5pins krachtstroom stekker in een 4pins perilex contactdoos?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-03 23:43
Ik huur een pandje waar er een perilex contactdoos in de muur zit. Echter wil ik een kachel op krachtstroom aansluiten. Het gaat om een kachel met op krachtstroom met een 5 pin stekker. Kan ik iets kopen om deze kachel aan te sluiten op een Perilex contactdoos? Ik heb de kachel nog niet aangeschaft, maar ik wil graag een zware 15000 watt kachel kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ayRE4BmJXg4dEaBqANuFEsF7IXc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1z5bczWO5aSZmF6X0fkztlsb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqB12Er78J1tRKrpsGJbedMiEXs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fkgxLtGGcDtEK0a2Av4pymQ6.png?f=user_large?

[ Voor 7% gewijzigd door adesign op 27-01-2025 16:40 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Pas op met Perilex contactdozen.
Er is geen enkele standaard van wat/hoe die bedraad is.
Maak 'm open om te kijken of er wellicht 3-fases in zitten (en post een foto hier als je verdere vragen hebt).

[ Voor 15% gewijzigd door Juup op 27-01-2025 16:42 ]

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Kan je bijvoorbeeld hier kopen.

Maar let op de opmerking van @Juup !

https://www.amazon.nl/Per...eling-kabel/dp/B0DFQ3V9DV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8pLkvDRUa5BRom9tuR4aMUcV3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPHubOo4sZUlRtBcw0WCtODX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik zou eerst eens met je verhuurder contact opnemen, die zal mogelijk eerst een elektricien ernaar moeten laten kijken. 15kW is nogal een stroom (dat is meer dan de 3x16A - 11kW die je met bovenstaand geval kan afnemen). Als eea niet goed is aangelegd op dat soort gebruik mag je hopen dat er snel een zekering springt voordat zaken gaan smelten.
Dan kan de schade misschien wel op jouw verhaald worden als je zonder overleg met zo'n gekunstelde oplossing bent gaan rommelen.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-01-2025 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
@Juup @Prisma16 op dit moment is er proffesionele horeca apparatuur aangesloten op de Perilex contactdozen zoals een inductie plaat , oven en een frituurpan. Zie dit voorbeeld van de frituurpan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tbD9pqLOuVOuvXrCV1Lvi3wJNiM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IRGBudwhA70quF3Y22k47iv0.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door adesign op 27-01-2025 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
CyBeRSPiN schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:46:
Ik zou eerst eens met je verhuurder contact opnemen, die zal mogelijk eerst een elektricien ernaar moeten laten kijken. 15kW is nogal een stroom (dat is meer dan de 3x16A - 11kW die je met bovenstaand geval kan afnemen). Als eea niet goed is aangelegd op dat soort gebruik mag je hopen dat er snel een zekering springt voordat zaken gaan smelten.
Dan kan de schade misschien wel op jouw verhaald worden als je zonder overleg met zo'n gekunstelde oplossing bent gaan rommelen.
En wat als het een 5Kw of 9Kw kachel zou zijn?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:51

timovd

Voorsprong door techniek

Die kachel zal een 32A CEE stekker hebben, anders kan het geen 15kW kachel zijn.
Je hebt het over een "4-pins" perilex, maar laat een normale 5 pins zien. Weet je zeker waar je aan begint? Hoe is het afgezekerd? Wat heb je gemeten aan de contacten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:32
Eerste hit met google lens zegt dat deze heater 400V/32A is.
Dus van belang dat de krachtstroomgroep 32A per fase afgezekerd is. (en bedraad natuurlijk, maar als deze op 32A gezekerd is, dan zou de bedrading daar ook op gemaakt moeten zijn).

Die kabel is wel het juiste idee, maar niet 't juiste exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:46:
Met 3-fase aansluiting is het sommetje anders. Maximaal vermogen is 400 * 16 * 3 = 19,2 kW

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-07 06:15
Prisma16 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:54:
[...]

Met 3-fase aansluiting is het sommetje anders. Maximaal vermogen is 400 * 16 * 3 = 19,2 kW
Nope. Je rekent met 230 V x 3 fases x stroom per fase, of 400 V x wortel(3) x stroom per fase. Dat komt op hetzelfde neer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13:16
De vraag moet toch zijn hoe die perilex is afgezekerd in de groepenkast?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
marcop23 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:13:
[...]

