Garantieclaim 2e hands aankoop Samsung & WD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1987
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-05 21:53
Hallo allemaal,

Ik heb wat 2e hands SSD's aangeschaft. Het gaat om WD Red en om een Samsung Evo 870. WD geeft op de site aan, na ingeven serienummers, dat er nog tot 2028 garantie op zit, maar in de voorwaarden zie ik dat het enkel voor de eerste keer geldt.

Voor de Samsung schijf geldt dat deze vijf jaar garantie heeft (bij beperkte schrijf acties uiteraard) en de productiedatum ligt op 2 jaar geleden. Maar ook bij in hun voorwaarden lees ik de beperking van de eerste koper.

Wie heeft concrete ervaring met het indienen van garantie bij deze fabrikanten, als niet-originele koper? Werkt het ook als je geen oorspronkelijk aankoopbewijs hebt?

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoshuaO038
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-06 08:15
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar als tweede koper van een MacBook Pro 2019 met aankoopbewijs kon ik zonder enkele problemen gebruikmaken van het toetsenbord vervangingsprogramma.

Ik denk dat zolang je de bon hebt, er niet zoveel aan de hand is. Misschien voor de zekerheid contactgegevens van de verkoper bewaren dat mocht er iets gebeuren de verkoper aanspraak maakt op de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:16
@Benjamin1987
Lastig punt, formeel mag volgens de Nederlandse wet deze beperking niet door de verkopende partij worden opgelegd. Maar dat is in NL de winkel en niet de fabrikant. Die mag wel extra voorwaarden opleggen, want aan fabrieksgarantie zitten andere wettelijke voorwaarden.

Maar ze werken nu toch?
En sowieso, je kan het altijd proberen als je een bon hebt gekregen van de verkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:39
Over het algemeen vragen fabrikanten van elektronica enkel naar het serienummer en zelfs zelden naar een aankoopbewijs laat staan naar het eerste eigenaarschap.
Hoe moet een fabrikant weten dat jij de tweede eigenaar bent, dat kan alleen als iets op naam geregistreerd staat zoals witgoed fabrikanten dat veel vragen te doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:23
direct bij de fabrikant de garantie claimen. je moet de disk opsturen en je krijgt een vervangend exemplaar.
dit gaat meestal binnen enkele dagen.
met borg van een CC sturen ze vaak meteen een vervangend exemplaar. de borg blijft staan tot ze de defecte disk ontvangen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1987
peter-rm schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:52:
direct bij de fabrikant de garantie claimen. je moet de disk opsturen en je krijgt een vervangend exemplaar.
dit gaat meestal binnen enkele dagen.
met borg van een CC sturen ze vaak meteen een vervangend exemplaar. de borg blijft staan tot ze de defecte disk ontvangen hebben
Mijn vraag is vooral of iemand er ervaring mee heeft. Heb je dat?

Dank voor de overige antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:23
dat was al een aantal jaren terug, de laatste keren was via webwinkel omdat de betreffende wd-disk niet meer verkocht werd en mijn (oude-2011) nas wat kritisch is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1987
Bedankt, maar ik ben dus juist op zoek naar mensen die ervaring hebben met het claimen direct bij de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-06 16:56
Maak jij geen denkfout?
Er is helemaal geen "claimen bij de fabrikant"!

Wat jij waarschijnlijk bedoelt is RMA sturen en dat werkt als volgt:
- je vult het serienummer van je opslagmedium in op de website van de fabrikant
- als je dan verder komt mag je RMA sturen, installeer je de testtool van de fabrikant en die laat je draaien op het opslagmedium
- die tool verwijdert alle data en test je opslagmedium. Als er een fout is, krijg je een foutcode terug
- met die foutcode meld je het opslagmedium aan voor RMA en je verstuurt het
- daarna krijg je een gelijkwaardig refurbished opslagmedium terug.

Je gaat er dus nooit op vooruit, de fabrikant vervangt gewoon je defecte item.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin1987
Nee, ik maak geen denkfout, al is 'claimen' misschien niet de juiste woordkeus. Mijn vraag is of de RMA wordt goedgekeurd als je geen initieel betaalbewijs kunt overleggen. Het gaat enkel om de geldigheid van garantie; er beter van worden hoef ik niet. Het gaat er ook om daar als ik weer iets verkoop, ik kan zeggen dat er nog geldende garantie op zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Benjamin1987 op 28-01-2025 19:33 ]

Pagina: 1