Webwinkel probeert onder 2 jaar garantie uit te komen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenjen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-01 10:28
Ik heb de Airpods Pro 2 gekocht bij *knip* Naam winkel in April 2023. Deze hebben nu kuren met die audio balans (iets wat wel vaker gebeurt). Ik heb hier contact over opgenomen, en zij proberen mij wijs te maken dat voor Apple producten alleen een garantie van 12 maanden geldt (dit is de extra fabrieksgarantie die Apple biedt als service, bovenop de wettelijke garantie, zie de apple website: https://www.apple.com/leg...ch_Statutory_Warranty.pdf).

Natuurlijk hebben we in de EU twee jaar garantie op producten, dus dit klopt niet. Wat kan ik nu doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Yorinn op 27-01-2025 16:29 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Je profiel vermeldt een woonplaats in Nederland maar je linkt naar de Belgische garantiebepalingen. In welk land woon je?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

ook:
fenjen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:56:
Ik heb de Airpods Pro 2 gekocht bij
In beginsel gelden de voorwaarden en toezeggingen van de winkel. Wat staat er in hun voorwaarden over? Dat ze de Apple-garantie eeuhm garanderen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:05
Europese regels stellen 2 jaar garantie. En volgens mij gaan Europese wetten boven nationale wetten , en moet Apple (en dus de verkopende partij hier ook) gewoon 2 jaar garantie geven.

Om garantie te claimen, hoef je overigens niet direct bij de verkoper te zijn; je kunt ook rechtstreeks bij Apple aankloppen.

En laat je niks wijsmaken dat Apple een uitzondering is, en maar één jaar kan geven. Ook zij moeten zich gewoon aan de Europese wet houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenjen
fopjurist schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:02:
Je profiel vermeldt een woonplaats in Nederland maar je linkt naar de Belgische garantiebepalingen. In welk land woon je?
Excuses ik woon in Nederland en heb inderdaar het verkeerde artikel gelinked, dit is de betreffende website voor Nederland: https://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/nl/.

Hier wordt niet direct de twee jaar vermeld, omdat we in Nederland natuurlijk een minimale duur hebben van 2 jaar, en deze kan langer zijn afhakenlijk van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:15
Je kunt je direct bij Apple melden. Gewoon contact opnemen met de support. https://getsupport.apple.com/topics Heb ik ook gedaan in eerdere gevallen met problemen bij Airpod oortjes.

[ Voor 3% gewijzigd door Poumelie op 27-01-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenjen
Makaja schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:34:
Europese regels stellen 2 jaar garantie. En volgens mij gaan Europese wetten boven nationale wetten , en moet Apple (en dus de verkopende partij hier ook) gewoon 2 jaar garantie geven.

Om garantie te claimen, hoef je overigens niet direct bij de verkoper te zijn; je kunt ook rechtstreeks bij Apple aankloppen.

En laat je niks wijsmaken dat Apple een uitzondering is, en maar één jaar kan geven. Ook zij moeten zich gewoon aan de Europese wet houden..
Van de twee jaar ben in me inderdaad bewust, alleen voor zover ik weet is dit niet de plicht van de farbikant, maar de verkoper. De eenjarige garanie van Apple is een extra. Bij Samsung heb ik bijvoorbeeld gehad dat zij uberhaupt alle reparatieverzoeken afwijzen van aankopen die niet direct bij hun gedaan zijn. Zij hebben namelijk geen plicht om die te af te handelen als fabrikant. Zij zullen je dan doorsturen naar de verkoper die dat weer met hun moet regelen.

Ik zal me ook niet laten wijsmaken dat Apple een uitzondering is, ik heb dit al eerder gehoord, maar de klantenservice weigert me gewoon te helpen, en maakt me wijs dat de reparatiekosten zullen oplopen. Pas toen ik door ging over mijn rechten als consument, ben ik doorverwezen naar het aftersales team. Daar moet ik nog van horen. Hoe dan ook vind ik dit gewoon kwalijk, want de gemiddelde consument zal dit gewoon op de koop toenemen, en niet doorgaan, ik heb dit zelfs vaker gehoord. Dit zou niet moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenjen
Poumelie schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:39:
Je kunt je direct bij Apple melden. Gewoon contact opnemen met de support. https://getsupport.apple.com/topics Heb ik ook gedaan in eerdere gevallen met problemen bij Airpod oortjes.
Voor zover ik weet doet Apple dat alleen bij producten die minder dan een jaar geleden gekocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenjen
F_J_K schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:15:
ook:

[...]

In beginsel gelden de voorwaarden en toezeggingen van de winkel. Wat staat er in hun voorwaarden over? Dat ze de Apple-garantie eeuhm garanderen?
Ze verkopen voornamelijk telefoons, het is een van die abbonnement vergelijkings sites, en ik kon niks vinden over accesoires die ze verkopen.

Echter is het natuurlijk niet zo dat een webwinkel onder de wettelijke verplichting van 2 jaar garantie uit kan komen, door ergens te vermelden op de website dat ze de intentie hebben minder dan de wettelijke garantie te bieden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:15
fenjen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:42:
[...]

Voor zover ik weet doet Apple dat alleen bij producten die minder dan een jaar geleden gekocht zijn.
Ze hebben mij vaker geholpen na 1 en voor 2 jaar garantie. Maar bel even, dan weet je het zeker. Ze zijn altijd direct bereikbaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

In Nederland heb je ten opzichte van de verkoper recht op een product dat de eigenschappen bezit die je op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten (art. 7:17 BW). Zo'n eigenschap is dat de audiobalans in orde is. Hoewel in deze bepaling geen expliciete termijn is opgenomen, geldt een minimumtermijn van twee jaar omdat deze bepaling is ontleend aan art. 10 lid 1 Richtlijn 2019/771 (zie ook art. 4 en art. 10 lid 3 van de Richtlijn, betreffende minimumharmonisatie). Dit staat ook achter de link die Makaja geeft.

