Lothlórien schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:12:
leuk dat verhaal over dat de ledstrip zal pakken wat hij pakken kan, maar het komt er dus op neer dat de USB niet is om constant meer stroom te leveren dan waar het voor is ontworpen.
Ik vraag me af of jouw verhaal hier wel op gaat, want een USB levert niet meer dan waar hij geschikt voor is toch? (tenzij er een hele brakke voeding voor staat).
"vroeger" hadden we nog wel eens een 2,5" HDD aan een USB hangen. Deze trekken zo'n 3 watt. Als deze het niet deed op één poort dan gebruikte je een Y-kabel om vanuit 2 USB poorten te voeden. Ik heb in ieder geval nooit het idee gehad dat dit slecht zou voor mijn router of laptop.
Overigens kan het nooit kwaad om te verifiëren of de poort inderdaad voldoende stroom levert.
Dan moet je terug naar de basis electronica. Hoe hoger de het wattage, hoe hoger de stroom is die gaat lopen. Er zijn dan verschillende situaties denkbaar:
• Hoe hoger die stroom, hoe meer verlies er optreedt over de interne weerstand van je voeding. Als die stroom maar hoog genoeg is, dan zakt je spanning uiteindelijk in. Met als gevolg dat alle elektronica die in je apparaat zit, minder spanning krijgt.
• Hoe hoger de stroom, hoe meer warmte de componenten waar die stroom doorheen gaat produceert. In theorie kun je componenten stukbranden. Dat kan ook een traag proces zijn. Dus de eerste week of maand doet die ledstrip het, daarna is het ineens over.
En het voorbeeld wat jij aanhaalt van die HDD dat toont gelukkig aan dat veel USB-poorten wel beveiligd zijn tegen te hoge stromen, maar het is ook precies wat je zegt: "Als deze het niet deed op één poort" dan heb je duidelijk een beveiligde poort te pakken. Want als hij het wel doet op een USB1 of 2 poort dan levert die poort meer dan de bedoeling is. En hoe lang gaat dat goed? Daarbij komt dat 3 / 4 watt nog altijd de helft is van een gemiddelde lightstrip van 'één meter.
Tel daarbij op dat als je zo'n USB HDD op één poort aansluit dat je vaak niet vanuit Windows een melding krijgt dat er te weinig vermogen is om het apparaat van stroom te voorzien. Dit in tegenstelling tot een passieve USB-hub waar je drie USB-sticks in steekt, dan piept Windows wel. Wat er gewoon mee te maken heeft dat een apparaat wanneer het wordt aangesloten kenbaar moet maken hoeveel energie hij zal vragen. Zo kan de USB-controller of het OS daar rekening mee houden. De USB-HDD rapporteert bewust niet of minder dan het werkelijke te verwachten vermogen. Het gaat dan ook voorbij aan alle beveiligingen die er zijn gemaakt om schade aan de hardware tegen te gaan.
Ik denk dat we met z'n allen blij mogen zijn dat de USB-standaard al zodanig ver ontwikkeld is dat de meeste van dit soort gebruikersfouten zijn ingecalculeerd. Het zou mij niets verbazen dat bescherming tegen te hoge stromen of spanningen gewoon is opgenomen in de standaard. Zeker weten doe ik het echter niet, en dan geldt voor mij altijd: better safe then sorry.
Toegegeven, ik heb ook een kleine
lightstrip op mijn monitor geplakt, maar die trekt ongeveer 1,5W (0,3 A@5V) wat nog ruim binnen de specificaties van USB1 (0.5A@5V) zit. Bovendien zit die in een laadpoort die met USB-PD 60W kan leveren en waarmee die poort volgens de specificaties maximaal 3A op 5V moet kunnen leveren (15W). Dus op deze poort zou ik een grotere ledstrip (tot 15W) aandurven; de electronica zal niet stuk gaan als er geen USB-PD handshake heeft plaats gevonden.
Maar nogmaals, dat is een monitor met een USB-laadpoort. En dat is wat anders dan een de TV van @
Treve_55 die 3 USB 2.0 poorten (dus max 0.5A@5V ofwel 2,5W) heeft en waar op de website niets staat van een laadfunctie. Ik heb dus geen idee hoe die TV gaat reageren als je er 15W uit probeert te trekken...