Nope. Je rekent met 230 V x 3 fases x stroom per fase, of 400 V x wortel(3) x stroom per fase. Dat komt op hetzelfde neer.
Die wortel(3) geldt voor sterschakeling. Bij driehoek is het 3 zonder wortels en dus maximaal vermogen.
Had in er inderdaad bij moeten zeggen, dat ik driehoek bedoelde.

[ Voor 8% gewijzigd door Prisma16 op 27-01-2025 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:04
Perilex stopcontacten (en stekkers) komen in 2 vormen: 16A en 25A (de aarde-pen is anders geörienteerd bij die twee varianten). 95% van de aanwezige in Nederland zal de 16A variant zijn.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:51
OnTracK schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:08:
Perilex stopcontacten (en stekkers) komen in 2 vormen: 16A en 25A (de aarde-pen is anders geörienteerd bij die twee varianten). 95% van de aanwezige in Nederland zal de 16A variant zijn.
Wilde ik net ook posten :9

Op de foto in de topicstart betreft het een met een horizontale aarde, dus 16 A.
Dus een adapter naar 32A CEE wordt hem sowieso niet (behalve als je <16 A trekt, maar dan nog niet netjes).
Deze zou dus sowieso niet op 32 A afgezekerd moeten zijn (maar op 16 A).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

adesign schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:49:
@Juup @Prisma16 op dit moment is er proffesionele horeca apparatuur aangesloten op de Perilex contactdozen zoals een inductie plaat , oven en een frituurpan. Zie dit voorbeeld van de frituurpan.

[Afbeelding]
Dan heb je geen 3 fase 16a krachtstroom(11,1kW), maar 3 fase 25a krachtstroom (17,25kW). Zie het verschil. 16a = aarde horizontaal, 25a = aarde vertikaal.

Afbeeldingslocatie: https://lirp.cdn-website.com/93161f99/dms3rep/multi/opt/Perilex-wandcontactdozen-1920w.jpg

Je zoekt een 25a perilex -> 16a contra cee.

Edit: kan zo'n verloop/adapter niet vinden, maar zelf maken kan ook. Andere optie is om de juiste stekker op het snoer te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door RaZ op 27-01-2025 19:12 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:44
Laat er maar gewoon een ceeform wcd op zetten. Dat zijn de kosten niet. En dan is alle verwarring in de toekomst verdwenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
Prisma16 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:48:
[...]

Die wortel(3) geldt voor sterschakeling. Bij driehoek is het 3 zonder wortels en dus maximaal vermogen.
Dat is nog steeds niet waar.

Stel dat je aan een kabel meet waar 3 x 10 A doorheen gaat richting een bepaalde (resistive) belasting. Dan is het opgenomen vermogen 230 x 3 x 10 = 6,9 kW.

Het maakt voor de berekening niet uit of de weerstanden in ster of driehoek staan. Die 6,9 kW blijft 6,9 kW, bij een lijnstroom van 10A. Wel moet je bij driehoek een 3x zo hoge weerstand gebruiken om dezelfde lijnstroom van 10 A te houden.

Waar je misschien wel in kan vergissen: als je weerstanden in driehoek staan, is de stroom door de weerstanden zelf kleiner dan de stroom door de fasedraden er naar toe (de lijnstroom). Bij een zelfde lijnstroom, is de stroom door de weerstanden is dan wortel(3) kleiner (en de spanning wortel(3) groter; 400 V ipv 230V). Het vermogen per weerstand is dan dus hetzelfde.

Je kan uiteindelijk met 16 A krachtstroom dus niet meer dan 11 kW halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Laat eerst eens doormeten en controleer de meterkast.
Zodra je weet wat er kan praten we wel verder.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nu ben ik wel benieuwd wat voor ruimte je wilt warmhouden dat er 15kW voor nodig is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Ik heb de periplex open gemaakt. Hij ziet er als volgt uit. In de meterkast waren het 3 schijfjes vast aan elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ocHBuVom3oMFpm8ndaBBLH_8MHw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ixz06zltSVX11ETggPEMqe86.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkcsng80jrX5azupkOuS0oXle30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKWgLCdhDPkFI5ZTyObhCIQd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cY1o20Ixx7kEJC8xT9-ppupuOGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nS5k3XaX71vHlldKqgCP7KpK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:11
Dat is een aansluiting met drie fasen. Max 16A dus zoals @marcop23 al schreef max 11kW.
Daar kan je je 15kW kachel niet op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
@devriesjande dan moet ik maar de 9kw kachel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Dus ook zoiets is te veel?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lr4SDtz2ps99yWbasze_tJTvREU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4r70hXbFCgOI7V1TwbgLdrd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Zolang je stand 4 degelijk blokkeert/of anderszins onmogelijk maakt kan het. (En duidelijk met een dikke sticker op het apparaat aangeeft wat je hebt gewijzigd.)

