Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-05 14:49
Ik ben al een paar weken in dubio en de tijd begint te dringen.
Omdat mijn aanvullende geboorteverlof (elke vrijdag vrij) afloopt binnenkort.

Nu ben ik er nog steeds niet overuit wat we gaan doen. Mijn vrouw heeft ook ouderschapsverlof elke woensdag 4,5uur en dat blijft doorgaan omdat woensdagmiddag de kinderopvang dicht is.
bijzaak verder.

Ik vraag mij sowieso af wat nu financieel gezien de betere (lees: goedkopere) keuze is.
wat is duurder betaald ouderschapsverlof of kinderopvang?

Dit heb ik geprobeerd uit te rekenen maar is knap lastig. Via berekenhet kom ik aanzienluk gunstiger uit als via mijn eigen berekening.
mijn eigen berekening is simpelgezegd via chatgpt van bruto jaarsalaris naar dag salaris op basis van 40uur en 30 vakantiedagen naar dag salaris netto gaan.
vervolgens week ik wat een dag vrij mij netto kost

Ook weet ik dat het UWV 70% van de maximale dagwaarde bruto uitkeerd = 203euro bruto.
203 = 70% van UWV dagloon.

Ook weet ik wat de kinderopvang dan kost 10,71per uur en een dag is 10,5uur bij deze opvang.
daarnaast weet ik ongeveer wat ik terugkrijg aan kinderopvangtoeslag al zal dat percentage afhangen van de hoogte van het salaris van mijn vrouw en mij samen. maar we gokken dat dit bij weinig ouderschapsverlof op 57,4% zit en bij veel ouderschapsverlof op 61.9%
Daarmee komt de netto kosten voor ons uit op een bedrag tussen de 42 en 46 euro per dag.

via de eerder genoemde site van berekenhet komt mijn vrouw bij de 9 weken betaald ouderschapsverlof uit op een netto salaris reductie van 963euro / 288uur (is 9wekenx32urig contract) x 8uur per dag = 26.75euro per dag Dit lijkt dus goedkoper uit te vallen dan de kinderopvang, interessant.

Ikzelf heb een 40urig contract = 9 weken x 40 = 360 uur.
via berekenhet kwam mijn berekening uit op 2344euro netto / 360uur x 8uur per dag = 52.09euro per dag
valt ook nog wel mee in verhouding met kinderopvang.
scheelt het een tientje of minder per dag.

Gek genoeg zijn de getallen bij de eigen berekening niet zo rooskleurig.
Als ik mijn eigen netto dagloon berekend via chatgpt obv jaarsalaris bruto verminder met de UWV uitkering dan kom ik op een bedrag uit van 129euro netto. dat dat is aanzienlijk duurder dan een dagje kinderopvang.

Nu vraag ik me dus enerzijds af hoe accuraat berekenhet is? ik heb er zelf nog niet veel ervaring mee opgedaan. (overigens ga ik er niet vanuit dat mijn berekening nou zo perfect is daar is chatgpt te nieuw voor)

Ook vraag ik mij af of er mensen zijn die mij voor zijn gegaan en uit ervaring weten of het financieel gezien mee viel of tegen valt en of ze de dag vrij nemen echt de 'kosten' waard vonden?

daarnaast ook de vraag vanuit de niet financiele kant of mensen vaders die mij voor zijn gegaan blij waren met de keus deze tijd te spenderen aan de baby ipv de baby naar kinderopvang te brengen.
want er is ook de andere kant die zegt je kan beter je baby naar de opvang brengen, daar hebben ze het naar hun zin en leren ze veel meer etc. nou ja goed, ieder zijn ding toch ben ik benieuwd naar de meningen en ervaringen.

Ik neig zelf naar gewoon lekker die ouderschapsverlof uren benutten want het is maar een jaartje en die kans krijg je niet meer.
met als doel en voordeel natuurlijk dat je je eigen kind leert kennen en opgroeien en iets meer opvoeding zelf in de hand hebt. al is de impact zeer gering want na dat jaar als ze beginnen te praten dan heb je die tijd dus niet meer. dus ik heb ook wel een gevoel het komt wat te vroeg misschien.

voor de geinteresseerde en die dit baggere impulsieve verhaal hebben doorgelezen *kudo's en respect* _/-\o_ ben benieuwd.
ciao

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:43
Ik heb 2 jaar (per kind) elke vrijdag vrij gehad en hoewel dat de zwaarste dagen van de week waren, ben ik blij dat ik het gedaan heb. Zou dat zeker weer doen. Ik heb echter geen financiele afweging gemaakt. Het betaalde verlof heb ik telkens in het begin direct met 5 weken (?) opgemaakt. Hierna dus elke vrijdag onbetaald ouderschapsverlof.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:22
Vrij tegen 70% loon en behoud van pensioen etc. Ik zou direct stoppen met werken :D

