Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-06 00:33
Ik werk nu een aantal jaar bij mijn huidige werkgever, waarbij we al jaren consignatiediensten draaien. In de CAO (VVT) was eerst een kleine vergoeding opgenomen maar was een groot deel vergoeding in tijd. Dat is sinds vorig jaar aangepast en er is nu een standaard vergoeding van 3,50 voor alle doordeweekse uren overdag (ma-vr 06-23:59) en 7 euro voor alle andere tijden. Dit betekend een flink hogere vergoeding en voor mij ook een flink hogere loonheffing over deze vergoeding.

Het is een regelmatige dienst die ik met een collega deel, week om week. Elke maand dus 2 diensten van een week. De vergoeding is ongeveer 1500 euro bruto per maand.
Nu wordt deze vergoeding volledig belast tegen het bijzonder tarief van 50,33%). Ik hou hier dus ongeveer 750 euro van over. Aangezien dit niet om een eenmalige vergoeding gaat maar een reguliere vergoeding die elke maand uitbetaald wordt verwacht ik dat deze belast moet worden tegen het normale tarief.

Mijn basis jaarsalaris is 58.000 en met de consignatievergoeding ongeveer 70.000. Ik kom dus niet in de hoogste tariefklasse terecht.

Mijn vraag is: Is mijn aanname correct dat de consignatievergoeding belast moet worden tegen het reguliere loonheffingtarief en niet het bijzonder tarief correct?

Online al veel gezocht maar kan over deze specifieke casus niks vinden.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:32
Als je zoekt naar uitbetaling overuren dan kom je vast veel soortgelijke zaken tegen.

Veel/alle werkgevers belasten dit soort 'extra' vergoedingen tegen het hoogste tarief, als je aan het einde van het jaar aangifte doet dan komt dit weer goed. Hiermee voorkomt je werkgever dat je achteraf belasting bij moet betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 15:42
Inderdaad, omdat nog niet bekend is of je boven de grens uitkomt, wordt het altijd maximaal belast en kan je het achteraf inderdaad terug vragen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:20

Aganim

I have a cunning plan..

Het is gebruikelijk dat dit soort extra betalingen tegen het hoogste tarief belast worden, zoals ook door andere aangegeven: dit is om te voorkomen dat je aan het einde van de rit wellicht moet bijbetalen.

Het verschil wordt weer rechtgetrokken bij de jaarlijkse belastingaangifte, onder de streep zal je dus uiteindelijk niets teveel betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Bij de belastingaangifte komt alles op één grote hoop en wat je eventueel teveel hebt betaald krijg je dan weer terug.

Overigens maakt het bij jouw jaarinkomen amper verschil onder welk tarief het valt. Het 'reguliere tarief' loopt, bij zulke jaarinkomens, door ons progressieve belastingstelsel namelijk bijna net zo hard op voor iedere euro die je extra verdient.

Voorbeeld 1: €4000 bruto salaris regulier tarief + €1000 bijzonder tarief
In te houden loonheffing regulier tarief: €851,75
In te houden loonheffing bijzonder tarief: €503,30
Totaal belasting: €1355,05

Voorbeeld 2: €5000 bruto salaris
In te houden loonheffing regulier tarief: €1356,83
Totaal belasting: €1356,83

In dit specifieke voorbeeld levert een uitbetaling onder het bijzondere tarief je dus zelfs €1,78 meer op :+ Als ik de door jouw genoemde getallen aanhoudt wordt het verschil nog kleiner (55 eurocent).

Maar nogmaals: uiteindelijk komt het bij de belastingaangifte op één grote hoop en alles wat je te veel of te weinig hebt ontvangen wordt dan gecorrigeerd. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Uniciteit op 28-01-2025 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 14:31
Kan je dit niet oplossen met een voorlopige aanslag? Gewoon uitrekenen wat je in totaal gaat verdienen, voorlopige aanslag indienen en dan betaalt de belastingdienst je maandelijks alvast uit. Je kan dit met vrij hoge zekerheid alvast zelf uitrekenen en terug vragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Zoals @Uniciteit al aangeeft, valt het mee wat het verschil is tussen direct uitbetalen of verrekenen eind van het jaar.

Wat als je straks een CAO verhoging krijgt of meer consignatiediensten gaat draaien en daardoor eind van het jaar wél in het hoogste tarief terecht komt? Dan mag je straks gaan "bijbetalen" wanneer je de aangifte moet doen. Dan hebben we hier (weer) een topic dat werkgever te weinig belastingen heeft ingehouden en dat je hier niks aan kon doen.
Ook weet een bedrijf bijv. niet of jij nog andere neveninkomsten hebt. Dus vandaar dat ze bijna altijd standaard het hogere tarief hanteren, zodat je eind van het jaar niet tegen nare verassingen aan loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-06 12:51
Wat men hierboven zegt klopt, de belastingdienst gooit bij de eindafrekening alles op een hoop, dus uiteindelijk komt het sowieso goed. De belastingdienst kent helemaal geen "bijzonder tarief", dat is een handigheidje van HR om te zorgen dat je niet per ongeluk te weinig belasting betaalt en bij de eindafrekening bij moet betalen. Daar worden de meeste mensen immers niet blij van.

