Online backup van Google email/drive EN Google Photos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-05 19:18
Ik ben op zoek naar een manier om een 5 tal google accounts met bijhorende google drive én google photos op te slaan op bij een third party cloud provider.
Ik zocht al even op het forum hier en op google maar ik vond niet meteen een passende oplossing.
Professioneel gebruiken wij Keepit om reservekopie te voorzien van onze MS365 accounts en zie dat zij dat ook hebben voor Google Workspace.

Echter zijn de Google accounts private accounts dus ik ben niet zeker of dat wel de juiste oplossing is. Bovendien wil ik ook een reserve kopie kunnen nemen van Google Photos waar ik waarschijnlijk ook nog eens een andere Cloud provider voor nodig heb?

Enige ervaringen of ideeën zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
voor email zou ik mailstore home gebruiken, dat is een programma dat heel gemakkelijke backups kan maken van een mailbox vervolgens kun je die backups prima elders in een backup-dienst laten opslaan.

vooral omdat je aangeeft dat het maar om 5 users gaat zou ik je niet aanraden om één of andere pro-oplossing te zoeken, de kosten daarvan zijn vaak hoog en de tijd die je nodig hebt om het in te regelen is vele malen hoger dan wanneer je het gewoon op de eenvoudige manier doet.

eigenlijk geldt dat volgens mij voor al je dingen, het voelt een beetje alsof je alles 'kapot' wilt automatiseren terwijl het sneller zal zijn het gewoon eenvoudig op te lossen.

wil je dit toch doorzetten dan zul je hoe dan ook moeten overwegen welke prioriteiten je hebt.... de meeste (in the cloud) oplossingen werken namelijk alleen met google suite, omdat de consumenten tools vaak de nodige api toegang niet aanbieden.

je zou google foto's beschikbaar kunnen maken in gdrive zodat je alleen middels een drive-client steeds een backup kunt downloaden en dat dan naast mailstore draaien maar het nadeel van zo'n oplossing is dat het maken van incrementele backups dan knap lastig zouden worden.

zelf zou ik dan eerder kiezen voor een kant en klaar thuisoplossing in de vorm van een nas die de backup lokaal heeft (en maakt) synology mailPLUS en synology cloudsync zijn hier beiden geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat ik zelf gebruik is Rclone met de bijbehorende Google Photos en Google Drive driver. Die laatste was voorheen ook interessant met onbeperkte GSuite accounts, maar tegenwoordig een fijne manier om een kopietje te maken van data.

Stel dat je bijv. een kopie van Google Photos naar Dropbox wil maken dan maak je een Google Photos remote en een Dropbox remote, en kun je met het 'rclone sync' of 'rclone copy' commando de data overkopiëren.

Op die manier heb ik zelf een cronjob draaien die mijn Google Photos naar een lokale map synct zodat ik ze in PhotoPrism kan verwerken, maar rclone maakt het niet uit of je doel een lokale map of een remote is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@Oon als ik het niet verkeerd heb is het nadeel van die oplossing toch wel dat je op één pc zowel de data aan het downloaden bent als ook weer gelijk aan het uploaden.

zelfs als je tooltje daarbij geen temp-bestanden aanmaakt is zo'n oplossing verre van ideaal voor mensen met een wat lagere upload.

wat je voorstelt is zeker werkbaar, maar het is wel wat om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-05 16:11

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

mrbbs schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:00:
Enige ervaringen of ideeën zijn welkom!
Tegen welk risico wil je je beschermen, met welke eisen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

i-chat schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 15:01:
@Oon als ik het niet verkeerd heb is het nadeel van die oplossing toch wel dat je op één pc zowel de data aan het downloaden bent als ook weer gelijk aan het uploaden.

zelfs als je tooltje daarbij geen temp-bestanden aanmaakt is zo'n oplossing verre van ideaal voor mensen met een wat lagere upload.

wat je voorstelt is zeker werkbaar, maar het is wel wat om rekening mee te houden.
Dat zeker ja, er wordt door de lokale PC heen gestreamed. Je zit ook met limieten, zo heeft Google Drive een dagelijks hard limiet van 750GB (volgens mij voor zowel upload als download) en dat zal bij de meeste andere diensten niet anders zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbbs
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-05 19:18
Bedankt voor alle antwoorden, pas terug onder de levenden nadat de griep ook mij had weten vinden.
Ik ga even kijken naar rclone. Lijkt mij wel de makkelijkste oplossing voor mijn scenario. En voor de mails kijk ik even naar mailbox home.
Pagina: 1