Indeling 1e verdieping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 15:00
Hallo,

Ik ga mijn woning uitbouwen aan de achterkant met de oorspronkelijke bedoeling om grotere slaapkamers creëren.

Nu is er een ongelukje gebeurd, waardoor deze plannen veranderen in, een extra kamer creëren...

Ik zit nu te schetsen en te doen, maar ben nog niet 100% overtuigd of dit de meest logische indeling is, maar logischer dan dit, zie ik ook even niet. Elke kamer heeft natuurlijk ramen en ventilatie nodig, wat diverse mogelijkheden beperkt qua indeling. Het worden nu relatief langwerpige kamers. Wat vinden jullie / hebben jullie nog betere ideeën dan dit?

P.s. 'Kantoor' bevat ook een trap naar zolder, dit is een min of meer open kamer, waardoor deze niet als slaapkamer kan dienen. Trap vult de ruimte onder de badkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZoYHCJN8-FYY7vlaUVkxI191Ks=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hIcp9Fyj3IkLhoS3lSwwJaLU.png?f=fotoalbum_large

Indelings schets

Beginpunt muur van rechtsboven(linkermuur van meest rechter kamer) naar beneden kan alleen op die plek wegens raamkozijn wat daar al zit, verder naar rechts lukt niet. In de uitbouw is dit nog exact te bepalen, want dat moet nog gebouwd worden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJwH_4rZ-TriBTXwqhix8Z7LKsI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TfFJSq1zRWb7JOxmf30EpF8A.png?f=fotoalbum_large
Dezelfde maar dan met maten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4z70Mwqj2j6ksmzq-xtV_TQXkhQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DdCHOxARsltKUuToiLq8OS0W.png?f=fotoalbum_large

Een lege plattegrond voor de creatievelingen die wellicht een fantastisch idee hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:09
Zijn de plekken van de ramen al bekend, of kunnen die overal geplaatst worden?
De trap in het kantoor, heeft die een vaste plek, of is dat ook volledig vrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-09 14:25
Welk stuk is de uitbouw? Is het dat "bovenste" stuk van 2.39 x 4.41? Zijn die maten / plek al wel vast?

Begrijp ik dat je de badkamer zo wil houden? Daarvan missen we overigens de deur (zowel in gepland als huidige plattegrond). Die badkamermuur van 3.92 is ook wat raar getekend, ik gok dat dat stuk van 1x1 aansluit op de badkamer.

[ Voor 8% gewijzigd door CJ_Latitude op 28-01-2025 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-09 15:41
Om maar gewoon wat neer te ploffen hoor. De hal overloop wat groter, jullie slaapkamer rechts onder. (in het geel ook een optie zodat je een kasten wand kunt maken)

De kamer links boven kun je nog wat kleiner maken zodat de kamer ernaast wat groter word.

Paars de bedden, blauw de kledingkast en bureau

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K5oAyvZFbtAWSTcZYtSLHNTM7s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qTpUsuVFHuHLpWvpVzLktU4J.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:52

BCC

Ja die hal is veel beter zo

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Pat911 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:24:
Zijn de plekken van de ramen al bekend, of kunnen die overal geplaatst worden?
De trap in het kantoor, heeft die een vaste plek, of is dat ook volledig vrij?
Gezien het de eerste verdieping uitbouwen betreft is het vergunningsplichtig (en uberhaupt een wonder dat die wordt vergund). Dan moeten de raampartijen al in de vergunning staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
pagani schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 09:07:
[...]

Gezien het de eerste verdieping uitbouwen betreft is het vergunningsplichtig (en uberhaupt een wonder dat die wordt vergund). Dan moeten de raampartijen al in de vergunning staan.
Dat was ook mijn gedachte, maar zonder ramen ingetekend is het onhandig een goed plan te bedenken.

Aan @mike1992
Nog een vraag: hoe komt de trap van beneden naar boven, waar sluit die aan op de overloop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-07 15:00
Goede vragen, bedankt! Hierbij de huidige plattegrond, met badkamerdeur, trapopgang en de ramen :) Het stuk balkon, wordt bij de woning getrokken, die maten zijn vast. De zoldertrap zit er al in, dus daar is ook weinig aan te doen. In basis ben ik niet van plan de badkamer te verbouwen, die is in goede staat.

Aan de achtergevel in de uitbouw komt een raam links, en rechts, even breed als de al bestaande ramen in de woning. En ook 1 aan de rechterzijkant, dat is wel een smallere.

