Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:48
Vanaf de Windows PC in de Apple TV app doorsturen via HDMI werkt wel, maar het beeld is niet zo mooi en de ondertiteling ontbreekt.

Dus ik wil een Apple TV 4K apparaat kopen en op de TV aansluiten. Vervolgens wil ik het geluid via de TV en Toslink doorsluizen naar mijn receiver.

Gaat dat werken of kom ik in de knoei met DRM toestanden?

[ Voor 80% gewijzigd door JukeboxBill op 27-01-2025 22:58 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Beste antwoord (via JukeboxBill op 04-02-2025 14:17)

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:28
Volgens mij heb ik een 'soortgelijke' situatie. 'Domme' Panasonic Plasma met een Apple TV 4K en het geluid gaat vanaf de TV via toslink (want geen HDMI ARC) naar een Sonos Soundbar (en 2 achter speakers).

Werkt prima. Films streamen uit de Apple TV app is fijn, als je ze daar gekocht hebt lijkt me dat dit goed werkt. Ondertitels werken dan ook lijkt me.

Ook heb je in de Apple TV een audio sync setting waarbij met je iPhone als microfoon wordt bepaald wat de audio delay is en daarvoor wordt gecompenseerd.

Als laatste, minder relevant maar wel leuk is er een simpele kleur calibratie die je met de camera van je iPhone doet, daarna wordt de kleurweergave verbeterd. Niet schokkend, wel beter in mijn geval.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je bent nog aan het editen, neem ik aan? ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ja, met enter werd het gelijk gepubliceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit is toch juist wat Apple wil dat je doet met zo'n apparaat? Waar zou je deze anders op aan moeten sluiten? Of zie ik iets over het hoofd.

do or do not, there is no try

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerddebruin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-08 18:46
Een Apple TV kent wel een iets meer gesloten eco-systeem. Als je vervolgens lokale bestanden in je netwerk wilt afspelen zou je moeten kijken naar iets van Plex of Jellyfin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Ik zal wel te veel beren op het Apple pad zien, vandaar de vraag.

Ik wil er alleen films mee afspelen die ik bij Apple heb gekocht.
Voor lokale bestanden heb ik andere middelen.

Maar ik heb nu geprobeerd of het doorlussen van geluid via Toslink werkt bij het afspelen op de PC met de Apple TV app en dat gaat goed.
Dan zal het met het losse kastje ook wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
offtopic:
"Bij Apple heb gekocht"? Je bedoelt dat je (relatief tijdelijk) een licentie om het te streamen afneemt. ;)

Maar ik denk dat het allemaal ook uitmaakt hoe je de boel koppelt. Heb je wat meer specs van je hardware en hoe je dacht deze aan te sluiten?

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 28-01-2025 14:15 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:20:
Ik wil er alleen films mee afspelen die ik bij Apple heb gekocht.
Voor lokale bestanden heb ik andere middelen.
Volgens mij heb je hiervoor de apple TV+ app voor nodig. Evenals voor de streaming content.
Om dit te doen heb je niet per definitie een Apple TV apparaat nodig. Ikzelf gebruik een Google streamer met de apple TV+ app (ivm een tijdelijk streaming abo). Lokale content op mijn NAS benader ik via Kodi op de streamer. Apple TV is daarin beperkter. Met de Streamer ben ik in 1x klaar; zowel voor streaming apps, als voor lokale content. Iets om wellicht mee te nemen in je besluit.
JukeboxBill schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:20:
Maar ik heb nu geprobeerd of het doorlussen van geluid via Toslink werkt bij het afspelen op de PC met de Apple TV app en dat gaat goed.
Dan zal het met het losse kastje ook wel werken.
Volgens mij zie je hier teveel beren. Je hebt geluid van de tv via de receiver al werkend gekregen. Dus waarom zou dat met een extern apparaat aangesloten op de tv niet werken? Je hebt het over 'doorlussen' van geluid, maar ik zie het als 2 losse handelingen.
1. Je hebt op de tv het geluid ingesteld naar een externe uitgang ipv de interne speakers.
2. je sluit een extern apparaat aan.
Ingewikkelder is het niet, lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door Harkelaar op 28-01-2025 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:21

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

JukeboxBill schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:53:
Vanaf de Windows PC in de Apple TV app doorsturen via HDMI werkt wel, maar het beeld is niet zo mooi en de ondertiteling ontbreekt.

Dus ik wil een Apple TV 4K apparaat kopen en op de TV aansluiten. Vervolgens wil ik het geluid via de TV en Toslink doorsluizen naar mijn receiver.

Gaat dat werken of kom ik in de knoei met DRM toestanden?
Wat wil je nu exact bereiken?
Als je de startpost aanpast met wat je wilt en wat er nu niet lukt, of waar je bang voor bent, dan is het wat makkelijker om te beoordelen waar je hulp bij nodig hebt.

Wat voor DRM problemen verwacht je? Hulp bij illegale bronnen bekijken, kunnen we je niet geven. Als je meer doelt op bijv de HDMI handshake, dat zou met moderne apparaten geen probleem moeten zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Het lijkt mij wel duidelijk wat ik wil, maar ik zal het nog eens herhalen met wat meer informatie.

