EXT 4 naar Btrfs - Synology 923+

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan1984
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-05 22:31
Info

Zo'n 1,5 a 2 jaar geleden ben ik overgestapt van een oude Synology DS416 naar een nieuwe DS923+. met de Synology migratietool alles overgezet op de nieuwe NAS.

Maar nu loop ik tegen het volgende aan Vol 1 heeft een grote van 16TB, deze begint aardig vol te raken. Ik dacht dan maak ik deze even wat groter, blijkt de max 16TB te zijn, vanwege de EXT4 structuur.

Ik kan dit ook niet meer omzetten, ook heb ik de oude NAS niet meer.

Ook is er een geencrypte gedeelde map op Vol 1 aanwezig. Deze data is voor mij heel belangrijk (zakelijk).

Mijn vraag

Wat is de beste manier om Vol 1 te vergroten?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Synology 923+
4x 18TB HDD
2x 1TB SSD Cach
DSM 7

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Nog niks, ben bang dat ik data verlies.

Beste antwoord (via sebastiaan1984 op 28-01-2025 11:10)

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05 16:58

TommieW

Numa numa.

De documentatie van Synology geeft aan dat je het volume moet verwijderen en opnieuw moet aanmaken. Omdat je data belangrijk voor je is, heb je toch al back-ups. Dus: ext4 volume verwijderen, btrfs volume aanmaken, back-up terugzetten.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:03
Als de data belangrijk is, neem ik aan dat er al een backup aanwezig is?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-05 16:58

TommieW

Numa numa.

De documentatie van Synology geeft aan dat je het volume moet verwijderen en opnieuw moet aanmaken. Omdat je data belangrijk voor je is, heb je toch al back-ups. Dus: ext4 volume verwijderen, btrfs volume aanmaken, back-up terugzetten.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-05 19:42
Als je 4x18TB heb en je loopt op volume 1 tegen het maximum van 16TB aan, dan betekent dit dat je nog niet 1 drive 100% in gebruik heb en daarmee 3 drives leeg hebt?

Dan kan je toch een 2e volume / pool maken op de overige drives met BTRFS en je data binnen de NAS verkassen van volume 1 naar volume 2?

En dan verwijder volume 1?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan1984
vanaalten schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:36:
Als de data belangrijk is, neem ik aan dat er al een backup aanwezig is?
Jazeker, elke dag wordt er een backup gemaakt naar een NAS op een ander adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan1984
TommieW schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:39:
Ook al is er een backup aanwezig, ik heb dit nog nooit terug gezet, dus dat was een beetje de angst. Als ik het zo lees, kan ik toch ook eerst een nieuw vol aanmaken (vol 3) alle data daarheen verplaatsen, dan vol 1 verwijderen en dan een nieuwe vol 1 aanmaken en alles weer terugzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
Er is voor die DS923+ helemaal geen 16TB limit.
Die limiet komt van je DS416 welke een 32bits processor heeft en doordat je de migratietool gebruikt hebt is die limiet meegekomen.

Het enige wat je daar aan kunt doen is een backup maken, de storage pool verwijderen, een nieuwe storagepool aanmaken, daar een volume op aanmaken en de backup terugzetten.
Dan ben je die 16TB limiet kwijt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 28-01-2025 12:31 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 17:14
Ik loop tegen iets vergelijkbaars aan wil even checken of mijn gedachten gang goed is.
Ik heb nu 2x 6TB, 1x 8TB en 1x 3TB in de nieuwe 932+ zitten
Ik heb nog 1x 8TB schijf klaar liggen om de 3TB te vervangen.

Mijn idee is om de 3TB uit de NAS te halen, de nieuwe 8TB erin. Daar een nieuw volume met btrfs aan te maken. Dan een hyperbackup te doen op het btrfs volume.
Dan de hele main-storage pool verwijderen en opnieuw maken. Daarna hyperbackup terug zetten vanaf de 2e pool. Dan 2e pool weer verwijderen en de nieuw main-pool weer extenden met de 8TB schijf?

Is dat een slimme manier ? Ik draai ook diverse dockers en webstations, gaat dat goed?

Andere optie is dat ik de oude NAS installeer met de 8TB schijf, en daar de hyperbackup heen laten doen.
Iemand een goede tip wat beter/sneller is?

edit: het leek mij handig om de oude NAS te gebruiken met een 8TB+3TB schijf, en dan daar een backup naar toe draaien. Echter is de hyperback vault op de DS416play versie 3, en op de 923+ is het vesrie 4. Deze blijken incompatible te zijn met elkaar en is het dus niet mogelijk om vanaf je nieuwe 932+ naar een oude 416play te hyperbackuppen. ik heb daarvoor nog geen oplossing gevonden, ik kan uiteraard alleen de data backuppen maar dat zorgt er wel voor dat ik alle apps e.d. opnieuw moet configureren. Ik heb nog niet uitgezocht hoeveel werk dat voor mij is. Nog een keer plan A maar bekijken :o....

[ Voor 27% gewijzigd door ChiLLeR op 13-02-2025 12:14 ]

>> Signature?

Pagina: 1