Vergunning daarvoor is al aangevraagd, en, de opbouw van de 1e verdieping, dat was een optie bij de bouw van de woningen. Sommige woningen hebben het al vanuit de bouw, de buren hebben het onlangs gedaan, dus ik verwacht geen vergunningsproblemen hierin. Ramen staan inderdaad ingetekend in de vergunningsaanvraag, echter zonder het rechter raam op de achtergevel, echter is een extra raam, gezien het achtergevel betreft, vergunningsvrij, dus hier geen problemen. (Heb de gemeente er ook voor gebeld).

Het liefst slapen wij in een kamer in de uitbouw wegens het uitzicht, dat was de hele bedoeling van die uitbouw haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OYAmisHKPjIdPvUP7wd_nR1ux8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQFf2NbRzwHSy7BAk0FFox5p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door mike1992 op 28-01-2025 16:41 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:39

Cheezus

Luiaard

Al die krappe gangetjes met schuine wanden in de kamers zou ik niet doen, dat levert je geen ruimte op en is gewoon niet praktisch.

Hier mijn 2 centen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7npL7nK5TD2TbRQTvYx4R_n794=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PaPtAGaMuaeLJZy3oqlU3vSW.png?f=user_large

Waarbij het kantoor eigenlijk onderdeel is van de overloop en de ouderlijke kamer rechtsonderin.

[ Voor 14% gewijzigd door Cheezus op 28-01-2025 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Dat de zoldertrap er zit snap ik, maar is die écht niet boven de andere trap te plaatsen? Dat zou enorm ruimtebesparend werken en het kantoor is dan direct een prima volwaardige kinderslaapkamer.

De "uitstulping" van de douche is ook bijzonder onhandig bij een nieuwe indeling van de (uitgebouwde) verdieping. Je zou van de slaapkamer achter de badkamer+uitbouw wat betreft oppervlakte makkelijk twee kamers kunnen maken. Maar door die douche wordt een goede toegankelijkheid van beide kamers weer lastig. Dat terwijl de badkamer ook zonder die extra 'hoek' al best ruim is in mijn ogen. Bij volledige herindeling en met een wat groter gezin in het achterhoofd zou ik zelfs nog een extra stukje van de badkamer af willen halen, om dan het toilet buiten de badkamer te plaatsen. Ja, de badkamer meenemen in de verbouwing kost wel wat extra. Maar als je 50-75k of meer gaat uitgeven, zou ik vooral ook naar het eindresultaat kijken en het aantal comprissen op praktische bruikbaarheid zoveel mogelijk beperken.

De indeling die je zelf hebt getekend lijkt me in elk geval niks. Veel vierkante meters, maar een groot deel daarvan is niets anders dan noodzakelijke loopruimte. Je hebt er dus niets aan.

En nog een tip: maak de kinderkamers zo gelijkwaardig mogelijk in oppervlak en bruikbaarheid. Scheelt onderlinge ruzie en jaloezie.

[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 28-01-2025 16:54 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:57
Dit ziet er een beetje uit alsof er later een trap naar zolder geplaatst is.

Als de zoldervloer een houten vloer is, heb je in 1 dag een nieuwe trap boven de huidige trap.

Een trap kost ongeveer 1000 euro, en voor nog eens dat bedrag staat hij erin.

De oude trap wegslopen, en dan kan je daar een prachtige kamer maken.

Kantoor op zolder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Dat overbodige ligbad eruit dan kan de m2 douche bij de overloop.
Dan kan de muur tussen de slaapkamer linksboven en de badkamer doorlopen tot aan de rechter slaapkamer en kunnen de deuren van slaapkamer 1 en 2 naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhbutuyQNevAHzREbWwToSKQwH0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Me15XSNwtkhWlhUtObouuxDT.png?f=fotoalbum_large

Ter inspiratie. Afhankelijk van je budget en hoe je muren daadwerkelijk zijn te verplaatsen. De schuine muur in de achterste nieuwe kamer staat er ter illustratie. Afhankelijk van je situatie zou ik daar eerst een plekje voor de kleine aanwinst maken voor een jaar of twee. Daarna naar de voorste kleinste kamer waarvan je de trap dicht maakt met een schuifdeur. Dan die schuine muur plaatsen en eventueel een extra deur erin (waar je nu dus al rekening mee houd). Dan is het geen slaapkamer, maar als thuiswerkplek wellicht prima. Helemaal als je de muur deels open houd en bovenin glas doet.

