Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper4810
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 30-04 07:10
Hallo,

Ik ben van plan een 4e aardlekschakelaar toe te voegen aan mijn meterkast om zo extra groepen te kunnen plaatsen. Echter vraag ik me af of het toegestaan is 4 aardlekschakelaar achter elkaar door te lussen.

Hieronder een afbeelding van de situatie. Het gaat vanzelfsprekend om de onderste rij met van links naar rechts: Hoofschakelaar, aardlekschakelaar 1, aardlekschakelaar 2 t.b.v. zonnepanelen, leeg slot waar ik graag de nieuwe aardlekschakelaar tussen wil zitten en dan aardlekschakelaar 4. Er zitten nu dus al 3 aardlekschakelaar doorgelust, mag ik hier nog een 4e tussenzetten en deze ook doorlussen? De stroom naar aardlekschakelaar 4 gaat dan natuurlijk door alle kabels daarvoor, samen met de stroom dat deze groepen zelf gebruiken. Wordt dat niet teveel?

Ik kan helaas geen kam gebruiken omdat de aardlekschakelaar van de zonnepanelen van een ander merk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFvBlVvMtu2vEB2zMO2pFgpdRtg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/luSvO3wDHfuAwDR1J4SGpvWd.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt.

Kasper

Meer technische installatie wordt het niet=> DEI

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 28-01-2025 07:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Prima als dat minimaal 6mm2 is. Alternatief is een paar verdeelblokjes kopen en die onderin de kast plaatsen.

[ Voor 55% gewijzigd door Sethro op 27-01-2025 22:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sethro schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:58:
Prima als dat minimaal 6mm2 is.
Ik denk eerder dat er daarna te weinig plek in de kast over blijft om nog 4 groepen áchter die vierde aardlek te gaan krijgen :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:26
Vervang de Eaton door eentje van ABB en schaf dan wel een kam aan. Dat is wel de mooiste wijze van aansluiten.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-07 22:24
Ik vind dit ook niet heel netjes afgemonteerd. Bij je eerste aardlekschakelaar zie je gewoon nog koper zitten. Die hoort met adereindhulzen gemonteerd te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper4810
@Marco1994 Eens, zal wel vrijdagmiddag geweest zijn ofzo toen dit werd geïnstalleerd... De indeling is ook niet bepaald logisch. Als ik er toch mee aan de gang ben, maak ik alles meteen netjes.

Ik heb overwogen om de Eaton te vervangen, maar dan moet ik 2 nieuwe ABB aardlekschakelaars aanschaffen en die vond ik nog wel prijzig. Ik twijfel nog even verder om of alles door te lussen, of 1 ABB erbij te kopen en dan enkel de Eaton daaruit door te lussen. Ik denk dat dat de mooiste middenweg is.

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-07 23:15

Fe2O3

Ja das roest

Wat wil je op die vier extra groepen gaan aansluiten? Je aansluiting is op een gegevenmoment ook wel 'op', en je hebt al die zonnepanelen die afhankelijk van het aantal, best wel wat van de aansluiting kunnen claimen?

Je hebt nu 1x35A toch?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper4810
@Fe2O3 De bedoeling is dat er twee groepen bij komen waarvan 1 een airco en de ander de garage en tuinhuis (waar in de toekomst wellicht een elektrische heater komt).

En inderdaad heb ik 1 fase en 15 zonnepanelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Kasper4810 op 27-01-2025 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Fe2O3 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:32:
Wat wil je op die vier extra groepen gaan aansluiten? Je aansluiting is op een gegevenmoment ook wel 'op', en je hebt al die zonnepanelen die afhankelijk van het aantal, best wel wat van de aansluiting kunnen claimen?

Je hebt nu 1x35A toch?
Die (2P) 'Eaton Holec' unit is ook de enige ALAMAT in die kast (Aardlek-Automaat / Groep in één). Die (2P) ABB units in het onderste deel werken alleen als Aardlekschakelaar (ALS).

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 27-01-2025 22:49 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Marco1994 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:14:
Ik vind dit ook niet heel netjes afgemonteerd. Bij je eerste aardlekschakelaar zie je gewoon nog koper zitten. Die hoort met adereindhulzen gemonteerd te zitten.
Waarom zou je adereindhulzen gebruiken bij een harde kern?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:48
Dacht dat hulsen tegenwoordig afgeraden worden als dit niet nodig is ivm extra mogelijke weerstand die het oplevert. Belangrijk is dan natuurlijk wel dat je aardlek/zekering dit ondersteund maar daarvoor zal je even de datasheet ervan moeten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:58
Dat zijn gewoon de originele draden van het abb bus oard, daar zitten gewoon ongeïsoleerde Hulsen omheen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-07 12:39
Waarom niet gewoon extra groepen toevoegen op je huidige aardlekschakelaars?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-07 19:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou de Eaton gewoon naar links doen en dan 3x ABB aardlek met kan ernaast. Voor de extra groepen dan gewone automaten pakken (met kamrail) en geen flexomaten. Want dit is een 2x6 busboard.

