game PC lagt en loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05:41
Dag allen, ik vraag dit voor een vriend :)

3 jaar geleden een PC samengesteld en gebouwd.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-11400F Boxed€ 233,90€ 233,90
1MoederbordenASRock B560M Steel Legend€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 6600 XT MECH 2X 8G OCV1€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenLian Li Lancool 205M€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34 eSports Tower CPU Cooler with BioniX P-Fan Zwart/Wit€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 38,90€ 38,90
1VoedingenBitFenix Formula Gold 550W€ 0,-€ 0,-
1SSD'sKingston A2000 1TB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 272,80

Nu geeft de PC FPS lag (ondanks bekabeld internet) en crashen spellen (bv "na 5 potjes").
Daarnaast wordt geclaimd dat de pc niet meer afsluiten met de knop op de kast, maar dat heb ik (ook) nog niet kunnen reproduceren, werkt hier prima.
Ik heb de PC een flinke tijd (1-2uur) laten stresstesten (OCCT, Prime, Furmark (voorgenoemden tegelijk)), maar de PC blijft prima draaien.
CPU wordt 66 graden en blijft gewoon op 4.2-4.4GHz draaien.
GPU wordt 72 graden, met een hot spot van 105 graden, desondanks wanneer ik direct een Furmark benchmark draai blijft deze 10% boven een stock 6600XT in de tabel . Ook hier gewoon prima kloksnelheden volgens mij: cores >2150MHz, memory 1990MHz. Dus ik vraag me af of die 105 graden met een stresstest voor problemen zorgt tijdens gamen.

Wat kan ik nu nog gaan testen om uit te sluiten?
Even los van de omgeving waar de PC nu staat (ander stroomnetwerk/stekkerdoos) en het daadwerkelijk gamen (wat is er dan anders/zwaarder?), zie ik even geen mogelijke oorzaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als je spreekt over "potjes gamen", vermoed ik dat het hier over games gaat die je voornamelijk online moet spelen met/tegen anderen? Indien ja, treden de crashes ook op als er games gespeeld worden "offline" dus desnoods een campaign of single-player modus van de geinstalleerde games?

Die Asrock heeft een 2.5Gbps Realtek kaart. Ik zeg zeker niet dat die slecht zijn maar als het euvel zich vooral lijkt voor te doen bij online activiteiten, kan je zomaar eens drivers moeten updaten, fixed link, offloading en andere zaken in device manager controleren / configureren of, indien mogelijk, even een 1Gbps Intel-kaartje erin prikken om het uit te sluiten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Online inderdaad.

De PC is (door de vriend) wel opnieuw geïnstalleerd, dat hielp niet.
Maar ik zal zeker eens kijken naar de netwerkadapter (drivers) en andere devices/conflicten (dat laatste kon ik alleen zo gauw niet vinden in windows 11 :F )

De lag klaagde ie overigens vorig jaar ook al over (maybe in mindere mate), maar de crashes zijn nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:04

Fe2O3

Ja das roest

Wat is er aan meldingen in het eventlog te zien? BSOD? Wat crasht hoe?

Drivers geupdate? incl. chipset en bios?

Welke games? Welke instellingen?

GPU is wel warm-ig

Hoe koelt ie? AIO/water/lucht?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 12:39

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Aangezien het systeem bij jou geen problemen heeft zou ik de oorzaak zoeken bij hem, en het meest makkelijke is te vragen of zijn stopcontact geaard is. Dit kan namelijk vreemde dingen veroorzaken, en ja ik spreek uit ervaring :X .

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02:06
Met bluescreenview kun je achterhalen welke driver of andere oorzaak een bluescreen of crash veroorzaakt.
https://www.nirsoft.net/u...n_view.html#DownloadLinks
Hotspot 105 tov de 72 base temp is zeer hoog en komt door uitgedroogde koelpasta met luchtbellen, als je in de buurt woont (Leeuwarden) dan kan ik er PTM7950 tussen doen.
Een stresstest maakt vaak een vaste hoge load en het zijn vaak snelle wisselingen in games die een crash kunnen triggeren.

[ Voor 15% gewijzigd door Phenos2 op 01-02-2025 01:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Fe2O3 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:37:
Wat is er aan meldingen in het eventlog te zien? BSOD? Wat crasht hoe?

Drivers geupdate? incl. chipset en bios?

Welke games? Welke instellingen?

GPU is wel warm-ig

Hoe koelt ie? AIO/water/lucht?
Eventlog heb ik nog niet geraadpleegd, moet ik straks nog even doen.
Ik heb het hier nog niet kunnen reproduceren.
Ben helaas geen held met dit soort games, dus kan/zal het ook niet even een uurtje spelen.

De Asrock driver pagina is imo compleet onduidelijk, ik weet dus niet welke relevant zijn: https://www.asrock.com/mb...Legend/index.asp#Download
Heb wel die van de Realtek Lan driver geinstalleerd, en de ASRock Motherboard Utility

Op de bios pagina zie ik nog wel een 2021 versie die specifiek voor windows 11 zou zijn, dat lijkt me nog relevant om te proberen.
https://www.asrock.com/mb...l%20Legend/index.asp#BIOS

Toen ik toch bezig was, ook AMD Adrenaline geinstalleerd.
Echter, na al dit ben ik wel 200-300 Furmark punten kwijt 8)7

De games die hij speelt zijn Fortnite, Forza 5 en FiveM.
Fortnite (battle royale) heb ik een minuut of 10 kunnen spelen, GPU draait op 60-70% met 200-250 fps, draaide soepel imo. Tijdens spectate (na overlijden :+) viel me wel op dat van sommige dingen (wolken/bergen) de randen raar waren, soort artifacts/streepjes.
FiveM kom ik niet eens in een server :+
Forza 5 beetje zelfde probleem, ik heb gewoon geen idee hoe ik aan het racen toe kom... Enige wat lukte was rondrijden op 1 of ander (home) festival, probleem daarmee was dat het op 7PFS draaide, met 20% GPU gebruik...

Bij beide games zijn de temperaturen bij lange na niet in de buurt van de stresstests.
De gehele PC is luchtgekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
KingTenteehje schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 14:07:
Aangezien het systeem bij jou geen problemen heeft zou ik de oorzaak zoeken bij hem, en het meest makkelijke is te vragen of zijn stopcontact geaard is. Dit kan namelijk vreemde dingen veroorzaken, en ja ik spreek uit ervaring :X .
Vaker zoiets gehoord inderdaad.
Helemaal probleemloos draait ie bij mij ook niet, zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Phenos2 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 01:31:
Met bluescreenview kun je achterhalen welke driver of andere oorzaak een bluescreen of crash veroorzaakt.
https://www.nirsoft.net/u...n_view.html#DownloadLinks
Hotspot 105 tov de 72 base temp is zeer hoog en komt door uitgedroogde koelpasta met luchtbellen, als je in de buurt woont (Leeuwarden) dan kan ik er PTM7950 tussen doen.
Een stresstest maakt vaak een vaste hoge load en het zijn vaak snelle wisselingen in games die een crash kunnen triggeren.
Zal ik naast de eventlog ook nog even bekijken.
Werkt dat ook nog uit het verleden, aangezien ik hier nog geen crash heb gehad.

Als je 2 uur rijden dichtbij vindt ben je welkom ;)
Ik heb ook nog wel wat oude arctic silver mx4 liggen, zou moeten werken maar schijnt dan weer niet ideaal te zijn.
Pagina: 1