Apple TV media afspelen op een Philips 40PFK4101/12 voor het beeld en het geluid op Denon AVR 2803 receiver.
Ik gebruik nu Apple TV app op een Windows 10 PC. De PC is via HDMI verbonden met de TV.
Het probleem is dat ik geen ondertitels zie en het beeld is matig.
Ondertitels zijn wel aanwezig op mijn iPad.

Inmiddels wel een oplossing gevonden voor het geluid door de digitale uitgang van de geluidskaart op de receiver aan te sluiten.
TV verbinden met de receiver via toslink bleek bij nader inzien toch niet te werken al zou dat volgens de handleiding wel mogelijk zijn. Misschien zit hier dan toch HDCP (DRM) in de weg. TV en videokaart ondersteunen het wel anders zou ik ook geen beeld hebben, maar het geluid komt niet aan bij de receiver.

Ik denk dat ik de suggestie van @Harkelaar eens ga onderzoeken. Dan kan ik ook mijn oude Mede8er opdoeken die ik nu gebruik voor media op mijn NAS.

Er is i.i.g. niets illegaals aan want ik heb voor de films van Apple gewoon betaald.
Ik noem dat gekocht, omdat ik ze heb gedownload, want dat ben ik zo gewend uit de tijd dat ik een 4G voor Thuis abo had bij TMobile met een bundel die te klein was om telkens films te streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 18:57:

Inmiddels wel een oplossing gevonden voor het geluid door de digitale uitgang van de geluidskaart op de receiver aan te sluiten.
TV verbinden met de receiver via toslink bleek bij nader inzien toch niet te werken al zou dat volgens de handleiding wel mogelijk zijn. Misschien zit hier dan toch HDCP (DRM) in de weg. TV en videokaart ondersteunen het wel anders zou ik ook geen beeld hebben, maar het geluid komt niet aan bij de receiver.
Hier snap ik helemaal niets van.
1. als je je computer via hdmi aansluit op de tv (zonder receiver en je vinkt in windows aan dat het geluid ook via HDMI loopt (output hdmi); komt er dan geluid uit de TV?
2.Als je je tv aansluit via toslink op de receiver (je receiver heeft geen hdmi neem ik aan dan) zonder dat de pc aangesloten is en je kijkt tv of gebruikt een ander extern apparaat; geeft de receiver dan geluid?

Ergens in je setup is iets niet goed. Eerst beter troubleshooten lijkt mij. Zowel 1 als 2 testen.
Het laatste wat ik zou doen is het geluid van de bron (pc) apart naar de receiver sturen, moet ook helemaal niet nodig zijn. Heeft ook niks met drm oid te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Heb het lek boven.

In de set-up van de receiver moet je de toslink ingangen koppelen aan een apparaat c.q. een keuzeknop op de afstandbediening.
Blijkt dat ik een knop had gekozen wat je niet kan koppelen. Of dat een defect is of een eigenschap van de receiver ben ik nog niet achtergekomen.
I.i.g. werkt het nu, alleen nog steeds geen ondertitels.

Dus nu nog de keuze tussen Apple TV kastje erbij of een mediaspeler die alles doet.
Maar die laatste zal toch ook via een app de Apple media afspelen met de kans dat die ook geen ondertitels doorgeeft.
Ga er nog eens naar DDG-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harkelaar
  • Niet online
JukeboxBill schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 20:40:
Maar die laatste zal toch ook via een app de Apple media afspelen met de kans dat die ook geen ondertitels doorgeeft.
Waar komt dit nou weer vandaan. Alsof de apple tv+ app alleen goed functioneert op apparaten van apple. Denk je dat ze niks kunnen? Je bent nu aan het troubleshooten geweest. Nog even doorzetten. Als je nu even wat effort steekt in de instellingen van de app in windows of de beeld instellingen dan heb je het werkend. Misschien valt het onderaan wel weg. Je gaf ook aan dat de kwaliteit slecht was, dus ws heb je de resolutie verkeerd staan voor het externe apparaat in windows. Als je ott op je monitor kan zien, dan gaat het je ook lukken vanaf de PC op de TV. In the end is dat ook niets meer dan een monitor dan. Dus succes!

Niet om flauw te doen hoor;
Je koopt toch geen aparte Firestick voor Amazon Prime of Apple TV voor TV+? Hoe moet dat dan met HBO Max, NPO, Videoland en Viaplay? Nooit aan beginnen want die hebben geen eigen hardware? 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Harkelaar op 29-01-2025 08:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:28
Volgens mij heb ik een 'soortgelijke' situatie. 'Domme' Panasonic Plasma met een Apple TV 4K en het geluid gaat vanaf de TV via toslink (want geen HDMI ARC) naar een Sonos Soundbar (en 2 achter speakers).

Werkt prima. Films streamen uit de Apple TV app is fijn, als je ze daar gekocht hebt lijkt me dat dit goed werkt. Ondertitels werken dan ook lijkt me.

Ook heb je in de Apple TV een audio sync setting waarbij met je iPhone als microfoon wordt bepaald wat de audio delay is en daarvoor wordt gecompenseerd.

Als laatste, minder relevant maar wel leuk is er een simpele kleur calibratie die je met de camera van je iPhone doet, daarna wordt de kleurweergave verbeterd. Niet schokkend, wel beter in mijn geval.
Pagina: 1