De trap en de badkamer aanpakken heeft qua indeling natuurlijk de voorkeur, maar ik vermoed dat die trap daar met een reden zit (kan niet anders bouwkundig), en dat je de badkamer niet overhoop wilt halen tijdens een zwangerschap snap ik ook.

12m2 voor een slaapkamer vind ik persoonlijk wel een minimum voor een bed, kledingkast en een buro. Voor een kind tot een jaar of 6 of 7 is een kleine kamer (6m2) met alleen een bed en een kast ook nog wel voldoende. Daarna zou ik ze bij elkaar op een kamer gaan doen, of wellicht al van begin af aan. Wie weet willen ze dat zelf ook liever. Maar dat zal aan de leeftijden, geslacht en gezinssituatie liggen of dat wil. Je kunt die voorste kamer bij de trap ook gebruiken voor een flinke kast, wat in de slaapkamers veel ruimte scheelt.

Qua badkamer, het bad zou ik niet weg doen als je een kleintje krijgt, juist met jonge kinderen is dat ideaal.

[ Voor 21% gewijzigd door barbarbar op 28-01-2025 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07:44
Niet onbelangrijk wat is je budget..... Daarmee hangt natuurlijk sterk samen wat je kunt doen met de ruimte.

Is het wellicht een optie om op zolder een dakkapel te plaatsen? (Dat is relatief goedkoop en vaak toch behoorlijk ruimte winst).

Je eigen idee kwa indeling....ik zou zeggen spendeer je geld op een andere manier, dat is niet als die smalle loop gangetje...zie daar al maar eens meubels doorheen te krijgen.

En idd die puist bij de badkamer...een badkamer breng je per dag bijzonder weinig tijd door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DPeters
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19:40
Alleen de uitstekende douche verplaatsen helpt je nog niet echt want dan moet je nog steeds 2 kamers maken in de uitbouw waar je net niet goed de deur kwijt kan van de linkerkamer. Dan moet de badkamer nog kleiner en dan verlies je het bad.

De zoldertrap is interessanter, want die kost je gewoon een volledige kamer zo. Als die boven de huidige trap kan heb je al 4 kamers zonder uit te bouwen.

Als trap en badkamer echt zo moeten blijven is de optie van @Cheezus volgens mij de beste. Misschien kan je de kamer rechtsonder zelfs nog wat groter maken ten koste van het kantoor? Maar ik zou echt goed naar verplaatsen van de zoldertrap kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
Een slaapkamer van 2m breed, zoals dat van @Cheezus kun je niet veel mee mijn inziens, de minimale afmeting van een ruimte die je een slaapkamer mag noemen is minimaal 2,4 meter breed in bestaande bouw, oppervlakte 7,5m2. Dus die aanbouw door de midden doen, levert je eigenlijk nog steeds geen slaapkamers op.

Bij nieuwbouw is de eis nog ruimer, namelijk 3m breed en 11m2 oppervlakte. Ik zou dan ook zoveel mogelijk richting de nieuwbouweis gaan, dat is er niet voor niks.

Liever 3 fatsoenlijke kamers die slim zijn ingedeeld en een kleine werkkamer waarmee je flexibel omgaat, dan dat je 4 kamers maakt die eigenlijk niet eens aan de ruimere bestaande bouw definitie voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-09 15:41
Kamer indeling houden zoals hij nu is kan ook. De uitbouw realiseren en jullie kamer vergroten (oorspronkelijk idee) en de andere 2 kamers blijven gelijk (kosten besparend) en dan op zolder een extra kamer realiseren, misschien met eventueel dakkapel erbij op.

Hierdoor hoef je niet veel de veranderen op de 1e verdieping en blijven alleen de kosten van de aanbouw. Zo blijft er geld over voor de zolder (3e kinder slaapkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Tdv98 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:48:
Kamer indeling houden zoals hij nu is kan ook. De uitbouw realiseren en jullie kamer vergroten (oorspronkelijk idee) en de andere 2 kamers blijven gelijk (kosten besparend) en dan op zolder een extra kamer realiseren, misschien met eventueel dakkapel erbij op.

Hierdoor hoef je niet veel de veranderen op de 1e verdieping en blijven alleen de kosten van de aanbouw. Zo blijft er geld over voor de zolder (3e kinder slaapkamer).
Zou ook de voorkeur zijn, maar gezien de locatie van die trap naar de zolder en de afmetingen van het huis gok ik dat dit een jaren 70 huis is met zo'n laag dak waar je net wel, net niet kunt staan. Vrienden hebben ook zo'n huis, die zitten op een hoek en hebben besloten het dak eraf te halen, een meter erbij op en een plat dak van de te maken. Maar dat moet dan maar net kunnen, mogen en binnen je budget passen want erg veel ruimte krijg je er eigenlijk niet voor terug voor de kosten.

