Gordijnopties bij verhoogd plafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:47
We zijn gestart met de verbouwing van onze woning en komen nu op een punt terecht waarvan ik nog niet wist dat ik er al over moest nadenken. Situatie is dat we een groot raam hebben die hoger is dan de plafond hoogte van het overgrote deel van de woonkamer.

Op de plek van het grote raam is het plafond hoger waarbij er hiervoor een koof was geplaatst om het hoogte verschil minder opvallend te maken.

Het plafond gelijk maken qua hoogte is geen optie, het lage gedeelte kan door de constructie niet omhoog, en het hoge gedeelte kan niet volledig naar beneden omdat je dan een gedeelte van je kozijn laat verdwijnen. Het gordijn kan natuurlijk weer met een rail op het verhoogde plafond en afwerking met een koof, maar dan mis je een gedeelte van de plooi.

Wellicht kan je dit oplossen door de rail zo te plaatsen dat die toch op de hoogte begint van het lage plafond, maar geen idee of daar nadelen aan zitten. Zijn er tips / trucs?

LOETKE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:44
Zoals altijd, foto? Jij weet waar je het over hebt en wij gokken maar een beetje hier.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
kan je het gordijn niet in die koof kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHlUHhhYcoSFXZ2VJHW4wxxa6cU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M65bB2gZNZRHXpxFRYhbWtUN.jpg?f=fotoalbum_large

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
Gaat dus om het achterste raam, zo geen betere foto beschikbaar, maar de linker panlat is hoger dan de daaropvolgende

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:14

BCC

Ik begrijp het probleem niet ? Je plafond komt straks 2m voor de top van het kozijn?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
Foto van voor de sloop

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwIfWXSWYcNkkoqNy95ASP5n2PQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPHaFT5LSKYPEGh8T5GejsY9.jpg?f=fotoalbum_large

Door de relatief hoge koof, de luxaflex valt een heel gedeelte van het kozijn weg. Nu kan je uiteraard een kleinere koof zetten en de gordijnrails op het hogere plafond, maar dan valt ook een stuk van de bovenkant van het gordijn weg, waardoor je wave, vlinder plooi minder zichtbaar is.

Ik ben benieuwd of er een oplossing is die en veel van het kozijn laat zien en veel van de gordijnen plooi

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
nee je kan niet en veel kozijn en veel gordijnplooi zien. voor veel kozijn hang je je gordijn hoog maar dan verlies je plooi in het zicht.
voor veel plooi hang je het gordijn laag en dan mis je kozijnhoogte.

Hang een rolgordijn op met aan de zijkant twee laag gemonteerde fake/sier plooigordijnen aan de zijkant van je kozijn. Opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:59

paQ

Ik zou persoonlijk (alleen) op die plek (dus lengte van de rail) het plafond gewoon laten verspringen. Den een gordijnen met een Z-wave plooi en laat daarbij de haken gewoon hoger monteren. M.a.w. Als het plafond daar bijv 24mm verspringt, laat dan de hakenband 22~24mm hoger innaaien. Of zoek naar een langere haak. Of verleng de haak...
Dan valt de Z-wave plooi nog net onder de rest van je plafond, en ligt de rail gewoon 'verdiept' (hoger).

Ik heb mijn rail verzonken in het plafond zitten, en de Z-wave plooi loopt daar gewoon netjes onderlangs. (zonder aanpassingen aan het gordijn overigens)

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 27-01-2025 19:34 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 22:58
Zo te zien is er nog wel wat ruimte te winnen maar dan moet je wel een andere manier verzinnen om het plafond er weer in krijgen, dat zou je zo maar de benodigde cm kunnen schelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
paQ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:32:
Ik zou persoonlijk (alleen) op die plek (dus lengte van de rail) het plafond gewoon laten verspringen. Den een gordijnen met een Z-wave plooi en laat daarbij de haken gewoon hoger monteren. M.a.w. Als het plafond daar bijv 24mm verspringt, laat dan de hakenband 22~24mm hoger innaaien. Of zoek naar een langere haak. Of verleng de haak...
Dan valt de Z-wave plooi nog net onder de rest van je plafond, en ligt de rail gewoon 'verdiept' (hoger).

Ik heb mijn rail verzonken in het plafond zitten, en de Z-wave plooi loopt daar gewoon netjes onderlangs. (zonder aanpassingen aan het gordijn overigens)
Denk dat het hier fout gaat bij mij, want heb echt geen idee wat je hier nu mee bedoelt en wat dat dan is qua optie.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
pman63 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:54:
Zo te zien is er nog wel wat ruimte te winnen maar dan moet je wel een andere manier verzinnen om het plafond er weer in krijgen, dat zou je zo maar de benodigde cm kunnen schelen
Nee, dat is niet te winnen. Ja zou mogelijk zijn, maar financieel niet haalbaar.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Er lijkt heel erg oud glas in dat raam te zitten, enkel of heel oud dubbel. Vervang je kozijn voor een nieuw kozijn met goed glas en laat de boog 15cm lager uitkomen. Dan kan er een gordijn boven en kan je plafon normaal.
Weer opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
No Hands schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:44:
Er lijkt heel erg oud glas in dat raam te zitten, enkel of heel oud dubbel. Vervang je kozijn voor een nieuw kozijn met goed glas en laat de boog 15cm lager uitkomen. Dan kan er een gordijn boven en kan je plafon normaal.
Weer opgelost :)
We vervangen voor nu alleen het glas naar HR++. Willen we het kozijn wijzigen is het wederom een te grote aanslag op ons financieel budget en juist de huidige vorm is wat wij heel mooi vinden. Dus ja een oplossing, maar nee gaat niet gebeuren

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

RudyL schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:01:
[...]

Denk dat het hier fout gaat bij mij, want heb echt geen idee wat je hier nu mee bedoelt en wat dat dan is qua optie.
Stel je plooi (Z-wave) is bijv 12cm diep, dus rail op ca 7 cm van je kozijn, dan maak je dat "hoge" plafond tot ca 9 cm van je kozijn. Daarna laat je het verspringen naar de rest van de plafondhoogte. (lager dus).

Als je de juiste haken vindt of gewoon een hogere rail, dan kan de Z-wave plooi gewoon nog onder je "lage" plafond door.

zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://www.raamstyling.nl/hs-fs/hubfs/wave%2083.jpg?width=2666&height=4000&name=wave%2083.jpg

In dit voorbeeld heb je hele hoogte van de rail om het hoogteverschil op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
paQ schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:51:
[...]

Stel je plooi (Z-wave) is bijv 12cm diep, dus rail op ca 7 cm van je kozijn, dan maak je dat "hoge" plafond tot ca 9 cm van je kozijn. Daarna laat je het verspringen naar de rest van de plafondhoogte. (lager dus).

Als je de juiste haken vindt of gewoon een hogere rail, dan kan de Z-wave plooi gewoon nog onder je "lage" plafond door.

In dit voorbeeld heb je hele hoogte van de rail om het hoogteverschil op te vangen.
Dat is ook wel een beetje de oplossing waaraan we denken, alleen een beetje zorgen over hoe ziet het er dan uit wanneer de gordijnen open zijn. Valt dat hoogte verschil dan op, is dat niet fraai.

Een koof zorgt optisch dat het hoogte verschil niet meer opvalt, dat haal je door deze oplossing weg. De rail er iets onder weg laten komen, nee ook niet tof..

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Het alternatief is heel dat frame eruit halen en versimpeld hoger terughangen.
Kost je met 2 man een dag en een doos schroeven.

Pagina: 1