Jouw perilex kan maximaal 16A / 11kW

Maar serieus wtf wil je gaan verwarmen daarmee? Een woning? Je doodzweten in de woonkamer en de rest van het huis steenkoud?

Dit soort dingen zijn leuk om een bouwplaats te verwarmen. Of een grote garage. Maar niet voor woningen.

Maak ook even een schatting van wat dit je aan stroomverbruik gaat kosten, en wat een fatsoenlijke airco je zou kosten.

En kijk ook even naar je hoofdzekeringenen je andere gebruikers, want als die 3x25A zijn dan trek je op elke fase al zoveel met je kachel dat je best kans hebt dat je die telkens uit of lager moet zetten als je de waterkoker of wasmachine gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door Groningerkoek op 28-01-2025 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
In dat geval kan ik beter gewoon een 9kw kopen. Het gaat inderdaad om een kantoorpandje waar wel water en stroom is, maar geen gas. Het is daar super koud in de entree, gangen en alle kantoren. Ik wil hiermee de gang, keuken en 1 kantoor gaan opwarmen. Ik gebruik nu kacheltjes van 2,5kw en het duurt heel lang voor het opwarmt. Na enkele uren verwarmd die wel. Ik wil dat het sneller warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:45

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Prisma16 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:48:
[...]

Ster of driehoek maakt geen sikkepit uit! 16A 3-fase == 11kW. Dat komt omdat in driehoek er nu twee belastingen (uit fase) zitten dus de stroom per belasting moet lager dan 16A zijn. Zal eens kijken of ik het op Falstad kan laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:45

Septillion

Maar Perilex is er op zich in twee niet uitwisselbare varianten, 16A (11kW) en 25A (14kW). Maar laatste zie je niet zo veel. En ook een Perilex is gewoon 5 pin.

Als je dus een 16A Perilex hebt kan je geen 15kW of 12kW kachel plaatsen. Maar je zou gewoon een 16A Perilex naar 16A CEE verloop kunnen maken of kopen. Of Perilex aan de kachel zetten (maar zou ik niet doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:05:
[...]

Ster of driehoek maakt geen sikkepit uit! 16A 3-fase == 11kW. Dat komt omdat in driehoek er nu twee belastingen (uit fase) zitten dus de stroom per belasting moet lager dan 16A zijn. Zal eens kijken of ik het op Falstad kan laten zien.
Jij (en anderen) hebben gelijk, ik zat er naast. Je moet de twee stromen per fase vectorieel optellen. Dan kom je op twee maal de sinus van 120graden = 2 * wortel(3) / 2 = wortel(3).

Drie fasen voeding krijg ik niet in Falstad voor elkaar. Wel een handige simulator overigens, dank voor de tip.

[ Voor 9% gewijzigd door Prisma16 op 28-01-2025 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Laatst online: 16-07 20:04
Hoe lang ben je nog van plan daar te blijven huren? Een paar aircotjes heb je dan zo terug verdiend. En bovendien: heb je geen energiebesparingsplicht? https://www.rvo.nl/onderwerpen/energiebesparingsplicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
NESFreak schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:48:
Hoe lang ben je nog van plan daar te blijven huren? Een paar aircotjes heb je dan zo terug verdiend. En bovendien: heb je geen energiebesparingsplicht? https://www.rvo.nl/onderwerpen/energiebesparingsplicht
Voor een airco moet ik een gat boren in de muur voor de buiten unit. Ik mag geen gaten boren in muren. Voor een mobiele airco moet ik geloof ik zo'n dikke slang uit het raam hangen. Als ik het raam open doe komt er weer koude lucht binnen. Of vergis ik mij met bovenstaande gedachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjans
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-07 15:41
Kun je niet beter van die elektrische olieradiator-kacheltjes kopen? Die gebruiken wij om ruimtes te verwarmen. Werkt gewoon op 230V. Dat kan je dan nog combineren met infrarood panelen boven de werkplekken. Is ook makkelijker te "dimmen" als het weer iets aangenamer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
adesign schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:55:
[...]