In mijn ogen ben je echt gek als je daar geen gebruik van maakt, al helemaal als je daar nog kinderopvang bovenop moet gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:05
het is altijd goed om het financiele plaatje te maken maar kijk ook naar de tijd die je krijgt met je kinderen.
Wij hebben er thuis bewust voor gekozen om de kinder wel naar de opvang te sturen omdat dit ook bijdraagt aan de ontwikkeling van het kind.

mijn vriendin werkt 3 dagen en ik werk er zelf 4 (4*9 ~bijna fullime) maar dat maakt dat 3 van de 5 werkdagen er altijd wel iemand thuis is en op 2 dagen de kinderen naar de opvang gaan. Daarbij krijg je ook een deel van de opvangkosten terug (kinderopvangtoeslag). Heb je meerdere kinderen op de opvang dan gaan de kosten wel x2 maar krijg je veelal ook meer terug.

zoals @chaoscontrol ook al aangeeft en dat herken ik ook wel zijn de dagen dat je met de kids thuis ben zware dagen. Maar het zijn ook leuke dagen...

uiteindelijk zul je daarin een totaal afweging moeten maken. Ik kan niet in jullie boekhouding kijken maar mijn advies... kijk verder dan enkel het financiële plaatje.

Bedenk je ook dat als de kids 4 zijn ze naar school mogen en het plaatje er dan weer anders uit gaat zien.

[ Voor 5% gewijzigd door koentjuh1987 op 29-01-2025 08:25 ]

...

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:34
Tijd besteden op je werk vs tijd besteden met je kind...

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Teruggerekend zeg je bruto zo'n 75k te verdienen, en daar komt het salaris van je vrouw nog bij.

Ik zou het dan wel weten, lekker dat extra dagje vrij zolang de kleine nog niet naar school gaat op vrijdag, en tegen die tijd opnieuw bekijken.
Financiëel zou ik me écht niet druk om gaan maken met zo'n inkomen, het is niet alsof het verschil heel groot is en je zit toch wel een flink stuk boven modaal dus dat moet geen probleem zijn.

Zelf heb ik er ook een paar rondlopen en ik ben toch wel blij dat ik vrijwel iedere dag thuis werk, is toch een stuk gezelliger zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:14
Yups, als je 70% behoudt is vrij beter dan dagopvang. (Geeft je ook extra tijd met je kind).
Makkelijke keuze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drusillala
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-05 19:25
https://werkzorgberekenaar.nibud.nl/ hier kun je het vrij eenvoudig berekenen

Maar eens dat een belangrijk deel niet over geld gaat, maar om de vraag hoe waardevol het is om meer tijd met je kind door te brengen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TS stelt veel vragen, ik deel even mijn ervaring over het niet financiële aspect: je kind vele uren naar de opvang brengen hangt een beetje van de leeftijd van het kind af of dat geslaagd is maar ook van de opvang en leidsters. is het kind erg jong (baby) dan lijkt mij closeness en hechting met de moeder of vader belangrijk. opvang is toch een beetje een hapjes en slaapjes-fabriek waar een weeïge geur hangt vanwege het vele pampertjes verschonen. is een kindje thuis zich steeds meer aan het vervelen, dan kan het spelen met andere kinderen een mooie afwisseling vormen. maar ook dan vind ik van ma tot vr 0800-1800 eigenlijk te lang.

kortgezegd ben ik van mening dat het goed is zoveel mogelijk met elkaar de zorg te doen in de allerjongste jaren en daarna de opvang opbouwen maar nooit maximaliseren.

[ Voor 11% gewijzigd door JJ Le Funk op 29-01-2025 09:07 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:05
JJ Le Funk schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:04:
TS stelt veel vragen, ik deel even mijn ervaring over het niet financiële aspect: je kind vele uren naar de opvang brengen hangt een beetje van de leeftijd van het kind af of dat geslaagd is maar ook van de opvang en leidsters. is het kind erg jong (baby) dan lijkt mij closeness en hechting met de moeder of vader belangrijk. opvang is toch een beetje een hapjes en slaapjes-fabriek waar een weeïge geur hangt vanwege het vele pampertjes verschonen. is een kindje thuis zich steeds meer aan het vervelen, dan kan het spelen met andere kinderen een mooie afwisseling vormen. maar ook dan vind ik van ma tot vr 0800-1800 eigenlijk te lang.
Ik deel je mening over ma-vr, maar dat is niet wat de TS vroeg. Ik vind ook wel dat iedereen zijn eigen afweging daar in moet kunnen maken.

Als je het kan betalen zou ik zeker thuis zijn met je kind, ik vind mijn papadag echt wel een verrijking ook voor mezelf. M'n werk is leuk maar 4 dagen is voor mij voldoende om m'n werkplezier daar uit te halen.

