Issue met afwerken HEB balk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelPusher
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 21:17
Hallo,

Vorige week is hier de draagmuur tussen de woonkamer en keuken weggehaald door een sloop bedrijf.
Nu ben ik bezig om de staalconstructie af te werken met gipsplaten zodat dit gestuct kan gaan worden.

Nu loop ik alleen op het volgende punt vast:
Ik wil 9mm gipsplaten gebruiken rondom de HEB balk, echter als ik de gipsplaat helemaal doortrek tot het einde van de HEB balk, dan is de dikte van de gipsplaat bijna gelijk aan de bestaande stuclaag waar hij straks naartoe wordt gestuct (hooguit 2mm verschil, lijkt me nihil)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRTKGxfpttclQYY3zncxClB26fw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPauYLC8btlUkPcVX78onPmE.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zou ik er evt voor kunnen kiezen om de gisplaat niet door te laten lopen tot aan het einde van de HEB balk maar slechts tot aan waar de muur begint, dan heb ik ongeveer nog 50cm waarin ik een beetje dikteverschil kan smokkelen tijdens het stucen, alleen moet ik dan het resterende stukje open HEB balk dichtsmeren met stuc (evt, laagje cement erachter??)

Een andere, makkelijkere optie zou zijn om 6mm gipsplaten te kopen, alleen zijn die dan ineens weer véél duurder dan 9mm platen.

Hoor graag of er iemand advies/tips heeft :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik snap geometrisch niet helemaal wat je precies bedoelt. Want er staat nog geen balk op je foto.
Maar je kunt idd het gips eerder laten stoppen. Als je wil kun je wat bakstenen rechtop tussen de flenzen van de HEB metselen, dan heb je wat om tegenaan te stuccen.

Wel 1 ding: Stuc en staal zijn geen vriendjes. Goed gronden en geen blank staal in contact met gips. Anders krijg je mooie bruine vlekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB300
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:33
Gewoon stoppen bij de muur met de gipsplaat.

Stukje waar de balk op de muur steunt maakt de stukadoor wel een gaasje over. Inderdaad wel zorgen dat er geen roestvorming kan ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 11:19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
moet je iets qua brandwerendheid?

persoonlijk zou ik gipsplaat of gipsvezel plaat (fermacell) doorlaten lopen en alles weg laten stucen. die 2 mm is zo weg gestuct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dit moet brandwerend worden afgewerkt dus met Promatect of gelijkwaardig
Pagina: 1