een aanstaande verbouwing wil ik graag mijn huidige Sonos Playbar een lichte upgrade geven.

Ik zoek een
Soundbar of 2.0 set

Wat is je budget?
Maximaal 1200 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Voornamelijk als verlengpunt voor mijn televisiegeluid voor films, series en reguliere TV programma's.
Ook belangrijk: voor het beluisteren van muziek (jazz, jaren 80 maar ook hedendaags top 40)
Daarnaast vind ik het belangrijk dat mijn gezinsleden gemakkelijk met Spotify Connect kunnen verbinden.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik twijfel zelf heel erg over een Soundbar (bijvoorbeeld een Sonos Arc) of (actieve) boekenplank speakers

Ik vind het wel belangrijk dat het geheel er ook een beetje mooi en clean uit ziet. Zo vind ik de Klipsch speakers enorm mooi om te zien en zat ik nu te kijken naar Klipsch The Sevens (geen Spotify Connect) of de Argon FORTE A5 WIFI.
Een andere optie is om te gaan voor een kleine receiver zoals een Argon SA2 of een Wiim Amp Pro icm passieve speakers.

Zijn er ervaringen in verschil tussen bijvoorbeeld een Arc en dit soort speakers? Geven stereo speakers geen raar effect bij televisieprogramma's met veel spraak, omdat je dan een center speaker gaat missen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:31
yorroy schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:48:
Ik vind het wel belangrijk dat het geheel er ook een beetje mooi en clean uit ziet. Zo vind ik de Klipsch speakers enorm mooi om te zien en zat ik nu te kijken naar Klipsch The Sevens (geen Spotify Connect) of de Argon FORTE A5 WIFI.
Een andere optie is om te gaan voor een kleine receiver zoals een Argon SA2 of een Wiim Amp Pro icm passieve speakers.
Beide opties zouden gelijkaardig moeten werken denk ik.
Belangrijkste argument pro receiver is als je ooit zou willen uitbreiden naar 5.1.
Maar die optie heb je dan weer niet bij de Wiim of Argon.

Mocht je een subwoofer willen aansluiten, dan kan dat met de Klipsch, Argon Forte en de wiim.
Vreemd genoeg zie ik die niet op de Argon SA2.

Je kan ook een kleine streamer toevoegen aan de Klipsch als je Spotify connect wil.
Zowel Argon als Wiim als vele andere merken hebben dit.
Geven stereo speakers geen raar effect bij televisieprogramma's met veel spraak, omdat je dan een center speaker gaat missen?
Neen, maar je moet wel (ongeveer) in de sweetspot kunnen zitten, anders lijkt het geluid een beetje van 1 kant te komen.

Ik heb zelf ooit The Fives van Klipsch gehoord en was toen wel onder de indruk.
Voor sommige nummers mocht er wat meer bas bij, maar bij The Sevens zou je wat meer bas kunnen krijgen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:06
Je hebt op zich wel een goed punt met betrekking tot eventueel uitbreiden naar 5.1
Voordeel van een Arc is dan wel weer dat je er later vrij makkelijk “draadloos” achterspeakers bij kunt zetten.
Ik ben even op zoek gegaan naar compacte receivers zoals de Wiim, Argon of Sonos Amp maar dan met 5.1 mogelijkheid, maar die kan ik niet echt vinden.
Overigens wordt draden trekken naar de achterkant van de kamer sowieso een uitdaging in mijn situatie.

[ Voor 13% gewijzigd door yorroy op 29-01-2025 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:47

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Over het algemeen heb je met luidsprekers beter geluid voor aanzienlijk minder geld. Geluidsbalken hebben vaak meer mogelijkheden om met andere apparaten te verbinden, zeker bij Sonos betaal je voor het Sonos-ecosysteem en niet zo zeer voor de audioapparatuur.

Ik heb stereoluidsprekers en mis het centrumkanaal niet. Ik converteer SP/DIF naar 6 x analoog en via een mengpaneeltje kan ik zelf kiezen in welke mate het centrumkanaal over de beide luidsprekers bijgemengd wordt. Alternatief is het mengpaneeltje ook met de analoge uitgang van de TV gebruiken, zodat ik ook stereogeluid direct uit de televisie ten gehore kan brengen. Ook dan zijn stemmen luid een duidelijk te horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:09
Ik heb zelf een Samsung Q990B

erg goed geluid met dolby atmos. ook spotify connect en alles draadloos