En dan zou ik gelijk nadenken over de indeling en wat je wel en niet samen op een aardlek wilt hebben. Zelf zou ik buitengroepen (incl tuinhuis) niet zo graag laten delen met de rest van het huis. Dus je zou ook kunnen overwegen twee alamats te plaatsen. ABB heeft tegenwoordig mooie spanningsonafhankelijke 1-unit brede alamats.

Maar ik zou ook een REM automaat plaatsen. Met 20A PV en 40A uit het net ga je aardig over de 40A rating van je aardlekschakelaars heen... Maar dat heeft de beun op vrijdag middag ook niet bedacht natuurlijk...

En adereindhulzen hebben juist echt een krimp, dat gaat niet meer weerstand geven.

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 28-01-2025 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kasper4810 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:35:
@Fe2O3 De bedoeling is dat er twee groepen bij komen waarvan 1 een airco en de ander de garage en tuinhuis (waar in de toekomst wellicht een elektrische heater komt).
[...]
Je zou ook kunnen overwegen een aardlekautomaat te plaatsen, zeker voor de buitenboel zou ik dat wel aanbevelen. Dan trekt het de rest achter dezelfde aardlek niet mee onderuit bij een aardfout (wat bij elektra buiten niet ongebruikelijk is). De DS301C die ik link is maar één module breed.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 28-01-2025 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-07 22:24
Groningerkoek schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:41:
[...]

Waarom zou je adereindhulzen gebruiken bij een harde kern?
Ik kan het mis hebben, maar die zwarte draad boven de aardlek ziet er in mijn ogen niet uit als harde kern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper4810
Septillion schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 07:36:
Ik zou de Eaton gewoon naar links doen en dan 3x ABB aardlek met kan ernaast....

... Maar ik zou ook een REM automaat plaatsen. Met 20A PV en 40A uit het net ga je aardig over de 40A rating van je aardlekschakelaars heen... Maar dat heeft de beun op vrijdag middag ook niet bedacht natuurlijk...
Dit vind ik wel een goed idee. Voor de REM automaat pak ik dan gewoon een 40A installatieautomaat zoals deze?
En zou deze ook vanaf de bovenkant ingevoerd mogen worden? Of bij voorkeur altijd alles vanaf onder?

Ik koop er dan een nieuwe ABB ALS bij die ik dan na de REM plaats en dmv een kam kan koppelen.

Ik maak dan alles meteen netjes en op de nieuwe groep komt dan enkel de airco en de garage/buiten, een combinatie waarmee ik prima kan leven.

Zie hierbij mijn nieuwe schets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrQN0kGPmu1iFSEc_-kURcmMgzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pOQH8jYxfP90BlvzZ9U96Xtx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Kasper4810 Op zich gewoon een B40 of C40. Maar zou ik niet opeens een Emat pakken maar ook een ABB. En die mag van boven als dat makkelijk is.

En zou dus de optie voor 2x alamat nog overwegen. Iets duurder maar neemt wat minder ruimte in en dus losse aardlekbeveiliging voor tuinhuis en airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper4810
@Septillion Ik ga 2x alamat inderdaad nog even overwegen. Ik zie hierbij spanningsonafhankelijk en 'gewone' automaten. Wat is hierin het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper4810
@Septillion Nog één vraagje: is het raadsaam om een 2-polige REM schakelaar te hanteren of volstaat een enkelpolige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Kasper4810 Voor de REM-automaat volstaat op zich 1-polig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper4810
Oke duidelijk.

Dan toch nog een vraagje waarvan het antwoord blijkbaar niet zo simpel te vinden blijkt te zijn. Ik kan 3 ALS vinden van ABB waarvan ik, maar ook de leverancier, het verschil niet kan vinden. Deze en deze en deze. Iemand enig idee? De prijs verschilt namelijk wél behoorlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Kasper4810 op 28-01-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper4810
Septillion schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:22:
@Kasper4810 Voor de REM-automaat volstaat op zich 1-polig.
@Septillion En zou je dan voor een Nominaal kortsluitvermogen van 6 kA gaan of voor 10 kA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Kasper4810 Kortsluitstroom zal nauwelijks meer worden dan een normale groep. Dus 6kA moet wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper4810
Bedankt voor alle hulp, ik kan aan de gang zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper4810
Voor de volledigheid hierbij nog een foto van het uiteindelijke resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_Bfz0S9Wv_r2OQ4bA9HOeu4KqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7gSQRTcFmDQVuvym5v0Ooev.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1