thuis pc ( werk ) met een vleugje gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel44
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 30-01 12:43
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil hem hoofdzakelijk voor werk gebruiken ( office, boekhouden ), maar is bedoeling eventueel als de nieuwe gtx 5000 servie videokaarten komen en de 4000 serie wat goedkoper wordt om nog een rtx4070 te kopen. Mijn zoon wil af en toe Call of Duty spelen of CyberPunk. Maar hoofdgebruik is gewoon werkgerelateerd. Gamen zal 1440p worden en ultra settings is leuk, maar geen noodzaak

Wat mag het systeem gaan kosten?
rond de 1500 -1600 compleet

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb liefst een pc waar ik snel mee kan werken en veel tabbladen open. Dus voorkeur zeker uit naar processor met wat cores en 32gb werkgeheugen

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen verstand van merken die in bepaalde onderdelen goed of slecht zijn, dus geen voorkeur

b]Wat verwacht je van ons?
Verwacht gewoon wat feedback en tips

Ik heb natuurlijk al wel wat andere topics doorgelezen en wel een soort van beeld opgedaan over configuraties. Dit zal mijn eerste samengestelde pc gaan worden en vind het wel wat spannend. Heb me wel ingelezen maar niet alles is me nog duidelijk. HIeronder wat ik zelf heb samengesteld. Lees graag wat reacties

De pc:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Boxed€ 293,99€ 293,99
1MoederbordenMSI PRO B650M-P€ 127,73€ 127,73
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 95,-€ 95,-
1MonitorsMSI MAG 274QRF QD E2 Zwart€ 219,-€ 219,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black (2023)€ 27,36€ 27,36
1Geheugen internCrucial Pro CP2K16G56C46U5€ 90,-€ 90,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 750W€ 91,90€ 91,90
1SSD'sLexar NQ790 2TB€ 116,90€ 116,90
1SpeakersCreative Gigaworks T40 Series II€ 96,70€ 96,70
Totaal€ 1.158,58

en eventueel alternatieve onderdelen voor de build hierboven

1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 79,96€ 79,96
1MonitorsLG UltraGear 27GR83Q-B Zwart€ 304,94€ 304,94
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 96,78€ 96,78
1VoedingenCorsair RM750x (2024)€ 148,37€ 148,37
1SSD'sWD Black SN770 2TB€ 124,90€ 124,90
Totaal€ 754,95

Moederborden heb ik totaal geen verstand van dus.....

Voedingen ik heb gezien dat 750W bij een rtx4070 wel genoeg zal zijn zie nu ook dat er een Ti versie van is daar heb ik nog niet na gekeken. Ook geen idee wat een goed merk voeding is
Misschien dat het nog een voeding kan zijn met minder W. Aangezien normaal de pc 90% gebruikt gaat worden voor thuiskantoor

Geheugen: Ik las dat AMD en geheugen niet altijd een succes is. Maar kan iemand me uitleggen waarom dat zo is en ik dan misschien beter voor een Intel processor kan gaan?

En wat is precies het inlezen van geheugen bij AMD? Is dat alleen bij 1e keer dat pc er lang over doet of geldt dit voor een wat langere periode bij het opstarten. En over hoelang hebben we het dan? minuten of gewoon wat seconden langer? Las ook dat AMD nogal precies is bij het soort geheugen. Las ergens 6000c30 ofzo het beste zou zijn, maar geen idee of dat ook zo is

Monitor:
Belangrijkse is dat ik voor mijn werk duidelijk beeld heb bij tekst. De combinatie tekst en gaming zou nog beter zijn natuurlijk

Extra fans zijn gok ik ook nodig in de pc kast? Suggestie wat voor types en merk?

Jullie worden vriendelijk bedankt,

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:08

franssie

Save the albatross

Voor wat betreft dat 'inlezen' van het geheugen, dat is iets wat ik pas achteraf gehoord heb. In mijn AMD build duurde het de eerste paar keer opstarten inderdaad lang, iets wat mij verbaasde. Nu start het op in seconden (wat je mag verwachten van een NVMe SSD).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel44
franssie schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:05:
Voor wat betreft dat 'inlezen' van het geheugen, dat is iets wat ik pas achteraf gehoord heb. In mijn AMD build duurde het de eerste paar keer opstarten inderdaad lang, iets wat mij verbaasde. Nu start het op in seconden (wat je mag verwachten van een NVMe SSD).
Wat is lang? minuten of.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:08

franssie

Save the albatross

Karel44 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:20:
[...]

Wat is lang? minuten of.............
Dacht wel een paar minuten inderdaad, geen half uur.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13:09
@Karel44 Ja, kan minuten zijn. Geheugen trainen duurt lang op AM5 en hoe meer werkgeheugen je hebt, hoe langer het duurt.
BIOS updaten naar de recentste versie is zo'n beetje alles wat je hier als eindgebruiker aan kunt doen. Oude bios versies kunnen een bug hebben waardoor het geheugen ALTIJD getraind wordt bij het opstarten in plaats van alleen de eerste paar keer na het wijzigen van de geheugen configuratie.

Zodra het geheugen getraind is, worden je starttijden normaal
(wat je mag verwachten van een NVMe SSD).
Opstarttijd verschilt nagenoeg niet tussen de snelste NVMe SSD en een doorsnee SATA SSD. SSD snelheid is hierin simpelweg niet de bottleneck.
Er zijn tig tests op internet te vinden, waaronder deze YouTube: Windows 10 HDD vs SSD vs M.2 vs NVMe Boot Time Comparison
Zelfde geldt voor loading times in games.