[ Voor 10% gewijzigd door Bartske op 29-01-2025 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik laat de niet-financiele kant van afweging wel/niet kinderopvang even voor wat het is, want daarin moet je toch zelf je keuze maken. Daar heb ik wel een mening over, maar die is verder imho niet zo relevant. Ik ben zelf al ruim door mijn betaald ouderschapverlof heen en maak al een poosje gebruik van onbetaald ouderschapsverlof, om je een hint te geven ;)

Ik heb wel m'n vraagtekens bij het gegoochel met je berekeningen. Met name:
Als ik mijn eigen netto dagloon berekend via chatgpt obv jaarsalaris bruto verminder met de UWV uitkering dan kom ik op een bedrag uit van 129euro netto.
Kun je die uitsplitsen? Want als ik het goed begrijp zegt chatgpt dan dat je netto dagloon 203-129=74 euro is? Dan kan ik niet helemaal rijmen met de 2344 netto die je per maand zegt te ontvangen. Sowieso als je chatgpt wilt gebruiken, vraag dan naar de bereken-methode (om die vervolgens zelf in bv excel te gooien) ipv de uitkomst als waar aan te nemen. Grammaticaal correcte zinnen hoeven helemaal rekenkundig niet per se te kloppen ;) . En zelfs voor de rekenregels vraag ik me af of chatgpt het beste middel is.

[ Voor 26% gewijzigd door naitsoezn op 29-01-2025 10:40 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:30
@TurboNick3 ChatGPT staat nu niet bekend om zijn rekenkunsten. Dus ik zou toch even wat andere tools gebruiken die daar echt voor gemaakt zijn.

Welke dat zijn weet ik nog niet, maar ik moet de komende dagen zelf ook hier me in verdiepen omdat mijn partner ander werk krijgt waardoor we misschien veel meer opvang nodig hebben, of ik minder ga werken.

Die keuze is natuurlijk niet enkel financieel. Maar ook tijd. Maar het berekenen is goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 07:30
Ik vind het goed dat je gewoon kijkt naar financiële consequenties. Dat moet ook. Iedereen die zegt: je bent gek als je liever werkt dan met je kind bent. Er is meer in het leven dan werken en er is meer in het leven dan alleen kinderen.

Anyway: Gebruik GEEN ChatGPT voor berekeningen. Je kan niet zien hoe het TAALmodel (cq. woordjesvoorspeller) aan de antwoorden komt. Zeker bij complexere berekeningen met verschillende stappen en percentages/schijven/bedragen die uit allerlei (verouderde) bronnen kunnen worden gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfkakkende
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-05 14:55

Halfkakkende

Vandring

Heb je uberhaupt al een kinderopvang (in de buurt?) gevonden die eventueel je kind de volle week kan opvangen?

Bij ons was het max. 3 dagen en waren we dus aangewezen op onbetaald verlof (ieder een dag in de week). Scheelde in salaris niet zoveel om het op die manier te doen (paar 100 eu per maand de neus). Overigens zou ik het zo weer op deze manier doen, lekker man een dagje knutselen, dagje met de auto's, treinbaan voor janlul opbouwen, etc..

Mijn vriendin laat haar onbetaald verlof dag nu ook door lopen, terwijl de kleine man gewoon naar de basisschool gaat. Lekker zo'n vrije dag, wat tijd voor jezelf!

Dus antwoord op je vraag of het financieel gezien mee viel of tegen viel en of de dag vrij nemen echt de 'kosten' waard was? JA.

Daarbij wil ik ook aanvullen: Onderschat het sociale aspect van een opvang voor zo'n kleine niet. Hij heeft al vriendjes, weet al van wat schoolregeltjes en structuren, etc. etc., mede door de opvang.

[ Voor 41% gewijzigd door Halfkakkende op 29-01-2025 10:52 ]

MUZIEK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:42
Is dit niet meer een gevoelskwestie dan een financiele kwestie, gezien jij die dag vrij blijkbaar makkelijk financieel kan dragen? Als het voor jou puur zakelijk en/of ambitie is -> kind naar opvang en hup werken. Als je een extra dag met je kleintje wilt -> pak die dag vrij. Ik denk dat dat jij meer naar optie 1 neigt.
Ik zou hier niet eens aan rekenen, je hebt dat geld niet per se nodig. Dus doe wat je belangrijker vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:28
mister_S schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 22:45:
Is dit niet meer een gevoelskwestie dan een financiele kwestie, gezien jij die dag vrij blijkbaar makkelijk financieel kan dragen? Als het voor jou puur zakelijk en/of ambitie is -> kind naar opvang en hup werken. Als je een extra dag met je kleintje wilt -> pak die dag vrij. Ik denk dat dat jij meer naar optie 1 neigt.
Ik zou hier niet eens aan rekenen, je hebt dat geld niet per se nodig. Dus doe wat je belangrijker vindt.
Dit met de kleine aanpassing: Als het voor jou puur zakelijk en/of ambitie is -> was niet aan een kind begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Ik had een paar dagen betaald en de rest was onbetaald. Dus dat maakte de berekening wat makkelijker.

