van EV naar benzine met een uitdaging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-09 10:49
Historie:
2 jaar een EV gehad. Nu 1 jaar een plugin hybride in gebruik.

Huidige situatie:
Ivm geen prive laadmogelijkheden wil ik alsnog terug naar volledig benzine.

Wat ik zoek:
EV's rijden heerlijk...zijn er benzineauto's die ergens in de buurt komen qua gevoel?
Benzineauto waarvan je de schakel momenten zo min mogelijk voelt.

Smaak:
1. Altijd in hatchbacks gereden maar ik ben bang dat ik een segment hoger moet kijken dus naar sedans\SUV's? alhoewel ik dat liever niet wil 8)7
2. Duitse auto's zoals Mercedes, BMW en Audi.

Moet ik dan kijken naar auto's zoals:
C classe, 4 serie en A5 ? Rijden deze veel beter dan de goedkopere A klasse, 1 serie en A3 ?

Of moet ik dan kijken naar auto's met meer vermogen (pk's) ? Zodat de auto wat makkelijker heeft met schakelen\toeren? Tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
3-serie en A4 lijken me logischer qua keuze. Iets met een automaat en minimaal 250pk is denk ik wat je zoekt. BMW 330i bijvoorbeeld.

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 27-01-2025 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:05
Budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Atsiz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:25:
Wat ik zoek:
...
De oude sleeën met een V6 of groter en een automaat met koppelomvormer hebben deze eigenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
Sethro schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:27:
3-serie en A4 lijken me logischer qua keuze. Iets met een automaat en minimaal 250pk is denk ik wat je zoekt. BMW 330i bijvoorbeeld.
Ik vind de 4 serie en A5 wel mooier ivm wat sportievere uiterlijk.

Maar volgens mij zijn ze qua motor \ rijgedrag wel identiek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
Atsiz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:36:
[...]
Maar volgens mij zijn ze qua motor \ rijgedrag wel identiek ?
Nee en nee.
Gewoon rijden en kijken wat het beste bij je past.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 19:05
BMW 540i
https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share

of een maatje kleiner, de 440i
https://www.autoscout24.n...m=copy&utm_campaign=share

[ Voor 35% gewijzigd door Twardt op 27-01-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Alles VAG heeft een DSG, das een automaat met dubbele koppeling. Voel je nauwelijks qua schakelen, maar het is geen koppelomvormer. BMW doet ZF volautomaten biw, dus daar zou ik dan kijken.
Tegenwoordig heb je verder MHEV's, die hebben een elektromotor ter ondersteuning maar die laden via de motor op iirc.
Maar meteen al je koppel beschikbaar zoals met een EV: lastig. Zou dan zelfs eerder naar een diesel kijken, die hebben max koppel al bij veel lagere rpm.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

Lexus hybride? Extreem stil, extreem betrouwbaar, luxe en zuinig. Lineaire vermogensafgifte en door de elektromotor meteen bij de les net zoals een EV

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atsiz
-tom-562 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:56:
Lexus hybride? Extreem stil, extreem betrouwbaar, luxe en zuinig. Lineaire vermogensafgifte en door de elektromotor meteen bij de les net zoals een EV
Probleem is dat Lexus veel duurder is dan de Duitse merken.
En de nieuwste Lexus heeft alsnog een interieur uit 2005.

Alsof ze 20 jaar lang dezelfde auto verkopen.

Qua uiterlijk wel mooi in ieder geval! Je ziet ze ook niet zo vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Zou idd gaan proefrijden.
Heb zelf een 3 serie diesel met een 8 trapsautomaat en dat rijdt idd wel erg soepel.
Zou alleen geen diesel kopen, miss een hybride bmw of een wat zwaardere benzine?

Ik vond de 320 altijd wat mager qua vermogen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:28

-tom-562

Oliesjeik

Atsiz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:59:
[...]

Kwaliteit kost geld :) je bent een bult minder geld kwijt aan onderhoud en de restwaarde is hoger.
Interieur is persoonlijk. Ik vind de interieurs van Lexus altijd wel mooi. Niet het meest hipste maar daardoor vaak wat tijdlozer

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:39
Een B58 met ZF8 is zeer soepel en krachtig, dus dan zou je uitkomen op een 340 of 440 eventueel met xDrive.
Dit zijn wel iets oudere modellen, maar de nieuwere M340 en M440 liggen nog buiten budget.

Ligt er overigens ook een beetje aan wat voor EV je bent gewend, de meeste kunnen snel van 0-100 en dat was het dan ook wel. Voor leuk en sportief rijden zijn ze te zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:51:
Alles VAG heeft een DSG, das een automaat met dubbele koppeling. Voel je nauwelijks qua schakelen, maar het is geen koppelomvormer. BMW doet ZF volautomaten biw, dus daar zou ik dan kijken.
Tegenwoordig heb je verder MHEV's, die hebben een elektromotor ter ondersteuning maar die laden via de motor op iirc.
Maar meteen al je koppel beschikbaar zoals met een EV: lastig. Zou dan zelfs eerder naar een diesel kijken, die hebben max koppel al bij veel lagere rpm.
Hó, hó ,,, VAG heeft ook nog een PDK 'bak' in het assortiment (al vrees ik dat er dan wel een probleem met het budget van de TS om de hoek komt kijken),

:o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Historie:

Huidige situatie:

Wat ik zoek:
EV's rijden heerlijk...zijn er benzineauto's die ergens in de buurt komen qua gevoel?