Voor een airco moet ik een gat boren in de muur voor de buiten unit. Ik mag geen gaten boren in muren. Voor een mobiele airco moet ik geloof ik zo'n dikke slang uit het raam hangen. Als ik het raam open doe komt er weer koude lucht binnen. Of vergis ik mij met bovenstaande gedachten?
Ik ken het pand en je verhuurder natuurlijk niet. Een airco laten plaatsen op jou kosten is natuurlijk ook meerwaarde voor de verhuurder.

De leidingen hebben niet veel ruimte nodig. Mogelijk zou je een bestaand ventilatierooster of afzuigingskanaal daarvoor dus kunnen gebruiken.

Als je al kunststof kozijnen hebt, dan is het supereenvoudig om de glaslatjes los te wippen, en een ruit te vervangen door een sandwichplaat met de zelfde dikte. Desnoods monteer je je binnenunit ook al aan die plaat. Als je vertrekt, dan plaats je de ruit weer terug en neem je je airco mee.

Mobiele units zou ik bij weg blijven. Lang niet zo efficiënt en een enorme bak herrie wat je dan naar binnen haalt.

Bierviltjeswiskunde: Voor warmtepomp berekeningen wordt voor een woning vaak 1600 stookuren genoemd. Uitgaande van je 12kw kacheltje, dan heb je 19200kWh te pakken. Door te verwarmen met een airco zul je dat verbruik minstens halveren. Dan kun je die winst gebruiken om te koelen in de zomer.

[ Voor 4% gewijzigd door NESFreak op 28-01-2025 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-janssen
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 28-01 10:38
kijk eens naar laser petroleum kachels schijnt dat die redelijk zuinig zijn en ook "geen" stank. anders moet je bijna in iedere ruimte een elektrische kachel plaatsen. zelf zou ik in iedergeval liever een aantal kleine kachels hebben dan 1 grote. dit zorgt voor een betere verdeling van de warmte, alleen wel even kijken hoe het zit met de groepen waarop ze geplaatst worden zodat je niet over de 16A per groep gaat.

[ Voor 42% gewijzigd door k-janssen op 28-01-2025 10:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:37

CyBeRSPiN

sinds 2001

Typisch Wikipedia: XY problem dit.
TS wil eigenlijk een oplossing om zn kantoor behaaglijk te krijgen, maar begint over krachtstroom en perilex aansluitingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:57

DropjesLover

Dit dus ->

Ik zou het het probleem van je verhuurder maken, verwarming zit toch bij de inboedel?

Een straalkachel met dergelijke vermogens is geen echte oplossing.
Ook is je bedrading zo te zien ook maar 2,5mm2. Theoretisch kan het, maar daar zou ik niet continu 15A doorheen willen trekken... Dat zijn serieuze stromen en hittes bij overgangen...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:14:
TS wil eigenlijk een oplossing om zn kantoor behaaglijk te krijgen, maar begint over krachtstroom en perilex aansluitingen :)
Perilex is een krachstroom wcd/stekker (en die wordt in een huisinstallatie niet volgens de norm gebruikt), en krachstroom is niet zo heel spannend ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:18

twain4me

adesign schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 08:55:
[...]

Heeft die frietpan geen afzuigkap waar je de doorvoer van kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 10:14:
Nou niet echt. Ik heb nu 2,5kw en 9kw kachels, maar verwarmen heel langzaam. Ik weet dat je ook sterkere hebt, maar dat die werken op krachtstroom. Nu heb ik krachtstroom, alleen heb ik een mismatch met de stekker en de wandcontactdoos.

Ik geloof dat ik nu of de wandcontactdoos kan vervangen of een verloop stekkertje kan gebruiken, waarbij ik max 11kw mag gebruiken. Dit soort kachels zijn er in 2,5, 3, 5, 9, 15 kw. Als ik het maximale er uit wil halen moet ik een 9 kw kachel nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

adesign schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Nou niet echt. Ik heb nu 2,5kw en 9kw kachels, maar verwarmen heel langzaam. Ik weet dat je ook sterkere hebt, maar dat die werken op krachtstroom. Nu heb ik krachtstroom, alleen heb ik een mismatch met de stekker en de wandcontactdoos.

