5900x/6900xt desktop vervangen door 7945hx proxmox "NAS"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror Factor
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-02 15:33
Hi all,

Enkele jaren terug heb ik een game pc samengesteld voor een SIM, maar in de praktijk gebruik ik hem als een gewone desktop met amper load. Laatste keer dat ik gegamed heb, is meer dan een jaar geleden...

In de tussentijd was ik wel naar NAS setups aan't kijken, die de mogelijkheid hebben om containers en VM's te draaien. Een paar basic docker apps, maar soms ook VM's voor bepaalde setups te testen etc. Ik neig eerder naar een zelfbouw NAS, maar deze power efficient krijgen is niet eenvoudig, daardoor ben ik op een Minisforum N5 Pro gekomen, met een AMD Ryzen AI 370.

Blijkbaar scoort deze CPU quasi even hoog op cpubenchmark als mijn 5900x. Deze setup is nog niet beschikbaar en de beperking tot 5 drives speelt in mijn achterhoofd, dus ben ik toch terug naar zelfbouw setups aan't kijken. Nu zie ik dat Minisforum ook moederbordjes verkoopt met een Ryzen 9 7945HX (https://minisforumpc.eu/e...=c&variant=42142918607031)

Dit gecombineerd met een be quiet! tfx power 3 300w gold en HBA card leek me wel iets. Nu heb ik 3 vragen:
- is dit systeem inderdaad krachtiger dan mijn huidige desktop?
- Kan ik de built-in gpu naar een VM passthrough-en, zodat ik mijn desktop als vm kan draaien?
- if needed, kan ik een dedicated gpu passthroughen naar een VM?
- kan ik de SSD slots met een converter gebruiken voor een hba kaart, die dan ook met passthrough naar een VM verbonden zou worden, om als NAS gebruikt te worden?

Einddoel is een zuinige NAS (ik neig naar Unraid vanwege de flexibiliteit qua upgrades) die ook mijn desktop kan vervangen. Edge case die ik nog in gedachte hou: mijn gpu houden, die passthrough-en naar een VM, zodat ik mijn simulator toch nog kan gebruiken. Externe GPU behuizing zou misschien een optie zijn, om power usage laag te houden indien die niet gebruikt wordt.

Qua NAS storage, zou ik disken van 20/22TB gebruiken. Vermoedelijk geleidelijk opschalen. De 100+ TB setup die ik in gedachte heb zou leuk zijn, maar is realistisch gezien meer een nice to have dan een zekerheid. Ik ben er nog niet uit of ik er zoveel geld tegenaan wil gooien, maar vandaar dat ik graag de flexibiliteit van extra disken had. Idealiter had ik een server case (denk Dell PowerEdge T640) gehad met ruimte voor 18 disks, maar met een zuinige cpu/voeding. Cache SSD, 3.5" disks zullen meestal inactief zijn. Grote bulk qua storage is archival.