Grafische kaart voor Dell Optiplex 7020 SFF

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lektrox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22-09 10:53
Hallo,

Ik heb vorige week deze Dell Optiplex 7020 SFF in gebruik genomen.
Dit toestel wordt gebruikt in een elektrisch atelier, waar het enkel gebruikt zal worden met een browser waar een 3D applicatie in de browser draait.
Omdat de browser snel 8 à 16Gb RAM gaat gebruiken voor die webapplicatie (chrome of edge, maakt weinig uit), heb ik ineens 16Gb extra toegevoegd en komen we hiermee op 24Gb RAM.
Dit is maar net voldoende gebleken, geen drama, maar kan eventueel later nog beter.

Wat nu nog veel belangrijker blijkt is de grafische kaart, die wordt meteen in de 100% geduwd bij het manipuleren van een 3D model in de webapplicatie. Bij bediening van de app merken we ook een heuse vertraging op, wat ons doet vermoeden dat die grafische kaart (Onboard Intel UHD 770) gewoon zwaar onvoldoende is.

De fabrikant van de software is weinig hulpzaam, want zij ervaren geen problemen met hun testproject. Dat ervaren wij ook niet, maar onze eigen projecten zijn duidelijk veel zwaarder en complexer (factor 10 in extremis). Dat schiet dus niet op, slecht geschreven app maar we zullen het ermee moeten doen.
Na heel wat communicatie is er plotseling advies om minstens een GTX1060 kaart te hebben, iets wat niet in de specs stond.

Nu ben ik op zoek naar zo ongeveer de beste grafische kaart die nog in deze SFF behuizing kan passen, liefst aan een aanvaardbare prijs. Niet het neusje van de zalm, wel ongeveer de slimste keuze. €300 lijkt me het maximum, tenzij er echt goede redenen zijn om dat budget te overschrijden.
Er is 1 PCI express slot x16 v3.0 beschikbaar, maar door de SFF past een gewone grafische kaart er dus niet in (breedte van de PC is maar ongeveer 92mm, dat maakt dat de grafische kaart niet veel hoger dan 60mm mag zijn. Mag wel 2 breed zijn.

Na behoorlijk wat zoekwerk zie ik de bomen door het bos niet meer, het lijkt bijzonder moeilijk om iets te vinden dat past in de eerste plaats, laat staan dat het dan nog performant is.

Iemand met ervaring/advies? _/-\o_

Edit: Via de Dell website kwam ik erachter dat de AMD Radeon™ RX 6500 zo ongeveer het maximum zou zijn dat kan, maar wat de reden daarvoor zou zijn is me onbekend.

[ Voor 3% gewijzigd door Lektrox op 27-01-2025 22:19 . Reden: toevoeging ]

Beste antwoord (via Lektrox op 29-01-2025 09:46)

• Flitzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Een RTX 3050 is volgens de specificaties beschikbaar in een 70W versie.
De vermeldde versie lijkt ook 70W te zijn.
De versie PCI-e hoeft geen probleem te zijn, maar is dat waarschijnlijk wel als die kaart in het x4 slot komt, wat volgens mij bij de 7020 het geval is.
Je houdt dan namelijk wel erg weinig PCI-e lanes over, met daarnaast een lagere bandbreedte per lane.

Vaak kun je met wat zoeken wel mensen vinden die een dergelijke kaart hebben getest in een SFF.
Hier op Reddit een vermelding van de 9020 SFF, die vrijwel gelijk is.
Maar als Tweaker moet je het uiteindelijk gewoon proberen. ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
De 7020 SFF is inmiddels al wel erg oud, maar ook bij nieuwe SFF exemplaren blijft een losse GPU een probleem.
Probleem bij SFF is dat het vermogen van het PCI-e slot moet komen wat is beperkt tot zo'n 75W.
De voeding zelf is overigens ook beperkt, dus een losse power connector is niet echt een optie.

Quadro T1000 (tot 8GB) low-profile single slot is een goede optie, maar niet de goedkoopste.
Verder moet je met mini-DP poorten werken: verlopen naar DP vaak bijgeleverd, maar voor HDMI is een actieve converter nodig.

De GTX1650 low profile is ook een optie, goedkoper en bijna net zo snel.
Mogelijk komt dan wel de 2-slots kaart terecht in een x4 PCI-e slot, maar dat is niet zo'n probleem voor deze kaart.
Voor de 7060 is dit laatste zeker het geval, maar bij de 7020 zit misschien het x16 slot nog aan de goede kant.

De GT1030 werkt ook prima, maar is weinig sneller dan de on board chip.