Kwam op 20% minder inkomen per dag minder werken uit. Ik en mijn vrouw verdienden genoeg dus geen aanvullingen en andere complexe dingen qua toeslagen als je in die salarisschalen valt.

Vrij makkelijk te berekenen.

Dat gegoochel wat je doet met netto dagloon kan ik niet zo goed volgen.
Kan je 20% minder inkomen opvangen of niet?
Kan je 120 euro per week betalen met aan het einde van de maand een opvang toeslag?

Zo nee dan had je dat wellicht iets eerder moeten beseffen. Maar kinderen worden snel groot. Als je het kan betalen, lekker dagje minder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
In plaats van alles naar een dagloon om te rekenen (wat niet juist is, want de ene maand heeft meer werkdagen dan de andere maand, tenzij je per 4 weken wordt uitbetaald) kan je volgens mij simpeler 2 scenario's doorrekenen:
Scenario 1: Je blijft full time werken en je weet wat je netto krijgt eind van de maand. Je rekent uit wat je aan opvang kwijt bent (let op: opvang rekent vaak niet met daadwerkelijke uren, maar uitgesmeerd over een jaar het gemiddelde maandbedrag zodat je -net als je salaris- iedere maand hetzelfde betaald).
Scenario 2: Je werkt part time en rekent uit wat je netto krijgt eind van de maand. Je rekent uit wat je aan verminderde opvang kwijt bent.

Je trekt de verschillen van elkaar af (dus hoeveel minder salaris krijg je en hoeveel minder kosten heb je aan de opvang). Heb je een positief getal, dan houdt je dus netto meer over onder aan de streep. Komt er een negatief getal uit, dan weet je wat het je gaat kosten t.o.v. nu.

Voorbeeldje met fictieve getallen (ik reken even met 1 salaris/verzamelinkomen):
Scenario 1: je verdiend 5.800 euro bruto / maand (komt overeen met netto 4.042,33 euro bij berekenhet.nl)
je hebt 2 dagen in de week kinderopvang wat je ongeveer 975 euro kost (52 weken * 10,5 uur / dag * 10,71 euro / uur gedeeld door 12 maanden is 487,30 euro per dag * 2 dagen = +/- 975 euro).
Volgens je salaris krijg je 82,7% kinderopvangtoeslag terug, oftewel 806 euro.
Je houdt onder aan de streep dus 4.042,33 (salaris) - 975 (KDV) + 806 (KDV toeslag) = 3.873,72 netto over

Scenario 2: je gaat een dag minder werken (0,8 fte) met betaald ouderschapsverlof (behoud van 70% loon) en je kind gaat hierdoor een dag minder naar de opvang (want je bent vrij).
je verdiend full time 5.800 euro bruto / maand = 4.640 euro bij part time dienstverband. Daarnaast krijg je nog 70% over 1.160 euro (de dag die je minder gaat werken) = 812 euro. Totaal krijg je dus 5.452 euro bruto per maand = +/- 3.868,75 euro netto.
De kinderopvang is nog steeds 487,30 euro per dag.
Volgens je aangepaste salaris krijg je 85% KDV toeslag terug, oftewel 414,20 euro.
Je houdt onder aan de streep dus 3.868,75 (salaris en betaald ouderschapsverlof - 487,30 (KDV) + 414,20 (KDV toeslag) = 3.795,65 euro over.

Een dagje minder werken kost je dus 3.873,72 (scenario 1) - 3.795,65 (scenario 2) = 78,07 euro netto per maand.

Dus tja, de vraag is heb je een kleine 80 euro over om een dag extra met je kind te zijn, of ga je liever naar je werk (financieel gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Voor mij is deze afweging alweer even geleden (12jr om precies te zijn). Toen waren er hele andere regels maar kwam ik toch redelijk gelijk uit mbt 4dgn werken en kind niet naar KDV of 5dgn werken en kind wel naar KDV.

Toen gekozen voor 4dgn werken, 2dgn KDV vonden we toen ook wel precies goed voor de kleine. Ik heb zo'n 10jr 4dgn gewerkt (3 kids :)) en sinds 2jr 4,5dg en inmiddels fulltime sinds een half jaar (ivm 1x4 en 4x9).

Ik heb de tijd met de kids zeer gewaardeerd waardoor je ook een betere band opbouwt imo.Voor een paar tientjes verschil zou voor mij de keuze makkelijk zijn :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12-05 14:49
Bedankt alle voor de reacties. Ik ben er inmiddels uit.

