Dag allen, ik vraag dit voor een vriend 
3 jaar geleden een PC samengesteld en gebouwd.
Nu geeft de PC FPS lag (ondanks bekabeld internet) en crashen spellen (bv "na 5 potjes").
Daarnaast wordt geclaimd dat de pc niet meer afsluiten met de knop op de kast, maar dat heb ik (ook) nog niet kunnen reproduceren, werkt hier prima.
Ik heb de PC een flinke tijd (1-2uur) laten stresstesten (OCCT, Prime, Furmark (voorgenoemden tegelijk)), maar de PC blijft prima draaien.
CPU wordt 66 graden en blijft gewoon op 4.2-4.4GHz draaien.
GPU wordt 72 graden, met een hot spot van 105 graden, desondanks wanneer ik direct een Furmark benchmark draai blijft deze 10% boven een stock 6600XT in de tabel . Ook hier gewoon prima kloksnelheden volgens mij: cores >2150MHz, memory 1990MHz. Dus ik vraag me af of die 105 graden met een stresstest voor problemen zorgt tijdens gamen.
Wat kan ik nu nog gaan testen om uit te sluiten?
Even los van de omgeving waar de PC nu staat (ander stroomnetwerk/stekkerdoos) en het daadwerkelijk gamen (wat is er dan anders/zwaarder?), zie ik even geen mogelijke oorzaken.
3 jaar geleden een PC samengesteld en gebouwd.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-11400F Boxed | € 233,90 | € 233,90 |
1 | Moederborden | ASRock B560M Steel Legend | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 6600 XT MECH 2X 8G OCV1 | € 0,- | € 0,- |
1 | Behuizingen | Lian Li Lancool 205M | € 0,- | € 0,- |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 34 eSports Tower CPU Cooler with BioniX P-Fan Zwart/Wit | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 38,90 | € 38,90 |
1 | Voedingen | BitFenix Formula Gold 550W | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Kingston A2000 1TB | € 0,- | € 0,- |
Totaal | € 272,80 |
Nu geeft de PC FPS lag (ondanks bekabeld internet) en crashen spellen (bv "na 5 potjes").
Daarnaast wordt geclaimd dat de pc niet meer afsluiten met de knop op de kast, maar dat heb ik (ook) nog niet kunnen reproduceren, werkt hier prima.
Ik heb de PC een flinke tijd (1-2uur) laten stresstesten (OCCT, Prime, Furmark (voorgenoemden tegelijk)), maar de PC blijft prima draaien.
CPU wordt 66 graden en blijft gewoon op 4.2-4.4GHz draaien.
GPU wordt 72 graden, met een hot spot van 105 graden, desondanks wanneer ik direct een Furmark benchmark draai blijft deze 10% boven een stock 6600XT in de tabel . Ook hier gewoon prima kloksnelheden volgens mij: cores >2150MHz, memory 1990MHz. Dus ik vraag me af of die 105 graden met een stresstest voor problemen zorgt tijdens gamen.
Wat kan ik nu nog gaan testen om uit te sluiten?
Even los van de omgeving waar de PC nu staat (ander stroomnetwerk/stekkerdoos) en het daadwerkelijk gamen (wat is er dan anders/zwaarder?), zie ik even geen mogelijke oorzaken.