Ik geloof dat ik nu of de wandcontactdoos kan vervangen of een verloop stekkertje kan gebruiken, waarbij ik max 11kw mag gebruiken. Dit soort kachels zijn er in 2,5, 3, 5, 9, 15 kw. Als ik het maximale er uit wil halen moet ik een 9 kw kachel nemen.
Je hebt gewoon 16a krachstroom. Het maakt dan geen fluit uit welke wcd/stekker je hebt, zolang er maar 3x16a doorheen kan.
Opties die je hebt, zijn:
  • Cee-stekkers vervangen voor Perilex-stekkers
  • Perilex-wcd's vervangen voor cee-wcd's
  • Perilex-stekker met een contra-cee-stekker verloop

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 28-01-2025 12:20 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Kijk je ook een beetje naar de stroomkosten.
Een 9kW kachel die 8uur staat te blazen kost je (€0,32/kWh) €23/dag.

Een 9kW monoblock doet €4000 -€2800 subsidie is €1200.
Dan hang je er 2 of 3 fancoils aan en zou je voor €3000 een aardig eindje zijn.

Ik denk dat je nu met je elektrische kacheltjes al aardig in die buurt uitkomt qua electra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adesign
TheGhostInc schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:29:
Kijk je ook een beetje naar de stroomkosten.
Een 9kW kachel die 8uur staat te blazen kost je (€0,32/kWh) €23/dag.

Een 9kW monoblock doet €4000 -€2800 subsidie is €1200.
Dan hang je er 2 of 3 fancoils aan en zou je voor €3000 een aardig eindje zijn.

Ik denk dat je nu met je elektrische kacheltjes al aardig in die buurt uitkomt qua electra.
Stroom en water zit inbegrepen in de huur. Huurbaas heeft de gas/cv uitgezet en ons 2,5kw kacheltjes gegeven. Die kacheltjes verwarmen niet snel en goed genoeg. Ik houd mij dus niet bezig met kosten. Het moet wel een beetje een fatsoenlijke temperatuur zijn om het pand te gebruiken in de winter. Ik denk dat als ik een 9kw kachel gebruik dat in alle redelijkheid is en ik niets geks doe. Als de huurbaas problemen heeft met hoge electronica kosten hoor ik dat graag en moet hij toch echt met een alternatieve oplossing komen. Met dat weer van afgelopen weken (-2, -1, 0, 1, 2 graden) is dat niet te doen in een kantoorpand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:31
adesign schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:01:
[...]

Afgezien van de korte vraag omtrent de elektra capaciteit, wat is het grotere plaatje?

Hoe verwarm je.
Overdag bij aanwezigheid alles inschakelen of probeer je de nacht temperatuur ook hoger te houden. Of het verstandig is om 's-nachts ivm brandveiligheid iets aan te laten is een ander punt.

Isolatie?
Is het mogelijk om (grote) ramen te bedekken met bv gordijnen (snelle kringloop oplossing)
Een mooi perzisch wandtapijt :P kan ook warmte lekkage minderen.

Langere termijn huren?
Dan de huisbaas aanspreken op isolatie.

Tot slot: Verwarmen en Koelen zijn zaken die vooral tegenwoordig geld kosten.
In november na een ziekenhuis opname van een huisgenoot de standaard inhuis temperatuur een graad hoger ingesteld en die tonen zich duidelijk in in mijn verbruikscijfers en straks op de financiële balans :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Misschien een plan om iemand te laten komen om een plan te maken?

Op de lange termijn kan een nieuwe voordeur bijvoorbeeld goedkoper en comfortabeler zijn dan een grotere kachel.

Misschien kun je wat investeren en dan tijdelijke huurverlaging o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
adesign schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:07:
[...]

Stroom en water zit inbegrepen in de huur. Huurbaas heeft de gas/cv uitgezet en ons 2,5kw kacheltjes gegeven. Die kacheltjes verwarmen niet snel en goed genoeg. Ik houd mij dus niet bezig met kosten. Het moet wel een beetje een fatsoenlijke temperatuur zijn om het pand te gebruiken in de winter. Ik denk dat als ik een 9kw kachel gebruik dat in alle redelijkheid is en ik niets geks doe. Als de huurbaas problemen heeft met hoge electronica kosten hoor ik dat graag en moet hij toch echt met een alternatieve oplossing komen. Met dat weer van afgelopen weken (-2, -1, 0, 1, 2 graden) is dat niet te doen in een kantoorpand.
Ah als het niet jou stroomkosten zijn, dan snap ik het. Toch vermoed ik dat die wel ergens in de huur verwerkt zijn?

Maar goed, als het gaat om de gehele ruimte is één 9kW kachel even snel als 6 kacheltjes van 1.5kW. En met die laatste kun je elke ruimte nog los verwarmen. Eentje bijvoorbeeld lekker onder je bureau zetten.