Ook ik heb nog wat andere berekeningen erop los gelaten. o.a. via https://werkzorgberekenaar.nibud.nl/
(overigens mijn eerste chatgpt poging was best uitgebreid maar dat vond ik te veel detail om nog langer te maken)

het inkomensverlies van ouderschapsverlof opvangen, ja dat kan inderdaad prima. De twijfel was alleen hoeveel is het en is dat bedrag het dan waard en waar doe je zelf goed aan qua ontwikkeling van kind en jezelf. qua herinnering gaat de baby niets onthouden denk ik. maar gezien jullie reacties als ook in mijn omgeving is het bijna unaniem dat niemand spijt heeft gehad die dag vrij te hebben genomen. Aangezien ikzelf nog niet ervaren heb ben ik wel blij mij de lering van andere die het al ervaren hebben. Dus ik verleng mijn dagje vrij.
Vooralsnog hebben we vanaf 1 oktober de vrijdag kinderopvang ingepland staan ivm lange wachtijden maar eventueel kan dat ook opgezegd worden om die vrije vrijdag te verlengen met onbetaald verlof.

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@TurboNick3 Onthoud ook dat, ondanks dat de baby het niet kan onthouden, deze jaren wel invloed hebben op zijn persoonlijkheid, gedrag en band met jou.

het feit dat je geen herinneringen meer hebt aan zo'n beetje alles voor 4 jaar oud, betekent niet dat het je niet vormt. Dit is bijvoorbeeld heel duidelijk zichtbaar bij kinderen met jeugdtrauma's voor hun 4e levensjaar. Dat heeft gewoon invloed op het gedrag.

Niet dat je kind een trauma oploopt als jij 5 dagen gaat werken. Maar weet dat de tijd die je nu doorbrengt wel degelijk invloed heeft en dus ook waardevol is. Ook al zullen ze zich het niet herinneren.

Toevallig gisteren ook even met de zorgwerkberekenaar gezeten, aangezien Miss Waah ook van baan gaat wisselen. Zij kan voor de volledige 26 weken, 75% vergoed krijgen bij haar nieuwe werkgever. En dat zou betekenen dat zij 3 dagen kan blijven werken (zoals ze nu ook doet) en ik ook een dag minder kan werken en we er toch op vooruit gaan.

En zelfs zonder de vergoeding (na ongeveer 2 jaar) gaan we er slechts 200 euro per maand op achteruit, voor 16 uur per week minder werken. De kans is groot dat we dit gewoon gaan doen. Dan maar geen dure videokaart O-)

Wel viel me trouwens op dat de toeslagbedragen anders waren dan als ik de werkUrenBerekenaar invulde. Dat vind ik wel gek. Dus wil er ook nog wel voor gaan zitten om het toch nog eens extra door te rekenen.

[ Voor 39% gewijzigd door Waah op 31-01-2025 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
kleine noot: chatgpt is niet "te nieuw" om dit goed te berekenen maar het is er gewoon ongeschikt voor. Het is een taalmodel dat statistiek gebruikt om te gokken welke woorden leuk bij elkaar passen. Je kunt er absoluut niet op aan dat de uitkomsten van een berekening goed uitkomen.

ik snap dat dit soort berekeningen ingewikkeld lijken maar om het simpeler te maken: zo ongeveer elke euro boven de 25.000 bruto per jaar die je meer verdient levert je netto 50 cent op. Dus stel dat je weet dat je bruto uurloon 22 euro is (of je dagloon dus176 euro). En je krijgt daar 70% van, dan is dat per dag dus 123 euro bruto --> ~62 euro netto. Als je dit verlof NIET zou opnemen maar "gewoon" fulltime werkt (zou niet wetne waarom maar het kan) dan zou je 176 bruto ontvangen voor die dag ofwel 88 euro netto. --> mijn conclusie: altijd vrij nemen die dag.

Dan de vraag of je dan nog kinderopvang neemt voor die dag: dat kost je ~50 euro per dag en kan je volledig los zien van bovenstaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

TurboNick3 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:39:
qua herinnering gaat de baby niets onthouden denk ik.
Fout gedacht. Niet in de zin van "dat weet ik nog wel", maar wel in de vorm van hechting en band.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Fr33z schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:31:
kleine noot: chatgpt is niet "te nieuw" om dit goed te berekenen maar het is er gewoon ongeschikt voor. Het is een taalmodel dat statistiek gebruikt om te gokken welke woorden leuk bij elkaar passen. Je kunt er absoluut niet op aan dat de uitkomsten van een berekening goed uitkomen.

ik snap dat dit soort berekeningen ingewikkeld lijken maar om het simpeler te maken: zo ongeveer elke euro boven de 25.000 bruto per jaar die je meer verdient levert je netto 50 cent op. Dus stel dat je weet dat je bruto uurloon 22 euro is (of je dagloon dus176 euro). En je krijgt daar 70% van, dan is dat per dag dus 123 euro bruto --> ~62 euro netto. Als je dit verlof NIET zou opnemen maar "gewoon" fulltime werkt (zou niet wetne waarom maar het kan) dan zou je 176 bruto ontvangen voor die dag ofwel 88 euro netto. --> mijn conclusie: altijd vrij nemen die dag.