De fabrikant kan een aanvullende garantie geven, maar die mag geen afbreuk doen aan je wettelijke rechten. In de Nederlandse garantievoorwaarden van de fabrikant staat "De voordelen die u volgens Apple's Eenjarige Beperkte Garantie hebt, komen dan ook niet in de plaats van, maar vormen een aanvulling op de rechten die u op grond van de consumentenwetgeving geniet." Volgens de voorwaarden van Apple heb je van Apple niets meer te vorderen. Apple is inderdaad geen uitzondering, al staat het Apple vrij om je uit coulance tegemoet te komen. Volgens Poumelie doet Apple dat af en toe, en dat kan de makkelijkste manier naar een oplossing zijn.

Je moet dus bij de verkoper zijn. Die stelt in de toepasselijke algemene voorwaarden
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Een door de ondernemer, diens toeleverancier, fabrikant of importeur verstrekte extra garantie
beperkt nimmer de wettelijke rechten en vorderingen die de consument op grond van de
overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen gelden indien de ondernemer is tekortgeschoten
in de nakoming van zijn deel van de overeenkomst.
Ook deze bepaling is in overeenstemming met de wet. De verkoper kan je dus niet tegenwerpen dat de fabrikant slechts 1 jaar garantie geeft.
Het is inderdaad schandalig dat de verkoper je probeert af te wimpelen als het een bekend probleem is dat niet is veroorzaakt door onjuist gebruik. Je kunt hiervan bij de ACM een melding maken.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 27-01-2025 17:59 . Reden: Kleine waarschuwing over automatische download bijgevoegd ]

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenjen
fopjurist schreef op maandag 27 januari 2025 @ 16:46:
In Nederland heb je ten opzichte van de verkoper recht op een product dat de eigenschappen bezit die je op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten (art. 7:17 BW). Zo'n eigenschap is dat de audiobalans in orde is. Hoewel in deze bepaling geen expliciete termijn is opgenomen, geldt een minimumtermijn van twee jaar omdat deze bepaling is ontleend aan art. 10 lid 1 Richtlijn 2019/771 (zie ook art. 4 en art. 10 lid 3 van de Richtlijn, betreffende minimumharmonisatie). Dit staat ook achter de link die Makaja geeft.

De fabrikant kan een aanvullende garantie geven, maar die mag geen afbreuk doen aan je wettelijke rechten. In de Nederlandse garantievoorwaarden van de fabrikant staat "De voordelen die u volgens Apple's Eenjarige Beperkte Garantie hebt, komen dan ook niet in de plaats van, maar vormen een aanvulling op de rechten die u op grond van de consumentenwetgeving geniet." Volgens de voorwaarden van Apple heb je van Apple niets meer te vorderen. Apple is inderdaad geen uitzondering, al staat het Apple vrij om je uit coulance tegemoet te komen. Volgens Poumelie doet Apple dat af en toe, en dat kan de makkelijkste manier naar een oplossing zijn.

Je moet dus bij de verkoper zijn. Die stelt in de toepasselijke algemene voorwaarden

***members only***

[...]

Ook deze bepaling is in overeenstemming met de wet. De verkoper kan je dus niet tegenwerpen dat de fabrikant slechts 1 jaar garantie geeft.
Het is inderdaad schandalig dat de verkoper je probeert af te wimpelen als het een bekend probleem is dat niet is veroorzaakt door onjuist gebruik. Je kunt hiervan bij de ACM een melding maken.
Bedankt voor de uitgebreide respons. Dit is inderdaad conform aan wat ik ook dacht. ACM was inderdaad mijn volgende stap, maar ik wacht nog even de respons van het aftersales team af. Desondanks schandelig dat de klantenservice dit verhaal verkoopt, want zoals ik zei zal de gemiddelde consument dit gewoon aannemen. Ik heb ook al een slechte review achter gelaten op trustpilot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 23:12
fenjen schreef op maandag 27 januari 2025 @ 17:02:
[...]
. Ik heb ook al een slechte review achter gelaten op trustpilot.
Wacht daar nog mee tot het volledig is opgelost. Het dispuut is nog gaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenjen
Sir_Lion schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:19:
[...]

Wacht daar nog mee tot het volledig is opgelost. Het dispuut is nog gaande.
Ik zal mijn review updaten zodra er een oplossing is, maar of er nou een oplossing komt of niet, vind ik het zoals ik zei niet ok dat de klantenservice deze misinformatie verkoopt aan hun klanten. Ik moest zelf moeite doen om doorverwezen te worden naar het aftersales team.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenjen
Zelfs de aftersales afdeling maakt mij nog steeds wijs dat de garantie periode echt 12 maanden is voor Apple producten, en ze sturen me hetvolgende:

"Ondanks de 12 maanden garantie die wij vanuit Apple hanteren vinden we het erg vervelend dat je deze problemen ondervind en willen we je graag helpen.

We willen je hierbij vragen om de AirPods incl. doos en bijbehorende accessoires naar ons te verzenden binnen 7 werkdagen, zodat wij kunnen beoordelen wat we voor jou kunnen betekenen."

Ze doen dus een beetje alsof ze me vanuit coulance willen helpen.
Pagina: 1