1x9kW == 6*1.5kW. Maar bij dat laatste heb je meer controle over waar je de afgifte heen richt.

Mocht je toch graag die 9kW variant hebben, dan zijn de opties om het met die perilex werkend te krijgen dus al genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

De verhuurder zal toch moeten zorgen voor een normale temperatuur? Als dat niet lukt met de 2.5kWh kacheltjes moet je toch bij hem klagen voor een betere oplossing? En ik snap dat je het graag snel en makkelijk oplost, maar ik vraag me wel af wat er nu gebeurd als er toch een stopcontact uit zou fikken door de zwaardere belasting. Ik zou dus een beetje voorzichtig zijn met zoveel vermogen toe te voegen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:49
verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door simon op 28-01-2025 13:39 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

NESFreak schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:22:
[...]

Ah als het niet jou stroomkosten zijn, dan snap ik het. Toch vermoed ik dat die wel ergens in de huur verwerkt zijn?

Maar goed, als het gaat om de gehele ruimte is één 9kW kachel even snel als 6 kacheltjes van 1.5kW. En met die laatste kun je elke ruimte nog los verwarmen. Eentje bijvoorbeeld lekker onder je bureau zetten.

1x9kW == 6*1.5kW. Maar bij dat laatste heb je meer controle over waar je de afgifte heen richt.

Mocht je toch graag die 9kW variant hebben, dan zijn de opties om het met die perilex werkend te krijgen dus al genoemd.
Waarom voor warm gaan als tropisch ook kan 8)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
redwing schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:23:
[...]
maar ik vraag me wel af wat er nu gebeurd als er toch een stopcontact uit zou fikken door de zwaardere belasting. Ik zou dus een beetje voorzichtig zijn met zoveel vermogen toe te voegen.
Je zou er toch van uit mogen gaan dat een installatie deugdelijk is, zonder dat je dat als huurder zelf moet laten verifiëren.

Als er een 16 A Perilex-aansluiting is, zou die afgezekerd moeten zijn op 16 A of minder, en zou er niets mogen "uitfikken". Al trek je 25 A, dan zou de zekering in moeten grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
marcop23 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:12:
[...]

Je zou er toch van uit mogen gaan dat een installatie deugdelijk is, zonder dat je dat als huurder zelf moet laten verifiëren.

Als er een 16 A Perilex-aansluiting is, zou die afgezekerd moeten zijn op 16 A of minder, en zou er niets mogen "uitfikken". Al trek je 25 A, dan zou de zekering in moeten grijpen.
Alsnog gaat ie hobby'en om die Perilex te kunnen gebruiken, want de kachel heeft die aansluiting niet standaard. Oftewel er komt waarschijnlijk een overgang tussen wat zeker voor hoog continue gebruik niet echt optimaal is. Daarbij wordt een aansluiting die bedoeld is voor sporadisch gebruik (koken) nu continue belast. Combineer dat met nog meer kachels die her en der gebruikt worden en ik zou er toch mee op gaan letten.

En je hebt gelijk dat het in principe goed zou moeten gaan, maar je bent de risico's zo wel erg aan het vergroten.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:50
[...]Stroom en water zit inbegrepen in de huur. Huurbaas heeft de gas/cv uitgezet en ons 2,5kw kacheltjes gegeven. Die kacheltjes verwarmen niet snel en goed genoeg. Ik houd mij dus niet bezig met kosten. Het moet wel een beetje een fatsoenlijke temperatuur zijn om het pand te gebruiken in de winter. Ik denk dat als ik een 9kw kachel gebruik dat in alle redelijkheid is en ik niets geks doe. Als de huurbaas problemen heeft met hoge electronica kosten hoor ik dat graag en moet hij toch echt met een alternatieve oplossing komen. Met dat weer van afgelopen weken (-2, -1, 0, 1, 2 graden) is dat niet te doen in een kantoorpand.
Ik zou die verhuurder vriendelijk doch dringend verzoeken de CV weer aan te zetten of met een passende oplossing te komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

redwing schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:53:
[...]

Alsnog gaat ie hobby'en om die Perilex te kunnen gebruiken, want de kachel heeft die aansluiting niet standaard. Oftewel er komt waarschijnlijk een overgang tussen wat zeker voor hoog continue gebruik niet echt optimaal is. Daarbij wordt een aansluiting die bedoeld is voor sporadisch gebruik (koken) nu continue belast. Combineer dat met nog meer kachels die her en der gebruikt worden en ik zou er toch mee op gaan letten.

