Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-05 23:22
Ik heb al een tijdje Tailscale draaien op verschillende apparaten naar volle tevredenheid. Op één klein dingetje na.

Op mijn Android heb ik onder Instellingen > Netwerk en Internet > Privé DNS de hostnaam ingesteld op xxxx.dns.nextdns.io ingesteld. Ook dat werkt prima.

Echter wanneer ik verbinding maak met Tailscale en in Android staat Hostnaam van Prive-DNS aan, dan verlies ik de verbinding met internet. Alleen Tailscale disconnecten of Privé-DNS in Android op automatisch of uit zetten, zorgt ervoor dat ik weer verbinding heb.

Dit is ook een bekend probleem en al jaren geleden aangekaart bij Google (zie https://issuetracker.google.com/issues/141674015#comment10). Wat dat betreft verwacht ik hier ook geen oplossing voor, ook alle workarounds zoals MagicDNS uitzetten en Nameservers verwijderen is geen optie.

Tenzij iemand nog een andere workaround heeft om dit binnen Tailscale of NextDNS op te lossen, wil ik dit op een andere manier oplossen binnen Android.

Ik heb Tailscale niet constant aanstaan, alleen wanneer het nodig is. Ik zou graag het volgende willen instellen:
  1. Standaard staat Privé-DNS in Android aan met hostnaam.
  2. Op het moment dat ik Tailscale aanzet, zou Privé-DNS uitgezet moeten worden in de instellingen.
  3. Zodra ik Tailscale weer disconnect, moet Privé-DNS weer aangezet worden op Hostnaam.
Nu moet ik deze actie iedere keer handmatig uitvoeren waardoor ik het regelmatig vergeet. Heeft iemand een oplossing waardoor dit automatisch zou kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:48
Zou je dit niet kunnen automatiseren met bijvoorbeeld MacroDroid?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
DaLass schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:43:
Zou je dit niet kunnen automatiseren met bijvoorbeeld MacroDroid?
Macrodroid net getest, ik kan wel de VPN verbinding als trigger instellen maar niet Privé-DNS wijzigen als actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:36
Tasker zou dit ook moeten kunnen: https://www.reddit.com/r/...setting_access_in_tasker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
Deze ga ik ook nog eens bekijken.
MacroDroid had wel deze optie, maar dan alleen als je toestel geroot was. Wellicht dat dat in de afgelopen versies is gewijzigd.