5.1 surround wireless headset?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-09 08:22
Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe headset om mijn Razer Tiamat 7.1 v1 eindelijk eens te vervangen. De razer Tiamat is een 7.1 surround headset met aparte drivers per kanaal. Misschien is de situatie in de voorbije 10-15(?) jaar ernstig verbeterd, maar ik heb slechte ervaringen met 'virtual' surround uit 2 drivers. Ik vind echter geen draadloze headsets die ook effectief meerdere drivers per oor hebben. Misschien is dat een beperking omwille van batterij, of signaalkwaliteit?

Wat is je budget?
Een bovenlimiet van 300-400 euro, minder is beter. Ik ben niet op zoek naar het beste, maar naar het beste 'bang for the buck'

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Deze headset zal puur voor gaming op de PC gebruikt worden, met wat achtergrondmuziek. Ik game regelmatig met vrienden, dus een ingebouwde 'degelijke' mic is een must (graag met een armpje voor de mic, maar dat is niet noodzakelijk). Ik zal 'm niet gebruiken als bluetooth headset, en omwille van latency etc wil ik graag een dongle gebruiken om de headset aan te sluiten.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zoals in 'ik zoek een' - Ik heb de pricewatch hier bekeken - gaming headsets, surround en draadloos (rf) aangeklikt. Alle headsets die ik vind hebben slechts 2 drivers.
categorie: Gaming headsets

Welke vragen heb je hier nog over?
Bestaat dat? een 'echte' 5.1 surround, draadloze headset voor de PC?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Kort gezegd nee. Op deze korte afstand van je oren, met zulke kleine drivertjes is elke headset niet meer dan stereo-met-foefjes, ook als er 5.1/7.1 op staat / in zit.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
Jorgen schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:19:
Kort gezegd nee. Op deze korte afstand van je oren, met zulke kleine drivertjes is elke headset niet meer dan stereo-met-foefjes, ook als er 5.1/7.1 op staat / in zit.
Bedankt voor je antwoord. Mijn tiamat 7.1 heeft echter wél meerdere drivers per oor. Is duidelijk merkbaar in gebruik ook.

Als jij zegt dat dat niet draadloos bestaat, zal ik maar weer nieuwe earpads bestellen in de plek van een nieuwe headset. Voorlopig kan ik ze nog kopen via AliExpress want officieel worden ze niet meer geproduceerd :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
Gezien jouw budget kom je denk ik snel uit op een Audeze Maxwell Wireless. Die kan ook op de PC aangesloten worden. Een stereo headset, maar wel een pak betere kwaliteit dan je nu hebt

[ Voor 40% gewijzigd door Hulleman op 28-01-2025 11:55 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Zer0CooL schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Mijn tiamat 7.1 heeft echter wél meerdere drivers per oor. Is duidelijk merkbaar in gebruik ook.

Als jij zegt dat dat niet draadloos bestaat, zal ik maar weer nieuwe earpads bestellen in de plek van een nieuwe headset. Voorlopig kan ik ze nog kopen via AliExpress want officieel worden ze niet meer geproduceerd :-(
Ik zeg vooral dat surround op iedere hoofdtelefoon (ongeacht manier van aansluiten/verbinden) een doe-alsof-surround is, net zoals surround op YouTube voorheen enkel stereo-met-trucjes was; en de meerwaarde van bijv Atmos op een soundbar ook klein is. Ja, veel mensen horen wel degelijk iets, maar het is een soort beperkte emulatie.

Als je dus stad en land gaat afzoeken naar een koptelefoon die doet wat je wilt, houd er dan in elk geval ook rekening mee dat ze lang niet allemaal zo goed zullen zijn in wat jij wilt kunnen horen. Dat neemt niet weg dat er vast modellen zijn die er beter in zijn dan andere. Het is een stukje verwachtingsmanagement. :)

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0CooL
Hulleman schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 11:51:
Gezien jouw budget kom je denk ik snel uit op een Audeze Maxwell Wireless. Die kan ook op de PC aangesloten worden. Een stereo headset, maar wel een pak betere kwaliteit dan je nu hebt
Bedankt voor je reactie. Deze is echter puur stereo, zelfs geen truukjes voor virtual surround. Bovendien heb ik bij deze headset niet echt een 'bang for buck' gevoel... Voelt voor mij meer als headset selecteren, bovengrens 400 euro, sorteren op duurste eerst. Vertel me gerust waarom deze headset de beste is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 07:51
Zer0CooL schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:13:
[...]

Bedankt voor je reactie. Deze is echter puur stereo, zelfs geen truukjes voor virtual surround. Bovendien heb ik bij deze headset niet echt een 'bang for buck' gevoel... Voelt voor mij meer als headset selecteren, bovengrens 400 euro, sorteren op duurste eerst. Vertel me gerust waarom deze headset de beste is.
Je kunt ook zelf wat zoekwerk doen en input leveren. Ik geef je een tip voor een goede headset voor jouw budget, maar trekt dat direct in twijfel, terwijl je zelf niet verder komt dan even de pricewatch te bekijken.

Jij wil het beste bang for buck. Dat ga je sowieso niet vinden in surround headsets of headsets die middels allerlei softwarematige trucjes surround na bootsen. Daar betaal je dik voor, terwijl je zou moeten kijken naar de beste geluidskwaliteit voor je geld.

Als ik € 300 - € 400 uit ga geven voor een headset moet het ook goed spul zijn. Dan zou ik niet kijken naar merken als Razer of Arctis Nova. Dat kan dan een stapje hoger. De Audeze Maxwell maakt gebruik van planar magnetic drivers wat je bij die surround headsetjes niet gaat vinden. Sterker nog, dat vind je niet vaak in headsets onder de € 600. Je kunt ook nog kijken naar een merk als Beyerdynamic, zoals een MMX300 of DT797. Zeer gerenommeerd merk, maar die zijn alleen wel bedraad.

[ Voor 45% gewijzigd door Hulleman op 29-01-2025 08:30 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:25
hoe zie je die .1 in een headset? Subwoofer bovenop de hoofdbeugel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-09 23:39
Een soort JBL boombox die met een nekband achter in je nek hangt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

uitvoering: Razer Tiamat 7.1

Geeft je keurig het eea aan alternatieven voor je huidige headset. Aantal ook nog gewoon leverbaar, ook met reviews. Zou die even lezen, heb je iig een richting.
De wireless beperkt je daar in wel. Bedenk je ook dat je Razer al in 2012 op de markt kwam, en de DSP technologie sterk verbeterd is de afgelopen jaren. Aantal drivers maakt niet zo heel veel uit. Ik heb een stereo IEM met 10 drivers per kant. Heel klein :+ Maar zegt meer over hoe makkelijk een frequentiebereik aangestuurd cq verdeeld kan worden, dan over hoeveel kanalen discreet er uitgestuurd kunnen worden.
Jou 7.1 slaat puur terug op de decoder software die er mee om kan gaan. Anders had je namelijk wel 8 drivers per oorschelp ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1