En je hebt gelijk dat het in principe goed zou moeten gaan, maar je bent de risico's zo wel erg aan het vergroten.
Zo'n hoog verbruik is dat ook weer niet. Elke fase kan max 3.700 watt leveren (16a x 230v), die kachel verbruikt max 3.000 watt (13a) per fase op z'n hoogste stand.

Of je nu perilex of cee hebt maakt niks uit. ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
RaZ schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:06:
[...]
Zo'n hoog verbruik is dat ook weer niet. Elke fase kan max 3.700 watt leveren (16a x 230v), die kachel verbruikt max 3.000 watt (13a) per fase op z'n hoogste stand.
Alleen verwacht ik dat straks de andere kacheltjes ook gebruikt zullen worden omdat het dan nog sneller/beter warm is.
Of je nu perilex of cee hebt maakt niks uit. ;)
Wel of je een overgang hebt of niet, dat zijn meestal de punten waar extra weerstand zit en problemen kunnen ontstaan.

Hoe dan ook zou het inderdaad geen probleem moeten zijn, maar maak je de kans op problemen wel groter. En als er brand uitbreekt en de brandweer ziet allerlei elektrische kachels staan zullen ze daar wel vragen over hebben. Zeker als daar zo'n zware tussen zit.

Maar mijn punt is vooral dat ik dit eerst terug zou geven aan de verhuurder. Die heeft ten slotte bedacht dat de CV uit moet, maar zal met deze oplossing juist meer kosten krijgen. De beste oplossing zou dan ook zijn dat de verhuurder die CV weer aan zet. Dat verwarmt beter en fijner.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

redwing schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 10:16:
[...]

Alleen verwacht ik dat straks de andere kacheltjes ook gebruikt zullen worden omdat het dan nog sneller/beter warm is.

[...]

Wel of je een overgang hebt of niet, dat zijn meestal de punten waar extra weerstand zit en problemen kunnen ontstaan.

Hoe dan ook zou het inderdaad geen probleem moeten zijn, maar maak je de kans op problemen wel groter. En als er brand uitbreekt en de brandweer ziet allerlei elektrische kachels staan zullen ze daar wel vragen over hebben. Zeker als daar zo'n zware tussen zit.

Maar mijn punt is vooral dat ik dit eerst terug zou geven aan de verhuurder. Die heeft ten slotte bedacht dat de CV uit moet, maar zal met deze oplossing juist meer kosten krijgen. De beste oplossing zou dan ook zijn dat de verhuurder die CV weer aan zet. Dat verwarmt beter en fijner.
Ik snap ook niet waarom je zakelijk een pand gaat huren waar horeca in heeft gezeten waar de gasaansluiting verwijdert dan wel afgesloten is, om daar een kantoortje van te maken. Grote kans is dat verhuurder zegt: "je wist dit voordat je je huurcontract ondertekende", en dat die gasaansluiting niet terugkomt. Er staat wel tegenover dat water en stroom bij de huur is inbegrepen.

Opzich is een 9kW kachel op een 11,1kW aansluiting echt geen probleem. Achter een 3x25a niet handig, 3x35a no problem.

Daarom zie je ook vaak dat er een 3x25a huisaansluiting geen 11,1kW perilex stopcontact zit, maar een 7,4kW. L1 & L2 voor koken, L3 wordt dan gebruikt voor de wasmachine groep. Om zo het vermogen over de 3 verschillende fases te spreiden.

Bij perilex waar we in Nederland gewoon lak hebben aan de norm (in huisinstallaties) is het altijd maar de vraag wat het stopcontact kan leveren. Ik weet dat ik met mijn 1x35a aansluiting geen 11,1kW in m'n wcd heb zitten ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:24
Met zo'n ventilatiekachel heb je overigens niet echt een garantie dat de last (eerlijk) over de fasen verdeeld wordt.
Ik heb ooit een 9KW versie bekeken, die had standen voor 3, 6 en 9kw. Dit schakelde voor elke stand 'gewoon' een weerstand van 3kW op een nieuwe fase.