Smaak:
1. Altijd in hatchbacks gereden maar ik ben bang dat ik een segment hoger moet kijken dus naar sedans\SUV's? alhoewel ik dat liever niet wil 8)7
2. Duitse auto's zoals Mercedes, BMW en Audi.

C classe, 4 serie en A5 ? Rijden deze veel beter dan de goedkopere A klasse, 1 serie en A3 ?

Of moet ik dan kijken naar auto's met meer vermogen (pk's) ? Zodat de auto wat makkelijker heeft met schakelen\toeren? Tips zijn welkom.
Honda Civic van de laatste generatie, prachtige aandrijflijn waarbij je hoofdzakelijk op de elektromotor rijdt. Lekker soepel, stil en vlotjes rijden. Benzinemotor werkt op lage snelheid als generator en op hogere snelheid drijft ie direct de voorwielen aan. Uit de meeste online reviews komt hij als winnaar uit de bus. Mensen die hem hebben zijn er ook lyrisch over. Bouw kwaliteit is verrassend degelijk en robuust van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:57
Gewoon proefrijden, je hoeft niet noodzakelijkerwijs in het duurdere segment uit te komen, wel (persoonlijke ervaring), is de geluidsdemping daar vaak beter dan in goedkopere en lichtere auto's.

Ik ben zelf groot van van de ZF8 automaat (A6 3.0 Diesel), schakelt super zacht/onmerkbaar en heeft lekker lange versnellingen. Als ik op de cruisecontrol met 104 KM/u door de trajectcontrole zoef maakt de motor maar 1100-1200 toeren en is praktisch onhoorbaar. De MRB is uiteraard wel iets waar je zin in moet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Het enige wat natuurlijk echt in de buurt komt van een EV qua schakelgedrag zijn volgens mij auto's met een CVT bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:51
Historie:
Wat voor een EV en wat voor een plugin hybride heb je gehad? En wat beviel daar wel en niet aan, behalve het feit dat je ze moet inpluggen?
Huidige situatie:
Je hebt er ongetwijfeld goed over nagedacht maar ik ben toch wel benieuwd naar hoeveel je rijdt en met wat voor een EV of plug-in hybride dat het niet thuis kunnen laden een probleem vormt. Als je een EV met een veel grotere actieradius zou hebben (die je dus niet perse voor de deur hoeft in te pluggen), zou het dan niet opgelost zijn?
Ik zou niet zozeer zoeken naar veel vermogen (PK) maar naar veel Nm koppel, want dat is wat je voornamelijk in een EV (of plug-in hybride) ervaart.

Een grotere motor (een 3.0 zescilinder bijvoorbeeld) zal sneller dat relaxte gevoel van overdadig veel Nm koppel geven. En die dikke motoren vind je vooral in dikke Duitse bakken. Een viercilinder met turbo geeft dat gevoel een stuk minder snel.

Ware het niet dat een CVT nog meer op een EV lijkt wat betreft de lineare acceleratie zonder dat ie schakelt. Dan denk ik ook meteen aan Lexus.
Atsiz schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:59:
[...]

Ja, jammer dat ze qua interieur zo achter liepen en ook niet echt kleinere modellen meer hebben. De hybride aandrijflijn is namelijk briljant en het meest zoals een EV omdat ie niet schakelt. Maar de IS 300h is te oud (basis is uit 2013), de ES is moderner maar nog steeds niet top qua interieur en bovendien best een slagschip als je uit een hatchback komt.
Een 3-serie of C-klasse rijdt wel een klasse rijker dan een 1-serie of A-klasse, al is het maar omdat de 3-serie en C-klasse achterwielaangedreven is. Als je meer PK en Nm over te brengen hebt dan is achterwielaandrijving ook superieur aan voorwielaandrijving wat je in de A3, A-klasse en 1-serie ziet.
Sethro schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:27:
De 330i is een viercilinder en dat voelt toch een stuk rauwer dan een mooie zes-in-lijn. Ik zou dan even verder kijken naar een M340i, 440i of 540i of zelfs een old-school M140i.
Brilsmurfffje schreef op maandag 27 januari 2025 @ 23:29:
Honda Civic van de laatste generatie, prachtige aandrijflijn waarbij je hoofdzakelijk op de elektromotor rijdt. Lekker soepel, stil en vlotjes rijden. Benzinemotor werkt op lage snelheid als generator en op hogere snelheid drijft ie direct de voorwielen aan. Uit de meeste online reviews komt hij als winnaar uit de bus. Mensen die hem hebben zijn er ook lyrisch over. Bouw kwaliteit is verrassend degelijk en robuust van binnen.
Dat vind ik een briljante suggestie! Als ik TS was zou ik daar als eerste eens een proefrit in maken. Al is het natuurlijk een groot verschil als je ook naar een BMW M340i of 540i kijkt.
Pagina: 1