Dan de vraag of je dan nog kinderopvang neemt voor die dag: dat kost je ~50 euro per dag en kan je volledig los zien van bovenstaand.
Je kunt het uit de losse pols schatten. Vooral nuttig als je het makkelijk kan missen. Maar dat ligt nogal aan je situatie (wanneer heb je een huis gekocht, waar, wat is je levensstandaard etc)

Hoe je bij 25.000 komt ontgaat me even, gezien de eerste belastingschijf tot 38.441 gaat, en je pas 49,5% belasting betaald over alles boven de 76K. Maar misschien mis ik daar iets.

En het verschil in kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget kan ook best wat uitmaken. Dus de berekening is best lastig. Daarom is de tooling wel handig van het Nibud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:20

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

JJ Le Funk schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:04:

kortgezegd ben ik van mening dat het goed is zoveel mogelijk met elkaar de zorg te doen in de allerjongste jaren en daarna de opvang opbouwen maar nooit maximaliseren.
Dat hangt wel af van het type opvang natuurlijk.

KDV, ja, helemaal met je stelling eens. Maar een gastouder is wel andere koek. Daar krijgt je kind lekker veel aandacht omdat de groep véél kleiner is. En toch speelkameraadjes in de vorm van de andere kinderen in dat groepje, dus goed voor het sociale aspect. Ook zaken als uitjes naar speeltuin of kinderboerderij zijn bij een gastouder mogelijk, terwijl de meeste KDV's dat niet meer (of veel minder) doen door de opgevoerde groepsgrootte.

Een gastouder is overigens vaak goedkoper dan een KDV.

*Disclaimer: de partner van Heroic_Nonsense is gastouder

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wij zitten een beetje in een vergelijkbare situatie. Kinderen zijn nu 1 en 3. Hebben ze beiden niet voor de zestiende week naar de opvang gebracht, en ook laten wennen door eerst met wat minder dagen in de week te beginnen.

Eerste jaar van beiden hebben we natuurlijk 70% betaald gekregen, in ons geval gewoon van het salaris en niet van maximum dagloon. Dat hangt van de werkgever af. Gebeurt vziw vrij veel.

Eerste jaar met de eerste uiteindelijk 3 dagen opvang gehad. Tweede jaar 4 dagen, waarbij we op de vrijdag alleen de ochtend gebruikten (mind you; wel 4x11 uur betalen natuurlijk).
Toen is de tweede geboren en zijn we weer terug gegaan naar drie dagen opvang. Voor dit jaar waren we voornemens om weer naar 4 dagen te gaan, aangezien we nu op onbetaald verlof zitten. Maar hebben recent besloten weer terug te gaan naar drie dagen per 1 maart. Ze zijn nog jong, en we voelen ons beter bij wat minder opvang.

Maar; financieel kan dit zeker niet uit. We krijgen minimale kinderopvangtoeslag, zitten in de hoogste categorie. Opvang is onder de streep altijd goedkoper dan thuis blijven. Maar voor ons is dit het nu waard.

Als je meer toeslag krijgt/minder verdient kan het plaatje overigens zomaar anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:52

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Misschien heb ik het gemist hoor, maar hoezo krijg je 70% doorbetaald van het UWV als je in contracturen teruggaat van 40 naar 32 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Waah schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:52:
[...]

Je kunt het uit de losse pols schatten. Vooral nuttig als je het makkelijk kan missen. Maar dat ligt nogal aan je situatie (wanneer heb je een huis gekocht, waar, wat is je levensstandaard etc)

Hoe je bij 25.000 komt ontgaat me even, gezien de eerste belastingschijf tot 38.441 gaat, en je pas 49,5% belasting betaald over alles boven de 76K. Maar misschien mis ik daar iets.