Maar los daarvan is er een grote kans dat het gerekende tarief gewoon klopt en je dus niet of nauwelijks iets terug krijgt, reken je dus niet rijk door een flinke teruggave te verwachten.

Dat komt omdat je niet alleen gewoon belasting betaalt over de extra inkomsten, tegen het tarief van de geldende schijf, maar ook je inkomensafhankelijke heffingskortingen afnemen doordat je meer verdient. Daardoor zit de marginale belastingdruk* voor veel mensen ongeveer op 50%. Dat geldt voor de meeste mensen van ongeveer modaal tot 2x modaal (pin me niet vast op de exacte cijfers). En daarna kom je in de hoogste belastingschijf, waar je ook ongeveer 50% over betaalt.

* mocht je de term niet kennen, marginale belastingdruk is het percentage wat je netto overhoudt van de eerstvolgende euro die je bruto meer gaat verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-06 00:33
Bedankt voor alle snelle antwoorden! Ik heb bij dat laatste punt niet eerder stil gestaan. Door de hypotheekrente aftrek komt er elk jaar al een leuk bedrag terug, dus het is mij daardoor ook niet eerder opgevallen.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Cheetah
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-06 16:53
@Destynx de 50.33% is het 'bijzonder tarief', op je loonstrook soms ook BT. Het BT houdt rekening met de opbouw en afbouw van heffingskortingen (algemene heffingskorting en arbeidskorting). Hieronder een overzicht met het BT voor de hele range van inkomens.

De heffingskortingen zijn niet een vast percentage, maar stijgen/dalen met je inkomen. De algemene heffingskorting bijvoorbeeld wordt afgebouwd. Bij 28.406 euro (verzamel-) inkomen krijg je 3.068 euro heffingskorting (= korting op de te betalen belasting). Voor elke euro die je meer verdient krijg je 6,337ct (=6,337%) minder heffingskorting, totdat deze nihil is bij een (verzamel-) inkomen van 76.817. Voor je effectieve belastindruk moet je bij je reguliere tarief dus het afbouw percentage optellen.

Zie voor de op-/afbouwtabellen:
https://www.belastingdien...tabel-arbeidskorting-2025
https://www.belastingdien...mene-heffingskorting-2025

Je werkgever kijkt naar je loon op jaarbasis (vermoedelijk excl. consignatievergoeding) en past op basis daarvan het BT tarief toe op alle extra inkomsten. Naast consignatievergoeding gebeurt dat ook bij 13e maand, vakantietoeslag, bonus etc.

Na het belastingjaar wordt de juiste hoeveelheid inkomstenbelasting en heffingskortingen berekend (aangfite inkomstenbelasting), en wordt het verschil vereffend. Als je grote verschillen verwacht kun je een voorlopige aanslag invullen (dat is eigenlijk precies hetzelfde als de aangifte inkomstenbelasting) maar dan met verwachte inkomsten over het lopende jaar. Als daaruit een verwacht verschil blijkt tussen ingehouden loonheffing en de uiteindelijke verschuldigde inkomstenbelasting over dit jaar, krijg je alvast een maandelijks voorschot uitbetaald. (of maandelijks betalen bij negatief verschil, omdat te voorkomen kun je ook niet op verzenden drukken als je dat geld nog even op de rekening wil houden. Uiteraard moet je het dan bij aangifte inkomstenbelasting 2025 alsnog betalen).

Aannames tabel: werknemer (inkomen uit arbeid) en onder de AOW leeftijd. n.b. deze heb ik ergens vandaan geplukt en zie dat de bedragen niet 100% overeen komen. Dat doet niets af aan het verhaal en voor de juiste percentages en bedragen verwijs ik naar de sites hierboven.

Bij een inkomen onder de € 11.049,- is het bijzonder tarief 0%
Bij een inkomen tussen de € 11.050,- en € 13.143,- is het bijzonder tarief 35,82 – 8,05 = 27,77%
Bij een inkomen tussen de € 13.144,- en € 24.341,- is het bijzonder tarief 35,82 – 30,03 = 5,79%
Bij een inkomen tussen de € 24.342,- en € 28.406,- is het bijzonder tarief 35,82 – 2,26 = 33,56%
Bij een inkomen tussen de € 28.407,- en € 38.441,- is het bijzonder tarief 35,82 + 4,08 = 39,90%
Bij een inkomen tussen de € 38.442,- en € 43.071,- is het bijzonder tarief 37,48 + 4,08 = 41,56%
Bij een inkomen tussen de € 43.072,- en € 76.817,- is het bijzonder tarief 37,48 + 12,85 = 50,33%
Bij een inkomen tussen de € 76.818,- en € 139.404,- is het bijzonder tarief 49,50 + 6,51 = 56,01%
Bij een inkomen vanaf € 139.405 is het bijzonder tarief 49,50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Destynx schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:29:
Mijn vraag is: Is mijn aanname correct dat de consignatievergoeding belast moet worden tegen het reguliere loonheffingtarief en niet het bijzonder tarief correct?

Online al veel gezocht maar kan over deze specifieke casus niks vinden.
BT is jouw reguliere tarief voor geld bovenop je standaard bruto loon.

Dus wat ze doen is inderdaad correct en soortvan conform wat je voorstelt ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1