Ik zou dan nog eerder plannen gaan maken om over enkele jaren te gaan verhuizen naar een woning die wel voldoet. En wie weet hoe het dan loopt, heb inmiddels ook vrienden die uiteindelijk groter zijn gaan wonen, en een jaar later gaat de oudste doordeweeks al op kamers op de sportschool. Dus voor de ruimte hadden ze uiteindelijk niet hoeven verhuizen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
barbarbar schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:44:
Een slaapkamer van 2m breed, zoals dat van @Cheezus kun je niet veel mee mijn inziens, de minimale afmeting van een ruimte die je een slaapkamer mag noemen is minimaal 2,4 meter breed in bestaande bouw, oppervlakte 7,5m2. Dus die aanbouw door de midden doen, levert je eigenlijk nog steeds geen slaapkamers op.

Bij nieuwbouw is de eis nog ruimer, namelijk 3m breed en 11m2 oppervlakte. Ik zou dan ook zoveel mogelijk richting de nieuwbouweis gaan, dat is er niet voor niks.

Liever 3 fatsoenlijke kamers die slim zijn ingedeeld en een kleine werkkamer waarmee je flexibel omgaat, dan dat je 4 kamers maakt die eigenlijk niet eens aan de ruimere bestaande bouw definitie voldoen.
Bouwbesluit schrijft minimaal 1,8 meter breedte voor. Slechts één verblijfsruimte moet minimaal 2,4 (of tegenwoordig 3) meter breed zijn.

Voor een kinderkamer is 2,1 meter een prima breedte. Een eenpersoonsbed met matras van 200cm kan dan dwars geplaatst worden (ruimtebesparend).

[ Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 29-01-2025 15:14 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Ivow85 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:10:
Voor een kinderkamer is 2,1 meter een prima breedte. Een eenpersoonsbed met matras van 200cm kan dan dwars geplaatst worden (ruimtebesparend).
En er zijn ook hoge bedden met daaronder een bureau o.i.d. Dan is de hele vloer effectief te gebruiken. Moet je kind wel hoog kunnen/mogen/willen slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
Ivow85 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:10:
[...]

Bouwbesluit schrijft minimaal 1,8 meter breedte voor. Slechts één verblijfsruimte moet minimaal 2,4 (of tegenwoordig 3) meter breed zijn.

Qua bouwbesluit klopt inderdaad, van de aannemer heb ik dat verkeerd begrepen dat het om één kamer gaat.

We hebben hier ook een kamer van 2,1 breed. En ja, daar kan een bed in en een kast)je), maar daar is ook alles mee gezegd. Als je die onder een raam moet zetten (zoals bij ons, en bij OP), dan is dat écht niet praktisch. Zoals al gezegd is dat tot een jaar of 6 of 7 wel prima, maar daarna wordt dat veel te krap. Dan is iedereen blijer met twee kinderen die een grote kamer delen.

Maar goed, mijn inziens denkt Nederland qua huizen veel te veel in al die kleine hokjes, helemaal als als het om aan- en uitbouwen gaat. Als je dan toch veel geld uitgeeft, doe het dan goed of doe het niet. Liever 1 kamer van 18m2 dan twee smalle kamer van 7 of 8 in OP's geval.

[ Voor 3% gewijzigd door barbarbar op 29-01-2025 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:23
Is kamers delen geen optie? Als ik het zo hoor gaat het om kleine kinderen.

Ik heb als kind veel lol gehad samen met mijn broertje op 1 kamer. Mijn zusje had haar eigen kamer, dat voelde nooit echt oneerlijk, dat was gewoon zo.

Tegen de tijd dat het tieners worden is een eigen kamer wel fijn, maar dan ben je zo 10 jaar verder. Misschien wil je dan al weer verhuizen, of de zolder verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:17
Volgens Eurostat is kamer delen tot 12 jaar sowieso geen probleem, en ook tot 17 is het geen probleem mits de kinderen van hetzelfde geslacht zijn.
A household is under-occupied if it has at its disposal more than a minimum number of rooms considered adequate: one room for the household, per couple, for each adult single person, per pair of single people of the same gender aged 12-17, for each single person aged 12-17 and not included in the previous category, and per pair of children under 12.
Pagina: 1