En het verschil in kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget kan ook best wat uitmaken. Dus de berekening is best lastig. Daarom is de tooling wel handig van het Nibud.
omdat de schalen eigenlijk niet uitmaken. Je kunt dit het best benaderen door zelf eens te rekenen met deze en dan gewoon een totaalbedrag in te vullen (bijv. 30.000 en daarna 31.000) en het dropdown-menuutje op "jaar" te zetten. Je ziet dan dat je bij 30.000 bruto per jaar netto 27.530 kunt verwachten en bij 31.000 bruto krijg je zo'n 28.100 euro netto. Die 1000 euro bruto levert je dus 570 netto op. Dit patroon blijft redelijk in stand tot je echt veel meer gaat verdienen.

kindgebonden budget kun je hier ook aardig goed berekenen: https://www.berekenhet.nl...et-berekenen.html#calctop

ik zou de som in twee stukken knippen, eerst een verkenning maken van je totale netto inkomsten. Daarna de toeslagen die daar bij horen.

edit: je kunt het verloop van de belastingdruk ook hier zien: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBbDEL0sGFT_TIV8uASNyi7C9m0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kuk0ErB5NGyVAH3NbqgOCIYB.png?f=fotoalbum_large

tot ~26.000 betaal je bijna niks (4% totaal), daarna gaat het een hele tijd met ongeveer dezelde stijging per 1000 euro meer omhoog en vanaf ongeveer 60.000 per jaar vlakt het juist weer af.

[ Voor 16% gewijzigd door Fr33z op 31-01-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Nu online
Icephase schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:02:
Misschien heb ik het gemist hoor, maar hoezo krijg je 70% doorbetaald van het UWV als je in contracturen teruggaat van 40 naar 32 uur?
niet. Mensen halen in dit topic verschillende vormen van verlof door elkaar en daar wordt het ingewikkelder van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Fr33z schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:06:
[...]

omdat de schalen eigenlijk niet uitmaken. Je kunt dit het best benaderen door zelf eens te rekenen met deze en dan gewoon een totaalbedrag in te vullen (bijv. 30.000 en daarna 31.000) en het dropdown-menuutje op "jaar" te zetten. Je ziet dan dat je bij 30.000 bruto per jaar netto 27.530 kunt verwachten en bij 31.000 bruto krijg je zo'n 28.100 euro netto. Die 1000 euro bruto levert je dus 570 netto op. Dit patroon blijft redelijk in stand tot je echt veel meer gaat verdienen.

kindgebonden budget kun je hier ook aardig goed berekenen: https://www.berekenhet.nl...et-berekenen.html#calctop

ik zou de som in twee stukken knippen, eerst een verkenning maken van je totale netto inkomsten. Daarna de toeslagen die daar bij horen.

edit: je kunt het verloop van de belastingdruk ook hier zien: [Afbeelding]

tot ~26.000 betaal je bijna niks (4% totaal), daarna gaat het een hele tijd met ongeveer dezelde stijging per 1000 euro meer omhoog en vanaf ongeveer 60.000 per jaar vlakt het juist weer af.
mooie grafiek, enkel jammer dat je hier niet de toeslagen vanaf hebt kunnen halen.
Want dan wordt het past echt duidelijk - zo rond de 30k per jaar krijg je een duikvlucht naar beneden, doordat een hoop toeslagen "ineens" wegvallen ipv een glijdende schaal.
Ben alleen die grafiek kwijt, dus zou wel blij worden mocht je die weer vinden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:21

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

99ruud99 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:31:
[...]

mooie grafiek, enkel jammer dat je hier niet de toeslagen vanaf hebt kunnen halen.
Want dan wordt het past echt duidelijk - zo rond de 30k per jaar krijg je een duikvlucht naar beneden, doordat een hoop toeslagen "ineens" wegvallen ipv een glijdende schaal.
Ben alleen die grafiek kwijt, dus zou wel blij worden mocht je die weer vinden :D
Ik ken geen enkele toeslag die niet naar inkomen is, dus dat zou ik erg vreemd vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:20

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Icephase schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:02:
Niet.

Als je gebruik maakt van ouderschapsverlof (dat is een tijdelijke regeling, en niet een aanpassing op je werkbare uren in je contract), dán krijg je deze vergoeding. Je blijft dan in dienst voor de uren die je al op contract had, maar komt (met toestemming :P) niet opdagen op de momenten dat je ouderschapsverlof hebt. Je werkgever betaalt over die uren ook geen loon, en jij krijgt 70% vanuit het UWV en behoudt pensioenopbouw.

Als je je contract laat aanpassen naar 32 uur, dan krijg je die vergoeding dus niet en bouw je geen pensioen op. Ook is de aanpassing dan permanent*, waar de ouderschapverlofregeling een maximale looptijd kent.

*tenzij je later weer met je werkgever een ander contract laat opstellen natuurlijk

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Lawwie schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Ik ken geen enkele toeslag die niet naar inkomen is, dus dat zou ik erg vreemd vinden.
Klopt, maar sommige zijn meer glijdend dan anderen. Er zijn er ook die met tredes werken - waardoor je een soort "dal" krijgt. (kwam op geven moment ook voorbij op nu.nl en rtlnieuws, toen was die man van NSC er zo mee bezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-05 15:20

Secsytime

Automagisch

Financieel gezien is niet aan kinderen beginnen natuurlijk de beste optie.

