Brandgang en afwatering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aph3x2n
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-04 17:28
Hoi!

Ik heb een tuin met er achter een brandpoort. Deze brandpoort is formeel/kadestraal mijn bezit en ik ben verplicht om mijn buren recht van overpad te verlenen, helemaal prima. Uiteraard heb ik dan ook de plicht om dit stukje overpad te onderhouden, ook helemaal top, so far so good…

Nu zou ik heel graag onder het pad in de (mijn) brandpoort groot aantal Infiltratiekratten plaatsen en de afwatering van mijn schuur hierop aansluiten. Uiteraard netjes met een goed afgewerkt pad erop en volledig onbeperkt recht van overpad aan de buren.

Mag ik zomaar infiltratiekratten onder een brandpoort plaatsen? Het is formeel mijn grond maar ik ben benieuwd of dit zomaar mag…

Ik hoor het graag…

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Waarom zou het niet mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:07
Ja waarom zou het niet mogen? het is van jou en de werking van het geheel veranderd er niet door.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aph3x2n
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 29-04 17:28
Waarom zou het mogen?!

Omdat onze Nederlandse gemeentes wel eens vreemdere dingen hebben tegengewerkt als ze iets niet te willen… vertrouw die gasten voor geen meter…

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:53
Nou nou, daar zal wellicht een goede reden voor zijn geweest dan? We hebben het niet over auto-verkopers, gemeenten hebben als taak het algemeen belang te dienen. En ja, dan gebeurt het wel eens dat iets in de ogen van het individu tegenwererkt wordt.
Ongetijfelt dat ook hier - zoals overal waar gewerkt wordt- wel eens iets fout gaat maar om nu meteen alle gemeente-personeel niet te vertrouwen is IMHO een beetje overtrokken lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:14
Zijn infiltratiekratten vergunningsplichtig? -> nee dat zijn ze niet.
Dus de gemeente zal er niets van vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09 14:18
Gemeenten zijn juist blij als je je regenwaterafvoer op eigen terrein infiltreert. Plastic kratten zijn niet de beste oplossing (slibben dicht en leveren plastic rommel op na verloop van tijd, ook gaan ze wel eens stuk als ze belast worden door een pad) Ik zou liever een betonnen infiltratiebuis/put installeren maar goedkoop en makkelijk is het niet.
Beter, een plek in je tuin waar je een kuil maakt met zandondergrond waar het water in kan stromen en wegzakken.
(en niet je hele tuin dichtstraten)
BTW ik werk voor gemeenten, die zijn best te vertrouwen, en adviseren je zelfs ter plekke als je het vraagt, sommige gemeenten geven zelfs subsidie.....

[ Voor 13% gewijzigd door HvdBent op 28-01-2025 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 09:15

Fiets

A.K.A. Bambi

En als je geen subsidie kunt krijgen van de gemeente, kun je op meerdere plekken ook aankloppen bij het waterschap. Afkoppelen van riool van HVA levert ook subsidie op.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Allicht overbodig maar gezien de functie van een brandgang......misschien is het wel raadzaam de brandweer en/of gemeente even te informeren dat je daar gaat graven etc.

De kans is klein maar je zult net zien dat als jij daar de boel open hebt er bij iemand brand ontstaat en ze moeten er onverhoopt van die kant bij met een zwikje zware slangen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
aph3x2n schreef op maandag 27 januari 2025 @ 22:16:
Waarom zou het mogen?!

Omdat onze Nederlandse gemeentes wel eens vreemdere dingen hebben tegengewerkt als ze iets niet te willen… vertrouw die gasten voor geen meter…
Hallo, dit is wel erg kort door de bocht hé... Ze hebben alleen wel het algemeen belang in de gaten te houden, tja, dat komt niet altijd overeen met jouw belang...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Als je netjes de buren met recht van overpad informeert van je plannen, dan voel je snel genoeg of zij hier in mee gaan of ze meteen een advocaat contacteren.
Veel kans dat ze hier geen enkel probleem mee hebben, en net blij zijn om op tijd geïnformeerd te worden.
Een mailtje aan de gemeente verzekert je er van dat als er ten tijde van de werken opmerkingen komen, je kan bewijzen dat de gemeente op de hoogte was (dus geen discussie).

Als het pad in jouw ogen versleten is, dan is het heraanleggen van het pad normaal onderhoud en dat is net je plicht.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:41
Fraggert schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:36:
Allicht overbodig maar gezien de functie van een brandgang......misschien is het wel raadzaam de brandweer en/of gemeente even te informeren dat je daar gaat graven etc.

De kans is klein maar je zult net zien dat als jij daar de boel open hebt er bij iemand brand ontstaat en ze moeten er onverhoopt van die kant bij met een zwikje zware slangen.
Tenzij de brandgang aansluit op de officiële nooduitgang van een groter gebouw, is de term "brandgang" slechts een informele, onjuiste term. Grondgebonden woningen hebben geen officiële vluchtweg buiten de voordeur. Wat we in de volksmond een "brandgang" noemen is in bijna alle praktijkgevallen niet meer dan een simpel pad achterom.

Voor het onderhouden en heraanleggen van een achterom op eigen erf heb je geen toestemmingen van de brandweer nodig.
Alleen wanneer het pad de ontsluiting betreft van een officiële nooduitgang van een groter gebouw zul je moeten overleggen welke maatregelen je moet treffen om de vluchtweg tijdens de werkzaamheden op veilige wijze in stand te houden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1