wat zou volgens jou het moderne upgrademodel zijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 16-09 23:24
Ik volg al sinds de jaren 80 feitelijk het model van :

1 elke 2 generaties cpu & gpu een nieuw systeem (dit komt neer op 1 pc per 3-4 jaar)
2 perifials (monitor, keyboard, muis) gebruik je 2 systemen, de rest allemaal nieuw.
3 voor mid en highend gaming doe je vaak halverwege de levensduur een update (nieuwe gpu en ram)

je budget verdeel je als volgt
1/4 naar perifials
1/4 naar gpu
1/4 naar cpu+mobo+ram
1/4 naar rest
-> upgradebudget is gelijk aan een van deze delen.

in praktijk vertaalde zich dit naar
budget : 1200 euro systeem dat 3 jaar meegaat, 900 euro systeem dat 3 jaar meegaat = 2100 euro per 6 jaar. = 30 euro per maand

midend : 2400 euro systeem dat 4.5 jaar meegaat, 600 euro upgrade, 1800 euro systeem dat 4.5 jaar meegaat, 600 euro upgrade = 5400 euro per 9 jaar = 50 euro per maand

highend : 3600 euro systeem dat 4.5 jaar meegaat, 900 euro upgrade, 2700 euro systeem dat 4.5 jaar meegaat, 900 euro upgrade = 8100 euro per 9 jaar = 75 euro per maand

extreme highend 4800 euro systeem dat 3 jaar meegaat : verkoop 2e hands voor 1200, 3600 systeem dat 3 jaar meegaat = 7200 euro per 6 jaar = 100 euro per maand

maar de markt vandaag de dag is nogal veranderd.. de prijs van een moederbord is forst hoger geworden net als de prijs van een gpu, waarmee de klassieke verdeling wellicht aangepast moet worden?
en progressie per generatie is minder als het eens was, waarmee wellicht minder vaak upgraden raadzaam is? en ram upgraden is zeker niet meer zo noodzakelijk als het eens was.

ook is het de vraag of de klassieke budgetten nog steeds afdoende zijn voor de 4 klassieke prijsklassen.

dus.. kloppen deze budgetten en verdelingssleutel die al bestaat sinds de jaren 80 volgens jullie nog.. of wat is het aangepaste model dat jullie zouden aanraden?

gewoon nieuwsgierigheid of er anderen zijn die een dergelijke verdeelsleutel voor het budget & budget per maand om op een bepaald niveau over decennia te kunnen gamen hebben...
(in mijn ogen alleen kijken naar wat je nu te besteden hebt is dom.. en je moet altijd alles doorreken in kosten per maand. en natuurlijk al beginnen te sparen voor je opvolgende pc als je de huidige juist gekocht hebt.. iets waar velen ook nalatig in zijn)

[ Voor 10% gewijzigd door DutchGamer1982 op 27-01-2025 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb geen idee wat mijn hobby me per maand kost en eerlijk gezegd wil ik het ook niet weten :+

Maar serieus waarom zou ik het per maand moeten doorrekenen of überhaupt een model of een verdeelsleutel moeten hebben :?

Het enige patroon wat ik redelijk vast volg is dat GPU en core componenten (CPU, mobo en ram) zelden tegelijk gaan. De rest is semi-willekeurig, de laatste grote upgrade was in augustus 2023 en eigenlijk gedreven door de lage NAND prijzen. Ik was van plan te gaan upgraden alleen het naar voren gehaald omdat SSD's en geheugen op dat moment goedkoop waren.

Randapparatuur is een verhaal apart, ik wissel regelmatig van muis en een deel daarvan is gedreven door het tegenkomen van een leuke deal in V&A.
Toetsenborden is helemaal scheef qua verhouding, dat was een beetje mijn corona hobby dus nu in het bezig van een aantal custom mechanische toetsenborden ter waarde van een leuke hedendaagse GPU :+
Monitoren doe ik lang mee, huidige is uit 2016~17 en gaat naar verwachting nog wel even mee puur omdat hij voldoet :)
Idem met behuizing, koeling en voeding, de laatste grote upgrade daarvan was in 2020 omdat ik van ATX naar een ITX behuizing ging om praktische redenen op dat moment. De behuizing was dusdanig duur en ben ik nog zo tevreden mee dat die als het kan die nog zeker een ronde meegaat. Voeding ga ik waarschijnlijk vervangen voor een ATX 3.1 exemplaar als dat nodig is bij de volgende GPU upgrade. En de GPU upgrade ga ik waarschijnlijk doen als ik 2 games die op de planning heb staan uitgespeeld heb wat met mijn tempo nog wel een jaar kan duren :p

Waarom jezelf beperken tot verdeelsleutels en modellen, de markt en mijn wensen zijn dar veel te dynamisch voor.

Voetnoot is wel dat ik sowieso geld apart houd voor toekomstige upgrades en vrijwel alles verkoop wat ik zelf niet meer gebruik en daarmee een deel van een upgrade financier.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen idee wat hier de discussiewaarde is. Ook mis ik de connectie met het subforum waar het staat.

Dit topic is gesloten.