De vraag is natuurlijk, wat levert het je op? Je kan kosteloos tijd doorbrengen met je kinderen, of je kan betalen om anderen op je kind te laten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:12
Secsytime schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:56:

De vraag is natuurlijk, wat levert het je op? Je kan kosteloos tijd doorbrengen met je kinderen, of je kan betalen om anderen op je kind te laten passen.
dat is een cirkel waar je niet zomaar uit komt. als een groot deel van bevolking bepaald geen kinderen te nemen, worden pensioenen wel moeilijk. Kan je zo meteen doorwerken tot je 80e of 90e.

Belangrijkste stelregels zijn toch gewoon:

Hoeveel werken beiden ouders:
Hoeveel dagen opvang zijn nodig:
Is zoveel opvang gewenst:
is zoveel opvang te betalen?
Kan ik/wij afschalen met werk zonder in de problemen te komen met onze financiën
Hoeveel ga je erop vooruit/achteruit als je dag minder opvang neemt en dag minder werkt.

Uiteindelijk is dit per kind maar ongeveer 4 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
Secsytime schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:56:

Als ik meer tijd met de kinderen wil doorbrengen, moet ik minder gaan werken. Dus dat is niet kosteloos.
Het is goedkoper om een ander op mijn kinderen te laten passen (dankzij kinderopvangtoeslag) dan een dag vrij te nemen.

Je gaat wel erg kort door de bocht :+ dit is wel heel zwart-wit, wat het gewoonweg niet is.

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 31-01-2025 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 09:44
Als je het puur financieel wilt bekijken, neem dan ook mee dat een kind op de opvang daar eten en luiers krijgt :) en als je op kantoor werkt kan thuis de verwarming ook nog een paar graden lager :p

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-05 19:50

JBX

99ruud99 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:31:
[...]

Je hebt het over de marginale druk.
De afname van toeslagen is gelukkig wel 'glijdend'. Zie alhier een vrij recente mooie grafiek, maar elke situatie is natuurlijk anders. Het artikel is zeker waard het lezen waard als je het wil begrijpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSwxB7Z0CwDpz-stTHUx9Tmi0XU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kJtGsYVIXRCvZitI2P3hPjC8.png?f=fotoalbum_large
https://esb.nu/belastingd...er-hoog-dan-vaak-gedacht/
Gielen, M. en H. Beens (2023) ESB, 108(4821), 204-207.

De meest recente cijfers kun je hier vinden
https://www.rijksoverheid...7/tabellen-marginale-druk

[ Voor 7% gewijzigd door JBX op 02-02-2025 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GreatDictator schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 11:52:
Als je het puur financieel wilt bekijken, neem dan ook mee dat een kind op de opvang daar eten en luiers krijgt :) en als je op kantoor werkt kan thuis de verwarming ook nog een paar graden lager :p
Als je het puur Financieel zou bekijken, zou je nooit een kind nemen ;)

Maar verder is een dag met je kind wel meer waard dan een dag werkslaven vind ik :)

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 02-02-2025 21:10 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GreatDictator
YakuzA schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:09:
[...]

Als je het puur Financieel zou bekijken, zou je nooit een kind nemen ;)
Uiteraard, maar dat punt is de TS al voorbij zo te horen :p

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wat bekend ouderschapsverlof eigenlijk voor je uitkering van WW als je werkeloos raakt? Stel je werkt 40 uur, maar neemt 8 uur ouderschapsverlof op, rekenen ze dan voor je WW-uitkering met 70% van die 40 uur, of 70% van die 32 uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
Je hebt nog steeds een contract voor 40 uur, dus ik ga er vanuit dat het niet uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:21
Waah schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:21:
Wat bekend ouderschapsverlof eigenlijk voor je uitkering van WW als je werkeloos raakt? Stel je werkt 40 uur, maar neemt 8 uur ouderschapsverlof op, rekenen ze dan voor je WW-uitkering met 70% van die 40 uur, of 70% van die 32 uur?
Ze kijken naar je SV loon, dus bij 8 uur per week ouderschapsverlof zou dat geen invloed moeten hebben gehad.

Rijksoverheid
Wanneer recht op WW
Hoogte WW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-04 16:10
J-M-T schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Ze kijken naar je SV loon, dus bij 8 uur per week ouderschapsverlof zou dat geen invloed moeten hebben gehad.

Rijksoverheid
Wanneer recht op WW
Hoogte WW
Wel in het geval je voor die 8 uur maar 70% van je normale loon uitbetaald krijgt. Dat verlaagt je SV-loon ook.
Ze rekenen dan dus voor 32 uur met je normale loon. En voor 8 uur met 70% daarvan.

[ Voor 5% gewijzigd door dj1982 op 07-02-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Officieel is het sowieso 70% maximum dagloon. Dus mocht je daarboven zitten kan het gat nog wat groter zijn.
Pagina: 1