220 V schakelen met relais?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.641 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-04 18:36
Ik heb een 220 V fan in m'n kast, en deze wil ik graag tegelijk met mijn pc-voeding aan laten gaan (die fan heeft een aparte power-aansluiting).
Nu ga ik toch een baybus bouwen, en had ik al weinig zin om een 220V kabel naar voorin m'n kast te trekken, dus bedacht ik dat een relais dat ding aan zou kunnen schakelen.

Nou ben ik alleen niet zo electrokundig, dus kan iemand even zeggen of wat ik denk goed is?
Ik dacht het zo:

die relais heeft 4 aansluit punten, 2 voor de ingangsstroom en 2 die die moet schakelen. Dit klopt toch?
Is het dan zo dat als ik (bijv.) 12V of 7V op de ingang van die relais zet, dat dan de 2 schakelpunten verbinding maken? Zodat dus bij het inschakelen van m'n voeding, er spanning komt te staan op het relais (afhankelijk van of de switch aan is natuurlijk), en dat dan de 220V wordt aangeschakeld.

Klopt dit hele verhaal?

Anoniem: 12776

Dat klopt :)

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-03 15:29

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

idd dat klopt alleen kan je het beste beide draden van je fan schakelen ipv 1.. als je nml je stekker andersom in het stopcontact zou steken zou je dan alleen de 0 uitschakelen, dit werkt wel maar is niet zo veilig.

Edit: een stopcontace bestaat niet...

Ik denk dat hij zo'n autorelais heeft

Zwart blokje he?

Als hij alle draden goed vastmaakt en isoleert dan kan er niet veel gebeuren.

Je moet toch alle stekkers uit de pc trekken als je erin gaat werken (dit geld niet voor de die-hards)

• Raafz0r
Ehm, ik heb nog geen relais, wou eerst even weten wat ik moet hebben, maar ga morgen naar de electronicaboer, die weet wel hoe zoiets werkt (relaxte man daar, en vrouw trouwens :)). Maareh, kun je een voorbeeldje laten zien van wat ik nodig zou hebben?

En ja, de stroom gaat er wel af :)

Het voordeel van zon autorelais is de bevestiging van de draden. die werken met die klemmetjes aan de draden die je er gewoon opschuift.

Bij een electronica relais (joun link) heb je van die hele dunne pootjes. die knappen dus gemakkelijk af.
Hiervoor heb je relaishouders met schroefverbindingen.

Erg makkelijk en kost iets van 8 piek.

• Raafz0r
Naja, conrad heeft niet een autorelais zoals jij dat omschrijft. Ik val de electroboer wel lastig met m'n vraag.

Weet iemand dan misschien waar ik goedkope Sunon fans kan krijgen in Twente, want die goede man vraagt er wel 25 piek voor (voor een 80x80).

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02-2024
Ik heb es mn wekkerradio gemod. Daar zaten 2 printjes in, 1 wekker en 1 radio, verbonden met 3 draadjes, waarvan er op 2 7v stond als het alarm afging. Duz gewoon bij electroboer een 6v relais gehaald dat ook 220v kan schakelen, dat erin gebouwd, lekker lomp een stopcontact ingebouwd (op plek waar speakertje zat, zat al mooi gat) en dat op het relais aangesloten en het werkte in 1 keer zonder bliksem :P.

Maar ff terzake:

Ik weet niet hoeweinig verstand je van electro hebt maar ik ga maar van het ergste (;)) uit.

De meeste relaissen (:?) hebben 2 aansluitingen voor de spoel (+ of - maakt niet uit qua aansluiten) en 1 of meerdere setjes van 3 pootjes. Daarvan zijn er standaard 2 verbonden (links + midden bijv.) en als je stroom op de spoel zet hoor je "klik" en gaan midden en rechts bijv. geleiden, en de eerstgenoemde niet meer.
Je sluit dan de blauwe draad aan op een stekker of op de voeding (ergens binnenin natuurlijk) en de bruine draad op het rechter (in dit voorbeeld dan) pootje van relais. Het middelste pootje verbind je dan met een zwarte draad met de fan (als je t volgens het boekje doet tenminste) en de 2 pootjes van de spoel met de 12 (geel) en 0 (zwart) (als 12v relais) of op 12 en 5 (rood) (als 6v relais, 7v zal wel niet bestaan). Dan moet het werken.

Anoniem: 11756

En hier dan wel ff de Electricien aan het woord:

Mocht je 220V willen schakelen via een relais is het inderdaad wel zo verstandig om een relais te nemen die de 220V ook aan kan. Anders schakelt ie 1 keer er daarna is ie vastgelast.

Alles goed isoleren, juiste draad dikte gebruiken: 1.5 mm is zat voor een fan. Ga je grotere amperages trekken dan overstappen op 2.5mm.

Een relais heeft een spoel, meestal A1 en A2 aansluiting, deze kan je op bijna alle voltages kopen. Bijvoorbeeld een 24V wisselspannings spoel met 220V contacten. De schakelcontacten zijn meestal genummert van 1 tot en met tig. Zit ook bijna altijd een schematje op de zijkant van het relais.

Succes en oppassen met die 220V!
Pagina: 1