Je leest op fora nog wel eens verhalen van mensen waarbij de loading times "echt wel halveerden met mijn nieuwe m.2!!" maar niemand kan ooit getallen reproduceren en geen enkele test onderbouwt dit.
En in heel veel van die verhalen hebben ze toevallig bij het wisselen van die SSD ook windows opnieuw geïnstalleerd...

[ Voor 51% gewijzigd door youridv1 op 28-01-2025 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel44
Okey dan weet ik dat in elk geval dat ik daar rekening mee moet houden en dat het niet gelijk wat raars is als ie x aantal minuten erover doet op te starten de eerste week ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:36
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 228,99€ 228,99
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 119,-€ 119,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4070 EVO OC Edition 12GB GDDR6€ 569,-€ 569,-
1BehuizingenLian Li A3-mATX Black€ 68,99€ 68,99
1MonitorsIiyama ProLite XUB2763QSU-B1 Zwart€ 217,72€ 217,72
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 28,86€ 28,86
2VentilatorsArctic P12 PWM Zwart/Zwart, 120mm€ 4,84€ 9,68
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 96,78€ 96,78
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 550W€ 75,09€ 75,09
1SSD'sLexar NQ790 2TB€ 116,90€ 116,90
Totaal€ 1.531,01

Als je toch een aparte koeler neemt, pak dan de Tray versie van de Ryzen 7 7700. Die is een stuk goedkoper.
Beter en goedkoper moederbord, goedkopere en kleinere case. Omdat die zonder ventilatoren geleverd wordt, heb ik er 2 toegevoegd. Veel zuiniger scherm (energieklasse b) met ingebouwde speakers, lichtere voeding (meer is niet nodig icm een RTX 4070). Uiteraard kan je nog aparte speakers bijkopen als je betere geluidskwaliteit wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel44
Wat is verschil tussen de boxed en tray versie precies?

ASRock ken ik niet goed qua merk en had voordat ik tweakers voorbij zag komen, 3 pc winkels gevraagd over een moederbord, maar die gaven voorkeur aan MSI of Gibabyte en geen idee waaorm. Maar ASrock is dus wel prima

Voeding ken ik me niet zo in uit maar Be Quiet is goed merk of.............. De Be Quiet Pure Power 12 750W kwam wel ergens goed uit wat reviews, neem aan dat de 550W vergelijkbaar is of totaal andere onderdelen?

SSD is ook goed de Lexar of toch eerder de WD black?

Back-up maken moet je dan op een externe schijf gaan doen lijkt me als je een 2tb neemt voor het geval deze stuk gaat? Of kan je beter 2x een schijf van 1TB nemen al is dat wel paar tientjes duurder

Liyama nooit van gehoord zal eens kijken. 100hz is genoeg ook voor als zoon x wil gamen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:36
Karel44 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:04:
Wat is verschil tussen de boxed en tray versie precies?
De boxed versie komt met koeler, de tray versie zonder.
ASRock ken ik niet goed qua merk en had voordat ik tweakers voorbij zag komen, 3 pc winkels gevraagd over een moederbord, maar die gaven voorkeur aan MSI of Gibabyte en geen idee waarom. Maar ASrock is dus wel prima
Jouw MSI-bord heeft een erg matige VRM (zie hier) als je later een snellere processor wil plaatsen, ga je niet het volle potentieel ervan kunnen benutten omdat hij onvoldoende gekoeld wordt. Bovendien is het merk geen garantie dat het een goed moederbord is. ASRock, Gigabyte en MSI hebben zowel goede als slechte moederborden.
Voeding ken ik me niet zo in uit maar Be Quiet is goed merk of.............. De Be Quiet Pure Power 12 750W kwam wel ergens goed uit wat reviews, neem aan dat de 550W vergelijkbaar is of totaal andere onderdelen?
Je mag er vanuit gaan dat de 550W dezelfde onderdelen bevat als de 750W.
SSD is ook goed de Lexar of toch eerder de WD black?
Ik denk dat de Lexar sneller is, maar ik zoek het nog even op. Edit: Ja, zo'n 15-20% sneller.
Back-up maken moet je dan op een externe schijf gaan doen lijkt me als je een 2tb neemt voor het geval deze stuk gaat? Of kan je beter 2x een schijf van 1TB nemen al is dat wel paar tientjes duurder
Back-up altijd op een externe schijf maken, twee interne schijven is nergens voor nodig.
Liyama nooit van gehoord zal eens kijken. 100hz is genoeg ook voor als zoon x wil gamen?
Ik vermoed van wel, als je geen 100fps haalt, is het zeker voldoende. Als je meer haalt, zou je kunnen kijken voor 180Hz, maar gezien je het hoofdzakelijk als werk-scherm gaat gebruiken is lager energiegebruik belangrijker dan 180Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel44
Ik heb geen idee wat een call of durty qua fps op 1440p ofzo gaat halen op dit systeem met een rtx4070 of 4070ti ( of een nieuwe rtx5060 moet goedkoper zijn en vergelijkbaar of beter presteren )

voor backup is het aan te raden dus nog een externe ssd aan te schaffen

Oke dank voor info over de Lexar. Vroeg meer omdat WD voor mij bekender merk is.

Okey dus de Tray versie is dan inderdaad beter omdat er toch een losse koeler op komt!!

Oke dan moet ik dus voor een beter moederbord qua vram gaan. Het is altijd geluk hebben denk ik hoelang een product mee gaat en denk ook hoe het werkt in combinatie met andere onderdelen.
Pagina: 1