Denk eraan dat alles op eigen risico is, want je gaat het systeem zwaarder belasten en de power supply en koeling is beperkt.

Vergelijking: https://technical.city/en...ce-GTX-1650-vs-T1000-8-GB

[ Voor 5% gewijzigd door Flitzer op 27-01-2025 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lektrox
Ik kan zowel met Displayport als DVI uit de voeten, dus op zich geen probleem om aan te sluiten.

PSU zit op 180W, systeem zelf moet ergens rond de 65W uitkomen, als de grafische kaart op 100...125W uitkomt is het wrs te veel.

75W via de PCI limiet wist ik niet, maar als een additionele PSU het probleem van het vermogen oplost dan is dat voor mij ook prima, daar is wel een oplossing voor te maken. Eigenlijk alle plaats voorhanden, had ik het op voorhand geweten was het geen SFF geworden.

Los daarvan lijkt het een performant systeem te zijn, dus wil het toch wel proberen te "redden" aangezien ik er niet direct andere mogelijkheden mee heb.

edit: Misschien kan ik het nog verbouwen naar een oude tower als creatieve oplossing.

[ Voor 6% gewijzigd door Lektrox op 27-01-2025 22:47 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
SFF zijn verder simpele en daardoor betrouwbare systemen, ideaal als office systeem of voor niet veeleisende gebruikers..
Een zwaardere, passende voeding zal lastig te vinden zijn.
Een externe voeding is zonde van het SFF concept.
Low-profile kaarten tot 75W zijn ook weinig meer te vinden en vaak aan de prijs.
De 7020 SFF (niet Plus) is inmiddels ook weinig meer waard, dus zonde om daar nog veel geld in te stoppen.

Zelf heb ik voor een nette prijs een T1000 8GB kunnen overnemen, wat voor wat licht CUDA werkt prima te doen is.
Als backup heb ik nog een P1000 en GT 1030 liggen, maar die zijn toch een stuk minder en zal ik wel niet meer gebruiken.
De SFF (7060) is voor mij een studie-/backup systeem waar mooi een monitor op kan staan, want naast het bureau staat een gewone tower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lektrox
Flitzer schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:18:
Een externe voeding is zonde van het SFF concept
Klopt, maar geen last van. Het komt in een atelier als vaste opstelling, genoeg plaats om dingen onzichtbaar weg te werken.

En een ASUS GeForce RTX 3050 LP BRK OC Edition? Die lijkt het qua specs nog net iets beter te doen dan je voorstellen, of heeft dat hier weinig verhaal omdat het moederbord maar PCI v3.0 ondersteunt?

Als ik een goede oplossing zou vinden voor de power zou zelfs een RTX4060 nog kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:36
Vervang de 8GB module voor dezelfde 16GB als je erbij gestoken hebt. Dan zit er tenminste weer dual channel in want dat mist nu wat prestaties kost.

RTX 3050 is de snelste low profile slot powered videokaart. Ik denk niet dat je veel gaat merken van het gemis van een PCIe4.0 slot. Dat probleem speelt eerder bij videokaarten die maar met 4 lanes verbonden zijn.

Voeding vervangen gaat niet. Er zijn geen zwaardere passende voedingen voor deze Dell systemen en het formaat en connectors zijn merkeigen. Je kunt er niet zomaar een random ATX/SFX/TFX voeding in plaatsen. Hier loop je hard tegen de beperkingen van dergelijke prebuilds aan. Een RTX 4060 is daarom uitgesloten omdat die altijd externe voeding vraagt en zover ik weet zijn er geen low profile varianten van.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Flitzer
  • Niet online
Een RTX 3050 is volgens de specificaties beschikbaar in een 70W versie.
De vermeldde versie lijkt ook 70W te zijn.
De versie PCI-e hoeft geen probleem te zijn, maar is dat waarschijnlijk wel als die kaart in het x4 slot komt, wat volgens mij bij de 7020 het geval is.
Je houdt dan namelijk wel erg weinig PCI-e lanes over, met daarnaast een lagere bandbreedte per lane.

Vaak kun je met wat zoeken wel mensen vinden die een dergelijke kaart hebben getest in een SFF.
Hier op Reddit een vermelding van de 9020 SFF, die vrijwel gelijk is.
Maar als Tweaker moet je het uiteindelijk gewoon proberen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lektrox
Flitzer schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:11:
Is gelukkig x16, ik heb hem besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lektrox
Uszka schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:05:
Vervang de 8GB module voor dezelfde 16GB als je erbij gestoken hebt. Dan zit er tenminste weer dual channel in want dat mist nu wat prestaties kost.
Zou dat een wezenlijk verschil maken?
Pagina: 1