Je kan er dus niet van uitgaan dat bovenstaande kachel op stand 3 (9KW) niet meer dan 16A op elke fase trekt, waarschijnlijker is dat 'ie de 9KW over 2 fases verdeelt.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Bestaat er ook een verloop kabel van cee naar perilex die rechtstreeks op de kachel zou passen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqfy2lPP0MlfVjm85aEyHPTPqqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4RI9B90jpTOnAur1ttztodW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

adesign schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 22:58:
Bestaat er ook een verloop kabel van cee naar perilex die rechtstreeks op de kachel zou passen?[Afbeelding]
Ja :Y

Afbeeldingslocatie: https://mdrled.nl/cdn/shop/files/1_635ee92e-1099-4eea-8f9e-710c12ca0436_600x.jpg?v=1736347841

https://mdrled.nl/product...ul?variant=47565387825496

Een perilex stekker is 8~10 euro ;)

[ Voor 13% gewijzigd door RaZ op 30-01-2025 23:06 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adesign
Zijn jullie het met mij eens dat de wandcontactdoos vervangen de goedkoopste oplossing is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHVe3e0bPtll4sPwL3Tjiw9jZU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hO9TVXRZrk8cEXr2DXH3eAp.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.elektramat.nl...olig-ip44-twincontact-31/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:41
adesign schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 23:36:
Zijn jullie het met mij eens dat de wandcontactdoos vervangen de goedkoopste oplossing is?

[Afbeelding]

En wie gaat die aansluiting vervangen?
Jij? Een electricien? Dat kan nogal verschil maken in de kosten...

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

[Afbeelding]

Ik zou dat doen. Dat is ook het degelijkste, en ontstaat er geen verwarring.

Als je huisbaas het oke vindt natuurlijk.

Ik wilde nog suggereren om nog wat meer 2.5 kw kacheltjes te verspreiden door het pand. Dan wordt het wat homogener warm. Maar dat moet natuurlijk met verschillende groepen van de WCd's ook wel goed gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[Afbeelding]

Ja, dat is het goedkoopste. En die kachel vind ik overigens ook wel lachwekkend goedkoop. 145-190 euro vind ik echt niet duur.

Het is een werkplaats kachel, en in een werkplaats werken mensen niet achter een bureau die doen fysiek werk. Ik zou echt niet achter een bureau willen zitten waar op 2 meter van m'n bureau zo'n straalkachel hete lucht in m'n waffel blaast, en het papier de fax uitwaait :P

Vervolgens tap je een koffie uit je senseo, en verstapt je, koffie in je kachel, kachel zegt: Koop maar een vuurkorf, ik ga staken. Kortweg gezegd ding is stuk, en warm zal het niet worden.

9kW in dat apparaat, wordt in het apparaat de fases netjes verdeelt. 3 fases, dus 3kW per fase.

6 kacheltjes van 1,5kW zijn er 2 per fase
9 kacheltjes van 1kW zijn er 3 per fase
Ja, dat is misschien wat meer geld, maar je bent daardoor wel veel flexibeler, en als er 1 gewaterboard wordt met een kopje senseo zit je niet met een kapotte kachel van ±170 euro. Dan is er een kacheltje van 25-45 kapot.

Puur en alleen kijken naar de aanschaf zo laag mogelijk te houden, vind ik niet echt slim. Penny wise, pound foolisch. Goedkoop is duurkoop.

Ik zou wat meer uitgeven, en zo niet afhankelijk zijn van 1 groot apparaat (±200 euro) als meerdere kleintjes (±350-400 euro) het ook kunnen. De kosten schrijf toch af in 3 a 5 jaar, en waar heb je het dan nog over.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-07 10:00

mjl

Ugh

[...]

Je doet wel iets ‘Geks’: je wil een apparaat aansluiten waar geen geschikte aansluiting voor is

1: het vermogen is te hoog, met de huidige bedrading mag je maar 16A continu belasten.
2: de aansluitingspunten zijn niet geschikt, je moet een passend stopcontact plaatsen in plaats van de perilex incl. Geschikte bedrading (32A CEE en minimaal 6 mm2) en afzekeringninnde meterkast.
3: je weet niet eens of de perilex een 3 fase groep is of een kookgroep (2 fasen) is, aan de aansluiting
Is hooguit een vermoeden te halen, zonder de aansluiting in de meterkast te beoordelen of met een multimeter de spanning na te meten tussen alle draden weet je het nog niet zeker.

Regel gewoon 3 gewone kachels van max 2000W en sluit die ieder aan via een aparte groep of laat de CV weer aanzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door mjl op 31-01-2025 15:41 ]

-------

Pagina: 1